Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Det er MEGET alvorlig, på veien har man ofte liten mulighet til å se hva som spretter ut rundt neste sving.

 

Denne personen snudde og kjørte mot fuglene IGJEN hvis jeg forstod artikkelen riktig.

 

Forøvrig enig i Mouche sin sammenligning, å påstå at vannscooterrn ikke begår lovbruddet er greit nok, det er det ingen våpen som gjør heller.

 

Men at terskelen for å kjøre gris blir meget mindre med en slik enkel innretning, iforhold til å kjøpe en 20 år gammel speedbåt, er det neppe tvil om.

 

På (nesten) lik linje med at hvis 44 magnumen henger i beltet,blir den nok noe lettere å ty til når verden går deg imot.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvor alvorlig var det? I trafikken kjøres det ned et stort antall dyr som rådyr, hjort og elg årlig. Det er satt opp viltskilt men ingen bryr seg. Hvem senker farten til 40 kmt?

 

 

 

 

Hvor alvorlig var det?. Dummeste kommentaren jeg har sett i denne forbindelse. Vedkommende kjører jo inn i svaneflokken flere ganger? Slike idioter burde jo bures inne!

Link to post
Share on other sites

Hva om det hadde ligget en flokk måker i sjøen. Hadde de fått den samme oppmerksomheten og krav om straff for skuterføreren?

 

Mulig det er noe du ikke forstår her Ugle..

 

Jeg skal forsøke å forklare det for deg.. vist du ser en person nesten kjører ned en hjort etc med bil,

 

for deretter snu bilen for å fullføre det han ikke greide ved første forsøk,

 

da kan du sammenligne det med vedkommende på bildet lengre oppe i tråden her...

 

Henger du med, eller må det utdypes ytterligere ??

Link to post
Share on other sites

Hva om det hadde ligget en flokk måker i sjøen. Hadde de fått den samme oppmerksomheten og krav om straff for skuterføreren?

 

Nå er det vel noe forskjell på ei måke og ei svane, men går uansett ut i fra at skuteren har noen form for styring etc, slik at det er mulig å styre unna en svaneflokk som ligger i sjøen. Vedkommende skuterfører presterer jo til og med og gjenta denne kjøringen gjennom/over disse svanene flere ganger?. Nå er jo heldigvis denne saken politianmeldt, så vi får jo håpe at vedkommende skuterfører får en klekkelig straff.

Link to post
Share on other sites

Tre ganger kjører idioten gjennom flokken. En flokk med svaner som har en del vanskeligheter med å komme seg unna.

 

Paralellen med måker viser jo bare at vanntrivsel faktisk ikke er spesielt kunnskapsrik om fugler.

 

Men siden han spør: Ja hvis han hadde holdt på på samme måten med en flokk måker så hadde han også vært en idiot. Bare en marginalt mindre idiot.

Link to post
Share on other sites

Måker trenger mye kortere "rullebane" for å ta, en svane er som en jumbojet å regne i forhold.

 

Ser man bort ifra det faktum at denne føreren er idiot, belyser det allikevel noen andre problemer med kjappe fartøy.

 

I litt bølger, kan det være vanskelig å oppdage dyr, eller andre objekter i vannet, kommer man susende i 50 knop er det ikke lett å rekke en unna manøver.

 

Pussig, skulle nesten tro at det var flere grunner til begrenset fart i områder nærme land enn at noen såkalte grinebitere ikke liker støy fra de fredelige vannscooterne. :rolleyes:  :rolleyes:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Støy er nå en ting, de nye scooterne bråker jo langt mindre nå enn de gjorde tidligere. Heldigvis.

 

Er noen fastboende her som har kjøpt seg vannscooter av den heftige slagen, men disse viser hensyn og holder lav fart nær bebyggelse og inne i havn. Men har sett "badegjester" (eller "pissemaur" som de også blir kalt) dra på max rett fra brygga, rett forbi steder der det er båtplasser og dårlig sikt inn/ut, og rundt odder og nes med omtrent null sikt for hva som evt kan komme rundt hjørnet. Ristet bare på hodet av slik kjøring, men hvis ser igjen vil jeg ta kontakt og forklare de et og annet om sikkerhet for andre. Sett at kommer en jolle med unger rett ut?

 

Har vært positiv til en oppmykning av regelverket omkring bruk av vannscooter, men nå vet jeg sannelig ikke lenger. Er vel som ellers, det er noen få som ødelegger for alle.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, on 09 Sept 2016 - 10:27, said:

Vannscooter hjar I seg selv liten nytteverdi som ikke andre fartøy kan ivareta så da kan en også forby hele greia.

