Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Så intervju på nrk nyheter med en som var ombord, muligens skipsfører.

 

Sa at han oppdaget at VHF'n sto på feil frekvens, reiste seg opp for å skifte frekvens, fulgte ikke med på sjøen en kort stund, så ble båten snudd rundt, alt ble svart, motor stanset. Rettet seg opp, og ble slått rundt på ny.

Ja, marginene for feil både fra mannskap og materiell i slike forhold er i hvert fall ikke store.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikkje første gangen ei redningsskøyte blir slått rundt av ein bråttsjø og retter seg oppigjenn. Vinteren 1963

skjedde det med redningsskøyta Fredrik Langaard i eit uvær i nordsjøen. Den tippet rundt,

og fekk vann i maskinrommet slik att dei ikkje fekk start på motoren igjenn. Den ble berget av ein russisk fiskebåt som slepte den inntil Bergen. Og folka ombord gjekk det bra med

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Nord West 420 her. Noe av det viktigste man lærer i forbindelse med ulykker og redningsaksjoner er å alltid tenke på egen sikkerhet først. Jeg har i utgangspunktet stor respekt for folk som er villig til å sette eget liv på spill for å redde andre, men det er ikke alltid riktig å gjøre det. Det finnes mange eksempler på at redningsmannen selv har måttet reddes fordi han ikke tenkte på egen sikkerhet.

 

Bonden oppdager sønnen liggende bevisstløs i siloen og løper inn for å ha få ham ut, men blir selv offer for de samme gassene som tok knekken på sønnen. Bilføreren kommer til et ulykkessted i mørket og løper ut av bilen for å hjelpe, men blir selv påkjørt av en som ikke har sett ham. Dette har skjedd ofte nok til at refleksvest nå er påbudt å ha med i bilen.

 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ble begått noen feil i dette tilfellet, men når redningsmennene må reddes slik som i dette tilfellet, burde spørsmålet absolutt stilles. Man hjelper ingen ved å dra ut på havet i ekstremvær som dette og forliser. Tvert imot, man skaper da behov for ytterligere redningsaksjoner i det samme ekstremværet. Men denne gangen gikk det heldigvis bra for alle, så vidt jeg forstår.

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra med folkene. Ser i et intervju at de ble slengt rundt i båten når den ble truffet av bråttsjøen.

Litt forundret ettersom de godt fjærende stolene er ustyrt med firepunktseler, og med storm, 8-9 meter sjø og mørke regner jeg med at de var i bruk.

Utløsning av brannslukksystem kan nok være skremmende i mørke.

Når båten går rundt antar jeg at det er automatisk avstenging av maskiner og luftinntak? Da burde det være mulig å starte minst en av maskinene hvis man ikke er skamslått i et mørkt hjørne?

Spør ikke for å kritisere, men er forundret over at en slik båt bygget til dette formålet er ubrukelig og med mannskap ute av spill ett ett et rundkast.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Godt at det gikk så bra som det gjorde..

 

HRS må da være de som er best egnet i landet til å vurdere håndtering av slike operasjoner og om risikoen er akseptabel. I etterpåklokskapens lys er det klart vurderingen blir en annen, men etter mitt syn blir det vanskelig å gå tilbake å si at risikovurderingen som ble gjort burde tatt høyde for dette. Etter hva jeg vet er skøyta helt fint kapabel til å takle det været selv på det aktuelle stedet.

 

Det er klart bråttsjøen må ha vært av den ekstreme sorten når den slår ut skøyta på denne måten, skal man helgardere seg mot dette er det ikke mulig å gå på sjøen i hard vær og spes nær land med denne strl. båter.

 

Knuste styrhusruter, hvis tilfelle, er kanskje årsak til at det måtte gås fra borde?

Redigert av Seabird1500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Etter hva jeg vet er skøyta helt fint kapabel til å takle det været selv på det aktuelle stedet.

 

Så veldig fint kapabel vil jeg ikke si at den taklet det her ihvertfall så jeg stiller meg ihvertfall tvilende til at den er designet for å drive oppdrag under slike forhold.

