Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Så på bildet du har over av de to kontaktene - du har Delco EST tenning. Dersom du er veldig usikker på akkurat dette anbefaler jeg deg å få fatt i en som kan hjelpe deg med dette. Det er viktig at dette blir riktig - og Delco tenningen krever litt forståelse. I tillegg holder det ikke å bare finne riktig "hakk" på blokka - men motor må stå TDC +/- noen grader (husker ikke nøyaktig hvor mange nå).

Dersom du vil lese deg opp på det uten hjelp, gå inn på Boatinfo - finn manualen for "BY series" "EFI diagnostics". Der ligger det gode beskrivelser på innstilling av tenningen. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har sjekket verksted-manualen, og det ser ut som jeg har Telco EST. Vil det ha noe å si for tenningjusteringen at jeg ikke har original VP-blokk lengre, men en fra minges?

 

Uansett, det ser ut som fremgangsmåten i linkene over gjelder for non-EFI (altså motorer med forgasser), med EFI er fremgangsmåten litt annerledes, og man trenger da ikke det spesialverktøyet som nevnes. (se vedlegg)59413854ed554_ScreenShot2017-06-14at15_19_01.png.68b89baff8781f177ace47be304e9aaf.png

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 5 timer siden:

Så på bildet du har over av de to kontaktene - du har Delco EST tenning. Dersom du er veldig usikker på akkurat dette anbefaler jeg deg å få fatt i en som kan hjelpe deg med dette. Det er viktig at dette blir riktig - og Delco tenningen krever litt forståelse. I tillegg holder det ikke å bare finne riktig "hakk" på blokka - men motor må stå TDC +/- noen grader (husker ikke nøyaktig hvor mange nå).

Dersom du vil lese deg opp på det uten hjelp, gå inn på Boatinfo - finn manualen for "BY series" "EFI diagnostics". Der ligger det gode beskrivelser på innstilling av tenningen. 

Takk for tips, men det er vel LK-series jeg skal se på? (Motoren "var" en 57GSIPLKD før jeg byttet blokk hos Minges. Vurderer å få inn hjelp ja..)

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev 42 minutes ago:

Har sjekket verksted-manualen, og det ser ut som jeg har Telco EST. Vil det ha noe å si for tenningjusteringen at jeg ikke har original VP-blokk lengre, men en fra minges?

Uansett, det ser ut som fremgangsmåten i linkene over gjelder for non-EFI (altså motorer med forgasser), med EFI er fremgangsmåten litt annerledes, og man trenger da ikke det spesialverktøyet som nevnes.

 

 

Ut i fra bildet så har Napoli rett, det er Delco EST.

 

Ny blokk har ingen betydning for tenningsjusteringen. Pluggen som settes inn i fordeleren fjerner den elektroniske fortenningen slik at det er mulig å benytte en tenningslampe å få justert tenning riktig.

 

Dersom du ikke har pluggen, vil du aldri få justert det riktig fordi du vil ha fortenning som ligger på.

 

Hvordan motoren får bensin, om det er med forgasser eller EFI er også uten betydning, du må uansett koble ut fortenningen med en slik plugg til fordeleren.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 1 minute ago:

 

 

Ut i fra bildet så har Napoli rett, det er Delco EST.

 

Ny blokk har ingen betydning for tenningsjusteringen. Pluggen som settes inn i fordeleren fjerner den elektroniske fortenningen slik at det er mulig å benytte en tenningslampe å få justert tenning riktig.

 

Dersom du ikke har pluggen, vil du aldri få justert det riktig fordi du vil ha fortenning som ligger på.

 

Hvordan motoren får bensin, om det er med forgasser eller EFI er også uten betydning, du må uansett koble ut fortenningen med en slik plugg til fordeleren.

 

Slik som jeg forstår manualen lenket til ovenfor: Hvis man har EFI, fjerner man den elektroniske fortenningen ved å enten å bruke "Trouble Code Tool" i DLC eller kortslutte svart og svart/hvit plugg i DLC.

 

Vedlegget er litt vanskelig å lese, så jeg siterer:

Setting Timing

The timing procedure for Delco EST  and DI systems requires shunting (shutting off) the electronic spark advance.Follow the steps that apply to your specific model.

 

Non-EFIModels: Install adapter plug, Volvo Penta 885163-6,into distributor and connect bare lead to a 12-volt engine B+source. Start engine.

 

EFI Models: - Start engine and manually set idle speed to 1000 RPM,then do one of the following:

̄- At the 10-wayDLC(Data Link Connector), starboard front of engine, install a TroubleCodeTool and turn it on

- OR  If a CodeTool is not available, use a jumper wire and connect the white / black wire to the black wire inside the connector.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delco EST systemet er "stand-alone", det er ikke koblet til noe ECU eller lignende, å shuntes når tenningen skal justeres. Normalt kun montert på forgassermotorer.

 

Dersom du har en EFI motor, så skal du normalt ha DI systemet, fremdeles sannsynligvis fra AC Delco, men det er et annet tenningssystem enn EST, å settes i "base mode" på en annen måte.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, EFI er innsprøytning. Normalt med DI tenning, en veldig lav fordeler med et flatt lokk.

EST fordeleren er litt annerledes, det ser ut på bildet du postet som om du har en EST fordeler.

Likevel skriver du at motoren er 57GSIPLKD, som altså er en LK motor, en 5.7GSi, med innsprut ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 1 time siden:

Ja, EFI er innsprøytning. Normalt med DI tenning, en veldig lav fordeler med et flatt lokk.

EST fordeleren er litt annerledes, det ser ut på bildet du postet som om du har en EST fordeler.

