Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

 

 

Synd du ikke bor på disse kanter Ugle, så skulle jeg tatt deg ut i havgapet her vest og testet deg ut litt...

 

Du har ikke tid til å drive voksenopplæring, Ida Marie, du har hull som skal bores! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det skulle du ha tenkt på når du kjøpte båten . Klarer jeg å manøvre båten. Kan jeg ligge i uthavner. Hvis svaret er nei , har du tatt vann over hodet som mange gjør når de kjøper båt. Uerfarne kløner med kiler og bedømmer ikke vind, vindstyrke ,vindretninger og værmeldinger. Derfor er det bedre at du oppsøker en trygg gjestehavn hvor du får alle servisetilbudene og kan fortøye båten i faste punkter og brenne stearinlys istedenfor bål.

 

For det andre beslaglegger de store båtene store arealer både i uthavner og gjestehavnene og fortrenger båtfolk med normal båtstørrelse i mange tilfeller.

 

Jeg er litt interessert i å vite hvordan UGLESETT definerer "de store båtene" og "normal båtstørrelse" ?

Er dette tankespinnet basert på noen slags form for statistikk - eller er det UGLESETT sine egne meninger som ligger til grunn.

- Hvis det første er tilfelle, er det sikkert flere enn meg som er interessert i å se denne statistikken.

- Er det U's egne meninger faller de bare inn i sekken med mange andre merkelige påstander fra den kanten.

 

Vår 37 foter antar jeg går under "stor båt" per U's definisjon, selv om vi som bruker den som hytta vår syntes den er ganske så normal og helt perfekt i størrelse for oss. Vi ligger fortrinnsvis i uthavn når vær og forhold tillater det og kan aldri huske at jeg har sett eller hatt følelsen av at vi fortrenger noen med mindre båter. Selv om det er temmelig fullt på populære plasser, er det alltid mulighet for plass til mindre båter innimellom. Det er jo nettopp en av fordelene med en mindre båt.

Dette går på noe så enkelt som å være litt imøtekommende, høflig og å ta hensyn til hverandre, uavhengig av båtstørrelse.

 

Syntes også det kunne være interessant å vite hvorfor de med "store båter" skulle ha mindre rett til å bruke plass i uthavner og gjestehavner en de med "normale" båter. Er det noe vi har nok av her i landet, så er det vel plass !

I gjestehavner blir man belastet etter størrelse, så det burde da være mer enn greit nok. Bruk av naturen er regulert av lovverket, uansett hvor mye eller lite man har betalt i skatt, så kritikken av dette kan umulig oppfattes som annet enn surmagede oppgulp og misunnelse.

 

Aner jeg en sterk eim av Jante her ?

 

For øvrig så er jeg enig med U. i at kiler er en fin ting. De kan brukes de fleste steder, men man må også respektere at de ikke passer under alle forhold og at alle ikke er like komfortable med å ligge på kiler, som for eksempel min kone.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå spiser jeg popkorn og koser meg med innleggene.

 

Når forholdene er så ekstreme at kiler ikke holder har man valgt feil plass. Blåser det fra Sør skal man ha god dekning den veien og vegetasjon som bremser vinden med så tunge båter. Bildene til Ida kan kan være arrangert. Det minner om et helt annet sted enn Vestlandet. Det ser mer ut som Østlandet. Mye vegetasjon ,fjell som ikke er tært av sjø, vind og sol. Vegetasjonen har gode vekstforhold. Her trenger man ikke 30 mm bolter boret i fjell med ekspansjon.

 

Hvor og når nøyaktig er bildet tatt Ida Marie III?

Link to post
Share on other sites

Svaret på spørsmålet er nei!

Det bør ikkje skje tilrettelegging i det heile tatt!

Det er (for) mange stadar som alt er tilrettelagt i større eller mindre grad.

Dei som ikkje klarar å ankra og/eller fortøy utan tilrettelegging kan dra til stadar som alt er tilrettelagt.

