Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

En utrolig god illustrasjon på hvorfor det offentlige ikke bør ta på seg noe utover lovpålagte oppgaver. 

 

Ser for meg en klage på at det flyter søppel rundt dunkene i en uthavn gjennom det flytskjemaet der.... jezzes. 

 

Og det løfter et annet poeng. Når noe blir tilrettelagt så blir det også "offentlig" i samme slengen og det private ansvaret smuldrer hen. Ingen tar seg bryet å rydde opp andre sitt søppel rund dunkene for å frakte det hjem, nei det blir liggende fordi noen fra kommunen skal gjøre den jobben. 

Link to post
Share on other sites

En utrolig god illustrasjon på hvorfor det offentlige ikke bør ta på seg noe utover lovpålagte oppgaver. 

 

Ser for meg en klage på at det flyter søppel rundt dunkene i en uthavn gjennom det flytskjemaet der.... jezzes. 

 

Og det løfter et annet poeng. Når noe blir tilrettelagt så blir det også "offentlig" i samme slengen og det private ansvaret smuldrer hen. Ingen tar seg bryet å rydde opp andre sitt søppel rund dunkene for å frakte det hjem, nei det blir liggende fordi noen fra kommunen skal gjøre den jobben. 

Det skjemaet skal vel bare taes i bruk hvis det ikke er kommunens jobb å tømme boss.

Hvis kommunen ansetter folk med ansvar for å holde orden på bosset, så blir alt så mye bedre, etter min mening.

At vi skal klare å bli kvitt griser, som ikke vet hvor de skal gjøre av, har jeg ingen tro på.

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kanskje "vi" er redd for stillheten? Syns Jon Fosse kom men noen kloke ord: " «Det er kanskje fordi stilla har undringa med seg, men den har også eit slags velde i seg, ja som eit hav, eller som ei endelaus snøvidde. Og den som ikkje undrar seg over dette veldet, han vert redd for det. Og det er truleg difor mange er redde for stilla (og difor er det musak overalt og over alt).»

 

http://harvest.as/artikkel/erling-kagge-stillhet

 

På den andre siden vil jeg helst slippe å måtte seile helt til Antarktis for å oppleve den :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det skjemaet skal vel bare taes i bruk hvis det ikke er kommunens jobb å tømme boss.

Hvis kommunen ansetter folk med ansvar for å holde orden på bosset, så blir alt så mye bedre, etter min mening.

At vi skal klare å bli kvitt griser, som ikke vet hvor de skal gjøre av, har jeg ingen tro på.

 

Ok, jeg kan være enig at at det alltid vil eksistere noe få ekte svin som slipper dritten fra seg der de står, også to meter fra søppeldunken. Men i tilfellet med søppeldunkene så er det vi alle vanlige folk som er svina, står det en dunk der, tom eller full, ja da er det plutselig noen andre sin oppgave å frakte søpla hjem, og vi setter søpla i eller ved dunken. 

 

Da er vi alle svin. Vi overfører ansvaret for å ta søpla hjem "til det offentlige". 

 

Så hva med å snu på det. Hva med å si at det er dumt av det offentlige, i enkelte sammenhenger, å frata oss dette ansvaret?

 

"Ansvarliggjøring" er jo et veldig populært uttrykk i mange sammenhenger, ofte sammen med "bevisstgjøring". Hva om en selv fikk ansvaret for å frakte eget søppel hjem? Jeg tror faktisk en kunne ende opp med renere uthavner enn hva man opplever i tilrettelagte havner med dunker som flyter over og stinker av rekeskall og dritt. For det ligger også en bevisstgjøring i å måtte gjøre noe selv, man vet at ingen andre kommer og gjør det for deg og at det kun er en selv som kan løse problemet, det er ansvarliggjøring på sitt beste. 

 

Det er strengt tatt for dumt at vi bruker skatteinntekter på å frakte husholdningsavfall fra fritidsbåter til land. De pengene burde heller vært brukt til å rydde all dritten som kommer med sjøen fra gud vet hvor og skylles opp på land rundt omkring. Vi i fritidsbåter kunne godt gitt fra oss den ressursinnsatsen som brukes på oss i bytte mot at skjærgårdstjenesten brukte enda mer tid på å rydde i fjæra i stedet. 

