bergetun Startet 28.September.2016 Link til dette innlegget Startet 28.September.2016 Hei, Jeg har lyst å ha mulighet å styre dieselvarmeren fra mobiltelefonen. (Digg å kunne komme til en varm båt på vinteren) Eber selger et GSM kit til nesten 5000 kr. Noe som jeg synes er litt mye for funksjon som kanskje blir brukt 4-5 ganger i året. Jeg har funnet en tredjepartsleverandør som lover å gjøre mye av det samme. http://gsm-start.se/ Er det noen som har erfaringer med disse? Link to post
Dykker Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=66918528 . Link to post
alidal Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Har denne fra Kina... Tror jeg monterte den 2011, men nå virker den kun på sms. Husker ikke hva jeg betalte den gang, men tror det har vært noe prisstigning.... Er koplet opp mot Eber D4 Fantastisk å komme til varm båt! Link to post
bergetun Svart 28.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Den originale til 5000 kr lar deg styre temperaturen og ikke bare "på/av" . Det er nok ikke så viktig funksjonalitet, men sikkert kjekt å ha :) Link to post
bergetun Svart 28.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Husker du hvordan du koblet denne? Har denne fra Kina... Tror jeg monterte den 2011, men nå virker den kun på sms. Husker ikke hva jeg betalte den gang, men tror det har vært noe prisstigning.... Er koplet opp mot Eber D4 Fantastisk å komme til varm båt! Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Så det er bare den gule ledningen som skal ha kontinuerlig 12v + når varmeren er på og "kuttet" når varmeren er av. Eberen tar selv seg av oppstart og nedkjøling? Om det er så enkelt, skal jeg kunne legge til dette på mitt eksisterende Telldus/Tellstick nettverk i båten. :) Link to post
Dykker Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Hvis det lar seg bruke med Telldus/Tellstick hadde det vært flott. Har samme system selv i båten. . Link to post
alidal Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Så det er bare den gule ledningen som skal ha kontinuerlig 12v + når varmeren er på og "kuttet" når varmeren er av. Eberen tar selv seg av oppstart og nedkjøling? Ja Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Dykker : Jeg har bestilt meg CMR-1224 for å kunne gjøre dette. CMR-1224 er som navnet tilsier for 12/24v DC og vil være perfekt til å starte dieselvarmeren fra Tellstick nettverket. Gleder meg til å kunne starte Dieselvarmeren fra kabinen (Sover aldri med dieselvarmer på) Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Her er mine tellstick sensorer : Link to post
Dykker Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Bergetun; Blir vel denne det. Med kobling på ett eller annet vis. Vet du hvordan den skal kobles? Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) Redigert 29.September.2016 av bergetun (see edit history) Link to post
alidal Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Blir slik som tegningen til høyre ja. Det blir det samme som den jeg la ut for GSM-CTL Redigert 29.September.2016 av alidal (see edit history) Link to post
Dykker Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Her er koblingskjema mellom varmer og digitalmodulator 801. Kabel Ge (gul) er vel da den som skal på inngang nr 2 på høyre tegning i post 12. + og - (fra f eks. sikringspanel) skal vel da inn på hhv inngang 4 (+ som igjen er lasket over til inngang 3) og 1 (-). Stemmer dette? . Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Dykker : Ja, sånn forstår iallefall jeg det. +/- er henholdsvis rød og brun kabel fra varmer. Link to post
Dykker Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Men den gule ledningen skal vel ikke kuttes og settes inn på CMR-1224? Da får man jo ikke kjørt den fra digitalmodulatoren 801? Skjønner at gul ledning må inn på CMR'ens releutgang, men den gule må vel fortsatt ha forbindelse til digitalmodulatoren? . Link to post
bergetun Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Du må "splitte" den gule kabelen, slik at den kan få 12v+ fra enten modulatoren eller fra CMR1224. Enten gir 801 modulator 12v+ eller så gir CMR1224 gir 12v+ på den gule kabelen. (Eller begge, men det spiller ingen rolle) Redigert 29.September.2016 av bergetun (see edit history) Link to post
Dykker Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Ja, det var egentlig slik jeg tenkte også, parallellkobling av CMR1224 og 801 mot gul ledning til Ebersprachervarmeren. Driftspenning (12VDC) inn på CMR1224 på klemme 4(3) pluss og 1 minus, kan man jo hente hvor som helst fra. . Link to post
Dykker Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Dykker : Jeg har bestilt meg CMR-1224 for å kunne gjøre dette. CMR-1224 er som navnet tilsier for 12/24v DC og vil være perfekt til å starte dieselvarmeren fra Tellstick nettverket. Gleder meg til å kunne starte Dieselvarmeren fra kabinen (Sover aldri med dieselvarmer på) Hvor var det du bestille CMR-1224? . Link to post
bergetun Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 (redigert) globy.no Ser man av en eller annen grunn ikke kan søke opp CMR-1224 på sidene dems. Her er direktelink http://www.globy.no/nexa-mottaker-cmr-1224-vdc Redigert 30.September.2016 av bergetun (see edit history) Link to post
bergetun Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 @Dykker Jeg koblet opp Dieselvarmeren på telldus nettverket mitt i dag. Funket veldig bra :) Link to post
Dykker Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Yepp, så det på FB. Gjorde du det slik med driftspenningen? Samt styrespenning (gul). alt parallellkoblet? Går utifra at varmeren kjører nedkjøling på vanlig måte. Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) Link to post
bergetun Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Ja, jeg hentet strøm fra den røde og brune kabelen. Det eneste som er dumt er at man ikke kan slå av varmeren fra tellstick nettverket om man har startet den manuelt. Link to post
Dykker Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Ja, jeg hentet strøm fra den røde og brune kabelen. Det eneste som er dumt er at man ikke kan slå av varmeren fra tellstick nettverket om man har startet den manuelt. Er ikke det bare å koble gul i serie med releet? Blir vel da en AND-port, slik at man må hele tiden vite om releet er på/av for å få startet/stoppet varmeren. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn