Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Så kan man jo alltids spørre seg hva folk gjør ute på en molo i full storm og åtte meter bølger, som er verdt å miste livet over, eller sette i gang redningsaksjoner hvor andre risikerer livet ?

 

Vi får håpe både Ægir og besetningen kommer helskinnet til land etterhvert, men toget har vel allerede gått for skuta.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff. Folk bør tenke seg om før de beveger seg ut på moloer og svaberg i uvær med tanke på det de indirekte utsetter redningsmannskapene for om ting går galt...

http://www.lister24.no/incoming/En-person-til-sykehus-etter-a-ha-falt-i-sjoen-519341.html

 

 

 

 

Ser på MarineTraffic at siste rapport fra Ægir var 21:03 rett utenfor Listahavna med kurs sydover i 10kn.

Lover ikke bra for skøyta at rapporteringen opphørte, men transporteren kan være slått ut av brann eller vann også.

Må være rene ekstremsporten og bevege seg nærme land på utsiden av Listalandet i kveld, selv med redningsskøyte...

 

Så på tracket at de gikk fra Farsund i høy fart, men med én gang de kom ut av skjærgården gikk farten ned til 13-10 og 8 knop helle veien opp mot Lista. Og når en skøyte som Ægir må helt ned under 10 knop under utrykning, så må det ha vært særdeles dårlige forhold.

 

Håper det går bra med mannskap og skøyte.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ægir har nå drevet i land på en strand og brannen skal være slukket.....kanskje det er håp for skøyta?

http://www.dagbladet.no/nyheter/redningsskoyte-tatt-av-brottsjo-og-begynte-a-brenne-ved-farsund--det-er-ekstremt-mannskapet-ble-plukket-opp-av-sjoen/63792896#_ga=1.225205074.979575709.1466926807

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Screenshot av tracket til Ægir

Farten de holdt utaskjærs og den store buen de tok vestover før de gikk innover mot borshavn tilsier at det må ha vært utrolig røffe forhold for skøyta der ute i dag.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Litt ned i artikkelen her kan man lese om hva styrmannen. På Ægir kunne berette om forholdene til Fedrelandsvennen rett før kl 21:00

http://www.fvn.no/lokalt/lister/Redningsskoyta-Agir-sterkt-skadet---mannskapet-matte-hoppe-i-sjoen-3071087.html

 

"Ved 21-tiden var Ægir på vei inn i søkeområdet.

 

- Det blir uhyrlig vanskelig. Det er mye vind og sjø, og helt mørkt. Vi vil søke på utsiden av moloen, kanskje noen nautiske mil ut. Bølgene er heftige her inne, kanskje åtte-ni meter, sa Adolfsen idet skøyta nærmet seg Tjørveneset.

 

Kort tid senere kom altså meldingen om at båten hadde begynt å brenne og at mannskapet måtte evakueres."

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pressemelding fra Redningsselskapet - skøyta gikk rundt to ganger!

 

Mannskapet på RS «Ægir» måtte hoppe i vannet etter at redningsskøyta ble truffet av en bråttsjø og gikk rundt to ganger. De ble reddet opp av helikopter fra 330 skvadronen.

Mannskapet er flydd til Sola og kjørt videre til helsesjekk hos legevakta. Det står etter forholdene bra til med alle tre. Redningsselskapet har satt krisestab og orientert de pårørende om at mannskapet har det bra.

Ulykken skjedde da redningsskøyta gikk ut i dårlig vær og svært høye bølger for å lete etter en person som hadde havnet i sjøen utenfor Farsund.

Redningsskøyta Ægir har drevet inn mot land, og er strandet på Storestranda, like ved Marka skytefelt på Lista. Bergingsarbeidet tar til når værforholdene tillater det.

