bergetun Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Fikk du det til @Dykker ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Nei, jeg har ikke kjøpt CMR 1224 ennå. Ble litt skeptisk til at man bare kunne slå på varmeren, og ikke slå den av. Blir problematisk hvis man skulle ombestemme seg og ikke dra til båten etter å ha slått den på. Det med AND-port var en tanke jeg hadde, men vet ikke om det lar seg gjennomføre, mulig man må bruke rele eller ett eller annet. Tanken var å seriekoble den gule ledningen istedet for å parallellkoble den. . Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Mulig du missforsto meg. Man kan selvfølgelig slå av varmeren gjennom Telldus Det eneste problemet er at man ikke kan slå av varmeren gjennom telldus om man har startet den fra panelet. Etter 3 helger i båten er dette absolutt ikke et problem, for vi bruker kun mobilen til å slå på varmeren uansett. Om du ikke vil fikle med mobilen/telldus når du er i båten, så kan du jo du bare kjøpe en (eller fem) fjernkontroll til CMR1224 (I tillegg til telldus) på clas ohlson til en 50 lapp. Jeg har gitt beskjed til mannskapet at panelet ikke skal røres i det hele tatt og at de heller skal bruke mobil, telldus eller fjernkontroller om de skal ha varmeren på. En enkel knapp på for av/på er uansett mye mer kone vennlig en et "skummelt" elektronisk panel. Redigert 17.Oktober.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Det høres bra ut. Men jeg pleier alltid å kjøre varmeren på fullt noen minutter før jeg skrur den av for å motvirke at den kokser igjen. Men enkelt og greit med fjernkontroller fra Clas Ohlson. Skjønte det med panelet kontra CMR1224 nå. . Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 En digresjon, men jeg trodde dette med å skru opp varmeren på fult før man slår den av tilhørte historien og ikke lenger var aktuelt med de nye varmerene. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) En digresjon, men jeg trodde dette med å skru opp varmeren på fult før man slår den av tilhørte historien og ikke lenger var aktuelt med de nye varmerene. Ja, det kan hende. Er usikker, mulig jeg tenker litt gammeldags? Er en Eberspasher D5 (forøvrig nyoverhalt og med ny "hjerne"). . Redigert 17.Oktober.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Jeg har tom gamle eber d4L ombord. Disse har kun en mekanisk bryter med Off_full_half. Kan jeg bruke denne https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernkontroller/nexa-innfelt-sender-med-2-kanaler-p50307 ? Tenker om man lar bryter stå på full og styrer på/av med denne? Eller er det andre alternativer? Driver og planlegger Telldus system om dagen:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ingen som har synspunkter her? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
VirtualMe Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hei, Enheten du linker til er en sender, ikke en mottaker som du vil trenge for dette. Det er ikke så mange mottakere for 12v, men denne burde muligens kunne brukes (sammen med et lite relé); https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/innfelt-bryter/nexa-innfelt-dimmer-for-led-list-12-24-v-p50448#ProductDetailedInformation Om du søker litt her på forumet mener jeg det finnes noen beskrivelser av noen tilfeller av modifiserte 220v kontakter som er gjort om til 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Da er CMR-1224 i hus. Etter slik jeg har skjønt tegningen så kobler jeg driftspenning fra kabelen som kommer fra varmeren med rød til pluss, brun/hvit til minus og gul til port 2 (med lask fra pluss port 4 til port 3 slik at port 2 blir positiv når aktiv) på CMR-1224. Sitér dette innlegget Link to post
Carry_On_Wayward Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Jeg liker Raspberry Pi, så kan du kjöpa till en GPIO modul kort. Lite enkel programmering krävs, men Raspberry Pi har massor av gratis tourtorials och är enkelt programmerat. med rätt sök ord så kan du säkert hitta scriptet på Github. Det är troligtvis bara en enkel Digital output och en anolog output eller serial output du behöver. Sen är det bara att använda OpenVPN som är gratis VPN servis från Rasrbian (OS i Raspberry Pi). Så har du en encrypterad och säker styrning av allt du har kopplat till datorn på din båt via WIFI. Detta betyder att det mer du lär dig om programmering och elektro så kan du snart ha en "Smart Boat" och styra allt som är på el panelen. Raspberry Pi: 500 NOK SD kort: 200 NOK GPIO Modul: 300 NOK Att göra det själv.... priceless :) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Men jeg holder meg til Telldus-systemet, har så mye av det ombord fra før. Enkelt er det i bruk også. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 15.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2017 En som selger til redusert pris. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101781594&fks=101781594 Annonse ege gått ut, veg ikke om den er solgt. (PS ikke min annonse) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Dykker Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Monterte 12VDC-releet idag. Nå kan jeg starte Eberspracher'en fra mobil, nettbrett, PC før ankomst til båten eller til gitte tider. Kan også legge den inn som hendelser med forskjellige parametere som alt annet på Telldus. Legger den også inn på Nexa fjernkontroll som jeg har liggende i båten. Har blitt litt vel mye smarthus i båten de siste årene, men kjekt det og. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Må ha det inn med teskje.... Kuttet du + kabelen for å koble til + på 1224, og "stjeler" minus fra brun/hvit kabelen ? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Må også ha dette inn med teskje:) Kan denne bryteren også fungere med gammel varmer med mekanisk bryter(Fan-Off-Full-Half), tenker en løsning hvor denne står på full og CMR benyttes til å slå av på. Eller enda bedre at denne kan overstyre bryter?? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Dykker Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Driftspenning til CMR pluss og minus er parallell koblet på stikk mot Digitalmodulator. Styringssignal (port 2 hvit kabel CRM) er også parallellkoblet mot gul på stikk mot Digitalmodulator. Enten starter Eber på vanlig måte fra Digitalmodulator, eller via CMR. Greit å kun bruke CMR som styring (ev fjernkontroll CMR i Telldus), så har man full kontroll på om varmer er av eller på. Digitalmodulators gule ledning ligger jo i parallell, så enten for varmeren pluss på gul fra Digitalmodulator, eller CMR. Se koblingsskjema lenger opp, så er det lettere å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 31.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2017 Fjernstart av dieselvarmeren fungerer greit. Var minus 4 ute og pluss 3 inne i salongen idag. Startet dieselvarmeren litt over en time før ankomst via appen. Ved ankomst, så var det over 20 grader ombord. Kjekt med CMR-1224 i tillegg til diverse Telldus ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 CMR-1224 montert i båten i dag?? funker kanon. Har en Cotech fjernkontroll med 4 kanaler, noen som veit korleis en kan programmere den til CMR 1224 ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 (redigert) Hølje skrev 46 minutter siden: CMR-1224 montert i båten i dag?? funker kanon. Har en Cotech fjernkontroll med 4 kanaler, noen som veit korleis en kan programmere den til CMR 1224 ? Jeg lurer også på det samme. Men tror man må bruke fjernkontroll som er myntet på mottagere med ratt (slik som CMR-1224) https://holars.se/produkt/8597/syct-407-fjarrkontroll-nexa-till-system-nexa-med-r/ Jeg bruker bare app på mobiltelefonen til styring av CMR-1224. Kan jo styre varmeren på vanlig måte fra digitalmodulatoren også når man er i båten. Redigert 4.Januar.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Fordelen med fjernkontroll er at da er en ikke avhengig av landstrøm/generator for å starte dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 (redigert) Jeg har ruteren på 12VDC (Telia). Da har jeg tilgang utenfra til Telldus uavhengig av landstrøm. Redigert 4.Januar.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Dykker skrev On 18.12.2017 at 19.41: Monterte 12VDC-releet idag. Nå kan jeg starte Eberspracher'en fra mobil, nettbrett, PC før ankomst til båten eller til gitte tider. Kan også legge den inn som hendelser med forskjellige parametere som alt annet på Telldus. Legger den også inn på Nexa fjernkontroll som jeg har liggende i båten. Har blitt litt vel mye smarthus i båten de siste årene, men kjekt det og. Jeg venter på cmr-1224 i posten. Hvordan koblet du denne til telldus? Er det en opplæringsknapp på mottakeren? Eller legger man inn kode? Ser det er et alternativ med InterTech på telldus. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Hei for oss som ønsker Telldus og dette releet. Kan Dere fortelle hva Dere har kjøpt hos Telldus ? Ser nettsiden viser en masse produkter og blir litt usikker på hva som er det rette? Hvis noen har og kan dele er det topp Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Jeg kjøpte tellstick znet lite v2 på Clas Ohlson, kr1299,- Brytere og følere fra Netonnet, se under. Nexa ldr-075 er 12v dimmer, for led lys i salong. 220v brytere for avfukter, vv tank mm. Trenger også router med 3g, jeg bruker tvilling data sim. Så har jeg bestilt cmr-1224 på ebay, 12v bryter for fjernstart av dieselvarmer. Artikkelnr. Antall Beskrivelse (IMEI-/serienummer) Pris 246835 3stk Telldus In/Out+Hygro sensor 447,- 237739 1stk Telldus Plugin receiver on/off slim 3p 190,- 244555 1stk Telldus Door/Window Sensor with Timer 169,- 242942 1stk Nexa LDR-075 199,- Totalpris 1 005,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.