Jump to content

GSM styring av Dieselvarmer.


bergetun

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har lyst å ha mulighet å styre dieselvarmeren fra mobiltelefonen. (Digg å kunne komme til en varm båt på vinteren) 

 

Eber selger et GSM kit til nesten 5000 kr. Noe som jeg synes er litt mye for funksjon som kanskje blir brukt 4-5 ganger i året.

 

Jeg har funnet en tredjepartsleverandør som lover å gjøre mye av det samme. 

http://gsm-start.se/

 

Er det noen som har erfaringer med disse? 

Link to post

Husker du hvordan du koblet denne? 

 

  alidal skrev On 28.9.2016 at 16.05:

Har denne fra Kina... Tror jeg monterte den 2011, men nå virker den kun på sms. Husker ikke hva jeg betalte den gang, men tror det har vært noe prisstigning.... Er koplet opp mot Eber D4

Fantastisk å komme til varm båt!

Link to post

Så det er bare den gule ledningen som skal ha kontinuerlig 12v + når varmeren er på og "kuttet" når varmeren er av.  Eberen tar selv seg av oppstart og nedkjøling?

 

Om det er så enkelt, skal jeg kunne legge til dette på mitt eksisterende Telldus/Tellstick nettverk i båten. :)  

Link to post

Dykker :  Jeg har bestilt meg CMR-1224 for å kunne gjøre dette.   CMR-1224 er som navnet tilsier for 12/24v DC og vil være perfekt til å starte dieselvarmeren fra Tellstick nettverket.

 

Gleder meg til å kunne starte Dieselvarmeren fra kabinen (Sover aldri med dieselvarmer på)

Link to post

Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. 

 

Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. 

 

Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post

Her er koblingskjema mellom varmer og digitalmodulator 801.

 

Kabel Ge (gul) er vel da den som skal på inngang nr 2 på høyre tegning i post 12.

+ og - (fra f eks. sikringspanel) skal vel da inn på hhv inngang 4 (+ som igjen er lasket over til inngang 3) og 1 (-). Stemmer dette?

 

bilde

bilde

 

 

.

 

 

 

Link to post
  bergetun skrev On 29.9.2016 at 11.59:

Dykker :  Jeg har bestilt meg CMR-1224 for å kunne gjøre dette.   CMR-1224 er som navnet tilsier for 12/24v DC og vil være perfekt til å starte dieselvarmeren fra Tellstick nettverket.

 

Gleder meg til å kunne starte Dieselvarmeren fra kabinen (Sover aldri med dieselvarmer på)

 

Hvor var det du bestille CMR-1224?

 

.

 

 

 

Link to post

Yepp, så det på FB. Gjorde du det slik med driftspenningen? Samt styrespenning (gul). alt parallellkoblet? Går utifra at varmeren kjører nedkjøling på vanlig måte.

 

  bergetun skrev On 29.9.2016 at 13.30:

Har ikke sett så mye på den enda, men regner med at du kobler inn rød (Fra betjeningspanel) på + inngangen og brun (fra betjeningspanel) på minus inngangen og gul (fra betjeningspanel) på midtre utgang. Siden Eberen er pluss-styrt må du "laske" som visst til høyre i det nederste bildet ditt. 

 

Finner ikke noen online brukeransvisning for CMR-1224, men regner med at dette er plankekjøring. 

 

Kanskje @Alidal kan dele sin kunnskap om dette? :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  bergetun skrev On 3.10.2016 at 18.21:

Ja, jeg hentet strøm fra den røde og brune kabelen. 

 

Det eneste som er dumt er at man ikke kan slå av varmeren fra tellstick nettverket om man har startet den manuelt. 

 

Er ikke det bare å koble gul i serie med releet? Blir vel da en AND-port, slik at man må hele tiden vite om releet er på/av for å få startet/stoppet varmeren.

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...