Jump to content

GSM styring av Dieselvarmer.


bergetun

Recommended Posts

Tja, det vet jeg ikke. Bruker Shelly sin app til kun dieselvarmer. Ellers så bruker jeg Nedis kontakter og Nedis Zigbee router til sensorer. Full automatikk og styring av varme i forhold til temperatur. Fungerer veldig fint. Men hadde vært fint å kunne styre dieselvarmer også.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være kompatibel med telldus, er egen app for styring av Shelly.

Rød kabel inn på N og brun/hvit med lask inn på SW og L. 

Lask fra Rød kabel og inn på I og gul fra 0.

 

Man kobler seg inn på kablene, slik at panelet vil fungerer som før.  Hele poenget er å gi gul et positiv signal når man slår på i appen.

 

Tror dette må bli riktig? Skal monteres i  løpet av uka er planen. 

Link to post
Share on other sites

Det sitter vel en termostat i det panelet, så skal du ha den til å virke må du sette Shellyn i serie med gul. 
Om du gjør som beskrevet og fjerner gul fra panelet ender du med å hente + fra rød, og bare switche av/på uten termostat. 

Du får en temperatursensor som tillegg til Shellyen, og det gir deg mulighet til også å bruke den som termostat. Jeg  bruker det på den måten men alikevel har jeg satt mine i serie fordi jeg da har en override i panelet (av/på + termostat) i tilfelle Shellyen "roter seg bort". 
 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Sitter litt på gjerde når det gjelder dette og annen automasjon i båten. Shelly ser jo unektelig enkel og grei ut, men skulle gjerne hatt noe som kunne snakke med Telldus da det ser ut til at de har et mye større spekter av sensorer man kan koble til. Samt at på Telldus kan jeg etter hva jeg har skjønt, også få opp web kamera jeg har i båten.

 

Så om noen vet om et tilsvarende produkt som Shelly, som snakker med Telldus, si ifra. Legg gjerne med lenke til produktet. Ønsker å ha systemet så mye "plug and play" som mulig uten alt for mye mikk makk... Denne fra Kjell som mmosberg lenket til synes jeg var litt i overkant dyr...

 

Har fra før 4G router m/wifi/lan porter og wi-fi camera fra TP Link i båten.

 

Det jeg ønsker er:

- Styre varmer fra mobil

- Overvåking m/kamera

- Varsel ved frafall av landstrøm

- Sensor for vann i kjølen

- Sensor for temp og luftfuktighet

 

Redigert av MIMA IV (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koblet i dag og fungerer som jeg skrev lenger opp. Mulig ikke det hadde vært nødvendig med minus til SW, men det testet jeg ikke ut.

Hvilken varmer har du SOL IV?

 

Jeg har D4 med gammelt panel, har ikke brydd meg om termostaten, bare slår av og på. 

 

Jeg har varmovner Mill, på wifi og temp og lekkasje vakt fra aqara på wifi. 3 forskjellige apper nå altså, men det fikser jeg😉

 

 

 

20210128_120401.jpg

20210128_133936.jpg

20210128_134626.jpg

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 5 timer siden:

En litt snodig greie, får ikke kontakt med Shelly når tlf er på 4g hjemme, men kobler seg opp når jeg er på wifi.. Må studere litt nærmere.

Generelt har du sikkert ulik ip-adresse når du er på ulike nett, og kanskje må du åpne opp for adressen din for å få kontakt med tjenesten. Eller at tjenesten eller port ikke kan nåes fra nettet du kobler til.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 5 timer siden:

En litt snodig greie, får ikke kontakt med Shelly når tlf er på 4g hjemme, men kobler seg opp når jeg er på wifi.. Må studere litt nærmere.

Kan det være en innstilling ?

 

"Kan brukes med den inkluderte Shelly Cloud-appen (iOS og Android), styres fra et webgrensesnitt eller kjøre valgfri programvare for mer avansert hjemmeautomatisering. Støtte for talestyring med Google Home og Amazon Echo, samt REST API for videre integrering. Den medfølgende programvaren kan også avgrenses slik at den ikke kommuniserer utad. Dette gir bedre sikkerhet, men den mister da fjernstyring utenfor hjemmet."

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Førstefender said:

En litt snodig greie, får ikke kontakt med Shelly når tlf er på 4g hjemme, men kobler seg opp når jeg er på wifi.. Må studere litt nærmere.


Se side 7 i denne:

https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_door_window_2.pdf
 Det er for en dør/vindu-sensor, men samme appen.

