Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

kjenner ikke tennings/fordelersystemet for denne motoren men har et tips til noe du kan sjekke. symptomene du beskriver kan minne om noe jeg erfarte på en Astro 4.3. motorbasis er den samme som 5.7 V8 minus 2 sylindre.

 

hvis du ser på bildet under er det en brun tykk "skive" som inneholder (i mitt tilfelle) en 6 tagget anordning inne i "skiven" som initierer tenningspulsene. det viste seg etterhvert at denne "disken" hadde sprukket og begynt å rotere på fordelerakselen. bilen gikk ikke helt bra og etter en hard belastning hvor motoren gikk nokså varm (gikk åpenbart med alt for lav tenning) og stoppet til slutt. på startforsøk spyttet den og skøyt litt men ville aldri starte igjen før fordeleren ble byttet. Den elektroniske tenningsenheten klarte ikke å kompensere for den gradvise forandrede innstillingen og til slutt - var det slutt..

 

sikkert andre her som kjenner din motortype og tenningssystemj men på min 1994 GM så fordeleren slik ut.

 

My 5 hp....

 

tbi-tpi_distributor_compare.jpg

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, du kan faktisk være inne på noe. Jeg har vært inne på ideen at noe kan være løst inni der. Så du tydelig at hva som hadde sprukket?

Jeg har bestilt ny pickup-coil (som de taggene bruker til å generere en puls, så vidt jeg har skjønt) - da må jeg uansett åpne opp der. Så du det tydelig når du fjernet fordeleren, eller måtte du plukke av flere deler inne i fordeleren?

 

Noe som kan være relatert: Jeg synes å se at når jeg vrei fordeleren frem og tilbake, så var det akkurat som den ytre "akslingen" hang litt igjen..kanskje den har løsnet litt og jeg får litt samme symptomer som deg?

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

ch765 skrev 13 minutes ago:

Takk for tipset, du kan faktisk være inne på noe. Jeg har vært inne på ideen at noe kan være løst inni der. Så du tydelig at hva som hadde sprukket?

Jeg har bestilt ny pickup-coil (som de taggene bruker til å generere en puls, så vidt jeg har skjønt) - da må jeg uansett åpne opp der. Så du det tydelig når du fjernet fordeleren, eller måtte du plukke av flere deler inne i fordeleren?

 

Noe som kan være relatert: Jeg synes å se at når jeg vrei fordeleren frem og tilbake, så var det akkurat som den ytre "akslingen" hang litt igjen..kanskje den har løsnet litt og jeg får litt samme symptomer som deg?

 

 

Det at den ytre ringen virker løs skal være normalt og ikke ha noe å si. Den taggete skiven skal være helt fast. Da jeg fant ut at skiven med taggene var løs hadde jeg hele fordeleren ute. Tok av drevet i nedre del av fordelerakslen slik at jeg kunne dra hele akselen ut av fordelerhuset. Da kunne en lett se at den taggete skiven  var sprukket "nedenfra".

 

Jeg kunne da lett se at den hadde en sprekk inn mot akselen og kunne vri den taggede skiven rundt på akselen. Antagelig var den enda "slakkere" når motoren var varm.

 

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er mye likt men der er det vel selve pickupen som var problemet. Du kan jo skifte den uansett for å sjekke om den er problemet siden du allerede har bestilt den. Komplette fordelere koster vel bare noen hundringser på eBay.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte uoriginal ny 350 kr eller så. Her er noen eksempler fra eBay men du må sjekke at de passer og at selger sender til norge men skjønt, noen hundringser?

 

Eksempler: 

http://www.ebay.com/itm/NEW-Ignition-Distributor-for-87-95-Chevrolet-GMC-Pontiac-5-0L-5-7L-7-4L-1103838-/201680019825?hash=item2ef510e171:g:7-cAAOSwXY5ZPCH5&vxp=mtr

 

Regner med at det er samme fordeler på identisk Mercruiser motor:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=penta+5.7+distributor&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmercruiser+5.7+distributor.TRS0&_nkw=mercruiser+5.7+distributor&_sacat=0

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 1 time siden:

Ville motoren i det hele tatt starte da?

Den starter når jeg har vridd fordeleren nærmere 30* ja, men går noe urent.

Leder meg til å tro noe er løst ved pickup-coilen ellernoe.. Venter fortsatt på deler (coil og pickup-coil)  fra JW Gulliksen, har hatt datakræsj hos en leverandær.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 6 timer siden:

Den modulen som ledningene kobles inn på i fordeleren har jeg en gang måtte bytte. Den sender all info til ECU.

Ja, tenningsmodulen ja, jeg har funnet en beskrivelse hvordan teste denne (http://easyautodiagnostics.com/gm/4.3L-5.0L-5.7L/distributor-mounted-icm-tests-5) så skal få gjort de testene også..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 2 timer siden:

Motoren startet noen ganger med en gang, mens andre ganger var den håpløs.  Jeg prøvde aldri å justere fordeler mens jeg hadde problemet.

 

ch765: Hvordan ser det ut på turteller når du har fått start? Ligger den jevnt på turtall eller hopper nåla?

Den holder seg ganske jevnt, har aldri sett den hoppet.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 4 timer siden:

Jeg begynner å lure litt på tenningsmerket ditt. 29 grader på tomgang er ikke reelt. 

 

Har sjekket det to ganger nå. (Dvs med sjekket at syl 1 er i kompresjonsslag og på tdc) Kommer uansett til å sjekke det igjen i morgen, var nettopp å hentet et "Delco Voyager EST Marine Electronic Distributor Kit"  (det fra michigan motorz) - får se om det hjelper noe..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Det syns jeg at var en god ide. Fordeleren din hadde sett sine bedre dager uansett. 

Føler med deg her nå - kjipt å tilbringe sommeren i motorrommet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Kan med glede medele at det var coilen som var problemet.

 

Skiftet først ut fordeleren fra kit'et, fulgte basically denne videoen: 

 

 

Installerte den altså direkte på 8* BTDC. (vil ta finjusteringen imorgen)

Ville fortsatt ikke starte, sjekket med tenningslampa på pluggledning #1 og ledningen fra coil, ingen blink.

Tok den nye coilen og la den på et tøystykke og flyttet over ledninger: bam, startet med en gang.

 

Var ganske lurt å skifte fordeleren også, på den gamle kjente jeg ikke pickup-coilen "ta tak" i det hele tatt når jeg dreide den rundt, den gikk også ganske tungt. På den nye kjente jeg godt den gikk "hakkete" når jeg dreide på den.

 

Da blir det finjustering av tenninga,rydding av verktøy og en liten testtur uten høye skuldre i morgen, om to dager er det akkurat ett år siden båten ble kjøpt...

 

Tusen takk for all hjelp her på båtforumet, spesielt til Napoli som har vært veldig tålmodig og hjelpsom i det siste!

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Ny dag, nye muligheter til rep.

 

Kjørte flere timer i går og litt idag. Gikk fint, temperaturen holdt seg jevnt på 70 grader, uansett pådrag. (Kjørte mest i putrefart rundt 1000 rpms)

 

La merke til høyre riser var så varm jeg kunne holdt hånda der maks. 1 sekund, men venstre var mer lunken/varm. Antar det ikke skal være slik.

Kan anta at noe er blokkert, eller at den ikke drar inn nok vann. Under impellerskifte for ca en mnd siden bøyde jeg kam'en inni sjøvannspumpa med en skrutrekker, fikk bøyd den tilbake og glattet ut med 120-papir, kan jo være problemet. Går en slange fra olje/bensinkjøler(?) til venstre riser, hvis det har noe å si.

 

Noen som har noen ålreite testprosedyrer for dette? Ser det er noen plastikkplugger/skruknotter på risere eller manifold, er dette noe inspeksjonsgreier?

 

Skal inspisere impeller i morgen, og åpne termostathuset for å se om jeg ser noe rusk, dessuten få kjøpt en temperaturmåler i morgen.

PS. Eks.manif. og risere ble byttet samtidig med blokk. (Sierra)

 

PS2. Jeg oppdaget temperaturforskjell også når jeg startet motoren utenfor båten m/hageslange. Da kjente jeg også vannet fra det ene eksosrøret var lunkent, det andre kaldt. Merk at dette var før mitt lille sjøvannspumpe-uhell nevnt ovenfor..

 

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Klar over at den høyre ofte er varmere, men har lest de skal være lunkne.

 

Uansett, kjørte motoren på tomgang 10-15 min idag:

 

Eksosmanifold på begge sider var i beste fall lunkne, den nederste delen var nesten kald, den øverste litt varm. (Den delen som riser er boltet på)

Begge risere ble for varme til å ta på. Den høyre klarte jeg å holde 1 sek, den venstre 3-4 sek.

Temperatur på slangene som går fra termostat-hus til eksosmanifold var i beste fall lunkne, lik temp på begge sider.

Den tjukke slangen fra t-hus til sirkulasjonspumpa var varm, men kunne fint ta på den. (Den ble lunken ganske fort etter start på kald motor)

Slangen fra sjøvannspumpa til t-hus var kald, og jeg kunne godt kjenne vannet strømme der. (Håper det er normalt, og det ikke kommer luft gjennom der)

Begge eksosslangene kunne jeg holde på i noen sekunder, men de var litt varme, men antar det er normalt.

Så det ene løfteøyet til motoren laget en bulk på slangen fra sjøvannspumpa til t-hus, skal se om jeg får ordnet det.

 

Hadde ikke IR-termometer, men et multimeter med temperaturføler-probe, den viste nærmere 60 på høyre riser, rundt 50 på venstre.

 

Er det risikabelt å sjekke/inspisere impeller mens båten står på vann?

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...