function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Det går vel bra det:-) ref rpm profilen til Sparken vi har som jeg postet over: den bruker 9 liter i timen på full gass.

 

En 90 hk 4-takter som i Spark bruker 30-35 liter/time på full gass.

Greit nok at Spark bruker langt mindre men da er motoren kraftig begrenset i ytelse ved konstant full gass.

Dvs. at den nok yter 90 hk under akselerasjon, men den trenger naturligvis ikke 90 hk for å opprettholde akseptabel toppfart for en så liten og lett ekvipasje.

 

På samme måte som de større vannscooterne med 200-300 hk er begrenset på toppfart (enten med impeller eller gasspådrag) siden det ikke er noe problem å få en slik til å gå langt fortere enn 60-65 knop.

Men det kan jo være farlig. Men det er akselerasjonen som er det store og da trengs all effekten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg får høy puls når jeg ser dette tema bli tatt opp.

Verden forandrer seg, nye ting kommer. Men prøv ikke stoppe utviklingen.

Ganske sikker på de med seilbåter i gamledager iriterte seg over motoren når den kom.

 

Problemet er når det blir lagd regler som er idiotiske, og ja en del av vannskuter reglene er det.

Da bryter vi reglene.

Lag fornuftige regler og vi kan / vil følge dem.

Og ha gjerne strenge straffer når de ikke følges.

Men når man kan kjøre i 50knop med en 50 fot båt og jeg må kjøre 5 knop på vannskuter det er IDIOTI..

Men at folk kjører innefor badebøyer etc. Skal straffes. Uansett hva man kjører.

 

Ang forbruk spark. 90hp.

5,4 liter i timen er maks hva vi har klemt gjenom dem i sommer.

Så kan dere regne hvor mye dere vil. Det er 110% sikkert.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Hvis noen klarer å få 90 hk ytelse ut av en 4-takts bensinmotor, sammen med et forbruk på godt under 10 liter i timen på full ytelse, da vil vedkommende få en Nobel-pris i fysikk og kjemi samt MDG's ærespris  :giggle:

El-biler og dieselbiler vil forsvinne rett ut, og vi får en helt ny tid.

 

At min nye Mercury F115 bruker 11 liter i timen i snitt er noe annet. Det inkluderer jo tomgang, saktekjøring osv.

På full gass bruker den drøyt 40 liter i timen, men i 20 knop klarer jeg faktisk ned mot 10 liter i timen.

Som vil si at det kreves omkring 25-30 hk for å opprettholde den farten.

 

Forbruket på en vannscooter er nok noe spesielt, siden de antagelig har fartssperre med gasspådragsreduksjon på dem.

En Spark med 90 hk overført til impelleren konstant hadde nok blitt for rask (og uøkonomisk).

Kun for akselerasjon.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Føler meg til de grader provosert etter å ha lest "noen" innlegg her.
Bare så det skal være sagt:Jeg har IKKE vannskuter selv.
Har bare ikke sett på maken til sutring og klaging pga.litt støy!
Himmel og hav folkens.
Dere er ikke aleine på sjøen!

 

Hadde vannskuterne vært lydløse,så tror jeg jaggu det hadde vært klager da også.

Hvorfor har egentlig fornuftige,voksne folk et slikt hat mot noe nytt?
Det skjønner jeg ikke.

 

De av dere som er imot denne type farkost er vel til og med imot at rednings skjøytene
har tatt slike i bruk og da?
Tenk på at den faktisk kan brukes til noe nyttig også.

Men den "bråker" vel for mye når du står der med vann opp til kne skålene og tau stumpen i neven.
Mens båten din er på vei under?

 

Nomen - "Jeg hadde "håpet" på noen stygge ulykker iår med vannscooter"

Dette er den styggeste uttalsen jeg kan høre/lese at noen ønsker at andre forulykker.

 

Spr.mål til deg Nomen: Har du barn?
Tenk litt på det...

 

Imens skal jeg snu litt på flisa:

Tror ikke at jeg noen gang har hørt noen klager rettet mot de mange ungene som kjører i hver
sine små ribber etter båten til mor og far.

Tipper at flesteparten ikke engang har lov til å føre båten.
De kjører time ut og time inn. Fram og tilbake rundt alle de fortøyde båtene.
Lager bølger og gjør det utrygt å bade.
Mens de vinker til foreldrene sine som sitter på fly bridgen og gulper i seg rødvinen sin.

 

Ungene har det garantert grise moro!
Sjøen bør være for "alle" syns nå jeg.

Inkludert vannskutere.

 

Satt på spissen så kunne jeg ALDRI,og jeg gjentar:ALDRI fått meg til å skrevet

på et forum at "Jeg hadde "håpet" på noen stygge ulykker iår med de små ribbene"...

Behøver virkelig ikke å utdype mere.
(Blir kvalm av tanken)

 

Håper inderlig at moderator fjerner slike innlegg.

 

Takk for meg.

Redigert av toa-toa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Satt på spissen så kunne jeg ALDRI,og jeg gjentar:ALDRI fått meg til å skrevet

på et forum at "Jeg hadde "håpet" på noen stygge ulykker iår med de små ribbene"...

Behøver virkelig ikke å utdype mere.

(Blir kvalm av tanken)

 

Håper inderlig at moderator fjerner slike innlegg.

 

Takk for meg.

Jo, takk til deg!

 

Enten så skjønner du det ikke, eller så VIL du ikke skjønne det som var det faktiske budskapet mitt.