Link to post
Share on other sites

Linket et bilde fra FVN
Greid seg godt på turen inn i steinrøysa Fremdeles lys i lanterene så er jo håp for at de i det minste får berget en del utstyr ...Ellers er vel nå båten pensjonist vil jeg tro etter nattens hendelser
Har vært en habil og trofast Skøyte her i sør i maaange år nå Stasjonert i Mandal og Farsund 
bilde

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det sier ikke rent lite om hvor vanvittig bra bygd disse skøytene er at selv etter å ha blitt slått rundt to ganger, hatt brann ombord og så blitt kastet på land i steinrøysa, så ser båten knapt nok skadd ut!

 

Utrolig godt å høre at det gikk bra med mannskapet, all respekt til dem som går ut for å redde liv i vær der alle andre søker tilflukt så godt som de kan! 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som den fikk skikkelig bank av brottsjøen og rundkastene. Ser at den store gule masta og den ene søkelysbøtta er revet bort, men de vinduene i styrehuset man kan se på bildet synes jeg ser hele ut...

 

Spørs om den blir pensjonert nå, ja. Tipper den har fått ganske omfattende skader på skrog propellanlegg etter å ha ligget og hamret i steinene. Men har den vært noenlunde tørr i maskinrommet, så er det kanskje mulig å sette den i stand.

 

Lurer på hvordan den skal berges derfra. Ideelt sett burde den nok løftes ut fra steinene, men det krever vel en skikkelig flytende kran slik som uglen om det er mulig å komme til?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er bare så utrolig glad for at det gikk bra med mannskapet her. Havari av eget fartøy er en situasjon det trenes på - men i det været å hoppe over bord er stor risiko. Så bra at Seakingen var i nærheten og kunne plukke de opp. 

 

Brann ombord pga kullseiling blir interessant å finne ut av. 

 

Forøvrig håper jeg folk får respekt for kreftene i sjøen og ikke leker med eget og andres liv ved å gå nære vannet i slikt vær. 

Link to post
Share on other sites

Skal Uglen mønstre så blir vel kostnader minst 10 ganger mere enn båten er verd ( om de hadde kommet til)

Vil heller tro båten blir demontert på plass og kjørt bort som avfall.

Uansett bra at alle berget livet. Det er små marginer i slikt Vær.

Link to post
Share on other sites

Tipper den har fått ganske omfattende skader på skrog propellanlegg etter å ha ligget og hamret i steinene. 

 

Den er ganske robust den der. Det er en avansert komposittkonstruksjon, bygget av Brødrene Aa.

Det skal ganske mye til for å gnage seg gjennom ytterskrog, 50 mm. kjerne og innerskrog.

Den er også utstyrt med det mest avanserte propellanlegg som er å få kjøpt. CP fra Servogear.

Link to post
Share on other sites

Ja, huff. Står enorm respekt av disse karene på Redningsskøytene som risikerer eget liv under de forholdene som er nå på sjøen.

 

Er ved Borhaug, litt øst av Lista fyr. Saken oppdateres på fvn.no

Tja, dette kan man jo diskutere om grenser til dumdristighet. (spesielt når man i ettertid ser hvordan det endte)

Er båten bygget for å søke langs land i 8-9 meter bølger (natt)?

Helikopter som er svært godt egnet til slike oppdrag var på plass og slik sett virker det fra mitt ståsted (uten all info) som overkill å sende ut en liten redningsbåt som neppe er egnet for slikt søk i slikt vær.

Det står i mine øyne vel så stor respekt av redningsarbeidere som sier nei når man blir kalt ut på uansvarlige oppdrag. (uten at jeg skal si om dette var uansvarlig eller ikke)

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så intervju på nrk nyheter med en som var ombord, muligens skipsfører.

 

Sa at han oppdaget at VHF'n sto på feil frekvens, reiste seg opp for å skifte frekvens, fulgte ikke med på sjøen en kort stund, så ble båten snudd rundt, alt ble svart, motor stanset. Rettet seg opp, og ble slått rundt på ny.

 

Så fort kan det skje.

Høres ut som brytende sjø fra siden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...