 

Så du utnevner deg selv til dommer over hva som skal kunne anses å ha nytteverdi her på berget? Av en eller annen grunn ble jeg ikke overrasket....

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zitt, on 10 Sept 2016 - 19:43, said:

Jeg lekker likeså ut bilde av denne karen!

Jeg håper hele vannscooterfamilien fordømmer dette, og bidrar til at han blir tatt!

bilde

 

Hva er så problemet i dette bildet? Scooteren eller han oppå scooteren? Å plage svaner kan man visst klare med "vanlig" båt også (hvilken overraskelse!?).....

 

http://www.austagderblad.no/lokale-nyheter/skulle-drepe-svane/s/1-39-4354524

Link to post
Share on other sites

Hva er så problemet i dette bildet? Scooteren eller han oppå scooteren? Å plage svaner kan man visst klare med "vanlig" båt også (hvilken overraskelse!?).....

 

http://www.austagderblad.no/lokale-nyheter/skulle-drepe-svane/s/1-39-4354524

Jeg tror ikke det er lurt av meg å svare på spørsmålene dine, av frykt for at det kan komme rare spørsmål! Jeg hadde håpet at det kom klart nok frem i det jeg skrev, uten ytterligere presisering!

Link to post
Share on other sites

Zitt, on 11 Sept 2016 - 14:49, said:Zitt, on 11 Sept 2016 - 14:49, said:Zitt, on 11 Sept 2016 - 14:49, said:

Jeg tror ikke det er lurt av meg å svare på spørsmålene dine, av frykt for at det kan komme rare spørsmål! Jeg hadde håpet at det kom klart nok frem i det jeg skrev, uten ytterligere presisering!

 

Alle står fritt til å svare på om det er scooteren eller personen oppå scooteren som er problemet....

 

For å konkretisere:

 

Er det strengere krav til styreinnretningen på "vanlige" båter?

Er det strengere krav til utslipp av støy fra "vanlige" båter?

Er føreropplæringskravene strengere for førere som operer "vanlige" båter (samme antall fot/hk)?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen som kjører forsvarlig og fornuftig med en vannscooter. Selv ikke de som kjører vannscooter tror på den løgnen.

Jeg har til gode å se en vannscooter som følger reglene, med transportkjøring i fem knop, 400 meter fra land osv. Alle de jeg har observert har kjørt som tullinger der de ikke skal være, uten unntak.

 

En ting er å kjøpe motorsykkel, som sikkert gir en litt annen opplevelse enn en bil, selv innenfor fartsgrensene på landeveien, for de som er spesielt interessert.

En helt annen ting er å kjøpe seg en vannscooter, som er totalt ubrukelig og egentlig bare har ulemper i forhold til en båt, sett bort i fra nettopp fart og akselerasjon.

 

Min teori er at man ikke legger 70 til 200 båtlapper på bordet, for et totalt ubrukelig fremkomstmiddel som kun er beregnet til grisekjøring, uten å nettopp bedrive grisekjøring.

 

Forøvrig synes jeg det er helt greit at de som ønsker det kan få kjøre vannscooter som tullinger, og er generelt i mot et forbud, men slik kjøring bør forekomme steder hvor andre mennesker (og tydeligvis dyr) ikke ferdes, ettersom det kun er morsomt med vannscooter for den som kjører scooteren, for alt annet liv på sjøen er det en pest og en plage.

Link to post
Share on other sites

Støy er nå en ting, de nye scooterne bråker jo langt mindre nå enn de gjorde tidligere. Heldigvis.

 

Er noen fastboende her som har kjøpt seg vannscooter av den heftige slagen, men disse viser hensyn og holder lav fart nær bebyggelse og inne i havn. Men har sett "badegjester" (eller "pissemaur" som de også blir kalt) dra på max rett fra brygga, rett forbi steder der det er båtplasser og dårlig sikt inn/ut, og rundt odder og nes med omtrent null sikt for hva som evt kan komme rundt hjørnet. Ristet bare på hodet av slik kjøring, men hvis ser igjen vil jeg ta kontakt og forklare de et og annet om sikkerhet for andre. Sett at kommer en jolle med unger rett ut?

 

Har vært positiv til en oppmykning av regelverket omkring bruk av vannscooter, men nå vet jeg sannelig ikke lenger. Er vel som ellers, det er noen få som ødelegger for alle.

