Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Til dere som tar virker å ta dere nær av at det kommer forslag til forbedring fra oss som sitter på tasturet, så kan dere kanskje svare på hvorfor han sa at han går uansett og hvorfor han ikke visste at båten kunne velte, hvorpå han sier han var svært opptatt med å holde stø kurs. For ikke å velte? Men alikevel  skiftet han selv frekvens med to andre ombord i 10 meter bråttsjø? Mulig jeg legger litt ord i munnen på ham og mulig han angrer noen uttalelser men oppdraget virker å ha vært i grenseland for ikke å si over grensen og da bør man kunne diskutere positive og negative erfaringer og mulige forbedringer.

Hvorfor ikke setebeltene holdt dem fast og hvorfor han prioriterte å selv skifte frekvens og hva som hadde ført til at den var skiftet til annen frekvens under oppdrag osv.  Dette kunne ikke vært forbedret? Eller er det mangel på erfaring/prosedyrer som førte til at alle disse mulige feilene ble gjort i løpet av ett oppdrag når man burde være som mest bevisst på å ikke gjøre slike feil?

Dere som hyller RS opp i skyene uforbeholdent har kanskje svaret på dette? Har RS ikke prosedyrer for noe av ovennevnte? Ble ikke prosedyrene fulgt? Det henvises til at Lano mangler kunnskap. Ja hvorfor ikke svare på spm. vi har da dersom dere har kunnskap om det vi stusser over?

Selv hyller jeg RS nok til at jeg er stolt av medlemskapet, men samtidig er det naturlig å lete etter "feil" for å finne ut om det hadde vært mulig å unngå å "rote det til" og spesielt dersom de har planer om å dra rett ut på sjøen igjen uten å iverksette forbedringstiltak i forsøk på å unngå nye "hendelige" uhell som dette.

Hadde kapteinen vært mer klar på at de muligens gjorde alvorlige feil som de nå etter min vurdering bør sette seg ned å evaluere for ta lærdom av både personlig og i RS sentralt etter en så alvorlig situasjon, så var det neppe noen som hadde "mast" om at han hadde nok med å ta vare på seg selv.

Forøvrig er sikkert mannskapet virkelig kjekke karer som med sin erfaring og kunnskap gjør sitt ytterste for å bidra til sikkerhet og kos på sjøen. Men alle kan gjøre feil og da bør man finne ut hva som er fornuftig å forbedre til neste oppdrag fremfor å bare si at dette var et hendelig uhell/uflaks.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skipper sa også det at han trodde ikke Ægir kunne gå rundt ...men tok det som en ny ting lært og det er jo positivt for da vil jeg tro han har det i bakhodet at selv redningskøyter kan rulle rundt ..
Fyren er tøffere enn de fleste og gir ikke opp så lett
Men nå har han funnet ut at båten har begrensninger som han ta må hensyn til (får en håpe)

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Til dere som tar virker å ta dere nær av at det kommer forslag til forbedring fra oss som sitter på tasturet, så kan dere kanskje svare på hvorfor han sa at han går uansett og hvorfor han ikke visste at båten kunne velte, hvorpå han sier han var svært opptatt med å holde stø kurs. For ikke å velte? Men alikevel  skiftet han selv frekvens med to andre ombord i 10 meter bråttsjø? Mulig jeg legger litt ord i munnen på ham og mulig han angrer noen uttalelser men oppdraget virker å ha vært i grenseland for ikke å si over grensen og da bør man kunne diskutere positive og negative erfaringer og mulige forbedringer.

Hvorfor ikke setebeltene holdt dem fast og hvorfor han prioriterte å selv skifte frekvens og hva som hadde ført til at den var skiftet til annen frekvens under oppdrag osv.  Dette kunne ikke vært forbedret? Eller er det mangel på erfaring/prosedyrer som førte til at alle disse mulige feilene ble gjort i løpet av ett oppdrag når man burde være som mest bevisst på å ikke gjøre slike feil?