Likevel skriver du at motoren er 57GSIPLKD, som altså er en LK motor, en 5.7GSi, med innsprut ?

Samme som på min maskin - derfor jeg kjenner Delco EST tenningen såpass godt. Jeg tror VP holdt seg til EST tenningen så lenge de leverte TBI motorer, og endret da de gikk over til MPI. 

 

@ch765- Bytte av blokk (eller hva slags blokk), hvilken modell maskin du har, efi eller forgasser, eller andre forskjeller spiller ingen rolle her. Delco EST skal justeres på samme måte uansett - og som det står i linken jeg postet, det er kun en måte å gjøre det riktig på uten scan tool. Og den måten vises veldig greit i videoen over.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 23 timer siden:

Samme som på min maskin - derfor jeg kjenner Delco EST tenningen såpass godt. Jeg tror VP holdt seg til EST tenningen så lenge de leverte TBI motorer, og endret da de gikk over til MPI. 

 

@ch765- Bytte av blokk (eller hva slags blokk), hvilken modell maskin du har, efi eller forgasser, eller andre forskjeller spiller ingen rolle her. Delco EST skal justeres på samme måte uansett - og som det står i linken jeg postet, det er kun en måte å gjøre det riktig på uten scan tool. Og den måten vises veldig greit i videoen over.

 

Så manualen er feil da? Ikke for å kverulere, men lurer.

Og den prosedyren med å finne TDC, hva er "sammenhengen" med tenningen? Må jeg flytte rotoren etter tdc på syl.1?

 

Risikerer jeg noe hvis jeg tar en liten putretur?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Dersom man har hatt fordeleren ute av motoren, så setter man normalt fordeleren ned i blokka igjen slik at rotoren peker på sylinder nummer 1. Dette er vanlig praksis.

Da har man et greit utgangspunkt for å sette på tennkablene på en måte som ikke blir bare kluss.

 

Når fordeleren er på plass, så er det på tide å justere tenningen.

Har du EST fordeler så skal den shuntes slik at fortenningen ikke ligger på, deretter skal tenningen justeres med en tenningslampe på helt tradisjonelt vis til 0 grader, altså akkurat TDC, ettersom fortenningen legges på elektronisk når shunten fjernes.

 

På DI tenning fungerer det omtrent likt, men fortenningen må fjernes på en litt annen måte, som regel med et diagnoseverktøy (Vodia for Volvo), men det er mulig å kortslutte en plugg, slik det står i manualen.

 

Når motoren går uten elektronisk fortenning, så er den i "base mode", å den går sannsynligvis litt mer ujevnt, å man må passe på at turtallet er riktig ved justering.

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

ch765 skrev 49 minutes ago:

Stemmer, og dette er 0 grader?

Ja - og husk å legge på noe på reimhjulet som gjør det lett å se de forskjellige tallene når hjulet går rundt :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Startet den på land med muffs nå. Startet fint, men når motoren startet begynte det å renne vann fra eksosbelgen ( den lille nederst) Er det normalt? Vet det finnes belger med hull nederst, kjente etter, men klarte ikke kjenne noen.., Så ut som det kom mest ut bakerst på belgen..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Da ble det sjøsetting i dag! Dristet meg på en liten putretur på ti minutter uten særlig gasspådrag (gikk ikke opp i plan) - og det hele så bra ut. Da gjenstår det egentlig bare justering av tenning (får litt hjelp over helga) og litt småjustering av gasswire. (Den hadde idle turtall på 500, det er vel litt lite. Dessuten "hang" den igjen på litt høyt turtall når jeg satte den i idle igjen. 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Så bra! Godt å høre at den både fløyt, startet og gikk! Justere tenningen er jo det enkleste her så lenge alt annet funker. Hvis jeg ikke husker feil skal vel idle være 600 eller 650 (tror jeg) - og dette styres automagisk av ecmen så lenge alle andre parametere stemmer. Dvs - så lenge alle andre sensorer gir riktig info til hjernen så holder det turtallet riktig selv på tomgang.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Tilbake til tenning:

Tryggest å kjøpe en tenningslampe med "advance" som jeg setter på 8 BTDC, eller kan jeg bare stole på geometrikunnskapene mine og lage et merke X cm til siden for det originale?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Hva skal du med det?

Det eneste du skal justere er "base" tenning, altså tenningen settes i "base mode", deretter settes den til 0 grader, ferdig.

 

Det kan dog være greit å sjekke at den elektroniske fortenningen gjør det den skal, å da kan det jo være greit med noen merker.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en lampe - så må du vurdere hvor mye du skal bruke den og til hva. Hvis det er denne ene gangen for å justere tenningen på denne motoren, så trenger du bare den billigste induktive tenningslampen du kan få fatt i (biltema har en til 300,-). Den kan du bruke til å sjekke sprayen fra injektorene (koble ledningen til coilen og lys på injektorene) også, så da har du et multiverktøy ;) 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 14 timer siden:

Hva skal du med det?

Det eneste du skal justere er "base" tenning, altså tenningen settes i "base mode", deretter settes den til 0 grader, ferdig.

 

Det kan dog være greit å sjekke at den elektroniske fortenningen gjør det den skal, å da kan det jo være greit med noen merker.

Hmm..blir usikker. Leste på nettet at lampa må settes til 8 grader BTDC og deretter justere til hakkene er ovenfor hverandre:

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/volvo-penta-i-o-inboard-gas-engines-outdrives/623522-setting-base-timing-volvo-penta-5-7-gsi

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/volvo-penta-i-o-inboard-gas-engines-outdrives/476299-volvo-penta-5-0-gl-e-timing-marks-missing

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...