 

Her er det motsatt, 2 lokale mannfolk som har kjøpt seg scooter hvorav færskeste av dem har to kompiser som også har scooter. De tre sistnevnte har holdt på time etter time, kveld etter kveld innenfor 5 knops sonen i kilen der vi bor. Start/stopp rundt og rund, lage bølger for å hoppe på dem igjen og igjen og igjen. Heldigvis ikke det varmeste vannet i sommer så de fleste som bader har holdt seg ved land, en god sommer er det ikke uvanlig at man legger ut på lengre turer feks over kilen for å ta en kaffe hos naboen. Dette tror jeg det blir slutt på, aldri i verden om disse gutta klarer å spotte en svømmer der de kommer i 50knop ++ Turistene oppfører seg fint, de kjører Skager 660 i 5 knop eller prøver å få en 13 fots Pioner Maxi i plan :)

 

Forvøvrig helt enig i dine betraktninger

Redigert av fleggis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er å kjøpe motorsykkel, som sikkert gir en litt annen opplevelse enn en bil, selv innenfor fartsgrensene på landeveien, for de som er spesielt interessert.

En helt annen ting er å kjøpe seg en vannscooter, som er totalt ubrukelig og egentlig bare har ulemper i forhold til en båt, sett bort i fra nettopp fart og akselerasjon.

 

Enda en selvutnevnt dommer... *sukk*... Nei, det er ikke "en helt annen ting".... Vannscooter er for spesielt interesserte, akkurat som motorsykkel... Alle er ikke som deg, noen av oss liker faktisk fart og akselerasjon.... "Get over it"....

Link to post
Share on other sites

Enda en selvutnevnt dommer... *sukk*... 

 

De som kjører vannscootere er jo uten tvil tullinger, dette beviser du selv ved å ikke hverken lese eller forstå innlegget mitt ovenfor, hvor jeg faktisk skriver at de som er spesielt interessert i nettopp fart og akselerasjon gjerne må få kjøre vannscooter for min del, så lenge de gjør det på en måte, og på steder hvor de ikke plager alle andre. Det kan vel umulig være for mye langt ?

Link to post
Share on other sites

"De som kjører vannscootere er jo uten tvil tullinger, dette beviser du selv ved å ikke hverken lese eller forstå innlegget mitt ovenfor..."

 

Akkurat... Sitat: "En helt annen ting er å kjøpe seg en vannscooter, som er totalt ubrukelig og egentlig bare har ulemper i forhold til en båt.."

 

"My way or the highway"...

Link to post
Share on other sites

Så lenge det finnes folk som tøyer grenser og får negativ oppmerksomhet mot seg må vi nok beregne å få strengere lovverk. Ulykker og fart og hensynsløs kjøring så kommer det nok og de som føler seg truffet i denne tråden, tenk over at når dere er ute og kjører med fanden i hælene på dere og horn i panna så er dere kanskje med på å ødelegge for dere selv.

Link to post
Share on other sites

Her er det motsatt, 2 lokale mannfolk som har kjøpt seg scooter hvorav færskeste av dem har to kompiser som også har scooter. De tre sistnevnte har holdt på time etter time, kveld etter kveld innenfor 5 knops sonen i kilen der vi bor. Start/stopp rundt og rund, lage bølger for å hoppe på dem igjen og igjen og igjen. Heldigvis ikke det varmeste vannet i sommer så de fleste som bader har holdt seg ved land, en god sommer er det ikke uvanlig at man legger ut på lengre turer feks over kilen for å ta en kaffe hos naboen. Dette tror jeg det blir slutt på, aldri i verden om disse gutta klarer å spotte en svømmer der de kommer i 50knop ++ Turistene oppfører seg fint, de kjører Skager 660 i 5 knop eller prøver å få en 13 fots Pioner Maxi i plan :)

 

Forvøvrig helt enig i dine betraktninger

Samme her også. Den nevnte helgen på teistholmen. Er sjeleglad for at det var så kaldt i vannet at ungene ikke ville bade. 

 

De drog på i full peising med ølboksene flygende rundt. Ironisk nok, han som var mest dritings og knapt kunne gå var den eneste som kjørte rolig.

 

Dette er inne i ei bukt. Og når de ligger i over 40knop ut bukta kommer de rundt et lite nes. Og at det ikke smalt her var ikke disse guttas skyld. Bare flaks. 

 

Alltid 2 eller 3 som var ute og grisekjørte. Dette vil man ikke oppleve med en båt da det blir for enkelt å bare hive seg på å brenne ivei med disse scooterne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...