Jump to content

GSM styring av Dieselvarmer.


bergetun

Recommended Posts

Nei, jeg har ikke kjøpt CMR 1224 ennå. Ble litt skeptisk til at man bare kunne slå på varmeren, og ikke slå den av.

Blir problematisk hvis man skulle ombestemme seg og ikke dra til båten etter å ha slått den på. 

Det med AND-port var en tanke jeg hadde, men vet ikke om det lar seg gjennomføre, mulig man må bruke rele eller ett eller annet.

Tanken var å seriekoble den gule ledningen istedet for å parallellkoble den.

 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulig du missforsto meg. Man kan selvfølgelig slå av varmeren gjennom Telldus

 

Det eneste problemet er at man ikke kan slå av varmeren gjennom telldus om man har startet den fra panelet.

Etter 3 helger i båten er dette absolutt ikke et problem, for vi bruker kun mobilen til å slå på varmeren uansett.    

Om du ikke vil fikle med mobilen/telldus når du er i båten, så kan du jo du bare kjøpe en (eller fem) fjernkontroll til CMR1224 (I tillegg til telldus) på clas ohlson til en 50 lapp. 

 

Jeg har gitt beskjed til mannskapet at panelet ikke skal røres i det hele tatt og at de heller skal bruke mobil, telldus eller fjernkontroller om de skal ha varmeren på.  En enkel knapp på for av/på er uansett mye mer kone vennlig en et "skummelt" elektronisk panel.  :giggle:

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En digresjon, men jeg trodde dette med å skru opp varmeren på fult før man slår den av tilhørte historien og ikke lenger var aktuelt med de nye varmerene. 

 

Ja, det kan hende. Er usikker, mulig jeg tenker litt gammeldags? Er en Eberspasher D5 (forøvrig nyoverhalt og med ny "hjerne").

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har tom gamle eber d4L ombord. Disse har kun en mekanisk bryter med Off_full_half. Kan jeg bruke denne https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernkontroller/nexa-innfelt-sender-med-2-kanaler-p50307 ?

Tenker om man lar bryter stå på full og styrer på/av med denne? Eller er det andre alternativer? Driver og planlegger Telldus system om dagen:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Enheten du linker til er en sender, ikke en mottaker som du vil trenge for dette. Det er ikke så mange mottakere for 12v, men denne burde muligens kunne brukes (sammen med et lite relé); https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/innfelt-bryter/nexa-innfelt-dimmer-for-led-list-12-24-v-p50448#ProductDetailedInformation

 

Om du søker litt her på forumet mener jeg det finnes noen beskrivelser av noen tilfeller av modifiserte 220v kontakter som er gjort om til 12v.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg liker Raspberry Pi, så kan du kjöpa till en GPIO modul kort. Lite enkel programmering krävs, men Raspberry Pi har massor av gratis tourtorials och är enkelt programmerat. med rätt sök ord så kan du säkert hitta scriptet på Github. Det är troligtvis bara en enkel Digital output och en anolog output eller serial output du behöver. Sen är det bara att använda OpenVPN som är gratis VPN servis från Rasrbian (OS i Raspberry Pi). Så har du en encrypterad och säker styrning av allt du har kopplat till datorn på din båt via WIFI. Detta betyder att det mer du lär dig om programmering och elektro så kan du snart ha en "Smart Boat" och styra allt som är på el panelen.

Raspberry Pi: 500 NOK

SD kort: 200 NOK

GPIO Modul: 300 NOK

Att göra det själv.... priceless :)

Link to post
Share on other sites

 

Monterte 12VDC-releet idag. Nå kan jeg starte Eberspracher'en fra mobil, nettbrett, PC før ankomst til båten eller til gitte tider. Kan også legge den inn som hendelser med forskjellige parametere som alt annet på Telldus. Legger den også inn på Nexa fjernkontroll som jeg har liggende i båten.

Har blitt litt vel mye smarthus i båten de siste årene, men kjekt det og.

 

 

IMG_20171218_185109.jpg

Screen Shot 12-18-17 at 07.21 PM.JPG

Screen Shot 12-18-17 at 07.20 PM.JPG

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Driftspenning til CMR pluss og minus er parallell koblet på stikk mot Digitalmodulator. Styringssignal (port 2 hvit kabel CRM) er også parallellkoblet mot gul på stikk mot Digitalmodulator. Enten starter Eber på vanlig måte fra Digitalmodulator, eller via CMR. Greit å kun bruke CMR som styring (ev fjernkontroll CMR i Telldus), så har man full kontroll på om varmer er av eller på. Digitalmodulators gule ledning ligger jo i parallell, så enten for varmeren pluss på gul fra Digitalmodulator, eller CMR. Se koblingsskjema lenger opp, så er det lettere å forstå.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hølje skrev 46 minutter siden:

CMR-1224 montert i båten i dag??  funker kanon.

Har en Cotech fjernkontroll med 4 kanaler, noen som veit korleis en kan programmere den til CMR 1224 ?

 

Jeg lurer også på det samme. Men tror man må bruke fjernkontroll som er myntet på mottagere med ratt (slik som CMR-1224)

https://holars.se/produkt/8597/syct-407-fjarrkontroll-nexa-till-system-nexa-med-r/

 

Jeg bruker bare app på mobiltelefonen til styring av CMR-1224. Kan jo styre varmeren på vanlig måte fra digitalmodulatoren også når man er i båten.

 

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Dykker skrev On 18.12.2017 at 19.41:

 

Monterte 12VDC-releet idag. Nå kan jeg starte Eberspracher'en fra mobil, nettbrett, PC før ankomst til båten eller til gitte tider. Kan også legge den inn som hendelser med forskjellige parametere som alt annet på Telldus. Legger den også inn på Nexa fjernkontroll som jeg har liggende i båten.

Har blitt litt vel mye smarthus i båten de siste årene, men kjekt det og.

 

 

IMG_20171218_185109.jpg

Screen Shot 12-18-17 at 07.21 PM.JPG

Screen Shot 12-18-17 at 07.20 PM.JPG

 

 

Jeg venter på cmr-1224 i posten. Hvordan koblet du denne til telldus? Er det en opplæringsknapp på mottakeren? Eller legger man inn kode? Ser det er et alternativ med InterTech på telldus.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte tellstick znet lite v2 på Clas Ohlson, kr1299,-

Brytere og følere fra Netonnet, se under.

Nexa ldr-075 er 12v dimmer, for led lys i salong.

220v brytere for avfukter, vv tank mm.

Trenger også router med 3g, jeg bruker tvilling data sim.

Så har jeg bestilt cmr-1224 på ebay, 12v bryter for fjernstart av dieselvarmer.

 

 

Artikkelnr.
Antall
Beskrivelse
(IMEI-/serienummer)
Pris
246835
3stk
Telldus In/Out+Hygro sensor 
 
447,- 
237739
1stk
Telldus Plugin receiver on/off slim 3p 
 
190,-
244555
1stk
Telldus Door/Window Sensor with Timer 
 
169,- 
242942
1stk
Nexa LDR-075 
 
199,- 
Totalpris
1 005,-
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...