Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Skjønner ikke argumentet, skal alt slippes løs og så skal en I stedet ta de som forvolder skade i ettertid?

 

 

 

Ja det er vel den normale måten å gjøre det på tror jeg? Men det spørs jo hva du mener med "slippes løs" da. Rettsprinsippene vi har her i landet er ihvertfall slik at alt er tillatt, medmindre det fins en lov mot det, og ikke omvendt. Generelt er det en god ide å håndheve de lovene man har, fremfor å innføre enda fler lover som ikke blir håndhevet. Og i likhet med fly, kjøretøy, våpen, sprengstoff og whatnot er det mange lover og regler som regulerer bruk av båt. Sjøveisregelene, lokale fartsbegrensninger og så videre.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette innlegget i Dagbladet er et av mange i en diskusjon som har gått i Vestfold i hele sommer. Særlig i området Vestfjorden og Byfjorden. Og den bommer på målet.

Vannscooterførerne er lokale. Jeg kjenner mange av de. Badegjestene kjører ikke vannscooter. De kjører RIB. Gjerne med mange hundre hk.

Problemet er ikke vannscooteren. Problemet er vannscooterforskriften. Den umuliggjør all annen bruk av vannscooteren en lek. Det er ikke lov å kjøre vannscooter inn til byen for å gjøre et ærend for da kjører du ikke korteste vei til "lekeområdet". Det er ikke lov å ta vannscooteren ut til Sandøsund (Krukehavn for badegjester) for å spise lunsj, selv om du kjører i leia, fordi du igjen ikke kjører korteste vei til "lekeområdet" og fordi en flik av nasjonalparken sperrer ved Froungen. På samme måte er det ikke lov å besøke venner som ligger på Bustein eller å kjøre i leia til Strømstad.

Men plukker du vannjet'en ut av scooteren og setter på en påhengsmotor, ja da er det lov å kjøre til Sandøsund, Bustein og Strømstad. Forstå det den som kan. Og kjører du en Williams eller Avon som har samme skrog som vannscooteren og samme drivlinja som vannscooteren men hvor du sitter nede i båten, da er det igjen fritt fram. Noen som ser fornuften i det?

Vannscooterpilotene er ikke helt uskyldshvite de heller. Ikke på noe sted i Nøtterøy/Tjøme skjærgården er det lov å kjøre fortere enn 30 knop. Og det syndes det friskt mot. Du må sørover til Sandefjord eller nordover til Horten for å kjøre WOT. Men dit har du altså ikke lov å kjøre ifølge vannscooterforskriften.

Link to post
Share on other sites

Ja dere har litt å stri med på sør og østlandet!!  i størstedelen av norges kyststripe er nok vannscooterproblemet ikke eksisterende!

En jolle med 9,9 totakt bråker vel mer enn en moderne vannscooter vel? og jolla lager mere bølger enn en vannscooter!

Hver gang det passerer en vannscooter ved hytta mi blir jeg jo bare glad og synes det er tøft! Det har skjedd kun en gang da siden det ble lovlig!

som tidligere nevnt så tror jeg også vannscooter er en døgnflue!  I midtnorge og nordover er det ihvertfall ikke mange å spore..

 

Ta deg en tur til Trondheim du. Hver eneste gang jeg er på Østmarkneset ser jeg vannskutere som kjører full pinne innenfor badebøyene. Også når folk er ute og svømmer, og sjøen er full av kajakker. At det ikke har vært ulykker er underlig. Har tatt bilder ved flere anledninger og sendt til Politiet, uten at det har ført noen vei. Vannskutere framstår litt som penisforlengere, og i så måte virker det som hele poenget er å kjøre fort der de har mest mulig publikum for å vise hvor flott utstyr de har. Mulig det er derfor du ikke har sett dem:) 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit at vi får slutt på disse tullete særreglene som gjelder vannscooter. At mange ikke forholder seg til fartsgrensene, kjører bøllete og ofte repeterende mønster frem og tilbake er en uting, uansett om en kjører scooter eller motorbåt. Jeg tror mye av dette kan løses med kraftigere bøter for fartsovertredelser og uvettig kjøring, samt at purken bruker mer av ressursene sine på å ta disse fremfor å plage uskyldige folk som tøffer rundt i snekka si en varm sommerdag uten vest.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

#Generelt er det en god ide å håndheve de lovene man har,#

 

Ja brukeren skal følge loven. Håpløst å kreve barnevakt for alle på vannscooter. Når mange nok viser at de ikke klarer å håndtere kjøretøyet regulerer vi bruken.

