Jump to content

GSM styring av Dieselvarmer.


bergetun

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har lyst å ha mulighet å styre dieselvarmeren fra mobiltelefonen. (Digg å kunne komme til en varm båt på vinteren) 

 

Eber selger et GSM kit til nesten 5000 kr. Noe som jeg synes er litt mye for funksjon som kanskje blir brukt 4-5 ganger i året.

 

Jeg har funnet en tredjepartsleverandør som lover å gjøre mye av det samme. 

http://gsm-start.se/

 

Er det noen som har erfaringer med disse? 

Link to post
Share on other sites

Så det er bare den gule ledningen som skal ha kontinuerlig 12v + når varmeren er på og "kuttet" når varmeren er av.  Eberen tar selv seg av oppstart og nedkjøling?

 

Om det er så enkelt, skal jeg kunne legge til dette på mitt eksisterende Telldus/Tellstick nettverk i båten. :)  

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. 

 

Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. 

 

Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dykker :  Jeg har bestilt meg CMR-1224 for å kunne gjøre dette.   CMR-1224 er som navnet tilsier for 12/24v DC og vil være perfekt til å starte dieselvarmeren fra Tellstick nettverket.

 

Gleder meg til å kunne starte Dieselvarmeren fra kabinen (Sover aldri med dieselvarmer på)

 

Hvor var det du bestille CMR-1224?

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Yepp, så det på FB. Gjorde du det slik med driftspenningen? Samt styrespenning (gul). alt parallellkoblet? Går utifra at varmeren kjører nedkjøling på vanlig måte.

 

Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. 

 

Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. 

 

Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hentet strøm fra den røde og brune kabelen. 

 

Det eneste som er dumt er at man ikke kan slå av varmeren fra tellstick nettverket om man har startet den manuelt. 

 

Er ikke det bare å koble gul i serie med releet? Blir vel da en AND-port, slik at man må hele tiden vite om releet er på/av for å få startet/stoppet varmeren.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...