Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

adeneo

 

Jeg har ikke tatt stilling til hvordan stakkaren har havnet i sjøen i dette tilfellet. Det kan være uhell eller uforstandig vågemot. 

Når det først har gått feil vei / åt skogen / den veien høna sparker / så er det vel greit med hjelp, eller skal vi overlate alt til Darwin med survival of the fittest?

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Du svarer jo på et innlegg på en måte som får det til å virke som du i aller høyeste grad tar stilling til hvordan vedkommende har havnet i vannet, for når man ligger i sjøen, eller på annen måte trenger hjelp, så håper selvfølgelig de fleste av oss at den hjelpen kommer, "selfie" eller ikke.

 

Men, som nevnt av andre ovenfor så fordrer det jo også at den som hjelper gjør en risikovurdering, og ikke havner i samme situasjon.

Nå kan man nok ganske sikkert regne med at Redningsselskapet og deres mannskap er særdeles godt egnet til å gjøre en slik vurdering, å ikke går ut i vær de ikke kan takle, men i dette tilfellet gikk det altså galt, noe som kan skje den beste. Jeg håper likevel at Redningsselskapet ikke går ut i all slags vær, og har en grense hvor de anser det som grovt uansvarlig å i det hele tatt foreta et søk.

 

Jeg personlig mener dog det er legitimt, om enn kanskje noe upassende nå som utfallet er kjent, å sette spørsmål ved vedkommendes valg å gå ut på en molo i det været, men som nevnt i mitt forrige innlegg, vi gjør alle dårlige valg til tider, noen dummere enn andre, og man er jo ikke alltid alene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Volvo Penta came out at this year's Hamburg IMM exhibition with a new SOLAS range of small high-speed engines especially designed to withstand the tough lifeboat and rescue boat environment. The D3/D4/D6 range of common rail injection system high speed diesel engines, available in 14 output ratings, come with a 'SOLAS Kit' and are based on standard proven engine designs adapted to meet stringent SOLAS engine specifications that include:


  • Withstanding free fall of the lifeboat from 3 meters
  • Withstanding a lateral impact of 3.5 m/s on the lifeboat
  • Stopping automatically on capsize and easily restartable
  • Preventing loss of fuel and lubricating system oil in a capsize
  • Working submerged in water up to the crankshaft centerline
  • Running properly at an angle of up to 10 deg trim and an angle of up to 20 deg list, either way
  • Having a manual starting system or power starting system with two independent sources
  • Limiting electromagnetic emissions
  • Starting up without heater down to -15C
Link to post
Share on other sites

Hvis det var du som lå der hjelpeløs i den frådende sjøen etter å ha falt uti, ville du nok håpe på at noen skulle komme å hjelpe deg. Eller kanskje de ikke ville komme fordi det var "dårlig vær"?

 

Hva velger du?

 

SailorBoy

 

Err.. What? Hvor var det jeg sa at de ikke skulle reddes? Jeg spurte "hvor dum går den an å være?" Drama queen eller?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

 

 Volvo Penta came out at this year's Hamburg IMM exhibition with a new SOLAS range of small high-speed engines especially designed to withstand the tough lifeboat and rescue boat environment. The D3/D4/D6 range of common rail injection system high speed diesel engines, available in 14 output ratings, come with a 'SOLAS Kit' and are based on standard proven engine designs adapted to meet stringent SOLAS engine specifications that include:

  • Withstanding free fall of the lifeboat from 3 meters
  • Withstanding a lateral impact of 3.5 m/s on the lifeboat
  • Stopping automatically on capsize and easily restartable
  • Preventing loss of fuel and lubricating system oil in a capsize
  • Working submerged in water up to the crankshaft centerline
  • Running properly at an angle of up to 10 deg trim and an angle of up to 20 deg list, either way
  • Having a manual starting system or power starting system with two independent sources
  • Limiting electromagnetic emissions
  • Starting up without heater down to -15C

 

Dette er de kravene jeg har linket til lengre opp og som gjelder for livbåtmotorer. Redningsskøytene faller ikke inn under denne kategorien.

Link to post
Share on other sites

Noterer meg nok et tiggerbrev fra Redningsselskapet, som tigger penger til "ny Ægir", fordi senile 60-åringer har kjørt nok en RS-båt til grus i vårt område....  :thumbsdown:

 

Enig !

 

En kaptein bør sørge for sikkerheten til sitt eget mannskap.

Skremmende og se tilstanden på besetningen til RS - gamle folk som knapt klarer å ta hånd om seg selv...

Hvem gidder å betale for dette ?

