Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Antakelig en totalvurerdering om at kostnadene i forbindelse med en arbeidsrettssak, negativ PR og at ledelsen må legge masse energi på en rettssak i stedet for å drive konstruktiv virksomhet

 

Ikke en uvanlig vurdering i slike situasjoner som har oppstått her.

Tabber koster penger, og det var en tabbe å ansette Monica. At man velger å kjøpe seg ut av denne tabben synes jeg er helt greit.

Link to post
Share on other sites

2 medlemmer av styret ville ikke gi M.K.Solås en eneste krone. De resterende i styret stemte for å gi dama en sluttpakke på over 2 millioner totalt. For meg gav dette et vannvittig dårlig signal.

 

Redningsselskapet gjør en meget god jobb på sjøen. Det er vi alle enige om. Likevel vil jeg boikotte dem ved ikke lenger å være medlem. Hvorfor det når jeg synes de gjør en god jobb? Jo for å signalere at dette kaoset vil jeg ikke være en del av. Jeg melder meg derfor ut. Det er et kraftig signal, men det spiller fint liten rolle for organisasjonens økonomiske styrke og dens evne til å gjøre en god jobb på sjøen. Alle medlemmer til sammen genererer vel noe slikt som 1% av innteksgrunnlaget. Likevel er medlemmene viktige. De er støttespillere. De kan nå glemme meg. Det er min protest. Om alle medlemmer gjorde som meg, ville det ikke påvirke NSSR i det hele tatt. Det utgør økonomisk netto ikke mer enn en håndfull Monica-sluttpakker, men gjør mange som meg, er det et kraftig signal til et selskap som har all grunn til å fortjene et slikt signal.

 

Og dere som velger å gjøre ingenting? Dere gir et signal som sier at her er det fritt frem for sløsing, litt småsnusk og en stor dose krangling, men dere som gjør mye godt på sjøen har vår støtte uansett.

 

Det blir som med Frelsesarmeen. Det er greit å skyve homofile frelsessoldater ut i kulden etter årelang innsats gjennom et langt liv, fordi armeen har jo en suppestasjon på hvert gatehjørne.

 

Mottoet i samfunnet ser mer og mer ut til å være: Ikke boikott de som gjør mye godt. Tål så inderlig vel den urett de gjør fordi den ikke rammer deg selv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det kan du gjerne si Lotus, men uansett så måtte de vel velge mellom to onder når Monica ikke ville gi seg? De gikk da for å "kjøpe seg ut" framfor lange og dyre prosesser. Syens det er greit nok. Betal et fast beløp og bil ferdig med Monica en gang for alle.

Slik det fortoner seg for meg, så er det jo tydelig at det er nok av penger i systemet. Derfor mener jeg at det hadde vært mer renhårig, og ikke minst mer spiselig for folk flest, om de hadde tatt det oppgjør som krevdes. Om dette hadde kostet 2 mill. i saksomkostninger etc. så ville disse pengene være mer spiselig for min del. Når man går til det skritt som å kvitte seg med lederen, av årsaker som er såpass graverende, så burde de stått rett også i etterbehandlingen.

For min del så fortoner styret seg tafatt, og kjøper seg "billig" ut av en sak de burde hatt kjempet for.....om det da ikke er ting som måtte komme opp i lyset i en eventuell rettsak - som nå kan ties ihjel fordi hun har fått seg 2 mill., fri bolig og gratis barnehage.

 

Ser ikke helt at det er godt jobbet av styret? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

To onder, Lasse?

En arbeidsrettsak fra eller til hadde vel ikke spilt noen rolle? De har jo kjørt noen allerede. Og stemmer det som til nå har kommet frem, betyr det at NSSR ville sluppet å betale ei krone, fått dekket sine saksomkostninger av motparten og gått videre med rak rygg.

 

Hvordan virker NSSR nå etter en slik sluttpakke til en angivelig ubruklig leder?

Om ikke annet så virker det som om de fortsatt strør om seg med penger. Signaleffekten er til de grader negativ. Men man kan jo spørre seg om ting er mye, mye verre enn vi aner siden en slik sluttpakke ble gitt. Det siste dette gir er ro.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse her.

 

Og det siste - hente inn noen eksternt til å gjennomgå alt fra bunnen - støtter jeg helt.