 

Er temmelig sikker på at vi hadde endt opp med enda ryddigere tilrettelagte uthavner og forhåpentligvis mindre søppel i fjæra. 

Link to post
Share on other sites

Du kan for lite om å lide. Du har jo ikke forstått en dritt.

 

 

 

Kloke ord fra ugla der.

 

Personlig tror jeg kommuneøkonomien rundt om i kystkommunene legger en helt naturlig begrensning på tilretteleggingen, slik at ugla bør finne seg noe annet å bekymre seg for når han sitter oppe om nettene. Forutsatt at han ønsker å bekymre seg for et eller annet, da, men det tror jeg han gjør.

Link to post
Share on other sites

Her i Ålesundsområdet er vi ikke bortskjemt med uthavner.

Seilforeninga har et anlegg med foreningshytte på en holme samt gjestehavn med skikkelige flytebrygger og tillaget terrasse og gangveier oppunder berga, så man kan spasere omkring. Dette er ikke bemannet opplegg.

Som gjest betaler man 100 kr døgnet med vann og strøm. Samtidig blir det opplyst at søppel må man ta med hjem, og det gjør folk. Dog, det står en søppeldunk der, så man kan kaste ting man finner på øya og ikke vil drasse ombord. Da senkes også terskelen for at man bidrar til å holde området rent og ryddig. Hver lørdag er det dugnadsarbeid der, så det blir alltids ryddet og tømt søppel da. Men jeg har ikke inntrykk av at gjester hiver eget søppel i dunken.

 

Vi må jo ha troa på folk!

 

Tilrettelegging og tydelige uttalte forventninger. Verre er det ikke. 99% rydder etter seg. Den siste % vil alltids lære.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Dog, det står en søppeldunk der, så man kan kaste ting man finner på øya og ikke vil drasse ombord. Da senkes også terskelen for at man bidrar til å holde området rent og ryddig. 

 

 

Kjempesmart. En dunk for oppsamling av søppel man plukker etter andre, og et skilt om at man bringer eget søppel hjem selv burde egentlig være mer enn godt nok. 

Link to post
Share on other sites

-for jeg skal innrømme, jeg får en ganske god følelse langt inn i hjerterota av å plukke opp en gammel tauklase, plast, engangsgriller etc etc fra naturen. Står det en dunk der, så kan jeg legge det der. For det er ikke alltid jeg har lyst til å drasse annenmanns søppel opp i båten.

Og om noen ser meg gjøre det, så gjør det ekstra godt. :)

 

Dessuten finnes det utmerkede løsninger med nedgravde søppelkonteinere.

 

Igjen, jeg tror folk er villig til å ta med eget søppel hjem, eller til neste organiserte gjestehavn.

 

Eller hva med Tom Rør, på langturen sin, man kan ikke forvente at han skal ta med alt egenprodusert søppel hjem til Oslo.

 

Det er jo ikke vanskelig. Gi folk en liten påminner om å rydde etter seg og ta med eget søppel hjem.

På bossdunken kan det stå et skilt med " send melding til xxxx dunk nummer x full/ snart full.

 

Søppel skader fugler og dyreliv. matavfall øker råttebestanden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det er jo ikke vanskelig. Gi folk en liten påminner om å rydde etter seg og ta med eget søppel hjem.

På bossdunken kan det stå et skilt med " send melding til xxxx dunk nummer x full/ snart full.

 

 

Så enkelt, så smart, så effektivt..............jippi!!!  :clap:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så inn i granskauen vanskelig å ta med seg litt emballasje hjem når man har klart å få med seg dette og alt som var innpakket på vei til? Kanskje en ide å fjerne all emballasje og pakke om slik at avfallet/søppelet ikke tar så mye plass? Er det virkelig så mye vanskeligere å ta med seg en tom boks hjem enn en full boks til?