Hvorfor sitter de ikke i 4 punkts sikkerhetssele ?

Hvorfor er kapteinen overrasket over at båten kan gå rundt ?

Amatører !!!

 

:sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:

Link to post
Share on other sites

Har tjenestegjort på MTB (Hauk-klasse) fra 2001 til 2007, og bølgekarakteristikken rundt Lista-Lindesnes er noe av det mer utfordrende jeg har opplevd. Har vært i dette området flere ganger hvor bølgehøyde har vært opp mot 10 meter. Personlig syntes jeg det kan stilles spørsmål ved vurderingen å gå ut i dette farvannet med med RS Ægir, spesielt i mørke forhold, og hvor bølgehøyde er oppgitt til 8-9 meter. I dette farvannet, i mørket og med slike værforhold får man mer enn nok arbeid med å holde seg fast, og ferdsel over le (på dekk) kan være svært risikabelt. Min erfaring i dette området med slike vær- og sjøforhold er at mer eller mindre alle bølger er brottsjø, hvilket vil si at bølgende utelukkende bryter over båten. Manøvrering blir således utrolig vanskelig og man må stort sett fokusere på å holde fartøyet i bevegelse, samt manøvrere (styre) over og rundt bølgene.

 

Naturligvis kan det foreligge informasjon om forholdene som ikke jeg kjenner til, men basert på mine erfaringer vil jeg si at man kan stille spørsmål ved hvilke vurderinger som ble gjort før man gikk ut, og ikke minst når man var på vei ut i havet.

Link to post
Share on other sites

Enig !

 

En kaptein bør sørge for sikkerheten til sitt eget mannskap.

Skremmende og se tilstanden på besetningen til RS - gamle folk som knapt klarer å ta hånd om seg selv...

Hvem gidder å betale for dette ?

Hvorfor sitter de ikke i 4 punkts sikkerhetssele ?

Hvorfor er kapteinen overrasket over at båten kan gå rundt ?

Amatører !!!

 

:sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad::sad:

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Makan til besserwissere! Lett å kritisere bak et tastatur. Heldigvis er det få slike som tar avgjørelser når alarmen går.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

La nå Baatplassens havarikommisjon få jobbe i fred :giggle:

 

Spøk til side, det skjer knapt et forlis uten at skipper og mannskap skal få sin harde dom her på forumet. Synes enkelte utsagn er langt over grensen for respektløst ovenfor de uheldige. Forsåvidt forståelig med spekulasjoner rundt hva som kan ha skjedd, men å rakke ned på folk som gjør sitt ytterste for å redde annen manns liv?

 

Har dyp respekt for jobben mannskapene på redningsskøytene gjør. Ja, i dette tilfellet var mannskapet godt voksne, men det trenger ikke være en ulempe. Heller folk med skikkelig erfaring enn sofaskippere som tilsynelatende vet best uten å selv ha vært tilstede. Med mannskapets lange og samlede erfaring som bakgrunn gir det meg ingen grunn til å tro at de tok unødige sjanser, inntil det motsatte eventuelt blir bevist. I dette tilfellet var de svært uheldige, men det kan skje alle i et uoppmerksomt øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter Hakkannen 100%!!!

Jeg kjenner mannskapet, båten og farvannet. Og stoler på de vurderinger som de har gjort.

Hvis man ikke har rundet Lista i dårlig vær, så har man lite forståelse for forholdene. Nå er det ikke slik at jeg vil anbefale å prøve......

 

Det er lett å være etterpåklok, men det hjelper så lite....

 

Jeg støtter gjerne RS med en donasjon for ei ny skute her nede hos oss...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt sagt, Hakkanen. Endel "innlegg" lenger opp kan vel med fordel fjernes av moderator.

 

Nei hvorfor skal de nå det? La folk skrive det de mener. For hver som skriver er det sikkert 100 stk som tenker det samme, men ikke tør å skrive det. (Og nå kommer garantert noen til å tolke det som jeg er enig i det som ble skrevet i de postene noen ønsker å sensurere... akk, ja...). 

 

Greit å være uenig, og uten hadde ikke Hakkanen kommet med sitt gode innlegg. Så hvorfor rope på sensur med en gang når man er uenig med noen? Ser da ut som Hakkanen og andre klarer å svare veldig godt for seg her. 

----

 

Om noe skal fjernes så kunne moderator fjerne kommentarene til de som ønsker streng sensurering av en diskusjon hele tiden. Drøftinger har stor nytteverdi og presser frem standpunkt og gode argumenter, jf Hakkanan sitt innlegg med flere. Sensur og lav takhøyde ødelegger drøftinger. 

