dieselfan Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Vil du ikke forsøke metoden til liberty ? Link to post
liberty Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Når rullen er fjernet så har du kant ytterst på innerringen som er fint å bruke uten at det er fare for å skade noe Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Ok. Prøver å tvinge lageret fra hverandre og håper å finne noe sette skrutrekkeren mot. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Brigg - mente ikke å presse deg til denne løsningen.. men på meg virka det lurt å følge liberty's forslag bla fordi det gir direkte tilgang til innerringen slik at ved å kjøle assembly'et og så varme lett på innerringen så kommer innerringen nesten av seg selv... Får arbeidslyst av tråden din, bare så du vet det Ypperlig deling Link to post
SR400 Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Bytter du lagerne må det skimses opp på nytt. http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Ingen suksess så langt. Har lemmet lagerene fra hverandre og prøvd å varme opp inneringen men rikker ikke lageret på akslingen. Mulig at jeg ikke treffer helt med varmen slik at det enten blir for lite eller for mye. Temperaturen ute i garasjen er et par-tre plussgrader. Jeg har nå lagt akslingen i fryseren og tenker å gjøre et nytt forsøk med varme på inneringen litt senere i kveld. Om ikke dette nytter får akslingen ligge i fryseren til i morgen ettermiddag slik at den blir skikkelig nedkjølt. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Hva er det du varmer med? Jeg ville være forsiktig med å herje noe særlig med sakene om temperaturen på akslingen er under -10 grader. Det er omtrent omslagstemperaturen på stålet. Gitterstrukturen endrer seg, akslingen blir sprø. Bråvarming kan gjøre at den sprekker. Men om du har vanlig romtemperatur og bråvarmer ringen med propanbrenner, skulle det ramle fra hverandre. Jeg kjøpte en liten brenner som går på 'camping-gass' for mange år siden hos Biltema. Kan ikke se at de har den lenger. Men en brenner for skismøring burde gjøre jobben. Vanlig elektrisk varmer øker temperaturen for langsomt. Sjokkoppvarming er greia, husk 'delta T'. Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Bruker denne propanbrenneren. Akslingen med sin store masse blir ikke mye oppvarmet selv om lageret blir ganske varmt. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SR400 Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Hva er det du varmer med? Jeg ville være forsiktig med å herje noe særlig med sakene om temperaturen på akslingen er under -10 grader. Det er omtrent omslagstemperaturen på stålet. Gitterstrukturen endrer seg, akslingen blir sprø. Bråvarming kan gjøre at den sprekker. Men om du har vanlig romtemperatur og bråvarmer ringen med propanbrenner, skulle det ramle fra hverandre. Jeg kjøpte en liten brenner som går på 'camping-gass' for mange år siden hos Biltema. Kan ikke se at de har den lenger. Men en brenner for skismøring burde gjøre jobben. Vanlig elektrisk varmer øker temperaturen for langsomt. Sjokkoppvarming er greia, husk 'delta T'. Denne du tenkte på? Kom meg i forkjøpet... Redigert 26.Januar.2017 av SR400 (see edit history) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 SR400: Hvordan gjorde du dette når du overhalte ditt gir? Hadde du tilgang til nødvendige spesialverktøy? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Jeg er usikker på om jeg varmer passe mye. Dere som har erfaring med slikt arbeid, hvor lenge tenker dere at det vil være passelig å varme med propanbrenneren jeg bruker. Ett minutt? Fem minutter? Eller hva? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SR400 Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Jobber på bilverksted. Verktøyet er der. Mener jeg dro av drevet sammen med lageret med en avdrager. http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Når du fikset giret ditt så raskt så ante det meg at du er i en annen divisjon enn meg både når det gjelder erfaring og tilgang på verktøy. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
liberty Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 1 til 2 min skule holde hvis det er litt tak i brenner din varm opp runt hele innerringen, når det freser når du spytter på lageret er det passe varmt og du må være rask med meisel og hammeren Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 OK. Spyttetesten har jeg ikke prøvd så langt, det kan være til hjelp for å avgjøre om temperaturen er passelig. Hvordan bruker du meiselen: På skrå utover mot ytterkanten av inneringen, eller rett ned mellom innerringen og skiven innenfor? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
liberty Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 På skrå utover mot ytterkanten av inneringen Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 På gjenstridige lager osv. som sitter med krymp eller presspasning har jeg dårlig erfaring med alt annet en autogen. Temperaturen blir en helt annen enn med propan. Det er viktig å ha en varmekilde med høy effekt slik at du klarer å varme opp kun lagerringen uten at akselen blir varm. Jeg pleier ikke å varme rundt hele, det synes jeg tar for lang tid. Jeg varmer bare et punkt eller en linje over lagerbanen. Høy effekt til lageret blir rødt akkurat der. Da åpner det seg som et skjell, og det er bare å vippe av. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havlengt Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Ein kombinasjon av forspenning / press og varme ville sikkert vore gunstig her. Altså å spenna opp lagerringen I ei presse / ev. ters på forhånd, for deretter å varma lagerringen hurtig. Men det er kanskje vanskelig I praksis? Link to post
Bårdp Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Min erfaring med slike lagre er at en må ha et skikkelig autogen apparat med et stort ben. Varm i et punkt til det blir røt så er skåla løs. Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Mitt utvalg av terser blir for puslete, lengden på akseltappene er en utfordring. Og så er det ikke veldig mye som tersen kan gripe fatt i på lagerbanen heller. Slik jeg tolker SR400 terset han av det bakenforliggende drevet og dro da av lageret i samme slengen. Men da trenges det en voksen ters. Det har kommet noen gode innspill om bruk av varme og meisel. Basert på disse har jeg lagt en plan som kanskje kan virke. Blir det suksess skal jeg dele detaljene, hvis ikke holder jeg det for meg selv. Kommer tilbake etter en økt i garasjen i ettermiddag. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Kvalitetsavtrekkere er også å få med forlengelsesben. Slike ting er en utfordring om man utelukkende handler på Biltema, Jula osv. http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=10872 Hvis du går til et verksted får du sikkert hjelp til å trekke av den lagerringen. Fort gjort med rett verktøy. Det virker ikke som om det blir så mange slike ting det stopper opp på for deg Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havlengt Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hadde denne fått tak bak lagerringen? http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/20353 Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hadde denne fått tak bak lagerringen? http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/20353 Ble foreslått og nedstemt innlegg #60 :-) Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Nytt forsøk uten videre hell. Akslingen har ligget i fryseren siden i går. Oppbevarte propanbrenneren i romtemperatur for å være sikker på at denne skulle gi maks effekt, slike propanbokser har en tendens til å miste litt av futten når de blir nedkjølte. Varmet lagerringen i to minutter men uten sjanse til å rikke lagere når jeg bruker meisel og tung hammer. Slo biter ut av kanten på lagerringen uten at noe beveget seg. Så da klapper jeg meg selv på skulderen og sier godt forsøk, og stopper her før noe blir ødelagt. Må nok finne noen som har riktig utstyr og kompetanse til å hjelpe meg. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Tror du har tatt en korrekt avgjørelse. Så fremt du ikke kjører 'Dremel og diamantskive-trikset'. Spor i ringen og smekk med meisel. Som tidligere antydet, min erfaring tilsier opp mot 20 tonn enkelte ganger. For mange år siden skulle vi ha av noen nav på livbåtwincher. Da nærmet vi oss 80 tonn før det smalt fra hverandre. Det kan sitte noe innmari. Og for om en kasse går helt greit, er det ikke dermed sikkert at neste kasse er like medgjørlig. Det hele bunner i maskineringstoleranser. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn