Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Prøvde i første omgang å justere med justerbar lampe i går kveld, det gikk egentlig veldig greit, den gikk fint og startet fint etterpå.

Prøvde igjen i dag, da ville den ikke starte som kald, det var så vidt den tente.. Regner med den starter igjen hvis jeg justerer den tilbake? (Den var lengre frem før justering)

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Ny tørn senere idag: Skrudde tilbake fordeleren helt til jeg fikk start på den (kald) - den gikk da ujevnt. Koblet på tenningslampe, satte den i base-mode, og leste at at den var på 29* (trykket "gradene" oppover på tenningslampa til streken var på linje med hakket i blokka)

Prøvde også 0 grader som foreslått tidligere i tråden her, ville ikke starte da heller.

 

Justerte den til 12* , bare for å prøve en mellomting. Venter på at motoren skal bli kald, så skal jeg prøve igjen.

 

Oppsummert:

8*: Starter bare når varm, går jevnt. Starter ikke når kald.

29*: Starter når kald, men går ujevnt.

 

Alle justeringer er gjort etter manualen. Dvs. varm motor, 1000 rpm, kortslutt svart og svart/hvit for å sette i base-mode, juster tenning, tar vekk kortslutning.

 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Har du stoppet maskinen etter at justeringen er gjort? Her er riktig rekkefølge:

1. Start maskinen

2. Sett den i base mode med shuntet

3. Juster tenningen

4. Stopp maskinen

5. Ta ut shuntet

Etter det starter du maskinen igjen og sjekker at den er riktig justert. Dersom 8 grader er det som gir penest gange ville jeg prøvd meg der.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 2 minutes ago:

Har du stoppet maskinen etter at justeringen er gjort? Her er riktig rekkefølge:

1. Start maskinen

2. Sett den i base mode med shuntet

3. Juster tenningen

4. Stopp maskinen

5. Ta ut shuntet

Etter det starter du maskinen igjen og sjekker at den er riktig justert. Dersom 8 grader er det som gir penest gange ville jeg prøvd meg der.

 

Jeg gjorde akkurat som fremgangsmåten din tillegg til at jeg ventet til den var varm og satte den til 1000 rpm før justering. Jeg tok ut shuntet før jeg stoppet motoren, mulig det har noe å si? 

 

Både under justeringen i går kveld (på 8*) og idag (på flere forskjellige grader i nærheten av 8) stoppet jeg den og startet den flere ganger, den startet og gikk fint, men det kan være pga den da hadde rukket å bli varm.

 

Den har stått 3,5 time siden jeg rørte den nå, så satser på den er kald nok til at jeg kan begynne å teste litt igjen..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Startet fint etter å ha stått 3,5 time - men den var lunken og ikke helt kald. Motoren gikk fint, så jeg tok den med på en 20-30 min tur med blandingskjøring, mest i cruisefart. Gikk fint, bortsett fra jeg ikke fikk den over 4000 rpms/litt over 30 knop, forventet 5000 rpms og 40 knop. Putret den i havn og lot den idle der 3-4 minutter. Merket den gikk ujevnt, akkurat som om den hoppet over noen slag, plutselig poffet den ut, og jeg fikk ikke startet den igjen..

Mystisk maskin...

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Neida, ikke så mystisk. Shuntet må stå i til du har skrudd maskinen av. Hvis ikke lagres ikke timingen. At du ikke får maks turtall er rett og slett fordi tenningen er feiljustert (den retarderes for å hindre banking). 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hmm..lagres timingen selv om man har dreibar fordeler? Uansett, jeg stoppet jo motoren før jeg dro ut shuntet siste gangen jeg justerte. Da startet den forsåvidt greit, men døde som sagt under idling etter en prøvetur.

 

Snakket med noen andre, de ba meg prøve å ta ut bankesensoren i tilfelle den er feil/forstyrrer, også sjekke om det er en sensor "kl 7" på baksiden av demperen. Bør vel også dobbeltsjekke TDC, selv om Minges sier de skal ha satt inn dette riktig. 

Skal prøve med startgass når den er kald og justert til 8* (når den normalt ikke starter) for å utelukke om det har noe med bensintilførselen.

 

Det er også en prosedyre i manualen på hvordan skru på gasswire'en - skal prøve å utføre den også. (Jeg bare skrudde gass-wire'en rett på plass etter motoren ble satt inn)

Må også få laget meg et et simpelt diagnose-verktøy a la http://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-$1-00-a.html

 

Andre forslag? Kan det være noen andre sensorer som gjør dette?

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Tviler på at det er noen sensorer som gjør dette - i og med at det er tenningen du har rotet med. Men ja - mange av sensorene på maskinen kan gi noen eller alle de symptomene du har. Hva er advancen på maskinen når du ligger på 1600 omdreininger? Der skal den ligge på 19 grader. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 1 time siden:

Tviler på at det er noen sensorer som gjør dette - i og med at det er tenningen du har rotet med. Men ja - mange av sensorene på maskinen kan gi noen eller alle de symptomene du har. Hva er advancen på maskinen når du ligger på 1600 omdreininger? Der skal den ligge på 19 grader. 

 

OK, makes sense. Skal sjekke hva den er på 1600, har levert fra meg den justerbare lampa, så skal få laget/kjøpt en "timing tape" og målt med biltema-lampa..

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Mer testing idag:

- Åpnet flame arrestor og så at det ble sprøyet bensin, prøvde også med startgass uten effekt. Så da legger jeg bensinproblemer på hylla.

- Dro ut knock sensor, ingen effekt.

- Sjekket at pluggkablene stemte med tenningsrekkefølgen. (med klokka)

Dro rundt motoren til merkene på blokka og demperhjulet var rett ovenfor hverandre. (Jeg antar de ikke er 180* og at jeg var på comp TDC) Se bilde med og uten fordeler-lokk. Pluggen med tape er plugg #1. Ser rotoren er litt forbi, men er den for mye forbi? (Motoren er stilt inn på 8-10 grader nå)

 

IMG_1574.JPG

IMG_3091.JPG

Redigert av ch765
la til bilder (see edit history)

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Mistenker at vi ser feilen på maskinen din på bilde 1. Hva er alt "skitet" på fordelern og tenningsmodulen? Slik fordeleren din ser ut fra dette bildet ville jeg mistenkt pick-up coil eller tenningsmodulen din. Hva tenker @DieselDahl og @adeneo om dette?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Da mener du del 7 og 17 her? https://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7797410_029?path=MarineGasolineEngines%2F7797410%2F7797410_28%2F7797410_029 Er det tricky å skifte?

 

Da kan jeg jo spandere på en ny coil også (#22) - den er ganske rusten, men skal få tatt en liten diagnose på det ikveld.

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Jepp - er de to jeg mener. Men vent med å hive mer deler på den til du får høre fra noen som er bedre på dette enn meg. Dersom coilen din er rusten kan det være noe feil med den og, og det kan utmerket godt være at den lille justeringen på rotoren er det som skal til... Det er vel omtrent på dette punktet her at det skiller på en bakgårdsmekaniker som meg og en som faktisk driver med dette... 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det ser ganske riktig ut selv om bildet kan lyve litt. Husk at denne fordeleren har elektronisk regulert fortenning og den skal variere med f.eks. 28grader fra tomgang til full gass. For at rotoren skal treffe de respektive pinnene i fordelerlokket må altså rotoren peke ca 22 grader (veivakselgrader) før senter av kontaktpinne til no1. Hvis dette bommer mye må fordeleren løftes og flyttes en eller flere tenner ift kammen.

Det ligger endel irr på bunnplaten der og det bør du vaske rent, men fordelerlokket er det som er mest kritisk. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. 

Fordelerlokket er nytt, det var minges som bestilte det så vet ikke hvilken modell det er, men det ser veldig likt ut som det som satt i. (Det gamle hadde irret ganske mye)

 

Lagde en diagnoselampe og fikk "kode 12" - alt "OK"

 

Tok av fordelerlokket og rotoren, og så selve akslingen var veldig rusten også (se bildet) - prøvde med "electrical wd40" og tørke vekk litt rust. Ser det er et metall-kontaktpunkt på innsiden av den delen akslingen skal opp i, men vet ikke hvor dette leder eller om det er kritisk med elektrisk kontakt mellom akslingen og innsiden av rotoren?

 

Uansett, tok biltema-lampa og koblet på tre forskjellige pluggledninger, ingenting lyste når jeg prøvde å starte. Satte den på ledningen som kommer fra coilen, da blinket den hele tiden. Det tyder jo på at det i visse tilfeller ikke kommer gnist i det hele tatt til pluggene?

 

Det som gjør det enda rarere, er at jeg fikk lys uansett tidligere i uka med den "proffe", justerbare lampa..

 

Pickup-coilen var også irret ganske mye, og den ytterste skiva var forholdvis løs..

 

Skal prøve å advance fordelerlokket igjen i morgen, og se om biltema-lampa gir lys da, og prøve meg fram litt med multimeteret..

 

PS: Hverken den gamle eller den nye rotoren ligner på den som spesifisert i volvo penta webshopen: #3862014 

IMG_2979.jpg

Redigert av ch765 (see edit history)

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Gjorde testene på coilene som starter her: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/lk_elect.html#/82

12 V testen gikk igjennom

 

Ignition coil test:

3: Fikk ingen måling, tolker dette som "uendelig" ohm. Altså OK, men siden coil "frame" er så rusten, så kan det være falsk negativ.

