Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Inntaksslangen kan du løfte over vannspeilet, så går det greit å bytte impeller på vann. Vær bare sikker på at slangen er lang nok til at den kommer over vannspeilet.

Har du sjekket at du får kjølevann gjennom riserne, slik at vannet ikke bare står og stanger i manifolden og ikke kommer ut i riktig mengde fra riserne? Har ikke lest hele tråden din, så vet ikke om du renset eller byttet riserne når du overhalte motor? Fort gjort at det gror igjen i de, spesielt er den saltvannskjølt.

 

Ville starte med forslaget til DieselDahl før du evt bytter impeller. Tar du av gummihylsen på eksosen mellom riser og bend, så vil du se der om det renner samme mengde med vann som kommer inn til manifold. Du får litt eksos i motorrom, men skal jo bare kjøre en kort tid for å se om det kommer vann ut.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, beklager noe sent svar. Riser og manifold er nye, så jeg satser foreløbig på at det ikke er noe tett der.

Satser på å kjøre ferdig sesongen før jeg bytter impeller, og heller følger ekstra med temp-måleren.

 

Fikk brukte en temperaturmåler idag, og fikk disse resultatene. Det var selvsagt temperaturforskjeller på forskjellige steder der jeg målte, men har her skrevet maks.-resultatene:

Høyre riser: 77

Høyre eksosbend: 72

Venstre riser: 67

Venstre eksosbend: 60

"Tykk" slange fra blokk til termostathus: 55

Termostathus (den varmeste delen hvor tykk slange er koblet på) 65

Slanger fra termostat hus til eksosmanif. ca 25 på begge sider..

 

Er dette innafor?

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg for de temperaturforskjellene der.

Men - når du skriver venstre - mener du da babord (dvs venstre sett bakfra) eller styrbord (dvs venstre sett forfra). Generelt skal babord være varmere enn styrbord - da styrbord får kaldere vann enn babord. Slangen mellom blokka og termostathuset skal bli så varm at du akkurat kan ta på den uten å brenne deg, men varmere enn at du kan holde på den. Så 65 grader høres fornuftig ut (har aldri målt).

Så lenge maskinen ellers holder varmen jevnt nå ville ikke jeg bekymret meg noe mer for temperaturene du har satt opp her. Mine risere blir såpass varme at jeg bare såvidt kan komme borti før jeg brenner meg.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...