Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

 

Jeg konkluderer med at enkelte av innleggene åpenbart ikke kommer fra ekte båtfolk.

 

Ta dette som et hendelig uhell og la det være med det?

 

To av flere spm. som i ettertid bør diskuteres ihvertfall internt i RS om ikke her på Båtplassen (basert på uttalelser i media):

1. Skipsføreren vurderte ikke om man skulle gå ut eller ikke når det sto om liv.  

2. Skipsfører trodde ikke båten kunne gå rundt i bølger/bråttsjøer opp mot 10 meter ved Lista.

3. Burde setebelter og evt. redningsdrakter vært på før de ankom de svært utfordrende forholdene?

 

1. Ble det virkelig ikke gjort en vurdering selv om han sier det motsatte på tv? Bør det være noen retningslinjer som mannskap skal eller bør forholde seg til eller bør det forventes at de som "stuntmenn" skal kaste loss uansett forhold? Selv om man har bedre egnet redningsmannskap/utstyr på plassen?

2. Ville velten ikke skjedd dersom et "to sekunders" frekvensbytte ikke ble foretatt? Er det skipsførers oppgave å bytte frekvens under slike forhold? Hadde kapteinen for dårlig kunnskap om båten eller bråttsjøene som kan komme i området eller visste han at dette kunne skje til tross for at han sier det motsatte på tv?

3. Korrekt som media fremstiller det at ingen av delene var på? Oppblåsbar redningsvest ble vurdert som mer fornuftig i de rådende forhold?

 

I mindre utviklede land enn i vesten er media ofte flinke å beskytte erfarne fartøyførere til vanns, lands og i luften for å ha gjort feil. (da de ofte er noen av de mest erfarne på området) Mao. lærer man lite og skylder på været og hendelig uhell i stedet for å diskutere om man kan forbedre utstyr, prosedyrer, trening eller annet, fremfor å fokusere på heltemot når det går galt.

 

RS kan vel "etterforske" saken i ro og mak med alle fakta på bordet, som det vel må være takhøyde for å parallelt kunne diskutere en såpass "interessant" hendelse på et båtforum sett fra et både kritisk og positivt synspunkt?

 

Eller bør ikke ekte båtfolk kunne stille spm. til vurderinger som er gjort av mer erfarne båtfolk på dette båtforum?

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan nok være helt sikker på at dette kommer til å bli en gjenstand for nærmere evaluering i RS. Det er vel ikke mange som hadde sett for seg at en av de større redningsskøytene blir kastet rundt flere ganger rett utenfor moloåpningen i en situasjon der maskineri og øvrige hjelpemidler er intakte. Både sjøsikring (jfr. dette branslukkingsapparatet som utløste seg) osv. vil nok gjenstand for evaluering. Hele hendelsen er en betydelig vekker i forhold til hva naturkreftene kan få til "rett utenfor stuedøra".

 

Samtidig så er dette båter der mannskapet bor ombord og når en utrykning alarmeres midt i middagslagingen så er der også en del ekstra momenter og problemstillinger som kommer på bordet vedr. løse gjenstander etc.

 

Men hylekoret hadde nok vært enda større om de ikke hadde gjort noe. Og ikke minst samvittigheten til de ombord som tok beslutningen når man i ettertid ser at mannen som falt overbord forulykket. Hva om....

Link to post
Share on other sites

Du får denne hendelsen til å høres ekstrem ut. Det var den absolutt ikke.

Hva mener du med samvittigheten til de ombord ?

Tror du beslutningsprosessen om å gå ut med en RS-båt baserer seg på samvittighet ?

Link to post
Share on other sites

Du får denne hendelsen til å høres ekstrem ut. Det var den absolutt ikke.

Nehei, vi må vel tilbake til 50-60 tallet for å finne at en av redningsskøytene tidligere har blitt slått rundt. Hvor ofte skjer dette statistisk jamført med de antall oppdrag de utfører.? Hender dette dagligdags der du befinner deg?

 

Jepp man førsøker å berge liv og da er det ene og alene skipperens avgjørelse som blir stående som gjenstand for evaluering i ettertid. Også om de ikke hadde foretatt seg noe. Det ville blitt slått opp med stor skrift i media at RS ikke ville rykke ut og mannen omkom senere. Hvem andre enn RS-skipperen ville blitt konfrontert med dette?

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke å være erfaren - når man ikke har alder/fysikk til å kunne klare å redde seg selv, engang....

Har man ikke krav til fysiske tester i RS ?

 

:eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:  :eek:

Link to post
Share on other sites

Liten storm betyr lite dersom det var 10m brytende bølger. I 10m bølger nært land er det heldigvis ikke så vanlig å rykke ut i ved Lista med en liten redningsbåt som i slike forhold kan vippe rundt ved 2 sekunds uoppmerksomhet.

Når flygeren på tv sa at det var tøffe forhold og redningsmannen la til at mht. å heise opp "kollegaer" var det kanskje det tøffeste han hadde vært borti så virket det ihvertfall ganske dramatisk ift. en vanlig dag på jobb.

Forøvrig er det så store bølger svært få dager i året selv om liten storm er mer vanlig.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke å være erfaren - når man ikke har alder/fysikk til å kunne klare å redde seg selv, engang....

Har man ikke krav til fysiske tester i RS ?

 

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Et annet moment er at kastevindene var ekstra sterke ifm. denne stormen. Det var de ihvertfall i Stavanger. Et Sas fly lot være å lande på Sola osv. (ugunstig retning og sterke kast)

Yr meldte 13-15ms og båtfolk og andre fikk seg en overaskelse når vinden i en periode var godt over 20ms steder som normalt ikke er så veldig værutsatt. Ferjer ble innstilt selv i "smult" farvann osv.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så dere andre konkluderer altså med at:

I våre farvann her på sydspissen, er været så ekstremt, at man må forvente at et par RS-båter forliser sånn ca 2 ganger i året.

Dere er fornøyd med at de tappert forsøker å gå ut for å redde, fordi samvittigheten deres tilsier det.

Innerst inne vet de at de sannsynligvis ikke vil klare å redde noen.

Link to post
Share on other sites

Så dere andre konkluderer altså med at:

I våre farvann her på sydspissen, er været så ekstremt, at man må forvente at et par RS-båter forliser sånn ca 2 ganger i året.

Dere er fornøyd med at de tappert forsøker å gå ut for å redde, fordi samvittigheten deres tilsier det.

Innerst inne vet de at de sannsynligvis ikke vil klare å redde noen.

Nei, det tror jeg ikke men man må forvente at dersom man runder Lista i liten storm eller mer, så blir redningsaksjonen såpass vanskelig for RS at redningshelikoper blir foretrukket løsning. Det samme dersom man faller i sjø i mørket i et av årets verste uvær i området. RS kan tilby mannskap og båter i området som håndterer 9x% av været i området men 10m bølger i samme området tviler jeg de legger ut på igjen, uten å gjøre forbedringer internt. (feks. båt og rutiner)

Link to post
Share on other sites

Da hadde nok de samme kritikkerne hatt noe negativt å si om det og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

I for dårlig ekstremvær mener du?

Da hadde det stått at noen ganger er været såpass dårlig at man må sette nytteverdi opp mot risiko selv i redningsbransjen.

Heldigvis har vi Helikopter som kan hjelpe til i slikt ekstremvær. (yr kalte det ihvertfall ekstremvær)

Ambulansefly og helikopter har regler for når de kan dra på redningsoppdrag mht. vær.

RS sine båter/mannskap har ingen begrensninger i dine øyne? Og du er enig med skipperen som sa vi går uansett når det står om liv?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forutsigbarhet !!

 

Jeg vil vite hva jeg får av redning her i området, når jeg betaler for RS-tjenesten.

 

Jeg er veldig enig med Nord West 420 sine kommentarer i denne tråden.

Hvis det finnes begrensninger for en RS-båt, så er det jo selvsagt at RS-kapteinen må vite det.

Det samme vil jeg vite, som betaler for denne tjenesten.

Jeg er dritt lei av tiggerbrev, hver gang RS Hvaler parkerer på Sjøsanden, RS Bill kjøres i fjellveggen, eller RS Ægir havarerer på Lista.

Jeg forventer en viss profesjonalitet.

Mulig jeg er naiv ? :confused:

Link to post
Share on other sites

 

 

Er noen bilder i denne artikkelen, bl.a fra styrehuset hvor man ser det har gått hurramegrundt.

 

http://www.l-a.no/nyheter/Mandalitter-berger-Agir-520286.html

 

""LISTA/MANDAL – Paul Storholt fra Agder Marine hadde med seg tre ansatte fra Mandal, og vi var der hele lørdagen for å klargjøre Ægir til å blir dratt ut av fjæresteinene.

-Vi har blant annet tømt den for 4200 liter diesel. Det gjorde vi både fordi vi skal unngå at dieselen går i sjøen, og for å gjøre den lettest mulig. Vi tok ut alt vi kunne som bar vekt.

Båten er skikkelig herpet, og det spørs om den blir operativ igjen, sier Alf Erik Andersen, fra Redningsselskapet i Mandal, til Lindesnes.""

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nokon ganger angrer eg på at eg ikkje er like anonym som enkelte andre innpå dette forumet, slik at ikkje eg også risikerer å framstå som utelukkende tastaturbåtmann. Flaut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...