 

Er helt enig med deg.Om jeg skulle møte dere andre på midten ville jeg akseptert noen flere bolter, men alt det andre kan droppes. Hva er vitsen med å dra til uthavn hvis det er brygge, toaletter og masse folk. Var ikke grunnen til at man dro til uthavn for å slippe alt det og oppleve naturen urørt?

 

Merkelig diskusjon dette her. Det viser seg iallfall at båtfolk er langt mer fanatiske enn jeg hadde trodd. Nikkersadelen, som tror de har patent på hvordan friluftsliv skal drives, blir jo smågutter i forhold til dere.

 

Trådstarter tar opp relevante problemstillinger i forhold til utbygging og tilrettelegging i skjærgården, men svaret er da ikke et ja eller et nei (med utropstegn). Svaret er at man må ta hensyn og veie ulike hensyn mot hverandre, ikke ta den fanatiske holdningen at ingen skal røre noe som helst. Eller at alt skal legges under asfalt for den saks skyld, men det har det vel ikke vært noen som mener.

 

Båtliv og friluftsliv er veldig mange forskjellige ting, og det er forferdelig arrogant å forsøke å definere hva som er aktverdig bruk av naturen for alle andre. Det er behov for både gjestehavner, tilrettelagte uthavner og urørte perler.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå spiser jeg popkorn og koser meg med innleggene.

 

Når forholdene er så ekstreme at kiler ikke holder har man valgt feil plass. Blåser det fra Sør skal man ha god dekning den veien og vegetasjon som bremser vinden med så tunge båter. Bildene til Ida kan kan være arrangert. Det minner om et helt annet sted enn Vestlandet. Det ser mer ut som Østlandet. Mye vegetasjon ,fjell som ikke er tært av sjø, vind og sol. Vegetasjonen har gode vekstforhold. Her trenger man ikke 30 mm bolter boret i fjell med ekspansjon.

 

Hvor og når nøyaktig er bildet tatt Ida Marie III?

 

Eh, beskyldte du nettopp din motdebattant for løgn?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Det bør være en balanse. Noen få "uthavner" med visse fasiliteter og et vell av naturlige havner der man kan stikke seg litt bort. Jeg i mot at man "koloniserer" for mange av de utpregede naturlige havnene i skjærgården utover en bøye og en bolt eller to for de som trenger det. 

Link to post
Share on other sites

Man er da avhengig av anker i ene enden, og en fast bolt i land i andre enden... eller hva vil du erstatte bolten med..??

 

Pingle kilen til Uglen, ned i en sprek, vestlandskuling til kvelden ?

Det er ingen som sier at du må bruke standardkilene fra Biltema eller Maritim Ida :wink:

 

Du kan bruke tykkere kile og velge en tykkere sprekk :thumbsup:  En massiv vinkelkile laget av 20mm flattstål, drevet ned med feisel holder glatt båten din i kuling.

 

En forutsetning er selvsagt at fjellet ikke er så råttent at det bare sprekker opp. Jeg tipper at østfoldgranitten er blant de mer hardføre bergartene å drive ned kiler i.

Link to post
Share on other sites

Så rakst som været skifter på Norges nord- og vestkyst (Finnmark - Sørlandet) skjønner jeg godt at Ida Marie foretrekker en skikkelig bolt + anker for sine 10 tonn. Må være skikkelig fortøyd for å sove ordentlig om natta.  :thumbsup:

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Misforstå meg ikke, jeg er ikke en av dem som er motstander av fortøyningsbolter :smiley:  Jeg synes det er kjekt å komme til en plass der man bare kan hive et tau rundt en bolt istedenfor å springe rundt å lete etter sprekker. Men som sagt i den andre tråden om å sette ned bolter selv, så synes jeg at de som gjør det bør plassere boltene med omhu og bruke solide og varige galvaniserte bolter.

 

Innspillet mitt over var ment for å påkeke at ved å bruke litt fantasi og kunnskaper om dimensjonnering er det mulig å fortøye sikkert med kiler også.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå spiser jeg popkorn og koser meg med innleggene.

