Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Alternativet til ikke utbygde uthavner er hest og kjerre , forbudt å kjøre bil, tråsykkel, grusveier , robåter osv.Dette er jo så langt ut på jordet som det går an. Det skal være en kontrast mellom friluftsliv og dagligliv.

 

Fakta er at det hver helg kjører en armada av fritidsbåter ut i skjærgården, de fleste mellom 30 og 40 fot som drar 30 til 80 liter diesel i timen. Mange har 0 forhold til natur og dyreliv. Kloakk og gråvann slippes direkte i sjøen og i graverende tilfeller blir søppel dumpet på land. Etter at komforten i båtene har steget til hyttenivå er ikke båtfolk fornøyde. De vil okkupere uthavnene og få eierskap til faste bolter på svaberg, brygger , krakker, grillsteder, organisert kommunal renovasjon. Dette er ikke bærekraftig båtliv på sikt.

 

På fjellet vil det muligens stå et slag om snøskuterene skal få kjøre rundt på vidda. Vi vet at lyden bærer veldig langt på fjellet og på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Hvorfor hente inn skjerpaer fra Nepal for å bygge fjellstier?

 

 

 

Den er enkel. Det blir gjort for at folk skal holde seg til en smal sti for å skåne terrenget og naturen mest mulig. Se feks tråkket over Besseggen, det går som en tofelts vei over 16 km i noe av det fineste området i Jotunheimen hvor all, absolutt all vegetasjon er vekk og i områder vegetasjonen er vekk er selv steinen slitt. Kun pga alle som går over eggen, er vel rundt 30 000 i året.

 

Folk kommer til å gå der uansett og beste måten å skåne naturen er å lage en løype som er bedre enn alternativet. Og det er gjort på en pen måte med lokale materialer som glir inn i terrenget. Jeg tror ikke engang du legger merke til trappene og trinnene om en kommer på litt avstand. 

 

Det er også satt opp gjerde for å hindre folk å gå i områder med spesielt sårbar natur/vegetasjon.  

 

Det er tilrettelegging for å skåne naturen mest mulig, en god ting. Og på mange måter det motsatte av hva vi ser i tilrettelagte "uthavner". Der tilrettelegges det for at flest mulig enklest mulig skal få tilgang til naturen. 

--------

 

Men som sagt, jeg er pro tilrettelegging i de havner som allerede bærer preg av "bruk" og menneskelig aktivitet. Men kanskje det skal gjøres enda mer skånsomt? Kanskje noe så enkelt som fargevalg på materialer brukt på brygger og også søppeldunker osv kan være ett lite men viktig bidrag? 

 

Kjenner at jeg er på gyngende grunn, men en irrgrønn eller blå container i plast på ei brygge i en uthavn er jo grelle greier. Hvis man fant en løsning som var mer skånsom for øyet, feks dunker i grått... eller noe i den dur så signaliserer man tilpassing og hensynstagting til omgivelsene. Noe jeg faktisk har tro på kan påvirke brukerne, på en positiv måte. Samme med trevirke som brukes i slike områder, hva med materialer som gråner naturlig fremfor maling?

 

Ja vi skal ha en utedass her, ja vi skal ha benker, ei brygge osv men de skal ikke spille førstefiolin og må dempes mest mulig for å slippe til det vi kommer dit for å "forbruke", naturen.

 

Og i forhold til brygger, ja vi kan bygge en brygge hvor som helst nå, også på speilblanke og loddrette fjellet, på tuppen av en odde eller nes. Hva med plassering som glir mest mulig naturlig inn i omgivelsene fremfor det som er 100% mest praktisk for brukerne osv.

 

Mange små parametere som jeg tror kan endre opplevelsen for mange.  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg vet ihverfall det at en MS syk familiemedlem kun kan komme seg iland hvor det er flytebrygge. Man skal selfølgelig ikke forvente at det blir lagt ut flytebrygger i alle bukter og alle holmer, men noe tilrettelegging i uthavner, hadde nok lettet litt på situasjonen.

 

Den tar jeg tak i :-) Flere flytebrygger fremfor faste brygger mot land hadde selvsagt vært en god/bedre løsning mange plasser. Kan relativt lett legges ut, er praktiske for alle og kan også reverseres. 

 

God tanke syns jeg Eureka. 

