Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?

Uglesett

Recommended Posts

Jeg synes absolutt vi skulle bruke skatte penger på å sette ut søppel innsamlings beholdere. Vi er mange mennesker, les skattebetalere, som bruker skjærgården mye. At noe av våre felles midler går til å gjøre det lettere å kvitte seg med avfall i uthavn synes jeg ikke er en uting. Se til Sverige, der finnes det søppel "bøtter" på mange flere holmer og øyer enn hjemme. Men som jeg nevnte tidligere, vi har jo endel private øyer, og der eksisterer som kjent allemannsretten, men skjærgårds tilsynet rydder ikke på disse øyene.

Nå er det ikke noe stort problem for de aller fleste å ta med seg søppelet hjem, men alle vet at det hadde vært mindre søppel om en kunne kvitte seg med det der en er.

Jeg tror dette er en av de mest leste trådene for tiden. :-))Gleder meg over det

Og det er ikke unaturlig iom. at alle er imot forsøøpling. Og så lenge ugleøynene holder seg her og ikke forsurer mine og andres innlegg, er jeg happy!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg lest hva du skriver tidligere Kjetil 1 så det overrasker ikke at du misliker slike tråder.

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg misliker slike tråder. Og utdyp gjerne hva du mener med "slike tråder", og hvorfor du ikke er overrasket? Føler du er i ferd med å sette meg i feil bås.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Les deg opp på å generalisere, Stradivarius.

Jeg tror det er sløsing med viktige ressurser og sende båter, betalt med offentlige midler rundt for å hente søppel etter folk i båt/ båtfolk på nesten ufremkommelig steder

Der det er offentlig renovasjon tømmer folk båtene sine for dritt , på veien setter folk igjen sofaer, senger, tv'er, hageavfall osv.

Vi kan ikke lenger praktisere frihet uten ansvar om vi skal beholde allemannsretten som betyr så mye .

Der det er offentlig renovasjon tømmer folk båtene sine for dritt , på veien setter folk igjen sofaer, senger, tv'er, hageavfall osv.

Mener du dette blir resultatet av offentlig tømming av søppel i skjærgården?  Du må nesten forklare hvordan sammenhengen her er!

Guest Avmønstret#

Tror flere hadde hatt en utfordring med å drasse med seg søppel hjem etter 4 uker ferie. :lol:

Jøje meg, er du i uthavner fire uker i strekk! Må ha store vann og dieseltanker også da. 

Faktisk en smule imponert. Tror makstiden i uthavn er mer 2-3 døgn før man går videre og som regel er innom sivilisasjonen, hvor man kan hives søppel. 

Men som jeg nevnte tidligere, vi har jo endel private øyer, og der eksisterer som kjent allemannsretten, men skjærgårds tilsynet rydder ikke på disse øyene.

Og som du og jeg vet, de gjør mer en det. De er et generellt vaktmesterkorps for skjærgården vår, også private øyer i skjærgårdsparken, de setter ut og tar opp badeflåter og badebøyer rundt omkring og de assisterer SNO med oppsyn i skjærgårdsparken.

De er også en ikke ubetydelig del av beredskapen. De store båtene deres kan ha en ambulanse på Østerbollæren får du får sagt enentre.

Og som du og jeg vet, de gjør mer en det. De er et generellt vaktmesterkorps for skjærgården vår, også private øyer i skjærgårdsparken, de setter ut og tar opp badeflåter og badebøyer rundt omkring og de assisterer SNO med oppsyn i skjærgårdsparken.

De er også en ikke ubetydelig del av beredskapen. De store båtene deres kan ha en ambulanse på Østerbollæren får du får sagt enentre.

Ikke et vondt ord om skjærgårdstjenesten, de gjør en fantastisk jobb. Men hva jeg mente var at det finnes en del øyer hvor det ikke er søppelkasser, som f.eks Lindholmen som er mye besøkt, og som eies av Wedel Jarlsberg.

Guest Avmønstret#

SÅ dette er argumentet ditt for ikke å sette ut søppelkasser? 

Hva er agendaen din egentlig?

Er jeg den eneste som har sett søppeldunker i tilrettelagte uthavner som flyter over, stinker av reke- og matavfall osv?

Så ja pokker. Fjern det som ikke virker og la folket bringe søpla hjem, de klarer å bringe det til så klarer de å bringe det tilbake. 

