Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

........og hvis ikke hadde vi antagelig fremdeles levd i steinalderen!

Fantastisk respons! Det skulle vært mulig å gi like på innleggene her  :smiley:

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Norge har som kjent verdens nest lengste kystlinje, bare slått av Canada. Om enkelte da skulle ha vanskeligheter med å finne en usjenert plass for seg selv, så burde de nok gå noe lenger enn rett utenfor båtplassen sin.

Link to post
Share on other sites

Norge har som kjent verdens nest lengste kystlinje, bare slått av Canada. Om enkelte da skulle ha vanskeligheter med å finne en usjenert plass for seg selv, så burde de nok gå noe lenger enn rett utenfor båtplassen sin.

jepp, litt på samme måte som det er mye gode parkeringsplasser på hardangervidda og i dalstroka innafor.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Norge har som kjent verdens nest lengste kystlinje, bare slått av Canada. Om enkelte da skulle ha vanskeligheter med å finne en usjenert plass for seg selv, så burde de nok gå noe lenger enn rett utenfor båtplassen sin.

 

Samme som quantumduck, om folket var spredt jamnt utover langs kysten kunne ditt argument holdt vann. Men folk har en tendens til å klumpe seg og derav blir enkelt plasser langt mer attraktive og praktisk sett lettere å nå frem til og bruke feks i løpet av en helg. 

 

Men klart, båter med planende skrog og store motorer har jo kolossal rekkevidde ifht trege seilbåter og andre saktegående båter så de har alle muligheter til å velge og vrake blant hundrevis av urørte perler i løpet av en helg, nesten uavhengig av hvor de har båten. Ikke stikker de særlig dypt heller, noe som øker mulighetene enda mer. 

 

Mens jeg feks kan kreke meg fra Grimsøy til Koster på 3 timer en fredags ettermiddag kan noen i planende båt feie nesten ned til Gøteborg på de samme timene om været er bra, eller over fjorden til Lyngør, eller inne hele Oslofjorden og til Aker Brygge for den saks skyld. Uansett, en vil passere hundretalls av havnemuligheter innen svært kort tid, noe mange båter ikke kan. De har begrenset rekkevidde ved helgebruk. 

---------

 

Så med utgangspunkt i de som eier raske båter kjøper jeg argumentet ditt. De bør virkelig kunne finne en usjenert plass iom at vi har lang kystlinje, og ja, de kan absolutt gå litt lengre enn utenfor båtplassen sin. 

 

Egentlig fascinerende hvilke muligheter man får med rask båt. Nå vet jeg begrenset om sånn båter men men kan vel marsje i 25 knop med sånne store cabincruisere? Kan jo kose seg på sørlandet om man har langhelg og været er bra da, utrolig. 

Link to post
Share on other sites

Samme som quantumduck, om folket var spredt jamnt utover langs kysten kunne ditt argument holdt vann. Men folk har en tendens til å klumpe seg og derav blir enkelt plasser langt mer attraktive og praktisk sett lettere å nå frem til og bruke feks i løpet av en helg. 

 

 

Og på slike plasser kan det være at det blir slått ned noen faste fortøynings bolter, utplassert søppeldunker, og kanskje også ei brygge. Og dette er da ikke det en tradisjonellt forbinder med ei uthavn kanskje.....

 

Men kommer en seg ut i havgapet, så er ikke trådstarters problemstilling noe tema i det hele tatt, ikke ennå ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

En god beskrivelse av også denne tråden, ja!

For ordens skyld har Mouche skrevet 16 innlegg i denne tråden.

 

Litt perspektiv på hvordan hytteeierene tenker i forhold til allemannsrett , motorisert ferdsel og allmenhetens tilgang til stier og gangveier i hytteområder. Liv og lære henger ikke helt sammen Mouche.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/dette-lille-gjerdet-setter-sinnene-i-kok/8533573

 

http://e24.no/privat/eiendom/hytteeier-klager-paa-lekehytte-paa-nabotomta/20260080

Link to post
Share on other sites

Fordi du har tilkjennegitt et ganske aggressivt eiedomsforhold til private krakker,rustne griller, utedoer, gjerder, parkeringsplasser, brygger,flaggstenger og anser det som et grovt overgrep om noe av dette blir krenket. Det kjøres rettsaker som koster en formue om hvem som skal ha eiendomsrett til å bruke veier, stier, gjerder eller støy/ bygging av flere hytter og om avgifter. Det er en evig krangel som folk flest er lei å høre om.

0

Så kommer de samme hytteeierene med skjærgårdsjeepene eller vannskoterene sine ut i uthavnene og breier seg. De forlanger bolter, renovasjon og retten til å brenne bål på annenmanns eiendom.

 

Når de er på fjellet ønsker de å trosse regelverket og vil innføre motorisert ferdsel på avstengte veier. Hvem tror du vil kjøre elektriske kjøretøy på vernede områder i fjellet, da Mouche?

