Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hva denne betydelige skjerven er, hadde vært interessant å få spesifisert...................

Selskapet får 50 mill. i direkte støtte i år og det blir jo et betydelig beløp :lol: Regner vi en mill. skatteytere så blir det jo hele kr. 50,- pr. skatteyter.

Tross alt er selskapet en betydelig bidrag yter m.h.t. det å kunne bo og brødfø seg langs kysten. Dette må vi ikke tape av syne når vi som er fritidsbåbrukere sitter her å syter i vår svært velforsynte andedam.

Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å ønske alle her på baatplassen et godt nyttår og deretter en fantastisk båtsesong i 2006. :fireworks1:

Med tanke på at statens inntekter utgjøres for det meste av moms og skatter,avgifter og inntekter fra oljeindustrien og noe fra skatt på inntekt kan jeg tenke meg at mitt bidrag til NSSR fra skatt på inntekt kanskje utgjør en femmer! Jeg er ingen holden mann, men dette er ikke et betydelig, men et meget ubetydelig beløp! Jeg betaler denne femmeren med glede og skal fortsette mitt medlemskapet i Redningsselskapet videre. Håper flest mulig tenker like dan!

 

Her smeller det i raketter både titt og ofte og bikkja er livredd! :fireworks2:

 

Godt nytt år til dere alle.

 

:newyearsign:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bikkja er ikke noe problem her i huset, han boffer litt men er ikke så redd. (bastardbikkje serru)

Er´n redd så skjelver´n som et aspelauv. Og det er sjelden det....

 

Selv har matfar fortært steik, bikkja og dama likeså.

Nå er vi på Cognac og kaffe samt juleøl. Blir mest sansynlig ikke helt god i morra heller (jeg altså) :lol: prøver og knekke forkjølelsen på harde livet her.

 

Men for og komme tilbake til topic; tja

Link to post
Share on other sites

Og du ville heller ikke tatt kontakt med dem hvis du var i behov av hjelp eller i direkte nød/fare?

Nei, den kontakten overlater vi til proffene. Tipper Anton gjør som meg; er medlem av Sjøassistanse, kaller opp eller ringer nærmeste kystradiostasjon; samme eller bedre resultat ved behov for hjelp!!
Link to post
Share on other sites

er medlem av Sjøassistanse, kaller opp eller ringer nærmeste kystradiostasjon; samme eller bedre resultat ved behov for hjelp!

Dessverre er navnet Sjøassistanse litt missvisende ettersom det ikke er snakk om noen direkte assistanse, i det minste ikke når det gjelder redningstjenester. Kystradioen, som får mer i statsstøtte enn NSSR om jeg ikke husker feil, kan bare sende nødmeldingen videre. Uten NSSR bør du ved neste valg stemme på et parti som er villig til å betale et betydelig beløp for drift av sjøredningstjeneste, og risikoen er stor for at regningen for dette dukker opp i form av en eller annen avgift for fritidsbåter.

 

I løpet av fjoråret var jeg innom NSSR noen ganger på jobb, og jeg fikk et mye bedre inntrykk av organisasjonen enn det inntrykket jeg fikk gjennom presseoppslag. Det er behov for en skikkelig opprydding i loftsetasjen, men på operativt nivå så er de faktisk helt sentrale for sikkerheten til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at NSSR har to funksjoner som har stor betydning for meg:

1. Redningsoppdrag for alle på sjøen

2. Serviceoppdrag for alle på sjøen

 

Serviceoppdrag er det jeg anser som nyttigst for de fleste - det er f.eks. eskortetjenesten, dykkertjenesten, startstrøm ved tomme batterier, drivstoff ved "feil på måler", vann i diesel etc

 

Redningsoppdrag er det aller viktigste - husker dere Erik Bye "Hold ut der ute - vi er på vei".

 

For meg er NSSR for viktig til ikke å støtte dem - og jeg har stor respekt for de som gjør den operative jobben

Link to post
Share on other sites

Dessverre er navnet Sjøassistanse litt missvisende ettersom det ikke er snakk om noen direkte assistanse, i det minste ikke når det gjelder redningstjenester. Kystradioen, som får mer i statsstøtte enn NSSR om jeg ikke husker feil, kan bare sende nødmeldingen videre. Uten NSSR bør du ved neste valg stemme på et parti som er villig til å betale et betydelig beløp for drift av sjøredningstjeneste, og risikoen er stor for at regningen for dette dukker opp i form av en eller annen avgift for fritidsbåter.

Nå er det vel ingen som snakker om å nedlegge NSSR sånn uten videre. Det har vært snakk om å legge ansvaret for sjøredningen inn under staten. Videre har det vært snakk om å melde seg ut som medlem av NSSR. Når det gjelder navn er vel navnet Kystpatruljen omtrent like misvisende som Sjøassistanse? Kystpatruljen har like lite egne patruljebåter som Sjøassistanse har egne assistansebåter. Begge er avhengig av andre.

 

Jeg er med i Sjøassistanse. Og hva er Sjøassistanse? Jo en maritim klubb som gir meg en rekke fordeler mot å betale en medlemskontigent. I denne klubben er jeg medlem så lenge fordelene med medlemskapet er større enn prisen på medlemskapet. Er ikke medlem fordi jeg har spesielt stor sans for Telenor.

 

Jeg får tjenester:

Gratis opplysningstjeneste.

Gratis spesifikk værmelding

Gratis "Meld fra hvor du drar"

Gratis etterlysning av stjålet båt

Gratis navneendring

150 gratisminutter på VHF

5 gratisnummer av Praktisk båtliv.

Medlemstilbud fra Navy

Medlemstilbud fra Simrad

Medlemstilbud fra Shell

 

Man får også hjelp:

Når du har motorproblemer.

Når du trenger dykker.

Når du står på grunn.

Når du har fått tau i propellen.

Når du har gått tom for drivstoff.

Dekker egenandel på forsikring

Anrop oss på VHF eller ring oss via mobil.

Assistanse i hele Skandinavia.

Døgnet rundt - Året rundt.

Sjøassistanse dekker inntil 5000.-

 

 

Jeg er også med i Kystpatruljen. Og hva er kystpatruljen? Jo en egen klubb i regi av NSSR som gir meg de tjenester som NSSR normalt gir til alle som måtte ha behov. Fordelen jeg har ved å være medlem er at jeg får noen av tjenestene til redusert pris eller helt gratis.

 

Jeg får:

Gratis assistanse

Gratis eskortetjeneste

Gratis hjelp fra dykker

Billigere båtforsikring

Bladet RedningsSkøyta

Boken «Ferie og fritidshavner»

Ulike medlemstilbud

 

 

Begge disse klubbene benytter seg av de til enhver tid tilgjengelige operative ressurser for å yte medlemmene den assistanse de har krav på. Kystpatruljen benytter fortrinnsvis NSSR sine redningsskøyter. Sjøassistanse benytter også redningsskøytene, men har ingen preferanser som sier at disse fortrinnsvis skal benyttes. Trenger man f.eks slep til havn, kan man slippe å vente på en redningsskøyte men heller benytte enhver tilgjengelig båt for oppdraget og få dekket eventuelle kostnader uten å komme i konflikt med klubbreglene.

 

 

Jeg er med i begge klubbene. Dette er egentlig smør på flesk fordi tjenestene i stor grad overlapper hverandre. Kystpatruljen har derfor vært mer en støtte til NSSR enn et behov for medlemsfordeler.

 

Jeg støtter fortsatt den jobben NSSR gjør og kommer alltid til å støtte NSSR. Likevel er det greit å gi et signal når det er noe man misliker. Selv venner trenger en korreks en gang i blant. Selv om de er venner, betyr det jo ikke at de kan tillate seg hva som helt uten å få en kommentar.

 

Siden jeg ikke har spesiell stor tillit til NSSR for øyeblikket og samtidig ønsker å signalere at denne vennens oppførsel ikke er akseptabel, melder jeg meg ut av en liten intern klubb kalt Kystpatruljen. Dette gjør jeg ikke fordi jeg ikke lenger støtter NSSR, men fordi det gir et signal til denne vennen om at oppførselen hans ikke er helt på høyden for øyeblikket. Selv om man er glad i noen, betyr jo ikke det at de alltid skal få lov å oppføre seg som de selv finner for godt. Snarere tvert i mot.

 

Den man elsker tukter man, heter det så fint i en kjent bok. Noe sant er det nok i dette. Så det er hva jeg gjør. Jeg gir et signal som ikke svir økonomisk og som ikke nedsetter ytelsen til den maritime beredskapen. Siden mannskapet på skøytene ikke har gjort noe galt og vet det, rammer signalet der det er ment å ramme: I toppen. Selvfølgelig hadde det vært mye lettere å ikke løfte en finger men det er jo også et signal ledelsen i NSSR vet å få med seg.

 

Man kan altså la være å gjøre noe. Det er jo også et signal, men kanskje ikke rett signal. Jeg sier ikke at det jeg gjør er korrekt, men jeg viser i alle fall med handlig at jeg ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Det er mer enn hva andre gjør.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......Uten NSSR bør du ved neste valg stemme på et parti som er villig til å betale et betydelig beløp for drift av sjøredningstjeneste, og risikoen er stor for at regningen for dette dukker opp i form av en eller annen avgift for fritidsbåter......

Selvfølgelig mener jeg vi selv skal betale regninga for egen hobby. Hvem mener du skal betale NSSR regninga di? La dem bare fortsette de samme som gjør det allerede i dag?

Moral-lista skal ligge så forbaska høyt på de fleste områder, men med en gang det koster litt penger velger man ofte å overse alt som er litt "grumsete".

 

Tror forøvrig ikke at du skal være redd for at NSSR forsvinner over natta eller før neste valg. De vil alltid overleve på en eller annen måte. Var det opp til meg, skulle det gjerne være en "annen måte" enn i dag.

Link to post
Share on other sites

Lotus

Noe av det viktigste man må ha når man skal assistere noen, er noe å assistere med.

 

Sjøassisanse har ikke:

redningsbåter

Personell som hele tiden kurses i førstehjelp, redning.

lokale representanter /mannskap som øver sammen med politi / HRS / andre organisasjoner

Skulle noen være savnet, har de ingen til å sende ut på søk.

Skulle en stakkar ville hoppe fra en bru har de ingen til å plukke opp vedkommende opp.

 

så hele Sjøassistanses eksistens er tuftet på at andre har investert i utstyr, kompetanse tid og krefter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for "Lotus" når han sier at selv ens venner må få beskjed om at deres oppførsel, gjøren og laden ikke er helt etter ens ønske, men m.h.t den manglende tilliten til NSSR snakker vi vel først og fremt om ledelsen (administrativ ledelse og styre) og disse har jo enten blitt sagt opp eller sitter på oppsigelse og da bør vi vel la nye koster få komme til og gjøre (starte på)jobben før vi stemmer organisasjonen nord og ned?

 

Føler egentlig at en utmeldelse, eller mangel på betaling for 2006, blir et slag i tomme luften?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for "Lotus" når han sier at selv ens venner må få beskjed om at deres oppførsel, gjøren og laden ikke er helt etter ens ønske, men m.h.t den manglende tilliten til NSSR snakker vi vel først og fremt om ledelsen (administrativ ledelse og styre) og disse har jo enten blitt sagt opp eller sitter på oppsigelse og da bør vi vel la nye koster få komme til og gjøre (starte på)jobben før vi stemmer organisasjonen nord og ned?

 

Føler egentlig at en utmeldelse, eller mangel på betaling for 2006, blir et slag i tomme luften?

Et slag i tomme luften, sier du. Er enig i at det ikke spiller særlig rolle hverken for den økonomiske biten eller beredskapen generelt, men et slag i luften er da mye bedre enn å slå en venn rett i trynet? For NSSR er jo vår venn, vi bare signalerer på en pen måte at vi ikke liker rotet vennen bedriver. Sånn sett har jo denne skyggeboksinga likevel en særdeles oppdragende virkning og signalerer hva medlemmene anser som ikke passende oppførsel.

 

Du synes det er best å ikke løfte en finger. Jeg derimot synes at det er greit med klare tilbakemeldinger når man er misfornøyd eller misliker noe. Om det er NSSR, jobben, lokalpolitikken, naboen eller noe helt annet, så er det som oftest lurt å si i fra. I alle fall hvis man skal ha håp om at noe blir bedre ved neste korsvei.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus

Noe av det viktigste man må ha når man skal assistere noen, er noe å assistere med.

 

Sjøassisanse har ikke:

redningsbåter

Personell som hele tiden kurses i førstehjelp, redning.

lokale representanter /mannskap som øver sammen med politi / HRS / andre organisasjoner

Skulle noen være savnet, har de ingen til å sende ut på søk.

Skulle en stakkar ville hoppe fra en bru har de ingen til å plukke opp vedkommende opp.

 

så hele Sjøassistanses eksistens er tuftet på at andre har investert i utstyr, kompetanse tid og krefter.

Jeg er helt enig i det du sier her. Sjøassistanse er kun en maritim klubb som gir deg medlemsfordeler. Men Kystpatruljen da? Er ikke medlemskap her også bare medlemskap i en klubb som gir deg medlemsfordeler? Å være med i Kystpatruljen er jo noe helt annet enn å være støttemedlem i NSSR.

 

Jeg vil anta at svært mange av de som er medlem i Kystpatruljen er det fordi de liker medlemsfordelene. Hvis det motsatte skulle være tilfelle, er det jo en mye bedre å være enkeltmedlem i NSSR. Det koster 175 kroner i året å være et slikt støttemedlem. Forskjellen er at skulle du nå ha bruk for assistanse til tau i propellen, dykker osv., må du betale den selv. Og akkurat det er jo også en fordel for NSSR. Bedre å få betalt enn ikke å få betalt når man utfører assistanse. Og Sjøassistanse betaler jo NSSR og andre for de tjenester som utføres.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at svært mange av de som er medlem i Kystpatruljen er det fordi de liker medlemsfordelene. Hvis det motsatte skulle være tilfelle, er det jo en mye bedre å være enkeltmedlem i NSSR. Det koster 175 kroner i året å være et slikt støttemedlem.