 

Når forholdene er så ekstreme at kiler ikke holder har man valgt feil plass. Blåser det fra Sør skal man ha god dekning den veien og vegetasjon som bremser vinden med så tunge båter. Bildene til Ida kan kan være arrangert. Det minner om et helt annet sted enn Vestlandet. Det ser mer ut som Østlandet. Mye vegetasjon ,fjell som ikke er tært av sjø, vind og sol. Vegetasjonen har gode vekstforhold. Her trenger man ikke 30 mm bolter boret i fjell med ekspansjon.

 

Hvor og når nøyaktig er bildet tatt Ida Marie III?

 

 

Dine kunnskaper om østlandskysten er åpenbart mangelfulle...ser du tidevannet på bildet Ugle, bortimot en meter...

 

Har du i det hele tatt vært på fjorden der øst ??  vil tro det er flere en meg som begynner å tvile nå...

 

I motsetning til deg har jeg heller ingen problemer med å fortelle hvor bildet er tatt..

 

Stedet er Skorpo vest av Askøy, sier deg vel ikke så mye vil jeg tro..men det er nok på Vestlandet ja..

 

Et sted som vi bruker en del når vi ikke gidder gå så langt, og hvor jeg har satt bolter, de er bare 15 mm.  Ugle..

 

Dette er ikke i havgapet, så det er ikke noe drag i sjøen, og en ligger greit inn til fjellet..

 

Din tur Ugle, hvor var bildet ditt tatt ??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Nå snakker vi plutselig om hvor store båter er ift naturhavn? Og så blir vi sure på hverandre. Har dere sett denne?:

 

http://gif-central.blogspot.no/2013/11/internet-reality.html

 

Typisk her er at det sporer av, og at man går løs på hverandre som person. GIFen forsøker vel å fortelle noe om hvor lett det er å være tøff på nett.. Vet ikke om jeg er noe bedre da jeg gikk løs på hele hurven da jeg kalte dere for campingvong sjåfører, men det får stå sin prøve.

 

TS (Pinkvin) spurte (bl.a) om det var ok at det offentlige brukte penger på å legge til rette for bruk av naturen, og samtidig gjøre det noe mer komfortabelt - bolter, så kommer brygger, så kommer søppelkasser, så kanskje en utedo som noen kan sitte fast i ( :giggle: ref Drammen idag), etc. Jeg syntes jo det er bra jeg da - at det offentlige bruker litt penger på dette. Ikke det at vi skal asfaltere og lage dypvannsbrygger, men legge til rette der det fornuftigvis er mulig. Når det er sagt er vel de fleste stedene det er fint å legge til rundt Tjøme klappet og klart med en bolt i fjellet. Er det ikke det, så blir det slått inn kiler. Moro for barna som får meningsfylte oppdrag.

 

Ref kommentarer til mitt forrige innlegg: Heldigvis er svært få imot den utrolige utviklingen Drammen har hatt - men det kom ikke gratis. Kommunen gjorde et bevisst valg om å rydde opp. Og det virket. Men det kostet hele "bondegården". Men bra for oss som bor der. Vi gleder oss over dette hver dag. Hva gjelder bruk av natur, så syntes jeg at det er smart bruk av litt penger fra det offentlige, inkl. kjøring av skispor og alt annet kommuner driver med for at folk skal tiltrekkes og trives, samt bruke naturen. Naturstiene i Drammensmarka var nok heller ikke gratis. Men du verden hvor mye dette betyr for alle som bor der.

 

Vanntro nevner Kommersøya. Det er helt supert der, takket være kommunen. Men det kostet nok litt. Et annet sted er Lindholmen i Vestfjorden utenfor Tønsberg der det er laget brygger etc. Tusser av folk som koser seg i både små og store båter og det er blitt tilrettelagt av kommunen der med søppelkasser som ofte er fulle, men som skjærgårdstjenesten henter. 400m fra land der er det også lov å kjøre vannscooter :thumbsup: Men det kostet nok litt det der også.