Vi sparer ressurser som kan brukes andre plasser og slipper at søpla flyter. 

Er jeg den eneste som har sett søppeldunker i tilrettelagte uthavner som flyter over, stinker av reke- og matavfall osv?

Så ja pokker. Fjern det som ikke virker og la folket bringe søpla hjem, de klarer å bringe det til så klarer de å bringe det tilbake. 

Vi sparer ressurser som kan brukes andre plasser og slipper at søpla flyter. 

Når du mener at en søppeldunk som flyter over ikke virker og bør fjernes, kan noen hver begynne å lure på åndsevnene. Det hender faktisk at søppeldunken i sameiet der jeg bor er helt full dagen før den tømmes og da oppbevarer jeg min egen søppel inne frem til søppeldunken er tømt. Men at jeg skulle fjerne den nevnte søppeldunken fordi den "ikke virker" forekommer meg å være lite hensiktsmessig dersom målet er å unngå forsøpling. Man skulle tro at dette var relativt lett å forstå.

En søppeldunk, enten den står i utmark eller i byen er enten for liten, for alene, eller så tømmes den ikke ofte nok, dersom den er overfylt. Den er opplagt løsningen på problemet er å sørge for tilstrekkelig kapasitet, mens din løsning er å redusere kapasiteten til null og late som at det er realistisk at folk da vil skjerpe seg og slutte med forsøplingen.

SÅ dette er argumentet ditt for ikke å sette ut søppelkasser? 

Hva er agendaen din egentlig?

Området jeg viser til leser jeg at det er offentlig renovasjon. Likevel flyter det av søppel og folk I båt tømmer båtene sine for alt mulig dritt.

Guest Avmønstret#

Når du mener at en søppeldunk som flyter over ikke virker og bør fjernes, kan noen hver begynne å lure på åndsevnene. Det hender faktisk at søppeldunken i sameiet der jeg bor er helt full dagen før den tømmes og da oppbevarer jeg min egen søppel inne frem til søppeldunken er tømt. Men at jeg skulle fjerne den nevnte søppeldunken fordi den "ikke virker" forekommer meg å være lite hensiktsmessig dersom målet er å unngå forsøpling. Man skulle tro at dette var relativt lett å forstå.

Du bør vurdere egne åndsevner om du ikke ser forskjellen på en søppeldunk ute i naturen, hvor det aldri har vært en søppeldunk før, og en søppeldunk utenfor boligen din. 

En analog kan være fotgjengerfelt som har blitt fjernet mange plasser. Så kan du lure på hvorfor. Jo fordi de ikke virker, fordi det blir flere ulykker med feltet enn uten. Av to årsaker. Bilistene bryr seg ikke og fotgjengerne ser seg ikke godt nok for. 

----------

Setter man opp en søppeldunk i naturen som blir full første helg med finvær, og flyter over av dritt i uker etterpå. Ja da er det faktisk bedre å fjerne den slik at de som er der faktisk kan ta med søpla hjem i stedet. Er ikke veldig vanskelig å skjønne dette. 

For mesteparten av naturen er, heldigvis, fri for søppelspann, og når folk faktisk vet at de må ta søpla med hjem, ja så gjør de det. De fleste trenger ikke offentlig lønna personale i til å løpe etter seg for å samle og frakte søppel. 

----------

Men det er vel sånn det privilegerte båtfolket av i dag har blitt. En krever at det offentlige skal stille opp og tilrettelegge selv i guds frie natur. At det offentlige finansierer transport av søppel tilbake fra naturen høres ut som et minimumskrav. 

Da vet vi det. 

En søppeldunk, enten den står i utmark eller i byen er enten for liten, for alene, eller så tømmes den ikke ofte nok, dersom den er overfylt. Den er opplagt løsningen på problemet er å sørge for tilstrekkelig kapasitet, mens din løsning er å redusere kapasiteten til null og late som at det er realistisk at folk da vil skjerpe seg og slutte med forsøplingen.

Pinkvin har tatt poenget. Det skal ikke være søppeldunker på fjelltopper, på vidda eller på holmer og skjær ute i skjærgården. Det skal være søppel containere der man kjøper maten , fortøyer båten eller parkerer bilen.

