Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Da har jeg fått sjekket serie# på selve drevet og slått det opp på "Find your engine" på volvopenta.com

  • serial: 4112030181
  • product name: SD1-A-AQ-5

  • product designation: DP-S

  • part number: 3868164

Det kan være båten originalt ble levert med et annet drev, siden en plakett på selve motoren sier 4111558062, TS1-A-AQ-7, TSK SX-C1,3868404

 

Kan vel da gå ut fra at selve drevet ble byttet ut en eller annen gang..

 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Nei, SX-C1 er transomplaten du har (gjennomføringen gjennom skroget) - den passer til alle SX type drev (DP-S er en SX type drev men med duoprop). Såvidt jeg vet er det som tidligere nevnt ikke lenger klaffer til den typen drev, hverken i bukkehorn eller i belger.

Jeg anbefaler deg å skaffe deg manualen til drevet. Der står det litt om kjøring av dette drevet og hvordan man unngår å få tilbakeslag av vann, samt vanlig vedlikehold av drevet. Sjekk også anoden på transomen - den firkantede her, den blir fort glemt fordi man ikke kan se den.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Napoli said:

Nei, SX-C1 er transomplaten du har (gjennomføringen gjennom skroget) - den passer til alle SX type drev (DP-S er en SX type drev men med duoprop). Såvidt jeg vet er det som tidligere nevnt ikke lenger klaffer til den typen drev, hverken i bukkehorn eller i belger.

Jeg anbefaler deg å skaffe deg manualen til drevet. Der står det litt om kjøring av dette drevet og hvordan man unngår å få tilbakeslag av vann, samt vanlig vedlikehold av drevet. Sjekk også anoden på transomen - den firkantede her, den blir fort glemt fordi man ikke kan se den.

 

OK, skjønner. Er usikker på hvilken "series" drevet er, men det stemmer bra med "LK"-series, så jeg får lese litt på denne: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/sx_dps-lk.html#/0

 

Er usikker på hva som er gjort av vedlikehold på drev tidligere, så jeg tenker å smøre opp og skifte olje på drevet ihvertfall. Noe annet jeg bør sjekke mens drevet og motoren ikke sitter på båten? Hva er en grei metode for å sjekke belgene selv f.eks.?

 

Driver også å kikker etter "adjustment rod/bar" for å justere høyde på motoren, men utenom ebay skal de ha typ 2000 for denne stålstangen..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk verksted til å justere motoren min. Gidder ikke å styre med det selv. Hvis du er i tvil om belger, anoder, o-ringer, olje, fett og drevspray - bytt og gjør alt mens drevet er av. Koster lite i deler, men er noe drit å sette i gang med når drevet først er montert.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har faktisk 2 gsi motorer stående som det samme har skjedd. Ble byttet på reklamasjon en gang i tiden. begge har gått under 200timer og ja det er riseren som har en ekstremt dårlig stål kvalitet. Kan være interessert i den gamle blokka du har. Da de jeg har gikk i saltvann og stemplene må slås ut med slegge.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man får vann inn sånn er stort sett ved at man setter båten for hardt i revers mens den fortsatt har drift forover. Eller at man tar båten fra full fart forover til full stopp i ett raskt drag på spaken. Da skyller vannet hardere inn enn eksostrykket kan stå imot.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 6 minutes ago:

Grunnen til at man får vann inn sånn er stort sett ved at man setter båten for hardt i revers mens den fortsatt har drift forover. Eller at man tar båten fra full fart forover til full stopp i ett raskt drag på spaken. Da skyller vannet hardere inn enn eksostrykket kan stå imot.

Det som skal ta av for det er eksosbelgen mellom drev og transomplata der det er lagd en belg med klaffer for stenging av vanninntrenging.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Vrod skrev for 7 timer siden:

Det som skal ta av for det er eksosbelgen mellom drev og transomplata der det er lagd en belg med klaffer for stenging av vanninntrenging.

Les høyere opp om klaffer i eksosbelg.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, DieselDahl said:

Hvis du kjører opp turtallet i fri i noen sekunder før du stopper den får du blåst ut vannet i manifoldene. Mener å ha lest 1800-2000rpm i 10-20 sekunder. "Throtle chopping" frarådes. 

Takk for tips, da mener du å blåse ut vannet i selve eksosrørene, og ikke i kjølekanalene til riser/manifolds? (Der sirkulerer det vel uansett?)

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Napoli said:

Grunnen til at man får vann inn sånn er stort sett ved at man setter båten for hardt i revers mens den fortsatt har drift forover. Eller at man tar båten fra full fart forover til full stopp i ett raskt drag på spaken. Da skyller vannet hardere inn enn eksostrykket kan stå imot.

