Jump to content

GSM styring av Dieselvarmer.


bergetun

Recommended Posts

13 minutes ago, Christina 3 said:

Ok. Da er den koblet annerledes enn min. Skal ikke være påståelig. Men da har du ingen mulighet til minus styring på den da. Regner med at du fortsatt ikke har noe koblet inn på de to i midten når du måler ?

Men ok....da styrer denne minus ( jord) den da. 

Da kortslutter releet- out og - inn da.

 


Nei jeg koblet ikke til noe annet enn multimeter på ut-siden.

Ja, eller i praksis bryter den vel kun kontakten mellom -IN og -OUT.

 

Første tanken min var å koble et relé mellom 1224’n og den gule kabelen til dieselvarmeren. Da vil releet alltid ha både strøm og styrestrøm inn, men at jeg heller «styrer» rellet ved å ta vekk jord... syntes bare det høres ut som en litt dum måte å gjøre det på, så andre forslag mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Problemet er at jeg kødda til mottageren da jeg skulle åpne den, og nå mottar den kun signal hvis jeg holder skrutrekkeren nedi potmeteret.

Kjenner en hardware-type som kan hjelpe meg men er så håpløst når jeg ikke får testet endringer uten å dra til båten og koble den opp.

 

Finnes ikke fjernkontroll eller lignende som kan kommunisere med den?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo.

 

Den «nye versjonen» av CMR-1224 (eneste man får på eBay nå) kobler ikke sammen de to midtre kontaktene som tidligere, derimot har den konstant 12v+ på «+OUT» og flipper 12v- på «-OUT» når man styrer releet.

 

Her er et bilde av hvordan jeg gjorde det for å få «-OUT» til å bli 12v+ som flippes av og på når releleet styres.

Jeg tar ikke ansvar hvis noen gjør denne modifikasjonen :)

 

 

A63B0B4D-1C4F-40B6-BE38-1EE4F7164CF3.jpeg

7C2ABDBF-C1B2-4866-86F9-71BC124335DB.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet CMR-1224 inn på den gule kabelen på eber’n. Dette fungerer fint, starter og stopper som den skal.

Jeg lurer på om det er mulig å få til 2 ting:

Lys i dioden på 801-panelet når varmeren er skrudd på via fjernkontroll

På 801 har jeg en knapp som kun starter vifta, er det mulig å fjernstyre denne funksjonen?

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Dykker said:

CMR-1224 står jo med styrestrømskabel i parallell, så da blir det enten eller. Styr alt via CMR-1224, så har du kontroll.

 

 


Her forstod jeg ikke hva du mente. 
Kan du forklare litt mer i detalj?

(Svarte du på spørsmålet om vifte eller led’en?)

Redigert av Stekepanne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Stekepanne skrev On 8.6.2021 at 17.44:

Jeg har koblet CMR-1224 inn på den gule kabelen på eber’n. Dette fungerer fint, starter og stopper som den skal.

Jeg lurer på om det er mulig å få til 2 ting:

Lys i dioden på 801-panelet når varmeren er skrudd på via fjernkontroll

På 801 har jeg en knapp som kun starter vifta, er det mulig å fjernstyre denne funksjonen?

Nei det tror jeg ikke går an. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Førstefender skrev On 28.1.2021 at 15.16:

Koblet i dag og fungerer som jeg skrev lenger opp. Mulig ikke det hadde vært nødvendig med minus til SW, men det testet jeg ikke ut.

Hvilken varmer har du SOL IV?

 

Jeg har D4 med gammelt panel, har ikke brydd meg om termostaten, bare slår av og på. 

 

Jeg har varmovner Mill, på wifi og temp og lekkasje vakt fra aqara på wifi. 3 forskjellige apper nå altså, men det fikser jeg😉

 

 

 

20210128_120401.jpg

20210128_133936.jpg

20210128_134626.jpg

 

Hei,

 

Ser du har fått denne Shelly 1 til funke med samme panel jeg har til min diesel varmer. Hvordan skal jeg koble det opp ut ifra fargene på ledningene du ser i panelet mitt som er vedlagt her: 

IMG_20211109_140946576.jpg

Link to post
Share on other sites

Har litt nyere panel en deg, men regner med at det er den gule som skal ha styrestrøm hos deg også, her er hva jeg skrev tidligere i tråden:

Rød kabel inn på N og brun/hvit med lask inn på SW og L. 

Lask fra Rød kabel og inn på I og gul fra 0.

 

Man kobler seg inn på kablene, slik at panelet vil fungerer som før.  Hele poenget er å gi gul et positiv signal når man slår på i appen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg ble inspirert av SOL IVs løsning med Shelly 1 som jeg synes virket veldig smart.  Jeg har en Eber med 801 panel og jeg har utvidet denne løsningen for også håndtere manuell betjening av panelet. Jeg ser her at mange har etterlyst denne muligheten, inkl med selv. Jeg utnytter Shellys mulighet til å bli styrt fra en ekstern bryter. Når SW porten på SHelly 1 får -12V vil dette sette Shelly ON. Når spenningen forsvinner settes Shelly OFF. Utfordringen er at On/Off på panel gir +12V på Gul. For å snu polariteten benytter jeg et vanlig 12V relee. Dette fungerer 100% og det spiller ingen rolle om jeg betjener fra app eller panel, om hverandre.  Legger ved tegningen på løsningen min hvis andre vil bli inspirert :882219236_Remoteon_offswitchwithShelly1WIFIrelay.png.90cc64ef1ea2b7711cb225f0dc42b682.pngInstalleres selvfølgelig på eget ansvar. Shelly har en gratis cloud service og du trenger altså kun internet og lokalt WIFI. I tillegg kan Shelly 1 bygges ut med temperatursensor for monitorering eller styring med egen set temperatur. Shelly cloudservice tilbyr også Shedules og timerfunksjonaitet. Jeg anbefaler alikevel å sette lokal timer på 1 time i tilfelle feil.  En ekstremt nedskallert løsningen med utrolig funksjonalitet.

Redigert av Ricspole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...