 

Mas om sensur er støy. Inklusive alt jeg har skrevet i denne posten. Sensurer de sensurkåte fremfor drøftinger og uenighet. 

Link to post
Share on other sites

Enig Pinkvin: Kjenner ikke saken fra annet en media, men resultatet av denne hendelsen viser vel en feil vurdering av mannskapene(kapteinen). I verste fall kun 3 uskyldige liv til  gått tapt p.g.a denne feilvuderingen?

Link to post
Share on other sites

rakke ned på folk som gjør sitt ytterste for å redde annen manns liv?

Det er en jobb de får lønn for.

De er spesialisert på å redde liv, i en farkost til 50 millioner.

Vi betaler for denne tjenesten.

xxx xxxxxxxxx x xxx xxxxxx xx xxxxxxx xxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx

Jeg forventer i det minste en kaptein som klarer å vurdere lokale værforhold.

 

Edit: Mener du de selv setter seg i stor fare, ved å gå ut i liten storm ?????

Hvis svaret er ja, bør RS legges ned !

Kommentar fra moderator: Utidig ytring fjernet.
Link to post
Share on other sites

Neste gang RS skal rykke ut på oppdrag burde de høre med ekspertene på BP først.
xxxxxx xx xxxxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxx xx xxx xx xx xxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx xx xxxxx x xxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx

Når dette er på plass burde regjeringen nedsette et utvalg av like høy kvalitet for å finne ut hvem man skal rådføre seg med før man kjører utrykkning på landevei.

 

Kommentar fra moderator: Utidig personangrep slettet.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har null kritikk til den konkrete hendelsen men har alltid ment at RS burde vært delt opp i en profesjonell enhet som kun har som fokus å redde folk i nød/fare og kun hadde utstyr for og trente kun på det, så kunne de hatt en serviceavdeling for tau i propell, slep osv, med et annet mannskap og annet utstyr. 

 

Da tror jeg de hadde blitt bedre på begge deler. 

----------

Det blir stadig hevdet at det er så god trening for RS mannskapene å taue båter som er tomme for diesel, dykke etter tau i propellen osv. Jeg har alltid trodd det er bortkastet tid og at en heller skulle brukt tiden på å øve på feks ting som dette, hvor det virkelig strammer seg til. 

 

Så kunne frivillige og andre i RS ta seg av ikke kritiske serviceoppdrag osv. Evt overlatt det i sin helhet til 100% kommersielle aktører. 

------------

 

Jeg er sikker på at RS gjorde så godt de kunne ut fra de forutsetningene som var. Men jeg er usikker på om det er godt nok. Jeg har tro på at det er potensiale for å gjøre det bedre. 

Link to post
Share on other sites

Synes det er sørgelig å sitte og lese en del av disse innleggene i denne tråden i et forum som skal være for "båtfolk". Har selv vikariert på redningsskøytene og har all respekt for den jobben de sjøansatte gjør for å berge liv og verdier.

 

I dette tilfellet lå man stdby som man alltid gjør mens et vær av den tøffe typen herjer i havet utenfor. Så får man en oppkalling der en person rapporteres falt på havet og forsvinner i brottene ved moloen. I brøkdelen av et sekund gjør man skøyta klar som man har gjort tusenvis av ganger før da man vet at det kan stå om minutter før personen forsvinner eller omkommer. Etter det er historien kjent, værkreftene var svært stygge og man var maksimalt uheldige.

 

Da vil jeg kalle noe av det som skrives over for direkte mangel på folkeskikk og respekt for de som satte sin innsats i å forsøke å berge livet til den nå forulykkede personen og som i dette ene tilfellet var maksimalt uheldige selv. Men de berget iallefall livene sine og kom ut av dette kun med ikkevarige fysiske men.

 

Vi er allerede godt på vei i mange sektorer mot et samfunn der ingen tar ansvar av frykt for represalier dersom noe går galt og heller passerer som grå mus uten initiativ. Gjør man ikke noe er mottoet at da kan man heller ikke bli stilt til ansvar. Virker det som. Det er svært sørgelig. I enkelte bransjer må man ta høyde for noe som kalles kalkulert risiko. Det gjøres svært mye for å holde denne så lav som mulig men helt vekk kan man ikke få den. Det viser dette tilfellet men det betyr nødvendigvis ikke at man ikke burde forsøkt å bidra til innsats.

 

Jeg konkluderer med at enkelte av innleggene åpenbart ikke kommer fra ekte båtfolk.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...