Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Har basically gitt opp denne motoren, og har henvendt meg til norske forhandlere av reman-motorer. Fikk et hyggelig tilbud fra minges på 24900 + moms for en vanlig 5,7 liter hvor de flytter over kammer fra min gamle motor og gjenbruker resten. (Dvs jeg kjøper nye eksosmanifold og risere ihvertfall) Noen spes. fallgruver her?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Løp og kjøp! Og kos deg på sjøen i sommer, istedenfor å sitte å lure litt på om den starter denne gangen... Minges skal være proffe og ordentlige - jeg ville sjekket med dem om det er noe spes du skal passe på.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte å spandere på nye risere og eksosmanifolds også. Ganske dyre greier, ihvertfall originalt - noen som har anbefalinger på hvor jeg bør kjøpe / hvilket merke? De jeg har nå er 7,5" høye, så foretrekker å fortsette med det.

Trenger også hjelp til å finne flapsene som sitter i bukkehornet, klarer ikke å finne de på div. "exploded view" sider..

(Motoren er som sagt en '97 5.7 GSIPLKD)

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at Volvo har satt ned prisen på eksosdeler betraktelig de siste årene, det er verdt å i det miste sjekke prisen før man handler uoriginalt, det kan være du blir overrasket.

 

Skal man kjøpe uoriginalt, så får man normalt det man betaler for, Barr er bra greier, mye annet er dårlig greier.

Link to post
Share on other sites

Volvo penta har ikke flaps i bukkhornet til 290 drev eller eldre men du har en 97 mod båt og da var det vel det mest vanlige. de har plassert stenge flaps i eksosbelgen så hvis vannet har kommet inn den veien er det nok ganske sannsynlig at det er satt på feil eksosbelg av en grunn som ofte er og spare penger da de koster en del mere en de uten klaff og det er ikke mulig og se forskjell på de utvendig så det er ofte at folk uten kunnskap tar det for god fisk at det er greit. En annen ting er det varmeveksler på din motor eller går det sjøvann i kjølesystemet?

Redigert av Vrod (see edit history)

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev On 17.1.2017 at 18.38:

 

Ferskvann kom inn i to sylindre, av hva jeg har klart å se virker det som det kom inn via eksosventiler (pga noe rust på ventiler, så enten tilbakeslag eller problemer med risere/manifold.) Flapsene på bukkehornet går også tungt, så jeg tviler på om de virker så bra.

Motoren er allerede ute av båten, og står på et oppvarmet verksted hvor jeg har fått lånt meg en plass.

 

Har ikke demontert noe på motoren ennå, har bare inspisert litt. Uansett skal jeg få noen som skrur til å se på den. Det eneste som er demontert kåpa rundt svinghjulet + noen tilstøtende braketter/bolter, så jeg regner med de jeg har på lista er villige til å kikke på den. Hadde motoren først på et autorisert Volvo Penta-verksted, de skiftet starter og svinghjul  (pga starteren kammet over) og merket _ingenting_ av det de demonterte - fikk tilbake motoren med vann _fortsatt_ i sylindre - og bolter,muttere og skiver fordelt i en boks og diverse koppholdere rundtomkring i båten....kommer ikke til å bruke de mer..)

Her skriver du at det var ferskvann i sylinderne? Går båten i innsjø, elv, bekk eller andre innenlandsvassdrag eller går den i åpen sjø med saltvann? 

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Vrod said:

Her skriver du at det var ferskvann i sylinderne? Går båten i innsjø, elv, bekk eller andre innenlandsvassdrag eller går den i åpen sjø med saltvann? 

 

Den går i mjøsa og kommer nok til å gjøre det i overskuelig fremtid.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Knurrbart said:

Ja det er heilt korrekt. Som sagt før så har ikkje Volvo flaps i bukkehornet. Det er noe Mercruiser driver med. 

 

Hvor mange hester lover Minges på den nye motoren? 

 

Det er rart, så det er antagelig noe ettermonterte greier? Det kan se ut som det er ettermontert duoprop-drev, da det et sted på motoren står "SX-C1" - som så vidt jeg vet indikerer single-prop-dev.

 

Husker ikke om minges sa noen om HK, men skal spørre om dette. Vil det variere noe særlig med samme innsug og injection, men annen blokk i samme størrelse?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Vrod said:

Volvo penta har ikke flaps i bukkhornet til 290 drev eller eldre men du har en 97 mod båt og da var det vel det mest vanlige. de har plassert stenge flaps i eksosbelgen så hvis vannet har kommet inn den veien er det nok ganske sannsynlig at det er satt på feil eksosbelg av en grunn som ofte er og spare penger da de koster en del mere en de uten klaff og det er ikke mulig og se forskjell på de utvendig så det er ofte at folk uten kunnskap tar det for god fisk at det er greit. En annen ting er det varmeveksler på din motor eller går det sjøvann i kjølesystemet?