Link to post
Share on other sites

Det skal være en kontrast mellom friluftsliv og dagligliv.

 

.

det blir det jo automatisk om man ikke er uteligger til daglig. ikke godt å vite hva du egentlig mener, men det er muligens noe sånt som at mn skal lide litt for å fortjene å nyte naturen. det er i såfall bare tøys.

Link to post
Share on other sites

det blir det jo automatisk om man ikke er uteligger til daglig. ikke godt å vite hva du egentlig mener, men det er muligens noe sånt som at mn skal lide litt for å fortjene å nyte naturen. det er i såfall bare tøys.

Du kan for lite om å lide. Du har jo ikke forstått en dritt.

 

http://www.ifinnmark.no/nordkapp/nyheter/frekk-som-flatlusa/rart-ka-ikke-folk-klare-a-bare-med-sa-hjem-etter-en-hyggestund-i-fjara/s/5-81-327409

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg det er på tide at UGLESETT tenker igjennom sine meninger FØR de postes. Å hele tiden dra fram fjellfolk og hvor flott det er i fjellet, og så synes det er ille at det brukes ei skattekrone på søppeldunk i uthavn, mens flokkevis av turister må reddes i fjellheimen. På skattebetalerenes regning, blir veldig feil. Å fortsette samme tone i en tråd som er ryddet, viser lite gangsyn... Vedkommende har ofte kommet med spørsmål og krevet svar, men har selv ikke svart konkret på de spørsmål vedkommende har blitt stilt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er tilrettelegging for å skåne naturen mest mulig, en god ting.

Kan ikke tilrettelegging av uthavner ha samme skånende effekt til tider?

 

Søppelbøtter som forebygging av fri flyt av søppel, kanskje de er satt opp fordi det ble tvingende nødvendig (det burde ikke være nødvendig, men det er antageligvis den eneste pragmatiske måten å håndtere problemet på).

 

Toaletter, samme greie der.

 

Flytebrygger, kanskje man skåner andre uthavner ved å trekke trafikken til noen få steder (akkurat som en god sti kan forhindre folk i å valse rundt utenom stien).

Link to post
Share on other sites

Søppelbøtter som forebygging av fri flyt av søppel, kanskje de er satt opp fordi det ble tvingende nødvendig (det burde ikke være nødvendig, men det er antageligvis den eneste pragmatiske måten å håndtere problemet på).

 

 

Utsetting av søppelbøtter legitimerer at folk setter alt av søppel ved disse når de er fulle og blir irriterte over hvor dårlig kommunen håndterer avfallsproblemet, dessverre. Uberørt natur skjønner i dag de aller fleste at skal forbli uberørt og det igjen at man tar ansvar for eget søppel. Det har blitt alt for lett, og akseptert, å skylde på det offentlige i alle type situasjoner i vårt samfunn, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Golfere har jo et ganske smalt nedslagsfelt med en del krav for å komme innafor. Det er vel ikke reint lite innmark, jordbruksjord og utmark om er tilrettelagt for den aktiviteten.

 

Gammel tenking.

Det er ikke noen andre krav enn at du har kølle, ball og lyst til å spille. Og kjenner sikkerhetsbestemmelsene.

Golfbanen er definert som jordbruk.

Link to post
Share on other sites

Utsetting av søppelbøtter legitimerer at folk setter alt av søppel ved disse når de er fulle og blir irriterte over hvor dårlig kommunen håndterer avfallsproblemet, dessverre. Uberørt natur skjønner i dag de aller fleste at skal forbli uberørt og det igjen at man tar ansvar for eget søppel. Det har blitt alt for lett, og akseptert, å skylde på det offentlige i alle type situasjoner i vårt samfunn, dessverre!

 

Som medlem i en båthavn som har satt ut søppeldunker rundt havna og på en liten odde med grillplass har jeg sett hva en søppeldunk gjør med et område.

 

Vi er nå to foreninger som deler på renovasjon på området, og det er en grunn til at vi trenger to foreninger til det. Det er utrolig mye arbeid. Jeg synes området er blitt fantastisk, gjestebåter kommer med folk som får grille og kose seg, lokalbefolkning bruker området og til og med funksjonshemmede kommer greit til og får nyte naturen. Tilretteleggingen av holmen er en suksess dersom man ser på økningen av folk som får tilgang til et nydelig område.

