Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Takk til mulligan for link til bilder fra RS Ægir, regner med de er rimelig selvforklarende.

Alle valg som enhver leder tar, i dette tilfelle båtføreren ombord på RS Ægir tok, kan diskuteres, men valget ble nok tatt etter en grundig risikovurdering, det var et meget erfarent crew og meget sjødyktig båt. Kan berolige hylekoret at et hvert crew medlem på Redningsskøytene er inne til gjevnlig helsekontroll, det være seg både de som utfører aktivtjeneste og de frivillige. Hadde hylekoret en gang i livet opplevd takknemligheten fra bergede eller pårørdene, hadde de muligens skjønnt hvorfor enkelte holder på med slikt..

 

En dag etter denne hendelsen var der en hendelse i Hvaler... Tenker de var glad RS Horn Rescue kom til unnsetning.

http://www.dagbladet.no/nyheter/ny-dramatisk-redningsaksjon-to-menn-og-hund-gikk-pa-sjoen-da-baten-sank-i-uvaer-i-ostfold/63819958

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne hylekor, tastaturseiler, ..

Jeg betaler kontigent hvert år i RS.

Hva forventer jeg å få for de pengene?

Ingenting lenger!

 

Det er all for mange negative hendelser her i området til det.

Skulle ønske RS skiftet ut ledelsen, og satset tungt her hjemme på å bli en proff aktør.

Ingenting hadde gledet meg mer!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper i likhet med deg at jeg aldri får bruk for tjenestene til Redningsselskapet, men det er uansett er der en trygghet i at der er noen proffer som kan gi asisstanse når jeg har rotet det til..det være seg alt fra slep, brann, motorstopp...eller tom for drivstoff..

Da blir de 800 - 900 jeg betaler i året småpenger

Link to post
Share on other sites

Forutsigbarhet !!

 

Jeg vil vite hva jeg får av redning her i området, når jeg betaler for RS-tjenesten.

 

Jeg er veldig enig med Nord West 420 sine kommentarer i denne tråden.

Hvis det finnes begrensninger for en RS-båt, så er det jo selvsagt at RS-kapteinen må vite det.

Det samme vil jeg vite, som betaler for denne tjenesten.

Jeg er dritt lei av tiggerbrev, hver gang RS Hvaler parkerer på Sjøsanden, RS Bill kjøres i fjellveggen, eller RS Ægir havarerer på Lista.

Jeg forventer en viss profesjonalitet.

Mulig jeg er naiv ? :confused:

 

Det beste for deg må være droppe RS. Liten hensikt å betale hvis du mener du ikke får det du betaler for.

Går sikkert an å reservere seg mot tiggerbrev også. Hvertfall hvis du ikke er medlem.

Link to post
Share on other sites

I overkant av 6000 båter får assistanse kvart år av faste skøyter og frivillig bemanna skøyter. De assisterer 10-15 båter kvar dag i snitt.

På årsbasis har redningsskøytene ganske mange nautiske mil utseilt. I all slags farvatn. De trener jevnlig på mange scenario. Ca halvparten av skøytene bemannes av over over 3000 frivillige som kanskje er mindre proffe, men de kurses, og de bruker hundrevis av timer kvart år på trening og vakter for å gjera sjøen tryggare.

Eg synest de er proffe, og de er tilstede.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Folka på skøytene til RS er uvurderlige. De redder mange liv og store verdier.

De opererer på grensen i mye dårlig vær. De har bra utstyr, men selv for den beste kan det gå galt.

 

#respekt

Link to post
Share on other sites

Folka på skøytene til RS er uvurderlige. De redder mange liv og store verdier.

 

 

Det er nok delte meninger om det. I følge enkelte eksperter her så er de:

 

- senile 60-åringer 

- gamle folk som knapt klarer å ta hånd om seg selv

- Amatører 
 
De bør nok holde seg på land  :worry:
Link to post
Share on other sites

Ja sikkert lurt å komme seg ut. Et selskap som setter senile, gamle folk som knapt klarer å ta hånd om seg selv og amatører til å drive avansert redningsarbeid kan ikke være noe greit sted å være.

Link to post
Share on other sites

Det beste for deg må være droppe RS. Liten hensikt å betale hvis du mener du ikke får det du betaler for.

Går sikkert an å reservere seg mot tiggerbrev også. Hvertfall hvis du ikke er medlem.

Har liten tro på at han betaler noe rs kontigent. Isåfall er det kun for å få billigere forsikring.
Link to post
Share on other sites

Synes det er litt drøyt med tiggerbrev til alle sine medlemmer etter slike hendelser. Formuleringen kan vel også diskuteres. Er vel ikke bare meg som blir litt provosert av slike brev...

Nå har ikkje eg lest tiggerbrevet, men har ikkje RS forsikring på sine fartøy?

Link to post
Share on other sites

Så dere andre konkluderer altså med at:

I våre farvann her på sydspissen, er været så ekstremt, at man må forvente at et par RS-båter forliser sånn ca 2 ganger i året.

Dere er fornøyd med at de tappert forsøker å gå ut for å redde, fordi samvittigheten deres tilsier det.

Innerst inne vet de at de sannsynligvis ikke vil klare å redde noen.

Lano, så du påstår at over 200 Redningsbåter har havarert i løpet av RS sin 150 års historie.

Du er nok litt historieløs...

Beklager, rettelse du skriver et par RS båter 2 ganger i året, det blir 4 hvert år - altså over 600 båter - det er godt at du setter lys på dette Lano, men siden du skriver ca. og er kjent for å overdrive så sier vi 300 redningsskøyter har havarert.

 

 

 

Forutsigbarhet !!

 

Jeg vil vite hva jeg får av redning her i området, når jeg betaler for RS-tjenesten.

 

Jeg er veldig enig med Nord West 420 sine kommentarer i denne tråden.

Hvis det finnes begrensninger for en RS-båt, så er det jo selvsagt at RS-kapteinen må vite det.

Det samme vil jeg vite, som betaler for denne tjenesten.

Jeg er dritt lei av tiggerbrev, hver gang RS Hvaler parkerer på Sjøsanden, RS Bill kjøres i fjellveggen, eller RS Ægir havarerer på Lista.

Jeg forventer en viss profesjonalitet.

Mulig jeg er naiv ? :confused:

 

Du er ikke naiv, du har nok bare ikke kunnskap.

Link to post
Share on other sites

En veldig enkel løsning på denne diskusjonen er at de som kritiserer rs for å redde liv kan melde seg ut. Hilsen en som har Vært fisker, og de er på havet for å hjelpe andre som trenger hjelp. Når båten er lekk eller står på moder jord må de være en bismak når dere ringer etter hjelp. Mye jeg ikke er enig i i rs men det er ledelsen og ikke de som står i storm og prøver å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan reaksjonen hadde blitt om overskriftene sa "Kapteinen på Redningsskøyte nektet å dra ut i dårlig vær"... 

 

Det kunne sikkert blitt noen overskrifter, men jeg håper at man har et annet fokus enn avisoverskrifter når man skal ta stilling til om det er trygt å gå ut i 10 meter høy brottsjø. Den viktigste forskjellen på å gå ut og å ikke gå ut i dette tilfellet ville vært om Redningsselskapet fortsatt hadde Ægir eller ikke. Jeg kan tenke meg det blir noen overskrifter hvis noen omkommer på havet i morgen i samme område uten å ha fått hjelp fordi Ægir ikke er operativ.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke er legitimt å stille spørsmål ved hvorvidt det var forsvarlig av manskapet på Ægir å sette ut i dette været. Jeg er selvsagt enig i at nedsettende personkarakteristikker av manskapet som "senile" osv. ikke hører noen steds hjemme, men hvorfor skal det avfeies som etterpåklokskap når man spør om de burde holdt seg i havn? En slik tankegang står i veien for fremskritt og ytterligere forbedring av redningsselskapets virksomhet og sikkerhet generelt. Det er jo nettopp i forbindelse med uykker og episoder hvor ting har gått galt at man gjerne gjør de viktigste erfaringene som danner grunnlaget for nyttige "lessons learned". Det noen kaller etterpåklokskap er i virkeligheten den mest verdifulle kunnskapen man har.