Redigert av Stekepanne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MIMA IV skrev for 19 timer siden:

Hei

 

Sitter litt på gjerde når det gjelder dette og annen automasjon i båten. Shelly ser jo unektelig enkel og grei ut, men skulle gjerne hatt noe som kunne snakke med Telldus da det ser ut til at de har et mye større spekter av sensorer man kan koble til. Samt at på Telldus kan jeg etter hva jeg har skjønt, også få opp web kamera jeg har i båten.

 

Så om noen vet om et tilsvarende produkt som Shelly, som snakker med Telldus, si ifra. Legg gjerne med lenke til produktet. Ønsker å ha systemet så mye "plug and play" som mulig uten alt for mye mikk makk... Denne fra Kjell som mmosberg lenket til synes jeg var litt i overkant dyr...

 

Har fra før 4G router m/wifi/lan porter og wi-fi camera fra TP Link i båten.

 

Det jeg ønsker er:

- Styre varmer fra mobil

- Overvåking m/kamera

- Varsel ved frafall av landstrøm

- Sensor for vann i kjølen

- Sensor for temp og luftfuktighet

 

 

Nå har jeg lett litt rundt på nettet og funnet at Dustin har et greit utvalg av Shelly produkter, så da blir det handlet inn 

 

ShellyDoor/Window WiFi Sensor

ShellyFlood WiFi Sensor

ShellyWiFi thermometer and humidity sensor

Shelly1 WiFi 1-channel 2-pack

 - en blir brukt til styring av Eber'n og den andre skal jeg se om jeg kan bruke til å styre avfukteren med når jeg ikke er i båten.

 

 

Ser også at de støtter Google Home/Assistent så da vil jeg også få tilgang til kameraet fra samme app. Telldus støtte fra disse produktene er jeg fortsatt litt usikker på, litt tvetydig det jeg finner på nett.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stekepanne skrev for 9 timer siden:

Hallo. 
 

Jeg trenger litt bistand.. har kjøpt en sånn 1224, men den kobler ikke sammen de to utgangene i senter. I stedet er +out alltid tilkoblet også brytes -out, altså jord. 
Er det noen måte å bruke denne til å starte dieselvarmer?

Vet ikke om jeg misforstår deg eller om du har misforstått.....det er ikke noe + eller - i midten....De kobles bare sammen...altså kortsluttet via et relee. Så det du sender inn på den ene utgangen kommer ut på den andre. - out er ikke jord.

 

 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev On 20.1.2021 at 21.32:

Jeg fant i alle fall ut hvordan jeg skulle koble fjernstyringen til min Webasto på den siden...

Studerte litt mer ( litt dårlig i tysk 😄) og det virker som om det er rød som skal styres. Får sjekke litt mer i båten når jeg kommer inn der etterhvert. 

 

 

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Christina 3 said:

Vet ikke om jeg misforstår deg eller om du har misforstått.....det er ikke noe + eller - i midten....De kobles bare sammen...altså kortsluttet via et relee. Så det du sender inn på den ene utgangen kommer ut på den andre. - out er ikke jord.

 

 

Takk for svar :)

Jeg er ganske sikker i min sak... Alle 1224 som selges på eBay nå er lik denne:

https://www.ebay.com/itm/Intertechno-Interrupteur-Radio-Encastre-CMR-1224-12-24V-un-Arret/382352198052?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3D48295641324e44cab56d1b7715f3eecc%26pid%3D100675%26rk%3D2%26rkt%3D15%26mehot%3Dnone%26sd%3D143346577574%26itm%3D382352198052%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057%26brand%3DIntertechno&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A0b27b92b-62d9-11eb-9789-1ef33a97fba8|parentrq%3A528209cf1770a77dc9f16b94fffd35d6|iid%3A1
 

altså, de har -IN -OUT +OUT +IN

Jeg og voltmeteret kom frem til at det alltid er kontakt mellom +OUT og +IN, det er også alltid 12V mellom -IN og +OUT. 
12v mellom -OUT og +OUT styres via Telldus

Link to post
Share on other sites

Stekepanne skrev 32 minutter siden:

Ok. Da er den koblet annerledes enn min. Skal ikke være påståelig. Men da har du ingen mulighet til minus styring på den da. Regner med at du fortsatt ikke har noe koblet inn på de to i midten når du måler ?

Men ok....da styrer denne minus ( jord) den da. 

Da kortslutter releet- out og - inn da.

 

Redigert av Christina 3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...