Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Midt oppe i alt dette ståket er det en ting som forundrer meg storligen: Hvordan i all verden går det til at pressen lar seg bruke til denne typen maktkamper? Finnes der ikke ryggrad igjen i dagspressen, er det bare om å gjøre å lage saker? Kanskje det hadde vært på sin plass om pressen avslørte sine kilder, så kunne jo almenheten gjøre seg opp en inteligent mening om hva det er som EGENTLIG har foregått.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Monica Kristensen Solås fratrer, og får sluttpakke.[/url]

 

Og innholdet i sluttpakken er konfidensielt. Skal si jeg får lyst til å gi penger til selskapet når de brukes til sluttpakker til folk i en slik situasjon som dette.

 

Nå er det jo kommet frem at denne saken handler om langt mer enn Monica Kristensen Solaas. Her er helt klart en ukultur som nok stikker dypere enn det så ut til ved første øyekast. At hele styret bør gå er jo åpenbart.

 

Kan jo også så ut til at det kan bli en strafferettslig oppfølging av dette ettersom e-postskandalen stadig vokser i omfang. Siste er jo at Redningsselskapet innrømmer at til og med den private e-posten til Anne Enger Lahnstein ble gjennomgått og at Monica Kristensen Solaas hadde med seg dette materiale til gjennomgang hjemme privat.

Link to post
Share on other sites

Nå er det bare en ting som duger: Storopprydding og full utvask. Ut med skrot, skrammel og grums og inn med friskt, nytt mannskap. Både styre og generalsekretær. Det spiller ingen rolle lenger hvem som har gjort hva og hvor meget av det som er gjort feil. Dette har gått så langt over alle støvleskafter at det ikke er mulig å ha almenhetens tillit dersom selskapet overhodet skal kunne drive videre.

 

Tenk, de mener å ha grunn til å gi generalsekretæren avskjed, men SLUTTPAKKE, det skal hun få!! Har ikke hørt makan til snodigheter, men det er visst en form for kultur i det finere næringsliv, at når du først har kjørt firmaet på dunken, så skal du få med deg den siste slanten i kassen når du går ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå må vi helle kaldt blod i årene våre. I dag hauser pressen seg opp over at MKS har lest mailene til forgjenger. Såkalt "private mailer".

 

Når man er engasjert som leder av en bedrift eller organisasjon, har man mail. Er denne privat ? Både ja og nei. Det er bedriften sin. Merk at det er viktig å skille mellom leder og vanlig ansatt!! Når en leder avgår, og ny kommer, skal der skje en kontinuitet på arbeidet. Normalt vil der være verdifulle mailer stilet til "stillingen", ikke personen.

 

Jeg har jobbet som leder. Når jeg har byttet jobber, har jeg slettet de mailene som jeg anser som private/ikke jobb-relatert, og overlatt resten til nestemann. Det er slik det skal være. Enkelt og greit. Naturligvis fordi min arbeidskapasitet er kjøpt og betalt av bedriften, og derav også mine oppgaver (som ofte forefinnes i mailer).

 

Nå hauses dette med emailer opp så til de grader at man glemmer "naturlige forhold", som nevnt ovenfor.

 

Jeg presiserer igjen, jeg forsvarer ikke å lese ansattes mailer mens man er i virksomheten, men igjen, dette er en person som er sluttet, i ledende stilling, mao i mailene er det naturlig nok grunn til å anta at der er arbeidsoppgaver, utførte/eller under arbeid......

 

For øvrig, når det gjelder denne saken med RSSR, så bør vel Woody Allen kontaktes, kan bli en fin film/satirefilm ut av dette :rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Når det her skrives om private mailer kan vel dette like gjerne gjelde mail på privat hotmail adresse el lign som er sjekket med et webmail program fra arbeidsgivers pc? Detaljene rundt dette er ikke kommet frem. Antar dette er teknisk mulig ut fra logger etc...

 

Jeg hadde i alle fall blitt rimelig forbannet om min sjef hadde hatt tilgang til min private mailkorrespondanse i sitt private hjem og hatt muligheten til å gotte seg med dette på kveldstid.

Link to post
Share on other sites

Nå er det bare en ting som duger: Storopprydding og full utvask. Ut med skrot, skrammel og grums og inn med friskt, nytt mannskap. Både styre og generalsekretær.

Jeg tror det må mer til enn bare gen sekr og styret. Det må nok ryddes i hele ledelsen her. Mitt inntrykk er at det er en del gammel kultur som må bort.

 

Tenk, de mener å ha grunn til å gi generalsekretæren avskjed, men SLUTTPAKKE, det skal hun få!! Har ikke hørt makan til snodigheter, men det er visst en form for kultur i det finere næringsliv, at når du først har kjørt firmaet på dunken, så skal du få med deg den siste slanten i kassen når du går ... :rolleyes:

Worse - ta frem Arbeidsmiljøloven fra ditt gamle jusstudie og sjekk arbeidstakers rettigheter til å stå i stilling ved konflikt. Det er det bedriftene kjøper seg ut av. Kanskje for bra stillingsvern for ledere?
Link to post
Share on other sites

Som en av de som har mottatt brev om at selskapet har lest min mail, så er det mer her enn det som er kommet frem i mediene. Denne saken er stygg sett fra mitt ståsted. Jeg har ikke gjort noe galt, annet enn at jeg har hatt feil sjefer i MKS sine øyne.

Når denne E-post saken er avgjort påtalemessig, er det sannsynlig at man vil se anderledes på mange ting i denne saken. Det vil nok et kjent advokatfirma også mene.

Såderfor er mitt råd stå ved selskapet nå og det vil bli bedre fremover, tross alt så har dette og vil dette ikke gå utover de sjøfarende. Dette er jo det som opptar de fleste her inne. Sjøfolkene er jo selskapets fremste representanter utad?

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegget Mini. Mitt medlemskap i NSSR står på trygg grunn - til det er jobben gutta på skøytene gjør altfor viktig.

 

Nå ser det jo ut til at styret har tatt til vettet og ryddet opp litt, bortsett fra at de og MKS ikke er helt enige om hva de er enige om. Men ny gen sekr ser det ut til at det blir. Og styret stiller sine plasser til disposisjon i februar slik at det kan ryddes.

 

Saken viser også hvordan media kan drive en sak til uante breddegrader - og det er viktig læring for mange. Jeg tror fortsatt at saken har flere sider enn det som fremkommer i media.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en organisasjon som helt er avhengig av givere fra alle samfunnslag, og ikke minst avhengig av en dugnadsånd i alle lokallag rundt omkring, så synes jeg ikke det smaker god fisk når MKS nå tar med seg full lønn frem til 2008. Hun har sikkert ikke 300 000,- i året, så her må mange gi - bare for å dekke inn sluttpakken hennes....ikke bare neste år, men også året etter.

 

Denne avtalen skulle jo være hemlig i følge sjefen i styret, men VG har snakket med MKS:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111341

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Worse - ta frem Arbeidsmiljøloven fra ditt gamle jusstudie og sjekk arbeidstakers rettigheter til å stå i stilling ved konflikt. Det er det bedriftene kjøper seg ut av. Kanskje for bra stillingsvern for ledere?

Jeg skal ikke foregi å ha grunnlag dor et doktorat innenfor den finere arbeidsrett; men det forekommer meg at retten til å stå i stillingen gjeldeer ved oppsigelse og ikke ved avskjed. Min uttalelse hadde i alle fall avskjed som grunnleggende forutsetning, og ikke avskjed.

 

Hvis pointet hos den mer eleverte forretningsstand er at disse fordømte sluttpakkene er å "kjøpe seg fri fra" en tvist eller annet, burde de som driver og gir slike pakker, få seg en pakke selv og finne på noe annet å gjøre. Enten har bedriften grunnlag for å sui opp eller avskjedige en "leder", eller så har de det ikke. Og har de det, og velger å ta aksjon, så kan de pinadø vise at de har cojones og stå løpet ut i retten heller enn å bruke andres penger på å kjøpe seg fri fra det. Det virker jo snart som om disse elendighetsfylte sluttpakkene/fallskjermene er hovedmotivet for enkelte til å ta jobben, siden "pakken" blir så vidt god.

 

Men på tross av dette, står Worses medlemskap og bidrag forøvrig til NSSR ikke i fare, bare så det er sagt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis pointet hos den mer eleverte forretningsstand er at disse fordømte sluttpakkene er å "kjøpe seg fri fra" en tvist eller annet, burde de som driver og gir slike pakker, få seg en pakke selv og finne på noe annet å gjøre. Enten har bedriften grunnlag for å sui opp eller avskjedige en "leder", eller så har de det ikke. Og har de det, og velger å ta aksjon, så kan de pinadø vise at de har cojones og stå løpet ut i retten heller enn å bruke andres penger på å kjøpe seg fri fra det. Det virker jo snart som om disse elendighetsfylte sluttpakkene/fallskjermene er hovedmotivet for enkelte til å ta jobben, siden "pakken" blir så vidt god.

Jussens verden er kanskje mer svart/hvitt enn eiernes verden. Her snakker jeg generelt for alle virksomheter. Det å gå til oppsigelse av en leder krever at man kan bevise at man ikke har gjort jobben sin. Avskjedssaker er enklere - men grunnlaget for avskjed er mer tydelig - f.eks underslag, tyveri, kick backs, e.l. Det er ikke så enkelt å isolere bevis om at en virksomhet går dårlig bare pga en leder. Ofte handler det om eiernes tillitt til personen som leder virksomheten mer enn faktiske forhold. Det ser vi jo her i NSSR saken. Er det den avgåtte gen sekr virkelighetsoppfattelse som er rett eller er det styrets virkelighetsoppfattelse. Er det grunnlag for avskjed, eller er det en oppsigelsessak,og hvordan beviser man at det er saklig grunn for oppsigelse. Det er mange dilemmaer her - totalt sett tror jeg det var klokt av NSSR å få lagt dette bak seg nå. Og generelt for virksomheter tror jeg ofte at det er bedre å velge å betale en sluttpakke enn å ha en rettsprosess gående over lang tid. Kanskje ikke det beste for timelistene til arbeidsrettsadvokatene - men manges erfaring er at advokater ganske ofte anbefaler å finne en minnelig løsning Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg synes hele styre greia er tragisk og lite tillitsvekkene,nå må det andre styret sette seg ned og

finne en som kan jobben sin ikke en eller annen avsatt politiker polfarer eller andre kjente fjes :puke:

 

men en som kan og vil gå inn i jobben med hjerte sitt og ikke bare tenke på lommeboka.

skape tillit og trygghet for de ansatte.