 

Samtidig ser jeg hva som skjer når vi setter opp noen søppeldunker. De fylles fort og når de er fulle føler mange at det er fritt fram å legge søpla si enten rundt de fulle søppeldunkene eller bare rett ned der de er. Jeg tror ikke de skjønner hvor mye arbeid det er å holde området rent eller at de som rydder gjør det på dugnad.

 

Jeg var selv på et arrangement med klassen til min datter på dette området der jeg måtte forklare at når søppelboksen var full måtte vi nesten ta med oss søpla. Det var en hel sekk søppel og lærer og foreldre mente i fullt alvor at det setter vi bare i fra oss. Jeg måtte forklare at dette var et område som ble drevet av frivillige og at de nå ødela et veldig bra tilbud. Jeg tror jeg ble sett på som den vrange kjipe jævelen da jeg påpekte det. Jeg bar selv søppelsekken tilbake og fikk noen av barna til å samle søppel de fant på veien tilbake. De gjorde til en lek og så skatter.

 

Jeg elsker slike steder. Jeg elsker at folk får tilgang på naturen. Jeg bruker selv slike steder flere ganger gjennom året. Samtidig bruker jeg uberørt natur og elsker det også.

 

For meg blir det ikke enten eller. Jeg vil ha litt av alt.

Link to post
Share on other sites

For meg blir det ikke enten eller. Jeg vil ha litt av alt.

 

For meg er denne enkle setningen en grei oppsummering; det er ikke et enten eller som mange diskusjoner som dette synes å fokusere på her på forumet, men et både og eller som du sier; litt av alt. En fornuftig og moderat tilrettelegging er etter mitt syn på sin plass og da gjerne som et samspill/samarbeide mellom det offentlige og private, ildsjeler og frivillige enten disse er organisert, eller ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg var selv på et arrangement med klassen til min datter på dette området der jeg måtte forklare at når søppelboksen var full måtte vi nesten ta med oss søpla. Det var en hel sekk søppel og lærer og foreldre mente i fullt alvor at det setter vi bare i fra oss. Jeg måtte forklare at dette var et område som ble drevet av frivillige og at de nå ødela et veldig bra tilbud. Jeg tror jeg ble sett på som den vrange kjipe jævelen da jeg påpekte det. Jeg bar selv søppelsekken tilbake og fikk noen av barna til å samle søppel de fant på veien tilbake. De gjorde til en lek og så skatter.

 

Det er helt utrolig at voksne folk kan ha slike holdninger. Det vitner om dårlig innsikt og forståelse for samfunnets mekanismer. Jeg blir helt matt av slike holdninger.

 

Jeg ser forøvrig akkurat det samme her hvor vi bor på Hvaler. På Hvaler er det ikke søppeldunker til hvert hus, men containere utplassert på strategiske steder. I sommersesongen flyter disse områdene bokstavelig talt over av dritt. Når containeren er full blir søppel plassert ved siden av. Da går det sjelden lang tid før reven og skjærene har fest og sprer søpla utover. Men det er ikke bare husholdningsavfall som blir plassert ved containerene. Der havner også gamle møbler, kjøkkeninnredninger osv. Enkelte tar seg heller ikke bryet å hive søppelposene sine i containeren selv om den ikke er full!!! Det er helt utrolig! Dette er kun et fenomen om sommeren når det er folk på hyttene og campingplassene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner jeg en viss enighet i at mange har opplevd at søppeldunker generer mer flyt av søppel enn hvis det ikke er dunker og folk må ta søpla med hjem i utgangspunktet?

 

For det er vel også min erfaring, det blir ikke nødvendigvis bedre med søppeldunker, dvs et mindre søppelproblem, pluss at det genererer flere kostnader med tømming osv. 

 

Og selv om dunkene ikke er fulle så stinker de ofte som en vilt helvete på langt hold når folk har dumpet avfall fra fisk/reker osv i de. (Noe en kanskje burde vurdert å dumpe i sjøen et stykke fra land i stedet). 

 

På mange måter meningsløst å ha et slikt tilbud da....