Lotus

Eller begge deler, som vi har vært i mange år! Hvis det ikke hadde blitt "ryddet" opp så er det nok mulig det hadde blitt utmeldelse, begeret randt over! Men nå synes vi at de bør få en ny sjanse!
Link to post
Share on other sites

Et slag i tomme luften, sier du. Er enig i at det ikke spiller særlig rolle hverken for den økonomiske biten eller beredskapen generelt, men et slag i luften er da mye bedre enn å slå en venn rett i trynet? For NSSR er jo vår venn, vi bare signalerer på en pen måte at vi ikke liker rotet vennen bedriver. Sånn sett har jo denne skyggeboksinga likevel en særdeles oppdragende virkning og signalerer hva medlemmene anser som ikke passende oppførsel.

 

Du synes det er best å ikke løfte en finger. Jeg derimot synes at det er greit med klare tilbakemeldinger når man er misfornøyd eller misliker noe. Om det er NSSR, jobben, lokalpolitikken, naboen eller noe helt annet, så er det som oftest lurt å si i fra. I alle fall hvis man skal ha håp om at noe blir bedre ved neste korsvei.

 

Lotus

Jo da, jeg har oppfordret i et tidligere innlegg i denne tråden "å løfte en finger" og å si ifra, men da ved å f.eks. sende mail/brev til NSSR og gi uttrykk for ens mening, skrive innlegg i aviser, lokale, regionale og nasjonale, starte underskriftskampanjer osv og klart komme med uttalelser fra "grasrota".

 

Jeg tror ikke det er nok"bare" å diskutere NSSR og vår misnøye med NSSR (ledelse og styre) på dette forumet, vi må nok gå litt bredere ut!

 

Tror nok at de aller, aller fleste på dette forumet, og båtfolk generelt, er nokså enige i sak nemlig; Vi trenger og ønsker NSSR, men at det er mye som tyder på ukultur i selskapet (på flere plan) og nuværende ledelse og styre, har ikke mestret å få ryddet opp i tingene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Syns denne passet bra jeg

Bilde

 

Når det gjelder Thomas Colin Archer, så har han såvidt jeg husker bl.a vært stasjonssjef både på Andøya Flystasjon og Bodø Flystasjon, deretter sjef for Fellesoperativt Hovedkvarter. Så mannen burde da ha en viss maritim tilknytning med den bakgrunnen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da det tydeligvis er noe begrepsforvirringer rundt Sjøassistanse skal jeg prøve å presisere noen av punktene som er fremkommet.

 

1. Sjøassistanse drives av kystradiostasjonene og formidler assistanse til alle som har behov for det( I underkant av 3000 henvendelser årlig), enten de er medlemmer her eller der eller ikke medlemmer noen steder.

Forskjellen ligger i at de som er medlemmer i Sjøassistanse får dekket evt. ugifter en blir påført som følge av en assistering innenfor til enhver tid gjeldene satser.

 

2. Sjøassistanse store fordel er at vi har ingen preferanser til hvilket fartøy som assisterer, men står fritt til å benytte det som måtte være av tilgjengelige ressurser innenfor det aktuelle området. Etter 22 år i Kystradiotjenesten har jeg fremdeles til gode å oppleve at det ikke finnes en tilgjengelig ressurs i et område hvor det er behov for det.

Redningsselskapet benytter kun egne fartøy til assistering dersom det skal dekkes av medlemskapet i kystpatruljen, itillegg til avstands begrensning på 25 Nm fra Redningsskøytas stasjon.

 

3. Under 5% av henvendelser om assistanse er det som karaktiseres som nødaksjoner. Nødaksjoner blir som regel også dekket av den ordinære forsikringen som den enkelte har på sin fritidsbåt. De aller fleste typer av assistering dekkes mao. ikke av en ordinær forsikring foruten en har det som ligger i kategorien superkasko.

 

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Syns detta begynner og bli en vits hele greia jeg . Kansje ikke bare jeg som mener det .Halvert juleinnsammling og medlemstallet synker .

 

PS: Bestemte meg for å droppe medlemsskapet iår når alt detta supperøret blei dratt igang og bare være medlem i Sjøassistanse , men etter litt fram å tilbake så blir vel medlemskontigenten betalt iår også regner jeg med . Da jeg mener at dette ikke bør gå utover dem som er på båtane og gjør en kjempe jobb ......

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Noen som vet når RSSR vil sende ut regningene for årsgebyret?

Nesten sikker på at den går fra dato til dato .Jeg betalte i mai sist , så da trur jeg at jeg for neste regning nå til mai . Men langt ifra sikker .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...