Dere som hyller RS opp i skyene uforbeholdent har kanskje svaret på dette? Har RS ikke prosedyrer for noe av ovennevnte? Ble ikke prosedyrene fulgt? Det henvises til at Lano mangler kunnskap. Ja hvorfor ikke svare på spm. vi har da dersom dere har kunnskap om det vi stusser over?

Selv hyller jeg RS nok til at jeg er stolt av medlemskapet, men samtidig er det naturlig å lete etter "feil" for å finne ut om det hadde vært mulig å unngå å "rote det til" og spesielt dersom de har planer om å dra rett ut på sjøen igjen uten å iverksette forbedringstiltak i forsøk på å unngå nye "hendelige" uhell som dette.

Hadde kapteinen vært mer klar på at de muligens gjorde alvorlige feil som de nå etter min vurdering bør sette seg ned å evaluere for ta lærdom av både personlig og i RS sentralt etter en så alvorlig situasjon, så var det neppe noen som hadde "mast" om at han hadde nok med å ta vare på seg selv.

Forøvrig er sikkert mannskapet virkelig kjekke karer som med sin erfaring og kunnskap gjør sitt ytterste for å bidra til sikkerhet og kos på sjøen. Men alle kan gjøre feil og da bør man finne ut hva som er fornuftig å forbedre til neste oppdrag fremfor å bare si at dette var et hendelig uhell/uflaks.

Det vil nok utarbeides en intern rapport i RS etter denne hendelsen. En hver organisasjon går gjennom sine rutiner og prosedyrer ved hendelser og ulykker, således er RS intet unntak

Link to post
Share on other sites

Forskjellen fra RS og andre, er at den bunka med interne hendelser er blitt så tykk at ingen orker å lese gjennom den lenger. :giggle:

Jeg fatter ikke at du og andre kan være kritisk til vurderingene skipperen her gjør. Ønsker vi en redningstjeneste som bare går ut i laber bris?

 

Selvfølgelig skal skipperen sitte på ansvaret for å vurdere været. Selvfølgelig kommer han (eller hun) til å gjøre feil av og til. Her tok de feil, det var en bølgekombinasjon som var større enn forventet. Heldigvis gikk ingen liv tapt.

 

Hvor mange liv er det greit at går tapt ved å innføre strengere regler for når de kan gå ut? Å miste en båt per 10 liv spart er ett ok regnestykke etter min mening. Det verste som kan skje er hvis en kontorrotte skal sitte å bestemme.

 

Jeg har stor respekt for de som jobber på skøytene. Bare så synd at ledelsen ikke har bakkekontakt.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok utarbeides en intern rapport i RS etter denne hendelsen. En hver organisasjon går gjennom sine rutiner og prosedyrer ved hendelser og ulykker, således er RS intet unntak

Vanlig at man går gjennom sine rutiner i større eller mindre grad ja.

 

I all luftfart, selv med enslig privatflyger ombord er alle rapporter over hendelser offentlige.

 

Men RS foretrekker å holde rapporter ifm. slike hendelser interne? 

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke at du og andre kan være kritisk til vurderingene skipperen her gjør. Ønsker vi en redningstjeneste som bare går ut i laber bris?

 

Han sa jo selv at de gikk uansett dersom det stod om liv, mens jeg og andre stilte spm. ved om det var fornuftig at de dro ut for å drive søk i mørket i 8-10 meter brytende bølger med den aktuelle båten i det aktuelle området. Sånn i ettertid kunne man kanskje sagt at dersom helikopteret fikk problemer så så man seg nødt til å ta så stor risiko uten at vi har den fulle oversikten men 10m brytende bølger er jo i ettertid funnet ut at ble for tøft med ett sekunds uoppmerksomhet.  Ja, kanskje hadde jeg selv dratt ut dersom jeg var skipper og sjekket forholdene, men gå uansett? Hadde jeg havarert så hadde jeg ihvertfall skjønt at folk stilte spm. ved om det var lurt å dra ut eller ikke. Spesielt dersom jeg sa at jeg gikk ut uansett vær med den aktuelle båten og ikke visste at den kunne tippe over.  Når man iflg. kapteinen har unnlatt å vurdere været mht. å gå eller ikke ved å hevde at man går uansett, og i  tillegg har unnlatt å feste seg fast nok for bråttsjøer, unnlatt å ha på overlevelsesdress på hele mannskap, unnlatt å lytte på rett frekvens for deretter å havarere, så er det noe som skurrer mht. å skryte innsatsen opp ubetinget, som denne tråden startet med og følgelig var det noen av oss som ba om litt mer fakta på bordet mht. om dette bare var uflaks og hendelig uhell som ikke kunne eller burde vært løst på en mer profesjonell måte med bedre trening, prosedyrer eller annet.