Det spiller ingen rolle, det er like tragisk begge deler.

 

JA,jeg har barn, og jeg ønsker at de skal kunne ferdes trygt på og ved sjøen, og selv om du kanskje ikke har vært vitne til det, så er det andre som har sett mye stygg kjøring med vannscooter.(innenfor badebøyer,tett inntil land o.s.v)

 

Selvfølgelig er man ikke alene på sjøen, og støy fra NORMAL bruk, er det heller ingen som klager på.

 

Er det noen som oppfører seg som at de eier sjøen, er det virkelig en håndfull idioter på vannscooter!

 

Det er idiotkjøringen som er problemet, time etter time frem og tilbake, rett utenfor verandaen til folk, eller grisekjøring i 5/30 knops soner.

 

Og foreløpig er loven slik at man skal 400 meter fra land før man kan herje med vannscooter, og den driter de aller fleste i, selv politiet som ikke gidder/har resurser til å følge den opp. Man kan gjerne mislike denne loven, men man er like fullt en lovbryter hvis man ikke følger den.

 

Jeg håper absolutt at det opprettholdes en strengere lovgivning for vannscooter/hurtiggående fartøy, men at den endres på punktet om maks 5 knop frem til at man er 400 meter fra land.

 

Dette har ingenting med å ikke like ny teknologi, eller andres interesse å gjøre. Det som etterspørres er at det utvises normal folkeskikk og oppførsel.

 

PS. at moderator ikke har fjernet det "grusomme" innlegget mitt (enda), er antagelig fordi han forstod hva jeg faktisk mente.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært ganske mye på sjøen i sommer. Jeg har heldigvis ikke sett så mye idiotoppførsel. De verste episodene kan oppsummeres med

 

  • Seilbåt holdt på å renne jolle med fiskere i senk. Ble kjeftet huden full av gutta i jolla
  • Seilbåt holdt på å renne kajakkpadlere i senk. Ble kjeftet huden full av gutta i kajakk.
  • Tulling i cabincruiser dundret ivei mellom båtene som tøffet ut mellom Skjælholmene og Malmøya. Han kjørte såpass raskt og tett på oss at de som satt foran i båten vår ble søkkvåte.
  • Tulling i en ganske stor båt fortøyde på Tjuvholmen for å vise fram båten sin til noen damer. Dulta borti nabobåten på vei ut så det smalt, uten at han så ut til å ta notis av det. Tror ikke han var edru.
  • Tulling med vannscooter kjørte frem og tilbake mens vi lå og nøt en stille kveld i Bunnefjorden. Jeg løste proble med med å gå lengre inn i fjorden.

Alt i alt var det vel den sistnevnte tullingen som lagde det minste problemet. Det er kanskje annerledes andre steder. Jeg har kun vært i Indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Flytt til nordnorge, her har vi ikke de samme problemene  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja hverken sure folk eller vannscootere  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det som får mange til å reagere på vannskuter er vedvarende støy. Båter kommer som oftest eller går. Vannskutere kjører ofte time etter time i det samme omårdet. 

 

Fra miljødirektoratets sider:

Støy er forureining etter forureiningslova. I 2007 blei det fastsett eit nytt nasjonalt støymål. Det målet er todelt: 1) Støyplaga skal reduserast med 10 prosent innan 2020 i forhold til 1999.... 

 

Alle oppslag i media i sommer forteller at det ikke bare er båtfolk som reagerer på økt vannskuterbruk.  I tillegg kommer det stadig vekk bekymringsmeldinger fra miljøverninstanser. Jeg tror det kommer restriksjoner på sikt.

Link to post
Share on other sites

da vil vedkommende få en Nobel-pris i fysikk og kjemi samt MDG's ærespris  :giggle:

:lol: Haha. Det skulle tatt seg ut. Vinne en ærespris fra MDG når man har vannscooter :smiley: Du vant og beseiret internet ikveld :thumbsup:

 

Utover det er Nomen nå veldig presis med innleggene sine, og ref et illsint innlegg over, så er nok ikke Nomen ute etter å ta livet av vannscooter førere. Han ønsker heller ikke ulykker. Så det er parkert på en grei måte. Så jeg deler ut en :thumbsup:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Droner er vel ikke akkurat et stort problem her vil jeg si.

Temperaturer kan være så som så, men (nesten) aldri en sommer uten badetemperatur  :saint:

I 2014 var det til og med oppimot 32 grader i juli (i luften riktignok) her, men det er ikke slik hvert år....

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, absolutt. Det der er unødvendig og skal ikke skje. Velfortjent med en ordentlig reaksjon fra samfunnet på det der.

 

Men det er fortsatt ikke vannscooteren sin skyld. Den gjør jo bare som den blir bedt om.

 

Tror veldig på at utleie av scootere er ødeleggende. Flere har sluttet med det heldigvis. Landkrabber uten peiling på noe som helst av sjøliv skal plutselig rase fra seg? Ikke bra. Og det ødelegger for oss som håper å bli sidestilt med båter. Her ombord kjører vi ihvertfall ikke slik.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, absolutt. Det der er unødvendig og skal ikke skje. Velfortjent med en ordentlig reaksjon fra samfunnet på det der.

.

Hvor alvorlig var det? I trafikken kjøres det ned et stort antall dyr som rådyr, hjort og elg årlig. Det er satt opp viltskilt men ingen bryr seg. Hvem senker farten til 40 kmt?

 

 

 

https://m.youtube.com/watch?v=7LUv4sEyfcw

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...