 

 

1. Sauebøndende ?

 

2. Hytteeierene?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg går gjerne i "krigen" for å forsvare eiendomsretten mens du synes å mene at alt er ditt og fritt tilgjengelig enten du er reel eier eller ei, deg om det.

 

En elsykkel er ikke et elektrisk kjøretøy, men en sykkel. Dokumentasjon er linket til tilstrekkelig antall ganger til at selv du burde ha fått det med deg nå.

 

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere norsk lov på enkelte områder når du samtidig er så opptatt av nettopp norsk lov på andre områder? Er det kun for å kverulere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett bilder av resultatet av årets birken konkluderer jeg med at sykler med eller uten elmotor bør forbys i utmark.

Det finnes vel knapt noe som skader utmark mer enn sykler.

Egnet fremkomstmiddel i utmark er føtter, ski eller snøscooter, da vil man kunne bevare naturen forholdsvis urørt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har tilkjennegitt et ganske klart syn på at man skal trå varsomt i utmark og ikke legge spor etter seg og respektere de lover som gjelder vedr motorisert ferdsel . Jeg har ikke så veldig mye til overs for hytteeiere som tror de er kongen i hytteområdet, størst bil, størst platting, størst kjerring ,størst gjeld ...

 

Du kan jo besvare noen raske enkle spørsmål for oss så det blir litt enklere for oss å forstå og kanskje endre syn.

 

1. Er det et overtramp å gå over en hytteeiendom og ta snarveien?

 

2, Er det et overtramp og slippe av en passasjer ved ei privat brygge eller fortøye feks 10 minutter.

 

3. Er det et overtramp og sitte på en krakk som er privat?

 

4 Er det et overtramp å bade på en privat eiendom

 

5. Er det et overtramp å bore ned bolter på svaberg i utmark

 

6. Er det overtramp å brenne bål på svaberg .

 

7 Er det et overtramp og produsere støy som er til sjenanse i utmark

 

8.Er det et overtramp å kjøre jolle/vannskoter i utmark som forstyrrer?

 

9. Er det et overtramp å kjøre elektriskdrevne kjøretøy i uberørt natur som er vernet og forbudt.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel på totalt forfall og at natur blir utilgjengelig er jo ei øy, som jeg ikke husker navnet på, i Oslofjorden. Det har vært omtalt i sommer at flåttbestanden var så intens at det kun var forskere som studerte flått, som våget seg iland der. Men nå var øya rydda for busk og daugress og flåttbestanden så lav at man kunne ferdes der, trygt.

Og jeg tenker at dersom det skal tas ivare fremover, så må det tilrettelegges..

 

Jeg regner med at dere som ferdes i området der øst, har langt bedre kjennskap til øya og øyene i fjorden, sågar vet hva øya heter. Jeg har det kun gjennom media.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 ei øy, som jeg ikke husker navnet på, i Oslofjorden. 

 

Vestlendingers bruk av geografi er litt rar.

Alt mellom Lindesnes og Svinesund er Sørlandet.

Alt vann nord for Skagen-Kristiansand er Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et eksempel på totalt forfall og at natur blir utilgjengelig er jo ei øy, som jeg ikke husker navnet på, i Oslofjorden. Det har vært omtalt i sommer at flåttbestanden var så intens at det kun var forskere som studerte flått, som våget seg iland der. Men nå var øya rydda for busk og daugress og flåttbestanden så lav at man kunne ferdes der, trygt.

Og jeg tenker at dersom det skal tas ivare fremover, så må det tilrettelegges..

 

Jeg regner med at dere som ferdes i området der øst, har langt bedre kjennskap til øya og øyene i fjorden, sågar vet hva øya heter. Jeg har det kun gjennom media.

 

Muligens Langøya utenfor Langesund. 

 

Ja det var mye flått der men det var samtidig sterkt overdrevet, eller kanskje ikke... Flott strender der og en sikker på plass en kunne være uforstyrra fordi folk var vettskremte pga et lite kryp som det finnes i bøtter og spann av overalt på øyene i området. 

 

Som ungdom brukte vi Langøya flittig på tidlig 90 tall, mens øya fortsatt var regnet som den værste flåttplassen i landet. Kan ikke huske at noen fikk flere flåttbitt enn vanlig i løpet av de sommerene. Men vi fikk mange andre fine minner ;-)

 

I dag er det absolutt en plass å besøke med gjestebrygger, restaurant og fin sti ut til fyret. Store gressletter ved stranda som er perfekte for telting, kyr som beiter og i det hele tatt et lite sommerparadis. Et svært godt alternativ til å ligge i selve Langesund og bare en ørliten jolletur over sundet om man vil ha litt sivilisasjon. 