Som sagt; Sikkert kjernekarer de som var ombord, men om det var fornuftig at de dro ut i det aktuelle tidsrommet mht. oppdragets art, været og helikopter i området er jeg usikker på. (spesielt nå som vi har fasiten på hvordan det gikk)   Hvorfor det kommenteres laber bris som alternativ blir for dumt. Det finnes en mellomting men 10m brytende bølger nattestid i et av de farligste farvann vi har i Norge (dersom ikke RS enda vet det selv, så kan jeg si det) er ihvertfall på grensen om ikke over, selv for redningsarbeidere i små redningsbåter, følgelig har vi gode alternativ mht. søk og plukke opp mennesker i havet i slike forhold.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanlig at man går gjennom sine rutiner i større eller mindre grad ja.

 

I all luftfart, selv med enslig privatflyger ombord er alle rapporter over hendelser offentlige.

 

Men RS foretrekker å holde rapporter ifm. slike hendelser interne?

 

Sist det var større hendelse, var ved havariet med RS Bill, det ble da utarbeidet en rapport av DNV, som ble delt offentlig.

Om dette vil være aktuelt i tilfellet RS Ægir, får vi vell svar på i nærmeste framtid??

Internt blandt manskapene både de litt i overkant 200 faste, som bemaanner 25 skøyter, og de 1300 frivillige som bemanner de resternde 25 vil der nok være en "lesson learned". Ting kan alltid forbedres....

Link to post
Share on other sites

Om redningsskøyta faktisk lokaliserte en person under slike forhold, kunne de berget vedkommende ombord da?

Forventer du et entydig svar?? Ja/Nei? Tja/muligens/kanskje/mulig/lite trolig/mulig/totalt umulig? For å si det slik, er rimelig sikker på at Redniningsskøyta har berget liv under verre forhold enn dette. Så lenge motorene og båten er i orden, er det menneskelig faktor mot natur som er avgjørende.

 

Skjønner egentig ikke spørsmålet ditt??

Link to post
Share on other sites

Av alle rare diskusjoner på Båtplassen tror jeg nesten denne tar kaka.. noen av kommentarene tyder nesten på at det ikke bare er skrivebordsnavigatører men knapt folk som har vært på havet utenom en solskinnsdag innafor Drøbak...?

 

Er det ingen her som har opplevd at været endret seg eller var verre enn man trodde når man gikk fra kai? At man får en brottsjø som kommer utenom all sekvens og fra en annen side, spesielt oppunder land som dette er? Det er rett ut latterlig noen av opplistingene som får det til å høres ut som at å skifte kanal på VHF'en nødvendigvis fører til at båten ruller rundt - det er faktisk ikke slik ting foregår på havet - selv om det akkurat denne gangen, akkurat dette stedet traff seg slik.

 

Man kan vurdere og evaluere i hue og r*va, men neste gang det er uvær og en tulling trenger hjelp så kommer ikke RS til å ligge ved kaia - det er nå ihvertfall sikkert.