Har kikket inn i eksosbelgen, og kan ikke se noen klaff der, så enten har det ikke vært noen der eller så har den falt ut.

Kanskje ligsågreit å kjøpe eksosbelg med klaff da? Tror jeg må skifte den uansett.

 

Er ingen varmeveksler, sjøvann (dvs ferskvann fra mjøsa) går rett igjennom motor/riser/eksosmanifolds.

 

Skal få sjekket eksakt hvilket drev jeg har.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, adeneo said:

Vær klar over at Volvo har satt ned prisen på eksosdeler betraktelig de siste årene, det er verdt å i det miste sjekke prisen før man handler uoriginalt, det kan være du blir overrasket.

 

Skal man kjøpe uoriginalt, så får man normalt det man betaler for, Barr er bra greier, mye annet er dårlig greier.

OK, takk for tips. Ser Sierra-deler er rimelig, noen som har erfaring med det?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev 44 minutes ago:

OK, takk for tips. Ser Sierra-deler er rimelig, noen som har erfaring med det?

 

Jeg personlig er ikke spesielt begeistret for Sierra manifolder, men mange bruker de, å det ser ut til å fungere helt fint.

Igjen, sjekk priser, også for originalt. Jeg tipper manifoldene til din motor ligger på rundt 4-5 båtlapper hos forhandler. Sierra manifolder får du kanskje for halve prisen på eBay, men de er tunge og skal fraktes til Norge også, som gjør at du nærmer deg prisen for originaldeler.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Vrod said:

Skal du kjøpe uoriginale manifoiler og risere så har muligens Norpart på Lørenskog det til greie priser. Skjønner det med ferskvann bedre da den går i ferskvann. Vet du om det er gjort noe med sirkulasjonspumpen på den?

Takk for tips. Nei, kjenner ikke til noe med sirkulasjonspumpen..

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 8 timer siden:

 

Jeg personlig er ikke spesielt begeistret for Sierra manifolder, men mange bruker de, å det ser ut til å fungere helt fint.

Igjen, sjekk priser, også for originalt. Jeg tipper manifoldene til din motor ligger på rundt 4-5 båtlapper hos forhandler. Sierra manifolder får du kanskje for halve prisen på eBay, men de er tunge og skal fraktes til Norge også, som gjør at du nærmer deg prisen for originaldeler.

Har sett at du ikke er så begeistret for Sierra. Hvorfor det? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev for 8 timer siden:

Takk for tips. Nei, kjenner ikke til noe med sirkulasjonspumpen..

Grunn for at jeg spurte om det er at jeg var borti en v8 for en del år siden hvor de skiftet sirkulasjonspumpe og monterte skjoldet på baksiden feil og fikk masse vann i motoren.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært å levert den gamle motoren hos minges, hvor de skal flytte over på ny long block.

 

Fortsatt usikker mhp. dette med klaffer, jeg klarer ikke finne nye bukkehorns-klaffer, men det kan vel ikke skade å kjøpe eksosbelg med klaffer? Vil ta minst mulig sjanser med ny LB..

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Hva heter drevet ditt (riktig betegnelse)? Det er såvidt jeg forstår forskjellig hvor klaffene sitter på de forskjellige VP/OMC drevene.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Måtte sette meg ned og lese litt - og fant ut at VP ikke lenger anbefaler klaffer i det hele tatt. De har også hatt ute en servicebulletin som ber mekanikere om å fjerne dem dersom de kommer over båter med klaffer på. På din motor er de på tegningen her - men er markert som utgått.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Klaffene er der for å hindre at vann skal komme inn, om de sitter i eksosrøret eller belgen er således ikke viktig.

Man har kommet frem til at klaffer i bukkehornet er en dårlig løsning. De blir varme og ødelegges raskt, løsner og spyttes ut i deler i eksosen, og man sitter igjen uten beskyttelse.

 

Det bør derfor benyttes belg med klaffer i stedet, dersom montasjen er slik at det er fare for vanninntrengning gjennom eksossystemet.

 

bltn.jpg.48452bd6d1f60f912af19ed7454efdb5.jpg

Link to post
Share on other sites

Men jeg klarer ikke å finne belg heller med klaffer til sx/dp-s type drev (som jeg antar trådstarter har). Og VP skriver vel selv at klaffene ikke hadde ønsket funksjon, og derfor ble fjernet helt og holdent?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...