 

Vannscooter hjar I seg selv liten nytteverdi som ikke andre fartøy kan ivareta så da kan en også forby hele greia.

Link to post
Share on other sites

Hele dette nettstedet er tilegnet båter som ikke har noen nytteverdi.

Der må jeg protestere, all fisk, krabbe og hummer jeg spiser er hentet med båt. Så har da en båt med nytteverdi (selv om det kanskje ikke er nødvendig at fiskebåten gjør oppunder 50 knop). Seilbåten er jeg enig i at ikke har mye nytteverdi.

 

Kardemommeloven er jeg stor tilhenger av. Gjør som du vil så lenge det ikke går ut over andre. Vannskuter ødelegger for veldig mange, dermed er jeg tilhenger av strenge restriksjoner. Hadde klart meg fint hvis mororisert ferdsel ble forbudt, kajakk, robåt og seilbåt er alle tilnærmet lydløse (med unntak av fall som slår mot masta).

Link to post
Share on other sites

Tror nok man må ha båtførerprøven ihvertfall? Om det er tilstrekkelig for hurtiggående fartøy er en egen diskusjon ... men det er ihvertfall ikke noe nytt på sjøen med hurtiggående fartøy, og da er det kanskje dét man må se på, og ikke vannscooter spesielt.

 

Ikke noe nytt med hurtiggående båter nei, men tilgjengeligheten er forandret.

 

Man skal være godt bemidlet for å ha råd til en båt som gjør 50-60 knop I forhold til en vannscooter.

 

Og det er dette regelverket for hvem som skal kjøre disse raske fartøyene jeg er mest kritisk til.

Det er pussig at en 16 åring er så mye mer ansvarsfull og erfaren til å kjøre fort når han kommer på vannet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

HaHa, ja, Ticora, på akkurat samme måte som du gjør nå (med det lille forbeholdet ditt): "Alle" kjører gris, ingen vannscooter brukere respekterer regler. Det du skriver er tull. Snakk om hylekor bare vannscootere blir nevnt.

 

Vi bør også forby biler, fordi de kjører i fylla. Blyanter også, fordi de brukes til å stave ord feil. Bestikk er ut, fordi folk begår kulinariske selvmord med både skjeer og gafler.

 

Tok du poenget? Er det vannscooteren sin feil? Eller vedkommende som kjører den? Du har selvsagt ikke sett drittsekkoppførsel i en rasktgående motorbåt.

 

Touche dennrick, jeg ser poenget ditt men synes det blir for lettvint.

 

Jeg var positiv til vannscootere, jeg har prøvd å kjøre og synes det var gøy. Erfaringen fra i år er at disse stort sett blir kjørt av unge gutter som ikke bryr seg om de andre på havet. Scootererne er raskeere enn det meste der ute og de tenker sikkert at de går så fort at de uansett kan kjøre som de vil og unngå fare. I år har jeg sett farlige situasjoner, situasjon hvor 2 scootere skremte både barn og øvrig mannskap ved å kjøre rett foran baugen gang på gang, situasjoner hvor det er 30-40knop i farvann hvor båter er ankret opp, ligger på svai, joller ror osv. Når det påtales så blir en nærmest ledd og og fingeren kommer ut....for jeg kan jo ikke ta de igjen med en seilbåt. Sum av alt er at dette kan ikke fortsette som nå og jeg er nå blitt negativ til scootere. Har ikke svaret på hva som er beste løsning men helt frislipp tror jeg ikke på. Dette er ikke en båt men et leketøy for de rikeste av oss pr.i dag.

 

Det finnes ubetenksomme folk i alle fartøyer men de fleste oppfører seg bra. På vannscootere er de fleste ubetenksomme og noen få oppfører seg bra.

Link to post
Share on other sites

Ja, hensynsløs grisekjøring er nok de fleste av oss imot. Det kan skje ulykker, og vi tar også med oss et element av at "f..., slikt kan ødelegge for oss med vannscooter".

 

Utleie av slike farkoster tror jeg er en faktor i negative retning.