Det eneste jeg forventer at de evaluerer ut av dette er å sørge for at båtene og løsningene tåler enda mer, ikke at de ligger ved kai dersom det tilfeldigvis er kuling og mørkt, fordi noen ikke liker tiggerbrev.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som reiser ut og sjekker forholdene slik at RS skal dra ut eller ikke  :confused:  :confused:  Har ikke hørt om ambulanser som ikke rykker ut fordi om veibanen er såpe glatt. Det minner meg om dette passasjerflyet  som nødlandet i elva i USA. Piloten ble en helt da alle overlevde. Hadde det gått galt hadde han vel vært en skurk som ikke prøvde og nå en flyplass i stedet. Små marginer  :smiley:

Jeg er adskillig mer urolig for hva skattekronene går til enn den årlige kontigenten til RS. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Er det ingen her som har opplevd at været endret seg eller var verre enn man trodde når man gikk fra kai? At man får en brottsjø som kommer utenom all sekvens og fra en annen side, spesielt oppunder land som dette er?

 

Det er rett ut latterlig noen av opplistingene som får det til å høres ut som at å skifte kanal på VHF'en nødvendigvis fører til at båten ruller rundt - det er faktisk ikke slik ting foregår på havet - selv om det akkurat denne gangen, akkurat dette stedet traff seg slik.

 

Man kan vurdere og evaluere i hue og r*va, men neste gang det er uvær og en tulling trenger hjelp så kommer ikke RS til å ligge ved kaia - det er nå ihvertfall sikkert.

Det eneste jeg forventer at de evaluerer ut av dette er å sørge for at båtene og løsningene tåler enda mer, ikke at de ligger ved kai dersom det tilfeldigvis er kuling og mørkt, fordi noen ikke liker tiggerbrev.

Jo det vet vi men tydeligvis ikke skipperen som skylte på et sekunds uoppmerksomhet. (som om han i mørket ville klart å unngå problemer dersom det ikke var for at han skiftet frekvens)   Er det ikke legitimt å stille spm. ved denne vurderingen?  Det er jo skipperen som sier det og ikke oss som du skriver.

 

Ellers ser jeg ikke bort ifra at denne hendelsen vil føre til at både HRS, RS sentralt og lokalt vil diskutere retningslinjer for når de skal rykke ut og ikke i motsetning til hva du sier

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem er det som reiser ut og sjekker forholdene slik at RS skal dra ut eller ikke  :confused:  :confused:  Har ikke hørt om ambulanser som ikke rykker ut fordi om veibanen er såpe glatt. Det minner meg om dette passasjerflyet  som nødlandet i elva i USA. Piloten ble en helt da alle overlevde. Hadde det gått galt hadde han vel vært en skurk som ikke prøvde og nå en flyplass i stedet. Små marginer  :smiley:

Jeg er adskillig mer urolig for hva skattekronene går til enn den årlige kontigenten til RS. 

Ingen skam å snu er det noe som heter dersom forholdene blir for vanskelige. Jeg vil tippe de aldri har vært i verre forhold med denne båten.  Selv når han vet at båten veltet pga. spesielt vanskelige forhold uttaler han seg som om han ville gjort det samme igjen når han vet hvordan det gikk. Han sa bla at det var opp mot 10meter brytende bølger og mørkt. Sett nå i ettertid når man vet at båten ikke håndterte bølgene i de aktuelle forholdene så skal man være rimelig ivrig dersom man går ut i samme forhold uten å gjøre noen forbedringer.   Det hender i motsetning til hva du ser ut til å mene i ny og ne at nødetater er ute av drift både av den ene og andre værmessige utfordringen som kan sette mannskaper i for stor fare ift. nytteverdien.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers ser jeg ikke bort ifra at denne hendelsen vil føre til at både HRS, RS sentralt og lokalt vil diskutere retningslinjer for når de skal rykke ut og ikke i motsetning til hva du sier

Well, jeg håper virkelig det ikke blir resultatet - da er det i tilfelle i sterk kontrast til hvordan RS har fungert i 125 år, er det behov går de ut - det nedsettes ikke en komite for å risikovurdere forholdene de allikevel ikke kjenner før de er der.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...