 

Det er god plass i Norge. Både på land og til vanns. Vi har ca. 16 personer pr km2. India har nær 500 personer pr. km2. Min mening er at det er mulig å legge til rette for bruk av naturen ved å gjøre minimale inngrep, i dette tilfellet i uthavner. Derfor støtter jeg at det gjøres. Det er også slik alle sivilisasjoner opp igjennom "hundreårene" har funnet ut at det er det nødvendig å gjøre "unødvendige" ting for befolkningen - den dagen befolkningen surner ordentlig, så ryker man ut...

 

Uansett tenker jeg at de gangene da jeg opplever at skjærsgårdstjenesten kommer på besøk at dette er skattepenger "at work", samtidig som det trivelige mannskapet engasjerer ungene på brygga på akkurat denne øya til å hjelpe til med å bære søppel.

 

Og så har vi jo de gangene bare vi har funnet den rette perlen med ingen andre i sikte der vi har lagt oss til på et sted ingen andre tilsynelatende vet om.

 

Således kan jeg ikke si meg helt uenig med TS :worry: (ja, har tenkt meg om og på dette mye etter mitt forrige innlegg) som egentlig kan ha et godt poeng med tråden han startet. Men igjen, havner jeg i en slik uberørt havn, så blir kilene slått til Kina slik at vi er sikre.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Popcornene er slutt...jeg ser Ida Marie 111 ligger i en liten andedam og vindstyrken er 0 Storhavet fråder ikke og og det finnes ingen blankskurte svaberg hvor bølgene slår innover og skummer tilbake. Fortøyninger som river og sliter og det er ikke drag i vannet som sender båten inn mot fjellet.

Absolutt ingen dramatiske bilder etter mitt syn. Biltema kiler burde holde under dine forhold.

Men det er klart at båtene er i ferd med å vokse folk over hodet. Nå er det et tema for tiden hvordan man skal destruere alle båtene i årene som kommer. Det overlater vi glatt til neste generasjon og drar opp stigen etter oss.

Link to post
Share on other sites

Pust helt rolig nå Ida Marie III og Mouche. Dere kan bedre enn dette?

Nå kan Mouche svare på hvorfor båtfolk som ikke tåler høy musikk, Ida Maries aggregat,Idas røyk fra bål, Idas herværk på annenmannseiendom, forsøpling , unødvendig jolle-kjøring eller båtfolk som ved et uhell har fortøyd på privat eiendom eller brygge får kaste loss og legge til ved de tusenvis av ledige plassene på Østlandet.

 

Så snur Mouche seg og forlanger at motoriserte kjøretøyer skal få kjøre på stengte forbudte vernede veier i fjellet. Det er plutselig ikke nok veier å kjøre på. Det er her jeg vil du skal forklare litt for oss istenfor det tullet du holder med i et forsøk å drite ut medlemmene.

Link to post
Share on other sites

Du er avslørt Ugle...ingen tar deg på alvor....

 

Ingen forventer at du svarer på noe....etter som det blir en umulighet for deg...

 

Men du burde forsøke båtlivet Ugle, du skal ikke se bortfra at du hadde likt det...

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver kun å praktisere et bærekraftig båtliv og etterstreber å ikke sette spor etter meg ute i skjærgården . Trives godt sammen med måker, sel og maneter. Når vi leser trådene handler de mange ganger om størst båt, størst brygge, størst kar,størst gjeld og størst kjerring.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ganger skal vi gå litt tilbake i tid og leve i pakt med naturen. Det kan vekke de søvnige som soser omkring.

Hvorfor blir jeg hetset fordi jeg har en Sjømann 22 med en ensylindret Sabb G med 10 hk?

Link to post
Share on other sites

Så snur Mouche seg og forlanger at motoriserte kjøretøyer skal få kjøre på stengte forbudte vernede veier i fjellet. Det er plutselig ikke nok veier å kjøre på. Det er her jeg vil du skal forklare litt for oss istenfor det tullet du holder med i et forsøk å drite ut medlemmene.