 

I mitt tilfelle stoppet motoren pga vann i sylindre etter en ganske jevn fartsenking, og etter å ha putra i en god del sekunder. (Men det kan jo og være andre årsaker til at jeg fikk vann i sylindre)

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

On 5/8/2017 at 4:03 PM, Napoli said:

Jeg fikk verksted til å justere motoren min. Gidder ikke å styre med det selv. Hvis du er i tvil om belger, anoder, o-ringer, olje, fett og drevspray - bytt og gjør alt mens drevet er av. Koster lite i deler, men er noe drit å sette i gang med når drevet først er montert.

 

Tenkte å smøre opp og skifte olje ihvertfall, er o-ringbytte mye jobb/vanskelig for en nybegynner?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev 1 time siden:

Takk for tips, da mener du å blåse ut vannet i selve eksosrørene, og ikke i kjølekanalene til riser/manifolds? (Der sirkulerer det vel uansett?)

 

Ja, her er det snakk om vannet som er i selve eksosrørene. Kjølevannet går i egne kanaler ganske langt ut.

 

ch765 skrev 1 time siden:

 

I mitt tilfelle stoppet motoren pga vann i sylindre etter en ganske jevn fartsenking, og etter å ha putra i en god del sekunder. (Men det kan jo og være andre årsaker til at jeg fikk vann i sylindre)

 

Sikkert massevis av grunner - men det jeg nevnte er de to vanligste :)

 

ch765 skrev 1 time siden:

 

Tenkte å smøre opp og skifte olje ihvertfall, er o-ringbytte mye jobb/vanskelig for en nybegynner?

Nei, jeg tenkte på de o-ringene som sitter på oljeskruene på drevet. De skal byttes når du allikevel skifter olje. Belgene mener jeg du bør bytte uansett nå som drevet er av. Det samme med anodene. Totalt har du da ca 1500,- kr i deler og olje - og så har du "nullstilt" litt før sesongen. Da kan du heller vurdere hvilket arbeid du vil ta til neste år.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 2 timer siden:

Les høyere opp om klaffer i eksosbelg.

Tenker du på det som blei skrevet om klaffer ved bukkehorn ? Jeg skal ikke si hundre % at du får belger med klaffer til drev/transomplate men det er jeg ganske sikker på da jeg brukte det i en båt for seks/syv år siden og den var det en 5,7l v8 i jeg husker selvsagt ikke hvilket drev det var på den.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk hentet motoren hos Minges og startet den. 

Kjøpte oljetrykksmåler hos biltema for å være sikker på jeg hadde oljetrykk i og med dette er en helt ny blokk. Startet og gikk fint under innkjøringen, kjørte ca 25 min på 2500rpm. 

Nå er det igjen oljeskift og justering av tenning før det blir heising ned i båten. 

 

La bare merke til temp-forskjell på risere: Venstre riser var kald, den andre varm(ikke varmere enn at man kunne holde på den.) eksosmanifoldene var begge kalde. Synes også det strømmet mer vann til venstre riser når jeg kjente på slangene. Vann fra oljekjøler går til bare en riser, så dette kan vel væreforklaringen, men noe jeg bør sjekke opp? (Nye risere og manifolds fra Sierra)

 

 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Har fått heist motoren i båten, gikk greit, måtte bare snu motoren litt mens vi senket den. Brukte traktor med tømmerkran, talje og løfteåk fra biltema. Driver å kobler opp det elektriske nå, men er litt usikker på et par plugger til trimsystemet (blir ikke klokere av manualen, ikke lett å se ut fra bildene) - noen som vet hvor disse skal? (se vedlegg)

EDIT: Pluggen til venstre er merket MASTER/SLAVE.

 

IMG_6551.JPG

Redigert av ch765
tilleggsinfo (see edit history)

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke si noe om de to kontaktene der. Men syns det er supert at du fortsetter å oppdatere! Hva syns du om resultatet du fikk fra minges?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 6/9/2017 at 17.39:

Kan desverre ikke si noe om de to kontaktene der. Men syns det er supert at du fortsetter å oppdatere! Hva syns du om resultatet du fikk fra minges?

 

Veldig fornøyd med Minges, men nå har jeg jo bare fått testet den utenfor båt enda da. Det ser ut på meg som de har gjort en grundig jobb, smurt inn alle bolter med alu-pasta f.eks.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On 6/9/2017 at 18.12:

De er ikke til trimsystemet. De er til turtallssynkronisering hvis du har flere motorer og digital motorstyring. Det er flere kontakter som ikke er i bruk. 

OK, takk for info. Jeg lar de være, og har bare koblet på (noe jeg tror) er strøm til trim-systemet. Mener å huske selgeren nevnte at trimindikatoren ikke fungerte, så jeg lar den være inntil videre.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, er usikker på om det er Telco EST eller noe annet. Hvordan kan jeg finne ut det?

 

Men jeg kikket litt nærmere ikveld, og fant en markør på blokka (et slags innhogg) noen grader til høyre. Er det disse som skal alignes? Synes den første linken var litt kjapp på akkurat punktet på hvordan man vet hva som er riktig timing.. "Loosen the distributor retaining clamp and rotate distributor until the correct ignition" 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...