 

Anyway: Tok ut motordataene fra vår Seadoo Spark som har gått 130 timer. Den gjør nesten 50 knop på full gass. Som det fremgår er det ikke det den brukes til:

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, hensynsløs grisekjøring er nok de fleste av oss imot. Det kan skje ulykker, og vi tar også med oss et element av at "f..., slikt kan ødelegge for oss med vannscooter".

 

Utleie av slike farkoster tror jeg er en faktor i negative retning.

 

Anyway: Tok ut motordataene fra vår Seadoo Spark som har gått 130 timer. Den gjør nesten 50 knop på full gass. Som det fremgår er det ikke det den brukes til:

 

 

 

Ser du har dine ord i behold i fht kjøreprofil. Det er bra :thumbsup: .

 

Ja, utleie er nok stor kilde til grisekjøringen, det er jeg sikker på.

Link to post
Share on other sites

Utleie er et viktig punkt.

Det virker som om de som driver med utleie ikke er seg sitt ansvar bevisst. Jeg vet at noen som leier scootere har fått opplyst at i Vestfjorden inn mot Tønsberg er det fri fart. Det som gjelder er at vannscoteren ikke har lov å kjøre der i det hele tatt, da fjorden ikke på noe punkt er mer enn 800 m. bred. Men en Williams med samme skroget og samme drivlinja kan kjøre der i 30 knop 100 m. fra land.

Få vekk den meningsløse vannscooterforskriften.

 

Og innfør et offentlig, obligatorisk register for alle båter. Det har vært anmeldelse etter anmeldelse i sommer. Men ingenting blir gjort, for man vet ikke hvem det er.

Link to post
Share on other sites

#Generelt er det en god ide å håndheve de lovene man har,#

 

Ja brukeren skal følge loven. Håpløst å kreve barnevakt for alle på vannscooter. Når mange nok viser at de ikke klarer å håndtere kjøretøyet regulerer vi bruken.

 

Vannscooter hjar I seg selv liten nytteverdi som ikke andre fartøy kan ivareta så da kan en også forby hele greia.

 

 

Bruken er regulert, som den er regulert for alle andre fartøy. 

 

Vannscootere og absolutt alle andre lystfartøy mangler nytteverdi pr. def. 

Link to post
Share on other sites

Ikke noe nytt med hurtiggående båter nei, men tilgjengeligheten er forandret.

 

Man skal være godt bemidlet for å ha råd til en båt som gjør 50-60 knop I forhold til en vannscooter.

 

Og det er dette regelverket for hvem som skal kjøre disse raske fartøyene jeg er mest kritisk til.

Det er pussig at en 16 åring er så mye mer ansvarsfull og erfaren til å kjøre fort når han kommer på vannet.

 

 

 

Selvfølgelig er det ikke noe dyrere å anskaffe en et fartøy som faller inn under kategorien båt istedenfor vannscooter, og som har samme fartspotensiale. Se f.eks. finnkode 81966236 - 75kn,  81763278 - 48kn, 80808921 osv.

 

Vannscooterforskriften tror jeg ikke sier noen verdens ting om hvem som skal kjøre disse fartøyene.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det ikke noe dyrere å anskaffe en et fartøy som faller inn under kategorien båt istedenfor vannscooter, og som har samme fartspotensiale. Se f.eks. finnkode 81966236 - 75kn, 81763278 - 48kn, 80808921 osv.

Du har forsåvidt rett, men man er nok mer enn gjennomsnittlig interessert i raske båter hvis man kjøper de båtene du referer til.

Dermed er sjansen for at man vet hva man driver med også større.

 

En vannscooter ser jo uforskammet "uskyldig "ut der den ligger, og terskelen for at uerfarne folk kjøper en slik er nok lavere enn å kjøpe en 20 år gammel speedbåt.

 

Jeg tror du skjønner hva jeg mener?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

HaHa, ja, Ticora, på akkurat samme måte som du gjør nå (med det lille forbeholdet ditt): "Alle" kjører gris, ingen vannscooter brukere respekterer regler. Det du skriver er tull. Snakk om hylekor bare vannscootere blir nevnt.