 

Så får vi støtte opp om de på båtene som virkelig gjør jobben sin.

Og ønsker alle god Jul :santa:

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegget ditt Mini.

INGEN er vel uenig i at det er et FLOTT arbeide de sjøfarende i selskapet gjør! Men driten som avsløres fra "de indre gemakker" frister i hvert fall ikke MIN giverglede! Sorry.

KANSKJE engang når denne orkanen er over, men IKKE i dag!

Vi får se etter generalforsamlingen over nyttår...

Det som JEG synes er værst, er den sorg og skuffelse som må føles hos alle de som har drevet med uegennyttig innsats til inntekt for selskapet gjennom mange år!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Worse, jeg mener Bitteliten har rett, man har rett til å stå i stilling både om man blir sagt opp, eller får avskjed.

 

Dette da bevisbyrde ligger hos arbeidsgiver som har sine retningslinjer å følge.

 

Hvis derimot avskjed gies som følge av "fare for liv og helse" eller andre graverende situasjoner, kan arbeidsgiver i verste fall nekte arbeidstaker å stå i stilling til saken er avgjort i arbeidsrettsak. Men her påviler meget stort ansvar for vurdering av arbeidsgivers beviser.......

Link to post
Share on other sites

Og hva er siste status på dette nå da?

 

1. Hva er status vedr. styret ?

2. Hva er status vedr. gen sekr ?

3. Hvordan gikk det med økonomisjefen ?

4. Og konsulenthonoraret i forb. med pengeplasseringen ?

 

Har gitt opp å følge sakenes utvikling, da ting endrer seg fra dag til dag. Min støtte til NSSR gjenopptaes så fort jeg har en endelig bekreftelse på at epost snokeren har forlatt skuta.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

jeg synes hele styre greia er tragisk og lite tillitsvekkene,nå må det andre styret sette seg ned og

finne en som kan jobben sin ikke en eller annen avsatt politiker polfarer eller andre kjente fjes :puke:

 

men en som kan og vil gå inn i jobben med hjerte sitt og ikke bare tenke på lommeboka.

skape tillit og trygghet for de ansatte.

 

Så får vi støtte opp om de på båtene som virkelig gjør jobben sin.

Og ønsker alle god Jul :santa:

Vel talt, Tassen :yesnod: ! Håpløse hendelser i ledelsen og i media må ikke få ødelegge alt for redningsselskapet. Det er båtfolket som nyter mest godt av skøytenes innsats, og vi bør ikke selv bidra til kaoset. Som mange har påpekt, bør vi nå holde tunga rett i munnen og opprettholde støtten, av hensyn til dem som faktisk gjør jobben.

 

God jul til alle båtvenner! JoK :smiley::santa:

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Mulig det bare er min mistenksomme natur, men jeg har en følelse av at de som har mest å tjene på alt dette oppstyret som har vært rundt NSSR ikke nødvendigvis er de har selskapets beste i tankene :sad: . Hvis det stemmer det som styre og forhenværende generalsekretær hevder, at den igangsatte opprydningsaksjonen var nødvendig på grunn av elementer som ved hjelp av skjuling av kontoer m.m. hadde berikets seg personlig på selskapets bekostning, så er det ikke sikkert at NSSR som sådan vil tjene på at alle som faktisk kjenner til disse uregelmessighetene forlater sin post. Det er klart at metodene som har blitt benyttet ikke kan aksepteres, men i den grad det faktisk var en ukultur i selskapet så vil jo faktisk de som stod bak denne ukulturen komme styrket ut av denne saken? Og det var vel ikke meningen?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det skrives om "Redningsselskapet" (NSSR) og "småbåtregisteret" (RSSR) litt om hverandre. De problemene som styret i NSSR m.fl. har nå, har vel ikke noe med RSSR å gjøre? RSSR er vel et datterselskap av NSSR. Viktig å holde tunga rett i munnen nå.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det skrives om "Redningsselskapet" (NSSR) og "småbåtregisteret" (RSSR) litt om hverandre. De problemene som styret i NSSR m.fl. har nå, har vel ikke noe med RSSR å gjøre? RSSR er vel et datterselskap av NSSR. Viktig å holde tunga rett i munnen nå.

Sorry! En liten skrivefeil fra min side. Har korrigert mitt innlegg nå :blush: . Men hovedpoenget mitt var vel en ekkel følelse av at vi har blitt brukt som "nyttige idioter" for å bidra til å bli kvitt en brysom ledelse som stiller spørsmål rundt hvordan ting blir gjort i NSSR. Er det noen andre også som sitter med denne følelsen???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...