 

Har du noen erfaring med elsykler som det her er snakk om og som i veitrafikklovens forstand er å anse som en helt vanlig sykkel? Det samme gjelder forøvrig også den elektrisk drevne "rullestolen" som mange eldre bruker, men du vil sikkert også nekte dem de "rettigheter" som sykler har i henhold til lovverket? Hva drite seg ut angår så tror jeg ikke du trenger noen hjelp!

 

Kunne være av interesse å få deg til å beskrive etter ditt syn problemet med å tillate elsykler samme rett som vanlige sykler i utmark når de i henhold til vegtrafikkloven er likestilte, men siden jeg ikke tror på mirakler så holder jeg ikke pusten denne gangen heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor blir jeg hetset fordi jeg har en Sjømann 22 med en ensylindret Sabb G med 10 hk?

 

Ja det kan du sitte å undre deg over, mens du knasker popcorn...

 

Kan vel si det sånn at det er ikke Sjømann 22 og Sabb`en det er noe gale med...

 

Stikkord er selvinnsikt....

 

Som sagt, tror du skulle forsøkt båtlivet, det hadde muligens roet deg ned...

Link to post
Share on other sites

Har du noen erfaring med elsykler som det her er snakk om og som i veitrafikklovens forstand er å anse som en helt vanlig sykkel?

Jeg kan ikke annet å vise til regelverket som sier klart det er forbudt med motoriserte kjøretøy på de aktuelle veiene. Tillater man først det ene må man tillate det andre. Jeg forstår ikke probemet i det det er 1000 vis av veier man kan kjøre på med motoriserte kjøretøy. Hva er problemet?

Link to post
Share on other sites

Ja det kan du sitte å undre deg over, mens du knasker popcorn...

 

Kan vel si det sånn at det er ikke Sjømann 22 og Sabb`en det er noe gale med...

 

Stikkord er selvinnsikt....

 

Som sagt, tror du skulle forsøkt båtlivet, det hadde muligens roet deg ned...

Popcorn passer ganske godt sammen med innleggene dine Ida Marie III.

 

Jeg synes det skrives mye bra på BP men du er dessverre ikke blandt dem for tiden. Jeg har tatt om noen viktige temaer som har gått hus forbi, som nettopp har handlet om båtliv , adferd og fremtid. Her synes jeg du har falt helt igjennom. Det må være et upløyd tema. Moderator måtte gå til det skritt å stenge tråden...Flaut.

Link to post
Share on other sites

Popcorn passer ganske godt sammen med innleggene dine Ida Marie III.

 

Jeg synes det skrives mye bra på BP men du er dessverre ikke blandt dem for tiden. Jeg har tatt om noen viktige temaer som har gått hus forbi, som nettopp har handlet om båtliv , adferd og fremtid. Her synes jeg du har falt helt igjennom. Det må være et upløyd tema. Moderator måtte gå til det skritt å stenge tråden...Flaut.

 

Kanskje du burde senke skuldrene, legge om tonen, så ikke du ikke stenger denne tråden også..

 

Som sagt, anbefaler deg på det sterkeste å teste ut båtlivet, mulig du hadde funnet det spennende, samt få litt reel båtinnsikt som ekstra bonus...

Link to post
Share on other sites

Det blir vanskelig å diskutere med Ida Marie III og Mouche når de hele tiden skal fukusere på person og temaet blir uviktig. Som vanlig, når man kommer til kort skal man ta personen bak meningsutvekslingene. Mouche burde hatt en oppstrammer men moderatoren er taus.

 

Du kan heller redegjøre hvorfor du mener båteiere som ikke føler seg komfortabel med utviklingen i enkelte uthavner bør kaste loss og fortøye ved de 1000 vis av ledige plassene i skjærgården. Like etter forstår du ikke hvorfor motoriserte kjøretøy ikke skal få kjøre på stengte veier . Finnes det plutselig ikke nok veier for de som ønsker å kjøre med motor , Mouche?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...