 

Ingen tvil om at mange bruker sin båt uten å vise nødvendig respekt eller alltid overholder lover og regler, men disse utgjør etter min erfaring et relativt lite mindretall. Problemet med vannscooterne, eller rettere sagt førerne av disse, er at de nesten uten unntak bryter med de lover og regler som gjelder. Ja, dette er en påstand, men påstanden er basert på hva jeg selv har sett med egne øyne i sommer og det var faktisk ikke en eneste en av dem overholdt regelverket. Om dette er tilfeldig og ikke representativt kan så være, men jeg tror dessverre ikke det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man må da ha lov til å kjøre i lovlig fart til nærmeste marina for å fylle bensin og deretter i lovlig fart ut til et område hvor de kan boltre seg fritt? I mitt tidligere nevnte eksempel kjørte de i 30,40 eller noe sånt, knop fra brygga de holder til innaskjærs for så å ta en rekke piruetter i høy hastighet 20-30 meter fra land rett utenfor et boligkompleks, og der det er både seilforening med optimistjoller samt marina for fylling av bensin. Da de så at jeg kikket på dem med kikkert fikk jeg både hilsen, vinking samt fingeren samt en rekke nye piruetter i høy hastighet før de satte full fart, eller noe sånt, og deretter tilbake til der de kom fra, innaskjærs i 30, 40 eller noe sånt, knop. Bøllete og provoserende oppførsel etter mitt syn, men aksepterer at andre muligens synes slik oppførsel er greit.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er umulig å ikke bryte disse reglene.

Det eneste vannscooterforskriften tillater er kjøring i ring på et lite område.

Kjører du bort til naboen for å hilse på er det faktisk forbudt.

Det er ingen problem å følge reglene, at man bare kan kjøre i ring ett sted,hvor har du det ifra.

Det stedet skal isåfall være 400 meter unna nærmeste holme, og da er du neppe til sjenanse.

 

At transport strekket kan bli drøyt i 5 knop er jeg enig i, men hadde folk "brukt hue" og ligget i en fornuftig planfart, er det neppe noen som hadde brydd seg nevneverdig om det.

 

Det er idiotene som dundrer på maks fra brygga og ut forbi "alt og alle", man vil til livs.

 

Edit, for ordens skyld "vil til livs" er en talemåte, jeg ønsker ikke å ta livet av vannscooterbøller.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vannskutere irriterer meg minimalt på sjøen. De går fort og er borte på et blunk. De bruker sinnsyke mengder bensin, så 70 liter er borte på et blunk om de skulle velge å kjøre i ring rett bortenfor meg.

Mindre sans har jeg for Partybåter i indre Oslofjord, droner og akrobatfly.

 

 

Droner: illsint vepselyd i en halvtime eller mer og til alle døgnets timer.

Aller mest irriterende var det i Reine i Lofoten nå i sommer. Mektig vakkert og eventlig stille om det ikke hadde vært for dronehelvetesfaanskapsdritten som landet omsider kl.23.30 og lettet igjen 07.15. På det verste var det tre av dem.

 

Akrobatfly:så og si hver eneste helg med fint vær, er det en eller annen idiot som tror alle i norges tettest befolkede omeråde har stor interessert i å se han ta loop etter loop med et propellfly. Det er litt pause mens han flyr ett eller annet sted for å fylle drivstoff, men så er han igang igjen.... Grrrrr.

 

Partybåter: De kan gå utrolig sakte og de kjører med musikk for fulle mugger på fjorden. Fra du hører den til den er borte, er det gått 40 minutter, men akkurat i det musikken høres lavere ut, så hører du neste..... Grmf.... I tilegg til den høye musikken, er det de menneskene ombord som egentlig vil prate med hverandre. Det kan de ikke med det lydnivået ombord, så de skriker til hverandre.... Jeg kan høre ssmtaler på en halv nautisk mils avstand i en evighet før jeg hører neste samtale.

 

Vannskutere... Næsj.. De hører jeg ikke zå mye til i kakofonien av andre lyder.

 

Beklager opgulpet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det går vel bra det:-) ref rpm profilen til Sparken vi har som jeg postet over: den bruker 9 liter i timen på full gass.

 

Den nye RXPen fra Seadoo med 300 HK bruker 94 liter i timen, så da begynner det å bli en del. Omtrent det samme som båten bruker i diesel m 2 D4-300 i 27 knop.

 

Kremt... Vi har drone ombord også? Men flyr ikke så noen hører den.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...