----------

 

Så tja, var en svært bra plass for 35 år siden uten tilrettelegging, og en svært bra plass i dag, med tilrettelegging. Men i dag ankommer jeg i stor båt med egen familie og setter pris på fasiliteter. For 35 år siden ankom vi som unge i åpne båter med øl i fiskekasser fylt med is fra fiskemottaket. Badet og brant bål utover natta. 

 

Hyggelig at jeg kan komme tilbake 35 år senere og legge til på ei gjestebrygge før vi går på restauranten og spiser middag, men om det ikke var tilrettelagt ville jeg ikke tenkt på det som en tapt mulighet heller. Det ville fortsatt være en mulighet for de andre i småbåter, eller de som legger seg på svai utenfor stranda. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vestlendingers bruk av geografi er litt rar.

Alt mellom Lindesnes og Svinesund er Sørlandet.

Alt vann nord for Skagen-Kristiansand er Oslofjorden.

 

Østlendingers sin bruk av geografi er litt rar, alt nord for Trondheim er Nord- Norge (ikke noe skille på på landsdel og fylke og Finnmark fordufter). 

 

Nordlendingers sin bruk av geografi er litt rar, alle sør for Trondheim er "søringa". (Hva betyr "søring"?, lett å tro det er en sørlending, men de mener vel også østlendinger, egentlig mest det). 

Link to post
Share on other sites

Historien med Langøya var vel i omvendt rekkefølge.

Folk sluttet å bruke den fordi flåtten (nei, ikke Høyrepolitikeren) tok over, og så grodde det til.

Stikkordet er rådyr.

Samme med Veierland. Det yrer av rådyr og vrimler av flått.

Link to post
Share on other sites

(Geografikunnskapen min hva gjelder sjøveien Mandal til Aker Brygger er mangelfull og alt der borte blir Oslofjorden. Dog har jeg helt grei oversikt fra Rødøy på Helgeland til Fiskesalgslaget i Mandal)

 

Uansett, langs kysten er det ikke lenger det jordbruket det var. Øyer og holmer har ikke lenger sommerbeite som før. Befolkningen øker, det blir flere fritidsbåt og vi har mere fritid. Skal vi sitte konservativt og se på at landet gror igjen og naturen er forbeholdt ressurssterke, eller skal mab legge til rette for nennsom bruk som gjennom brygger og bergbolter for å komme seg iland og enkel og effektiv tilrettelegging for ferdsel på land.

Link to post
Share on other sites

Østlendingers sin bruk av geografi er litt rar, alt nord for Trondheim er Nord- Norge (ikke noe skille på på landsdel og fylke og Finnmark fordufter). 

 

Nordlendingers sin bruk av geografi er litt rar, alle sør for Trondheim er "søringa". (Hva betyr "søring"?, lett å tro det er en sørlending, men de mener vel også østlendinger, egentlig mest det). 

 

Korreksjon:

- Trøndere er søringer.

 

Innlegg:

Av kun noen få søringer som har dristet seg til å krysse polarsirkelen, har kun et fåtall besøkt en ekte uthavn.

 

(Disclaimer: Jeg har bodd mange år i Oslo, jeg har vært på ro-ferie sørpå og jeg jobber i Oslo.)

Link to post
Share on other sites

Det er på tide at det offentlige bruker mer penger på å legge tilrette for maritime aktiviteter. Når en ser hvor mye som brukes for å bygge turstier, gapahuker, grillplasser, parkeringsplasser o.l. for tilrettelegging for aktiviteter i naturen. Blir det bedre tilrettelagt for maritime aktiviteter er det enda flere som får delta i den flotte friluftsaktiviteten båtlivet er.

Link to post
Share on other sites

Husker for et par år siden at det ble tematisert det at fritidsbåtliv ikke var nevnt med et ord i store politiske dokumenter som var førende for satsing og budsjett innen kultur og friluftsliv. Ikke ett ord.

Link to post
Share on other sites

Mens andre mener at det er uheldig å tilrettelegge naturen for alle, dem om det. Etter mitt syn er noen bolter i fjellet ikke noe inngrep i naturen som kan anses som noe problem og kostnaden kan heller ikke være rare greiene. Synes også det er noe underlig at ikke de som er bevegelshemmet eller eldre og dårlige til beins skal få tilgang tild gang til de samme gleder i naturen som de mest oppegående og spreke, en underlig holdning jeg ikke deler.

 

Er dette eksempel på å være miljøfiendtlig fjærkreet?

 

http://www.aftenposten.no/osloby/Na-far-de-eldre-flere-elsykler-59498b.html

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes det er litt synd med nedsettende kallenavn på hverandre i diskusjonen her. Selv om de involverte vel tåler det greit.

 

Uansett tenker jeg at jo mer det legges til rette og utvikles områder til bruk, jo lettere er det å tenke at nå får jammen båtfolket bidra. Og brått dukker det opp flere avgifter og gebyrer. I tillegg til alle mulige andre regler og påbud man som kreativ politiker kan lage.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...