4: Primary:Fikk 0.6 Ohm, skulle vært mellom .35 og .35 - indikerer "possible open circuit"

5. Secondary: Skal være mellom 7500 og 9000 ohm, fikk ikke utslag på ohm-meteret. -> Possible open curcuit

 

Pickup coil test:

7:Short to ground: Fikk 700-800 når multimeter var på 2000k, regner med dette er 800k Ohm. Regnes dette som "uendelig"?  Hvis ikke, indikerer kanskje short to ground.

8.Open or shorted coil: Fikk 800 ohm ,skal være 700-900, altså ok.

 

Så mye tvil, og så rustne og stygge coiler at jeg bestiller nye..

 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Hmm... trodde pick up coilen skulle ha mellom 500 og 1500 ohm dersom den var god på begge tester. Dvs- jeg vil tro at pick up coilen din er fin. Coilen din derimot tror jeg er gåen, dersom du ikke får noen måling - regner med at multimeteret ditt har en indikasjon på uendelig? 

Men - når du først har fordeleren fra hverandre - så for all del, kjøp ny pickup coil og sett inn. Mener det skulle en bestemt type kontaktpasta på pickp coilen og? Sjekk ihvertfall det før du monterer sammen igjen.

 

EDIT: Du har helt rett på målingen av pick up coilen og. Ut med den og inn med ny.

Redigert av Napoli
Rettet feil i kommentaren min (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 6 minutes ago:

Hmm... trodde pick up coilen skulle ha mellom 500 og 1500 ohm dersom den var god på begge tester. Dvs- jeg vil tro at pick up coilen din er fin. Coilen din derimot tror jeg er gåen, dersom du ikke får noen måling - regner med at multimeteret ditt har en indikasjon på uendelig? 

Men - når du først har fordeleren fra hverandre - så for all del, kjøp ny pickup coil og sett inn. Mener det skulle en bestemt type kontaktpasta på pickp coilen og? Sjekk ihvertfall det før du monterer sammen igjen.

 

Ja, selve pickup-coilen er nok god, men den har antagelig "short to ground" - så jeg bytter den for å være sikker. Mener å ha lest om noe pasta jeg og, skal sjekke. 

Leste manualen til multimeteret, det vise "1." for uendelig..men det kan jo variere fra meter til meter?

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 20 timer siden:

Hvordan gikk det?

 

Takk for oppfølging!

 

Har ikke fått coilene enda, men prøvde å finne comp. TDC i dag. Vinkelen på plugghullene og eksosmanifold i veien gjør det vanskelig å bruke en tynn  trepinne for å finne dødpunkt. Får skaffe meg en plugg man setter i for Positive Piston Stop-metoden. (Kan disse kjøpes i Norge) 

 

Men prøvde grov-metoden med en tommel på plugghullet, og det virker som den ihvertfall er i nærheten, ihvertfall ikke 20-30 grader unna..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On 6/29/2017 at 22.57:

Det ser ganske riktig ut selv om bildet kan lyve litt. Husk at denne fordeleren har elektronisk regulert fortenning og den skal variere med f.eks. 28grader fra tomgang til full gass. For at rotoren skal treffe de respektive pinnene i fordelerlokket må altså rotoren peke ca 22 grader (veivakselgrader) før senter av kontaktpinne til no1. Hvis dette bommer mye må fordeleren løftes og flyttes en eller flere tenner ift kammen.

Det ligger endel irr på bunnplaten der og det bør du vaske rent, men fordelerlokket er det som er mest kritisk. 

Har lest dette på nytt, og vet ikke helt om jeg skjønner det 100% det med 22 grader. Skal man på noe tidspunkt justere så roteren er 22 grader før sylinder #1 sitt punkt i fordelerlokket?

Har du ellers noen teorier på hva som kan være årsaken til at motoren bare starter ved i underkant av 30* fortenning? 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 3 timer siden:

Har du funnet øvre dødpunkt. 

Ja, sjekket at øvre dødpunkt stemte med rotoren som pekte på sylinder #1. Er det mulig de har installert fordeler feil på en måte som gjør at rotor peker på syl#1 på kompresjons-tdc eller er det "umulig"?

 

Sjekket litt mer i dag. Koblet til timing-lampe.. Den blinker ikke i det hele tatt når timingen er på ca 0 ca 20 grader, først når den er nærmere 30 den begynner å blinke og motoren tenner. Så problemet er liksom ikke bare at gnisten er timet feil, den er av og til helt borte. (Det kan jo være pga elektronisk timing)

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...