Hvis man kaster søppel i utmark kan bøtene starte på kr 10 000 og oppover. Det bør kunngjøres og de som ferdes I utmark plikter å lese friluftsloven og gjøre seg forstått med den. Det må bli slutt på dulle med folk I båt som tror de er på chartertur .

Guest Avmønstret#

Ja hva er greia med at en skal bruke offentlige penger på å sy komfortputer oppunder armene på oss som er privilegerte nok til å kunne nyte naturen i båt? Er da gjestehavner nok om man ikke kan legge til noe annet enn brygge og ikke har båt som klarer å frakte søpla tilbake. 

Som om det ikke var nok andre ting å bruke penger på her i landet. 

Jeg er relativt ny på dette forumet. Denne tråden har vært nyttig. 

Jeg har lært at ikke alle er her for å diskutere båtliv, men mest for å diskutere. Noen diskusjoner er ikke verdt å bruke tid på - livet er for kort til å debattere med på ugler og pingviner - ta heller en tur på sjøen.

Hurra for alle som klarer å se det positive i tilværelsen og ikke bare ugler i mosen. :thumbsup:

Vi kan sjekke CV'en din Arne O. Hva har du bidratt med som handler om båtliv?

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=55109

Du har bidratt i tråder som : allemannsretten. ..bruk av øyebolt...kajakkpadler rotet seg bort i tåka...fornuftens røst i hylekoret dieselmotoren....er båtfolk på bp paranoide bøller...2 stengte tråder. .. priser i gjestehavnene... og politiet stopper

Du er en Ugle i mosen...

Pinkvin, jeg ser på deg som en klok person, men i denne tråden er jeg ikke helt enig med deg. Jeg synes det er fint at det er renovasjon på noen av de større øyene. Når det gjelder finansieringen av dette; tja hvorfor skal ikke vi få litt igjen for skattekronene vi også som ikke mingler i parker eller andre urbane strøk der offentlige mider svis av? Jeg går f.eks. aldri på bibliotek. De sportene jeg har utøvet har aldri mottatt en krone fra offentligheten som veldig mange andre idretter gjør. Jeg synes ikke det er feil at velferdsmidlene spres litt.

Jøje meg, er du i uthavner fire uker i strekk! Må ha store vann og dieseltanker også da. 

Faktisk en smule imponert. Tror makstiden i uthavn er mer 2-3 døgn før man går videre og som regel er innom sivilisasjonen, hvor man kan hives søppel. 

Vi er gjerne på sjøen 3-4 eller 5 uker i strekk. Ligger gjerne ikke i gjestehavn en eneste natt på denne tiden, men kjører inn for å fylle vann. Lading får vi fra dynamo og solceller. Hva mener du med at makstid i uthavn er 2-3 døgn?

Når det gjelder bildene i post #1 er jeg ikke overrasket over om de er ekte. Jeg har kommet over såvel lignende som værre "åsteder" enn dette i skjærgården på Hvaler og i Onsøy. Eksempler Fredagshølet på Vesterøy og Lyngholmen i Onsøy.

Tipper bildene er tatt i Tordenskjoldsbukta. Vegetasjonen og karakteristikken på sanden på stranda ligner. Det stedet blir i liket med Singeløya og Fredagshølet hjemsøkt av griser som kan oppføre seg på denne måten. Tordenskjoldabukta ligger på Hvaler, men er vel mest frekventert av haldensere og sarpinger. Folk fra Hvaler og Fredrikstad oppfører seg jo ikke på denne måten :giggle:

Det er tidliger linket til bilder i Fredrikstad Blad og SA, så det burde ikke være tvil om at folk er troende til å etterlate seg en slik svinesti.

Forøvrig påfallende sammenheng mellom disse partyhavnene som ofte ser ut som en unkarsleilighet etter et sjøslag og trådene om støy i uthavner. Der blir det om og om igjen slått fast at man ikke kan forvente å få fred dersom man oppsøker disse stedene. Betyr det at man ikke kan forvente at folk som er fast inventar på disse stedene ikke tar med seg søpla si heller?

Det mest tragiske med situasjonen Uglesett beskriver er imidlertid bleia. For meg vitner det om at foreldre drar med seg bleieunger på rølpefest og lar dem gå for lut og kaldt vann. For en oppvekst :thumbsdown:

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...