Link to post
Share on other sites

Vel vel, de kunne jo bare tilkalt redningsselskapet - eller hadde de ikke medlemsskapet i orden ? Traumatisk, ja, utvilsomt. Og det skal man ikke le av. Men akkurat selve episoden - at en redningsskøyte krever assistanse  fra "seg selv" - det er jo stor ironi i det. :giggle:

Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/nyheter/dramaet-til-sjos---ett-sekund-fokus-pa-en-radioknapp-var-nok-til-at-redningsskoyta-gikk-rundt/63818221

 

Som jeg leser dette har de hatt litt uflaks i en situasjon som var svært krevende. Legger merke til hva skipperen sier om de evt burde holdt seg unna...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/nyheter/dramaet-til-sjos---ett-sekund-fokus-pa-en-radioknapp-var-nok-til-at-redningsskoyta-gikk-rundt/63818221

 

Som jeg leser dette har de hatt litt uflaks i en situasjon som var svært krevende. Legger merke til hva skipperen sier om de evt burde holdt seg unna...

 

Det er mulig jeg misforstår, evt. leser dette som fanden leser bibelen, men når man får spørsmålet: "Burde dere latt være å dra ut slik forholdene var?" og svarer:  "- Nei. Det har aldri vært noe alternativ å la være å forsøke å redde liv." Kan det oppfattes som om vedkommende ikke gjør de vurderingene som alle bør/skal gjøre. Om man setter ut i for ekstreme forhold slik at det eneste man oppnår er å trenge hjelp selv, så gjør man ingen meningsfylt jobb i det aktuelle tilfellet. Jeg burde kanskje vokte meg for å legge for mye i disse ordene, men jeg får inntrykk av noe visst kompromissløst her og at det f.eks. ikke er noen vits i å fortsette dersom man er det minste redd for å gå ut i ruskevær.

Link to post
Share on other sites

Når båten går rundt antar jeg at det er automatisk avstenging av maskiner og luftinntak? Da burde det være mulig å starte minst en av maskinene hvis man ikke er skamslått i et mørkt hjørne?

 

I og med at båten er selvrettende antar jeg at det er SOLAS-kit på motorene. Noe annet ville vært meningsløst.

Da skal motorene stoppe ved en gitt krenging. De skal tåle en halv time invertert før retting uten at olje eller vann lekker ut.

Deretter skal de kunne startes uten spesielle grep.

Men jeg tror ikke de øver velt med en sånn båt sånn som med HUET. Det ville fort blitt dyrt.

Link to post
Share on other sites

Kapteinen har jobbet på Ægir i 28 år, og i Redningsselskapet i 44 år... Han vet nok hva båten tåler, og hvor grensene går. De har nok vært ute en vinternatt før.

 

Her har det vært et uhell. Som det fremgår av intervjuer, har det vært et øyeblikks uoppmerksomhet (som det som regel er ved uhell/ulykker) som sannsynligvis har ført til at båten har fått en kraftig sjø mer inn fra siden, og båten har tippet rundt.

 

Shit happens.

Link to post
Share on other sites

Kapteinen har jobbet på Ægir i 28 år, og i Redningsselskapet i 44 år... Han vet nok hva båten tåler, og hvor grensene går. De har nok vært ute en vinternatt før.

Hvordan kan du si at han vet hvor grensen går?

Han sier jo selv at han var svært forundret over at en slik båt kunne gå rundt, så slik sett oppfatter jeg det til at han ikke visste hvor grensen gikk og neppe har vært ute i tilsvarende forhold før.   Lista nattestid og med opp mot 10 meter høye bølger .. jaja ha gjerne troen men selv tror jeg dette er nærmere 50/50 om det ville gå bra eller ikke enn 1 av 1 million som nevnes.

Kystvakten som ledet redningsaksjonen ifm. Sunseekeren som sank 16. mai, skrev at snaut 4 meter bølger i samme område (først oppgitt til 2-3 meter) var svært krevende og her var det iflg. beskrivelsen bølgene opp mot 10 meter.

