Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

det har med andre ord ingen relevans.

Ida Marie 111 syntes det offentlige burde ha ansvaret for bosset til båtfolk. Det viser seg at når en bossdunk er full kan man lovlig slippe det man har i hendene uten ansvar. Jeg tenkte Ida Marie 111 kunne redegjøre litt for det og hvorfor det er slik.

Link to post
Share on other sites

Når en bossdunk er full så bør den tømmes, og hvis det skjer upraktisk ofte så bør det settes opp en større dunk!

Forresten var forslaget om at man kunne ringe og melde fra om at en dunk er full strålende!

Se, Uglesett, det ordner seg!

Link to post
Share on other sites

Vel... nå har det seg slik at jeg mottok faktura for kommunale avgifter forleden dag. Sitter med den forran meg.

Restavfall dunk 140liter 2500 kr pluss mva for et år.

Når kommunen har påtatt seg ansvaret for å hente søppel, tar betalt for det, så må de faktisk gjøre det. Ja, man kan si at jeg kun betaler for at min dunk skal hentes.. men nei, det tror jeg neppe. Det er nok kommunens samlede utgifter for å hente og håndtere avfall som fordeles på husstandene. Og med samlede utgifter så er det høyst sannsynlig medregnet bossdunker i bygatene og annet kommunalt område.

 

Så vi betaler for tjenesten direkte.

Link to post
Share on other sites

Når en bossdunk er full så bør den tømmes, og hvis det skjer upraktisk ofte så bør det settes opp en større dunk!

Forresten var forslaget om at man kunne ringe og melde fra om at en dunk er full strålende!

Se, Uglesett, det ordner seg!

Det hender av og til at bossdunken går full hjemme. Kan jeg bare sette fra meg bosset ute gata og forlange flere bossdunker?

 

Det er prinsipielt viktig å få avklart slik at vi vet hva vi skal forholde oss til i uthavnene. Det er meget bekymringsfullt om private husstander skal betale for renovasjon for folk i båt.Særlig når kravet kommer fra de som vil kutte budsjettene til nettopp denne virksomheten.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie 111 syntes det offentlige burde ha ansvaret for bosset til båtfolk. Det viser seg at når en bossdunk er full kan man lovlig slippe det man har i hendene uten ansvar. Jeg tenkte Ida Marie 111 kunne redegjøre litt for det og hvorfor det er slik.

men hva har det med bergen å gjøre?

 

hvis dette er et problem for deg i din hjemkommune er det fordi du er et uskyldig offer for demokratiet, eventuelt den mektige søppeldunk-lobbyen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er ikke noen noen italiensk mafia kobla til renovasjon her til lands :-). Men selvsagt er det snakk om mange arbeidsplasser og store penger i bransjen. Og som følge av det bedrifter og andre som har stor interesse av å ekspandere mest mulig. 

 

At vi da har fritidsbåteiere som ikke er i stand til å bringe egen søppel med seg hjem igjen på egenhånd er selvsagt god business. 

 

Om vi har fritidsbåteiere som ikke anser det å bringe egen søppel hjem som eget ansvar, men et offentlig ansvar, ja da snakker vi om enda bedre business. 

 

Om ikke renovasjonen kommer så slipper vi dritten til bakken og drar. Da blir det et søppelhelvete i skjærgården osv. Men ærlig talt, det er jo helt latterlig. Ingen båtfolk jeg kjenner er sånn. Tvert i mot tror jeg båtfolket selv vil være i stand til å gjøre en bedre jobb selv i stedet for å sette det bort som en offentlig tjeneste. Ansvarliggjøring og bevisstgjøring av båtfolket og brukere av naturen er eneste riktige veien å gå. 

 

Hvorfor skal båtfolk som oppsøker naturen være privilegerte med "fremskutt renovasjon i skjærgården" i forhold til folk som feks ferdes i fjellet? Normalt er båtfolk ressurssterke og privilegerte i utgangspunktet.  Skal de virkelig prioriteres?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hender av og til at bossdunken går full hjemme. Kan jeg bare sette fra meg bosset ute gata og forlange flere bossdunker?

 

Det er prinsipielt viktig å få avklart slik at vi vet hva vi skal forholde oss til i uthavnene. Det er meget bekymringsfullt om private husstander skal betale for renovasjon for folk i båt.Særlig når kravet kommer fra de som vil kutte budsjettene til nettopp denne virksomheten.

Jeg antar at det er gjort en viss undersøkelse om hvor stort bosspann vi trenger.

Jeg går ut fra at du får plass til bosset du har i det spannet du har. Produserer du mer boss en gjennomsnittet kan du sikkert få et større spann, event to spann, og da betaler du mer enn oss andre.

Hva er det du bekymrer deg så mye for, om vi alle betaler litt for å bli kvitt bosset.

 

Bekymrer du deg ikke for at du er med og betaler for de som har fin sangstemme i Operahuset, mens vi andre uten verken sangstemme eller gehør aldri får glede av det.

Eller subsidieringen av teater, buss, ferger......osv.

Hva med bibliotek? Hvorfor skal jeg betale for det, som ikke kan lese? Nei, la folk få kjøpe sine egne bøker!

Nei, det blir helt feil dette, Uglesett!

Link to post
Share on other sites

80% av søppelet i fjera er av utenlandsk opprinnelse (her i distriktet). Jeg synes, som Eureka; at det er en god gjerning å ta med seg søppel man finner. Noe har drevet i land, noe er etterlatt av slabbedasker som var der før deg, og noe er rett og slett mistet.