 

Og den som gjorde best inntrykk i det hele? Talleraas, som ga tilbake oppdragsbetalingen for å skape ro - jeg synes han hadde all rett til de pengene.

 

P.S. Nylig ringte de og skulle selge meg lodd - som vanlig de senere år i denne årstiden. Pleide å kjøpe minimumspakken (20 stykker?). Denne gangen sa jeg NEI, men begrunnelsen var årsavgiften til RSSR.

Link to post
Share on other sites

En ting er kostnadene. En annen ting er slitasjen på organisasjonen. Tror dette er den beste løsningen når det gjelder å skap ro. Man får lagt ting bak seg, og kan begynne å se framover igjen.

 

Det er jo så, men jeg tviler på at dette hadde skjedd i det private næringsliv, i en bedrift med like mange ansatte som det er i denne organisasjonen. Tror de ansatte og fagorganisasjoner ville sagt sine ting i lang tid fremover...noe jeg tror vil skje her også, selv om meningen er den motsatte.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Og stemmer det som til nå har kommet frem, betyr det at NSSR ville sluppet å betale ei krone, fått dekket sine saksomkostninger av motparten og gått videre med rak rygg.

Ja vel? Det er ikke jeg så sikker på. Kjenner ikke til hva som står i kontrakten til Monica, men oppfattet det som at det var en klausul der som kunne bli vrien å håndtere.
Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse her.

 

Og det siste - hente inn noen eksternt til å gjennomgå alt fra bunnen - støtter jeg helt.

 

Og den som gjorde best inntrykk i det hele? Talleraas, som ga tilbake oppdragsbetalingen for å skape ro - jeg synes han hadde all rett til de pengene.

 

P.S. Nylig ringte de og skulle selge meg lodd - som vanlig de senere år i denne årstiden. Pleide å kjøpe minimumspakken (20 stykker?). Denne gangen sa jeg NEI, men begrunnelsen var årsavgiften til RSSR.

Jeg tror ikke de 75 000,- til Talleraas er det som irriterer mest i denne saken. Jeg er også av den oppfatning at Pricewater er en god ting, men det burde vært i forbindelse med en arbeidsrettsak på dette - for å dokumentere alle de ting som har kommet frem, og som førte til oppsigelsen. Som Lotus sier så ville de jo egentlig ha sluppet billigere unna - og fortsatt kunne stått med rak rygg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En sluttpakke kan gis hvis styret og adm dir har forskjellige oppfatninger hvor veien skal gå.

Det skal normalt ikke gis hvis adm dir har gjordt et håndverk. Men hvis styret heller ikke

har gjordt en god jobb, da kommer sluttpakken fortere.

 

Til tross, jeg for min del ser nytteverdien av å kunne tilkalle redningskøyta hvis det skulle

trenges. De gjør en meget bra jobb, og det er det viktigste for meg. Er heller ikke støtte-medlem

eller julekort-kjøper. Kun medlemskap

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til hva som står i kontrakten til Monica, men oppfattet det som at det var en klausul der som kunne bli vrien å håndtere.

Kanskje slike klausuler mister sin virkning når generalsekretæren snoker i medarbeiderenes e-post og foretar ulovligheter? Ikke vet jeg, men det eneste riktige hadde etter min mening vært å få saken belyst i en rettsal. Uansett utfall: Det er et tilbakelagt stadium ville antagelig både nytt styre og ny generalsekretær si den dagen dommen faller. Og så kan saken begraves som seg hør og bør.

 

En annen ting. med en slik rettsak ville begge parter ha interesse av at alle ufordelaktige ting om motparten kom frem. I så fall virker den bebudede granskingen også fullstendig unødvendig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

De gjør en meget bra jobb, og det er det viktigste for meg. ....

Mannskapene på skøytene gjør en kjempejobb, helt klart. Jeg har vært en av "ja takk til begge deler" gjengen, men det eneste jeg er sikkert på etter alt rabalderet dette året er at jeg fortsatt er medlem av Sjøassistanse fra neste år. Bedre dekning for min sikkerhet i mine seilingsområder slik jeg ser det.

Kutt den gjennomtæra greina der ALL "NSSR-administrasjon" sitter og bli kvitt hele driten. Behold kun skøyter med mannsakap og gi hele butikken statlig drift. Innfør gjerne tvungent medlemskap og tvungen registrering for alle som ønsker å eie båt, uansett størrelse og type. Helt OK å høyne årsavgifta, og fast pris for alle.