 

Uttalelsene fra skipperen tyder på at han aldri ser an været før han går ut, tvert imot, han vil gå ut uansett for å prøve å redde liv og later til å mene at hvis man ikke tør å gå ut i dårlig vær, har man ingen ting i RS å gjøre. Her på forumet har vi fått vite at når det er dårlig vær som dette, er RS standby i båten og venter på eventuelle oppdrag. For meg virker det naturlig at man i en slik situasjon følger nøye med på hvordan været utvikler seg og gjør en løpende vurdering slik at man allerede når behovet melder seg vet om det er trygt å gå ut eller ikke, men det virker ikke som om dette er praksis. Burde det ikke være det?

 

Det virker som om skipperen på en måte unnskylder ulykken med at han måtte trykke på en knapp som gjorde at han var uoppmerksom i ett sekund og dette førte til at han ikke styrte båten rett mot en bølge som da kastet dem rundt og dette har fått litt fokus her også. Jeg er litt skeptisk til denne forklaringen. Skipperen valgte å ta fokus bort fra styringen for å trykke på denne knappen. Dette må han ha gjort i den tro at det ikke skulle føre til at båten ble kastet rundt, han visste altså ikke hvor viktig det var å styre båten for å unngå dette før det var for sent og derfor kunne vel dette skjedd likevel.

 

En annen ting jeg tenker på er: Har man rutiner for å sørge for at VHF'en står riktig innstilt i utgangspunktet? Hvorfor ble disse i så fall ikke fulgt? Burde ikke skipperen som har den viktige oppgaven å styre båten mot bølgene slik at den ikke kastes rundt, konsentrere seg 100% om denne oppgaven hele tiden og la en av de andre trykke på denne knappen? Ifølge skipperens forklaring ble dette avgjørende. Det er vel egentlig ikke så viktig, for når marginene er så små burde man ikke være der i utgangspunktet. Selv om man unngår å gå rundt er det vel svært begrenset hva man kan gjøre når kursen dikteres av bølgene.

 

Jeg vil til slutt presisere at jeg ikke ubetinget mener å kritisere manskapet eller RS, men når dette skjer mener jeg det er på sin plass å stille spørsmål, spesielt med tanke på hvordan skipperen fremstår i lys av de uttalelsene som er sitert i media.

Link to post
Share on other sites

Er tildels enig med innlegget ditt Stradivarius, men det er måten kritikken fra enkelte her blir lagt frem på, som du selv nevner, som skurrer i mine ører. Personkarakteristikker som er nevnt i denne tråden er på barneskolestadiet og syns enkelte bør stramme seg kraftig opp. Man hisser seg opp for disse "tiggerbrevene" som om det var noe man blir påtvunget til å betale! La det fare om man ikke er interessert da vel! Jobber selv i ambulansetjenesten og det skjer ofte at man strikker strikken litt lenger hvis det står om livet. Det tror jeg gjelder alle redningsetater som brann, luftambulanse, politi osv. Det er ikke alltid like lett å vurdere utfallet av en sak man står oppi, ting kan forandre seg på sekundet. Selvfølgelig er egensikkerhet viktig, men jeg tror det er mange som er takknemlige for at noen strekker seg litt lengre enn andre i ekstreme situasjoner. Tenk litt på om det var egen familie det gjaldt og ikke bare en stakkars russer...

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...