 

?

søppel på land og i fjæra er det bare å plukke opp, problemet er plastsøppel i sjøen. i forhold til det, som er et stort problem, er tilrettelegging i uthavn eller ikke av veldig marginal betydning.

Link to post
Share on other sites

Betaler 3941,- for renovasjon i året, men har ikke en cm kommunal kystlinje så jeg snylter nok på deg da.

 

Tenk på det: 75 kroner gangen for at noen kommer hjem ti oss og henter søppel hver uke. Det er jo en kjempedeal Da kan vi ta med søpla selv når vi er på "øya"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk på det: 75 kroner gangen for at noen kommer hjem ti oss og henter søppel hver uke. Det er jo en kjempedeal Da kan vi ta med søpla selv når vi er på "øya"

 

Ja det er i grunnen ikke rart at det har blitt billig. Har gått fra å være godt betalte jobber med to mann i bilen med ordna forhold til å være en polakk alene i bilen som jobber vettet av seg. Og tidvis en åpen lastebil med to i hvor de manuelt tømmer dunkene rett i planet. 

-----

 

For ikke mange år siden kunne jeg snakke med mannen på søppelbilen og til og med få levert en sekk eller to ekstra mot noen tikroninger. Nå er det "no-no" og spørrende fjes. 

 

Men billig, billig. Flotte greier :-/ Billig nok til at vi kan opprettholde ekstraservice for det privilegerte båtfolket når de beveger seg ut i naturen. 

Få fjerna en del av boss- spannene i Bergen sentrum så kan vi tømme søppeldunkene til båtfolket i skjærgården enda hyppigere så vi slipper at båtfolket må sette søpla si ved siden av til måkene osv. 

 

Viktig å prioritere riktig. 

Link to post
Share on other sites

Er nok blandt verstingene over 50 med båt på 39 fot.Ha vel farta rundt i noken år.Synes det er kjekt å komme i uthavn der det er liv og røre,treffe hygglige folk.Om et blir kjørt gummibåt ser ikkje problemet,kanjse noken treng å kjøre agregatet ein time.Er vel bare å spørre nabo båten om det sjenerer,kansje dei og vil ladde litt å varme vatn dei og bare å komme med ledningen så ordner det seg.

Om ein ønsker å vere i fred er det neppe eit sjakktrekk å legge seg på plasser med 40 til 50 båter.

Som båtfolk er det fantastisk å komme til tilrettelagte uthavner.Mange kommuner har gjort ein kjempe jobb,for ikkje å snakke om skjergårdstjenesten.

Kritikerene av tilrettelegging burde ta seg ein tur i Ryfylke Økstrafjorden og omengn fantastisk.

Samme på Sørlandet.Olavsundet Stokken Nilen  osv

Kansje me skal vere takknemlig for inisjativet frivillige og fylke og kommunane gjer.

Treng ein fred å ro er det vel nok av plasser der ein kan vera for seg sjøl

Prøv å vere posetiv,samt å huske KARDEMOMMELOVEN

Link to post
Share on other sites

Tommelen ned. Kardemommeloven sier man ikke skal plage andre.

 

Hvis det skorter på sjømannskapet kan jeg ha en viss forståelse for at man må ha en masse fasiliteter levert av kommunen i uthavnene. Man er helt avhengig av lett adkomst til land. Man tør ikke sette kiler og fortøye slik som oss erfarne. Man har problemer å finne trygge overnattings plasser utenom de kjente stedene. Man klarer ikke å lage mat på gammeldags vis. Man har problemer med å frakte søppelet til container i båthavna pga dårlig rygg/dårlig til bens osv.

 

Men at kommunene skal drive noen form for veledighet for denne gruppen er jeg noe mer usikker på. Mulig de burde selge og kjøpe campingvogn hvor alt er tilrettelagt. Campingvogneierene får regningen noe folk i båt slipper.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er i grunnen ikke rart at det har blitt billig. Har gått fra å være godt betalte jobber med to mann i bilen med ordna forhold til å være en polakk alene i bilen som jobber vettet av seg. Og tidvis en åpen lastebil med to i hvor de manuelt tømmer dunkene rett i planet.

 

Nå vet ikke jeg hvem som har avtalen der du bor, men selv bor jeg i et område hvor de kjører rundt med moderne biler, ikke dieseldrevne, alltid to mann og hva lønn og arbeidstider angår så kan jeg sitere følgende innlegg fra et annet forum, et innlegg som er to år gammelt så beløpene er trolig høyere i dag:

 

"Søppeltømmer, eller som det heter "renovasjonsarbeider". Tjener fast lønn om dagen her jeg jobbet ihvertfall (mandag-fredag) uavhengig av rute/lengde, og fikk rundt 30.000kr/måneden for å kun stå bak på. Som regel tømte vi fra 06 til og med alt så tidlig som ferdig klokken 10 og noen ruter klokken 14. Aldri lenger enn 14 her jeg jobbet, bra lønn og bra trening. Har du i tilegg førerkort klasse CE og kan kjøre søppelbil, så kan du jobbe alene på tomannsrute og få dobbel lønn. (Altså dobbelt timelønn X 7.5 timer X 37.5 X 4 = 60.000kr/måneden)

 

Trenges ingen utdanning.. "

 

Om dette er så dårlig, eller ikke,overlater jeg til den enkelte å selv avgjøre, men synes ikke så helt gærn't etter mine vurderinger.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...