Jeg har ikke bestemt meg for ikke å fornye medlemskapet enda, men får jeg for mye problemer med samme "administrasjon" når det gjelder kommende innkreving av penger fra RSSR er det "over og ut" for meg!

Link to post
Share on other sites

Det er jo så, men jeg tviler på at dette hadde skjedd i det private næringsliv, i en bedrift med like mange ansatte som det er i denne organisasjonen. Tror de ansatte og fagorganisasjoner ville sagt sine ting i lang tid fremover...noe jeg tror vil skje her også, selv om meningen er den motsatte.

Baserer du dette på egen erfaring, eller er det noe du tror? Min erfaring er at sluttpakker nok er ganske mye mer vanlig enn folk tror - og det gis på alle ledernivåer i organisasjoner. Det er en enkel og ryddig måte å bli kvitt ledere som ikke fungerer i forhold til målsetningene til bedriften. Poenget er at det hyles om sluttpakker når de kommer i media. Jeg synes ikke sluttpakken her er så stor og saftig. Det gis da betydelig større sluttpakker andre steder til ledere som ikke fungerer. Adm.dir i Tandberg gikk her for noen dager siden - med 1 million dollar i lomma. Noen som har reagert på det? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kutt den gjennomtæra greina der ALL "NSSR-administrasjon" sitter og bli kvitt hele driten. Behold kun skøyter med mannsakap og gi hele butikken statlig drift. Innfør gjerne tvungent medlemskap og tvungen registrering for alle som ønsker å eie båt, uansett størrelse og type. Helt OK å høyne årsavgifta, og fast pris for alle.

Her kommer det sterke politiske budskap. Det må jeg si :yesnod: Statlig styring er tingen - for da blir alt så veldig effektivt og bra. Det har vi jo sett gang på gang på gang gjenom snart 70 år :rolleyes: Dette er jo en "ting i tiden". Det har jo også kommet utspill om at staten må få tilbake styring over de store norske bedriftene slik at vi kan fortsette med ulønnsomme arbeidsplasser som ikke overlever i det markedet de opererer i. Til og med i Russland har de sluttet med det - men på Cuba er fortsatt drosjene statlig eid.

 

Og hva er det som gjør at statilig styring plutselig løser alle problemene som har oppstått det siste året? Trengs ikke den faglige kompetansen som finnes i administrasjonen i dag? Skal vi altså legge ned NSSR fordi det ble ansatt en gen sekr som muligens ikke fungerte, fordi en personalsjef måtte slutte, fordi en økonomisjef måtte slutte? Hva om det er slik at problemet faktisk bare har vært disse tre sentrale lederne? Da er jo problemet løst

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adm.dir i Tandberg gikk her for noen dager siden - med 1 million dollar i lomma. Noen som har reagert på det?

Ingen grunn til å reagere på det.

Det er ingen som har bakt kake, solgt pins og kjøpt lodd til inntekt for Tandberg. Har investorene lyst til å gi bort pengene sine, står det dem fritt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

............Til og med i Russland har de sluttet med det - men på Cuba er fortsatt drosjene statlig eid...........

Kall meg gjerne kommunist, men jeg ser vel kanskje litt annerledes på sikkerhet til sjøs. Kanskje jeg er litt treig, men jeg klarer ikke å se parallellen mellom drift av drosjer på Cuba og sikring av liv og verdier i den Norske skjærgården. Det føles litt flaut og latterlig når ett av verdens rikeste land med ei av verdens lengste kyststriper finansierer sikkerheten ved hjelp av kakelotteri og mange menneskers svakhet for gambling. Sjøsikkerhet på anbud har jeg ikke noe tro på. La det bli 100% statlig ansvar og drift er min mening, og så kan Castro styre sin drosjenæring som det passer ham.
Link to post
Share on other sites

Mannskapene på skøytene gjør en kjempejobb, helt klart. Jeg har vært en av "ja takk til begge deler" gjengen, men det eneste jeg er sikkert på etter alt rabalderet dette året er at jeg fortsatt er medlem av Sjøassistanse fra neste år. Bedre dekning for min sikkerhet i mine seilingsområder slik jeg ser det. Kutt den gjennomtæra greina der ALL "NSSR-administrasjon" sitter og bli kvitt hele driten. Behold kun skøyter med mannsakap og gi hele butikken statlig drift. Innfør gjerne tvungent medlemskap og tvungen registrering for alle som ønsker å eie båt, uansett størrelse og type. Helt OK å høyne årsavgifta, og fast pris for alle. Jeg har ikke bestemt meg for ikke å fornye medlemskapet enda, men får jeg for mye problemer med samme "administrasjon" når det gjelder kommende innkreving av penger fra RSSR er det "over og ut" for meg!