Link to post
Share on other sites

For meg er denne enkle setningen en grei oppsummering; det er ikke et enten eller som mange diskusjoner som dette synes å fokusere på her på forumet, men et både og eller som du sier; litt av alt. En fornuftig og moderat tilrettelegging er etter mitt syn på sin plass og da gjerne som et samspill/samarbeide mellom det offentlige og private, ildsjeler og frivillige enten disse er organisert, eller ikke.

Av erfaring tror jeg jeg kjenner de som vil ha offentlig renovasjon på toppen av Besseggen, Finnmarksvidda og i uthavnene. De ønsker ikke bare renovasjon men de ønsker ofte de offentlig ansatte dit peppern gror.

 

Kontrastene blir store når man leser en tråd hvor en 50 åring vil ha frihet til å gjøre som han vil og slippe påbud om vest og ha retten til å ta en iskald øl under seilasen. I en annen tråd istemmer meningsfellene at det offentlige skal komme i spesialfartøy på skattebetalerenes regning og plukke opp søpla etter dem. Norge i fritt fall?

Link to post
Share on other sites

PS. ..Nå tror jeg svært få av dem som vil ha offentlig tilrettelegging med renovasjon, krakker, grillsteder ol i utmark er å treffe på Besseggen. De er helt avhengige i å ta seg fram med motoriserte kjøretøyer og det er foreløpig forbudt de aller fleste steder,heldigvis, selv om de som vil "tilrettelegge" gjør forsøk på innføre elektrisk drevne kjøretøy i utmark.

Link to post
Share on other sites

Og selv om dunkene ikke er fulle så stinker de ofte som en vilt helvete på langt hold når folk har dumpet avfall fra fisk/reker osv i de. (Noe en kanskje burde vurdert å dumpe i sjøen et stykke fra land i stedet). 

 

Det der har jeg også lagt merke til. Når sola står og steker på disse bodene med søppeldunker blir det fort 30-40 grader inni der. Og noen får seg alts til å kaste rekeskall i søpla på disse stedene. Det vitner ikke bare om mangel på allmen insikt, det må være noe med kromosomer inne i bildet også. Det er vel få ting som stinker værre i varmen enn rekeskall. Også få ting som begynner å stinke så fort.

Link to post
Share on other sites

Aner jeg en viss enighet i at mange har opplevd at søppeldunker generer mer flyt av søppel enn hvis det ikke er dunker og folk må ta søpla med hjem i utgangspunktet?

 

For det er vel også min erfaring, det blir ikke nødvendigvis bedre med søppeldunker, dvs et mindre søppelproblem, pluss at det genererer flere kostnader med tømming osv. 

 

Og selv om dunkene ikke er fulle så stinker de ofte som en vilt helvete på langt hold når folk har dumpet avfall fra fisk/reker osv i de. (Noe en kanskje burde vurdert å dumpe i sjøen et stykke fra land i stedet). 

 

På mange måter meningsløst å ha et slikt tilbud da....

 

Så lenge man klarer å holde området ved like og søppeldunkene tømt mener jeg der er mening i å opprettholde det. Klarer man derimot ikke vedlikeholdet mener jeg det er bedre å fjerne søppeldunker og annet man ikke klarer å ta vare på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Joda, men søppel i sjøen ender normalt ikke rundt søppelstativ eller som ølbokser og engangsgriller i uthavner :-)

 

Men ja, kanskje ressursene skulle brukes til å rydde det som kommer med sjøen i stedet?

Link to post
Share on other sites

Det der har jeg også lagt merke til. Når sola står og steker på disse bodene med søppeldunker blir det fort 30-40 grader inni der. Og noen får seg alts til å kaste rekeskall i søpla på disse stedene. Det vitner ikke bare om mangel på allmen insikt, det må være noe med kromosomer inne i bildet også. Det er vel få ting som stinker værre i varmen enn rekeskall. Også få ting som begynner å stinke så fort.

 

Vi hadde surstrømmingsfest i helgen - det lukter allerede værre fra det du åpner boksen  :lol:  :lol:  :lol:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :fishing:  :flag_sw:

 

...men ja ellers er jeg enig... finnes noe som heter folkeskikk og sunt fornuft.. dessverre er det noen som mangler dette totalt. 

 

 

For the record - festen hadde vi hjemme i hagen, og boksene + rester gikk i vår egen søppledunk... 

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...