Til tider kan man virkelig lure på om folk flest ikke har det alt for godt når dette er det "beste" man klarer å klage over. Skjerpings!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så inn i granskauen vanskelig å ta med seg litt emballasje hjem når man har klart å få med seg dette og alt som var innpakket på vei til? Kanskje en ide å fjerne all emballasje og pakke om slik at avfallet/søppelet ikke tar så mye plass? Er det virkelig så mye vanskeligere å ta med seg en tom boks hjem enn en full boks til?

Til tider kan man virkelig lure på om folk flest ikke har det alt for godt når dette er det "beste" man klarer å klage over. Skjerpings!

 

For veeldig mange år siden i speidern lærte vi at det skulle se bedre ut når vi dro en da vi kom. Altså skulle vi alltid ta med oss det vi sjøl hadde med og gjerne rydde litt etter andre også. Hadde folk hatt litt av den holdningen så hadde det sett fint ut. Men er vel kanskje her mye av problemet ligger. Hvis det ikke er tilrettelagt noe på de stedene som er mest besøkt blir de søplet ned. Veldig synd, men sånn har det blitt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Hvis det ikke er tilrettelagt noe på de stedene som er mest besøkt blir de søplet ned. Veldig synd, men sånn har det blitt.

 

Så belønningen for å slenge fra seg dritt er at vi skal løpe etter med søppeldunker og ansatte for å plukke opp dritten deres. 

 

Nei jaggu. Her må voksenopplæring til. La folk rydde opp etter hverandre og gi hverandre voksenopplæring. Har plukket en del dritt etter andre, ikke veldig mye, men om jeg en dag tar noen på fersken så skal jeg klare å forklare noen enkle sammenhenger. 

Link to post
Share on other sites

Kjempesmart. En dunk for oppsamling av søppel man plukker etter andre, og et skilt om at man bringer eget søppel hjem selv burde egentlig være mer enn godt nok. 

80% av søppelet i fjera er av utenlandsk opprinnelse (her i distriktet). Jeg synes, som Eureka; at det er en god gjerning å ta med seg søppel man finner. Noe har drevet i land, noe er etterlatt av slabbedasker som var der før deg, og noe er rett og slett mistet.

 

Eller hva med Tom Rør, på langturen sin, man kan ikke forvente at han skal ta med alt egenprodusert søppel hjem til Oslo.

Han lå vel bare i gjestehavner helt fram til Svenner?

Link to post
Share on other sites

Joa, gjestehavner lå han forsåvidt i.

 

Greia er at det må tilrettelegges av en viss grad både med fortøyningsplasser av ulike kvaliteter ut ifra sted og terreng, enkle og fine benkeplasser, anmodning til bruk av tilrettelagt grillplasser for å spare vegetasjon og svaberg, muligheter for å samle noe søppel som man ikke vil eller kan ta med hjem ( tenker da på fremmed søppel).

Trenger ikke gjøre det så avansert. Holdes det greit og ryddig, vil det stort sett forbli slik.

 

Mener jeg leste i et båtmagasin om forgubbing på sjøen. Vil man ha det?

Om man vil ha ungdom/ unge familier til å benytte seg av båtlivet og naturen som er tilgjengelig via båt, ja så må man åpne for at førstegangskjøperen av en uttern, yamarin, Bavaria og hva som hest annet også finner veien, føler seg tatt imot og blir inkludert.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Mener jeg leste i et båtmagasin om forgubbing på sjøen. Vil man ha det?

Om man vil ha ungdom/ unge familier til å benytte seg av båtlivet og naturen som er tilgjengelig via båt, ja så må man åpne for at førstegangskjøperen av en uttern, yamarin, Bavaria og hva som hest annet også finner veien, føler seg tatt imot og blir inkludert.

 

Og da tror jeg småbarnsfamilien i en småbåt vil foretrekke en uberørt plass for seg selv og ungene fremfor å måtte prøve å legge til en for høy brygge blant 40 pluss fots båter med fulle 40 pluss åringer sittende på de tilrettelagte bryggene på de tilrettelagte benkene langs de tilrettelagte grillene fulle av grillribbe. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eldre må hensynstas fordi de ikke klarer å gå like langt som andre.

 

Så, er båtfolket generelt virkelig så skrøpelige at det offentlige må sørge for nære søppeldunker? At de ikke klarer å bringe eget søppel tilbake i egen båt?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...