Heisan :flag:

Jeg tror ikke det finnes noen enkle eller lettvinne løsninger på alle de problemene som er avdekket i Redningsselskapet. Det eneste som er klinkende klart er at det finnes ingen alternativer i overskuelig fremtid til den jobben Redningsselskapet gjør på havet, men tiden er kanskje moden for at regjeringen nedsetter et utvalg for å utrede hvordan Kongeriket Norge skal organisere sjøredningstjenesten i fremtiden, hvilket Norge som kyststat, er forpliktet til å ha i henhold til Genevekonvensjonen. For fritidsbåtfolket er Sjøassistanse et utmerket supplement til Redningsselskapet, men Sjøassistanse har ingen forutsetninger for å overta Redningsselskapets viktige rolle på havet!

Det er også klart at staten ikke kan overta Redningsselskapet. Det ville være helt uhørt i et demokratisk samfunn at staten "konfiskerer" en humanitær organisasjon! Alternativet må eventuelt være at Kystvakten overtar de oppgaver som Redningsselskapet nå har. Dette vil i så fall kreve betydelige investeringer. Det er neppe politisk støtte for en slik løsning så lenge Redningsselskapet definitivt er den mest kostnadseffektive løsningen for staten og trolig også for alle sjøfarende. Det store spørsmålet er om båtfolket, og andre sjøfarende, vil være tjent med en slik løsning. I Sverige har ikke denne løsningen vært noen udelt heldig modell.

Det er også et faktum at Redningsselskapets virksomhet på land har kun ett eneste formål: Å være et støtteapparat for den jobben redningsskøytene gjør på havet! Det er denne jobben som er Redningsselskapet, og som har bred støtte i folket!

Derfor trenger Redningsselskapet nå all den støtte de kan få, spesielt fra oss båtfolk, for å unngå at turbulensen i organisasjonen på land får konsekvenser for den jobben som gjøres på havet. Vi må "skille mellom snørr og barter" og holde fokus på det som betyr noe for oss og alle andre sjøfarende!

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det føles litt flaut og latterlig når ett av verdens rikeste land med ei av verdens lengste kyststriper finansierer sikkerheten ved hjelp av kakelotteri og mange menneskers svakhet for gambling. Sjøsikkerhet på anbud har jeg ikke noe tro på. La det bli 100% statlig ansvar og drift er min mening, og så kan Castro styre sin drosjenæring som det passer ham.

Men da er vi enige - for da nyanserte du litt. Jeg forstod deg slik at du ville ha statlig styre i NSSR, men her er vi kanskje inne på å ha en ny og total omfattende statlig finansiert ordning for sikkerhet og miljøvern til sjøs - noe alle US coast guard. Og det tror jeg kan være fint. Jeg tror også da at en større del av politimyndigheten kan overføres til denne organisasjonen - ref. diskusjonen som har vært de siste ukene om hva som skjedde da Elektron stakk av. Jeg baserer mitt inntrykk også på erfaringene fra ett års tid i KVNord - der KV tok alle de tunge oppdragene til havs (vi hadde med oss dykkere og medisinsk personale på lengre tokt) og der NSSR tok lettere oppdrag langs kysten. Ulike oppgaver krever ulikt utstyr - men koordineringen var av og til krevende.

 

Men bare så vi er klar over det: US Coast Guard har også sine sider. En amerkansk, kvinnelig bekjent av meg leide vannscooter en gang for noen år siden. Plutselig kom det to USCG skip opp mot henne i rasende fart mens de siktet på henne med mitraljøser. Hun ble ropt opp med ropert, og ble gitt alternativene mellom $800 i bot eller å bli skutt - for hun var inne på ulovlig område for vannscootere - men det var lov å kjøre båt der. Kanskje litt ivrige i tjenesten :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...