Litt annet oppdrag, men uansett må man ihvertfall nå i ettertid kunne stille spm. ved om hvor fornuftig dette oppdraget var.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra med alle involverte men du verden hvor dum går det an å være? De skulle vel har en "cool selfie" for å legge ut på face tenke jeg.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er som vanlig mange av oss her inne, spesielt i ettertid, som vet og forstår mye mer enn en kaptein som kun har noenog førti år ombord. Men hva med tullingene ute på moloen i storm, får det noen konsekvenser for disse. Se nå hva toskeskapen har kostet ! :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

En av dem er død, tipper det er nok.

 

Ja, det er som vanlig mange av oss her inne, spesielt i ettertid, som vet og forstår mye mer enn en kaptein som kun har noenog førti år ombord. Men hva med tullingene ute på moloen i storm, får det noen konsekvenser for disse. Se nå hva toskeskapen har kostet ! :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er som vanlig mange av oss her inne, spesielt i ettertid, som vet og forstår mye mer enn en kaptein som kun har noenog førti år ombord. Men hva med tullingene ute på moloen i storm, får det noen konsekvenser for disse. Se nå hva toskeskapen har kostet ! :thumbsdown:

Ja, kapteinen sier jo han lærte noe nytt (mht. at han ikke hadde trodd at båten kunne gå rundt). Så ja alle kan lære.

Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/nyheter/dramaet-til-sjos---ett-sekund-fokus-pa-en-radioknapp-var-nok-til-at-redningsskoyta-gikk-rundt/63818221

 

- Noen ringte, jeg er ikke sikker på hvem, og sa at det ikke var kontakt med oss på VHF'en. Da så jeg at den sto på kanal 17 istedenfor 16, som den skal stå. Jeg trykte på knappen. Og i løpet av ett sekund, kanskje to, ble båten truffet på langs av en bølge.

 

Har ikke RS VHF som allid lytter på kanal16?

 

Uansett, all ære til tøffe karer som gir alt på jobb. Trist å lese at den russiske gutten omkom, uansett hvor tullete det var å befinne seg der ute i uværet.

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RS benytter vanlige VHF-stasjoner av god kvalitet, normalt tre i tallet hvorav en er for peiling. Om de er stilt på en annen kanal og ikke har aktivert DW så

hører man ikke hva som skjer på K 16.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja den ser ut til å være selvrettende.

Vet du om det sitter SOLAS motorer i den?

Aldri hørt om SOLAS motorer. Der foreligger en rekke krav til ethvert framdriftsmaskineri gjennom SOLAS, bl.a. max temperatur på ulike deler i motoren som ellers må beskyttes med varmeskjold. Dette gjelder for alle motorer som selges ny og som faller inn under IMO/SOLAS regelverket.

 

Hva mener du med om det sitter SOLAS motor i denne skøyta?

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra med alle involverte men du verden hvor dum går det an å være? De skulle vel har en "cool selfie" for å legge ut på face tenke jeg.

Hvis det var du som lå der hjelpeløs i den frådende sjøen etter å ha falt uti, ville du nok håpe på at noen skulle komme å hjelpe deg. Eller kanskje de ikke ville komme fordi det var "dårlig vær"?

 

Hva velger du?

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

 

Hva velger du?

 

 

Jeg personlig hadde nok valgt å ikke gå ut på moloen i full storm og åtte meter bølger, men det er bare meg, andre får ta sine valg.

Nå er jo denne stakkars gutten død som et følge av sitt valg, og å diskutere dette noe videre er vel lite hensiktsmessig ettersom det som regel er nettopp dårlige valg som setter oss mennesker i faresituasjoner, enten det er å gå ut på en molo, hoppe i fallskjerm fra en skyskraper, kjøre bil i rushtrafikken eller røyke tjue om dagen.

 

Vi får håpe redningsskøyta kan reddes, og ulykker skjer, selv for redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...