Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Chiwas skrev for 8 timer siden:

Takker for det,  og min mening har jo ingen ting med erfaring å gjøre :) . Da får du fortsatt selge ting til folk på din måte hva de " trenger" for det er god buttikk :) alle vill få problemer, spørsmålet er om mann vill ha flere problemer :)

Og hvorfor skulle jeg ha kjøpt ting av deg dyrt som jeg ikke trenger? Og jeg er ganske sikker på jeg aldri vil bli kunde av deg :)

God påske Joreg :)

 

Jeg synes at du går litt over streken her, Chiwas.

For det første pleier jeg å ha god kommunikasjon med mine kunder, som nettopp forhindrer kjøp av unyttige ting.
Det er dessuten det som skjer i minst 2 av 10 tilfelle når kunder kommer med etter min syn unyttige tankeganger og ønske.

 

Det andre.
Om du ikke trenger noe av det jeg leverer, eller om du bare ikke vill bli kunde her, bestemmer du selvfølgelig alene.
Hvis du derimot hevder at vi (og da mener jeg også hele bransjen) bare selger dilldall til folk som ikke vet det bedre
da aner jeg hvor høy dine kunnskapsnivå og syn for sikkerhet er.
 

Jeg sier det gjerne en gang til, som pekefinger for alle andre som gjerne tar slike informasjoner som du sier
for "hjelperik" siden alt blir så fint vanlig og enkelt med det:

Det du kaller kunnskap, som baserer på både 6 måneders bruk av et batteri,
og en dynamo som du synes er ikke i faresonen fordi du ser ikke noe,
betyr for oss som håndterer slik daglig ikke noe annet enn at du enten ikke vet det bedre eller at det mangler noe informasjon eller poeng her.

Ingen trenger å bestille time hos meg, eller produkter fra meg,

men hvis man ikke vet burde anbefalingen være at man enten lærer seg opp eller henter seg kompetent hjelp der de er.

 

"Blindflyging" som mennesker som du og en del andre "anbefaler" er temmelig like bra som å sette en niåring på en gravemaskin mitt i et kjøpesenter.

Også sånt kan gå "bra", og alle smiler da, men sjansen at det går noe galt er mange ganger høyere.

Hva skal altså budskapet ditt være, at alt er fint?
Løp og kjøp Litium, men ikke bry deg om problemene som de fleste får allerede med bare litt større blybatterier?

Dette, kjære Chiwas, er grunnen for at vi bruker så mye tid på forum som f.eks. Båtplassen.
Vår selvpålagte "oppgave" består nettopp i å bremse  slike "ubekymrete"  trender,
og da helst før den fikk fotfeste siden lathet sjelden kan reverseres like enkelt og rask som den oppstår.
Og, det sa jeg også ofte allerede, vi kunne bruke mye mer tid for annet hvis det ikke fantes regelmessig sånne som f.eks. deg
som gjerne forteller alminnelig at alt er fint "rosa".
Det er vanligvis ikke det, Chiwas, fordi det meste er farlig for de fleste hvis de ikke har lært.
Og derfor har både slike som jeg og en tung industri gode grunn for å arbeide videre.

Forresten gjerne også uten kunder som ikke ønsker å være kunde siden vi da kan bruke tiden for folk som trenger. 
 

Tenk gjerne litt over hva du burde si til folk ellers, før du bare kverulerer nytteløs mot en person.
En god vei, og anbefaling for offentlige forklaringer som aldri forlater nettet, er f.eks. at man tenker som gode foreldre.
Så blir man automatisk mer aktsom før man setter ut paroler som skal gjelde alminnelig,
og man pleier å forhindre at barn hopper i fallskjermliknende ting bare fordi "Supermann" klarte å gjøre det samme i en reklamefilm.

 

Ønsker en fortsatt fin påske. :easter:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For meg som er født med et par grønne overledninger når det gjelder el systemet må jeg ha dette inn med små kryddermål:wink: 

diskusjonen her går på at batteriene er fine de, men man må også ta hensyn til at de er så ladevillige at man kan overbelaste dynamoen om den ikke er rett regulert da denne vil gå på maks lenger enn den er lagd for? Eventuelt oppgradere med større dynamo?

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 38 minutes ago:

For meg som er født med et par grønne overledninger når det gjelder el systemet må jeg ha dette inn med små kryddermål:wink: 

diskusjonen her går på at batteriene er fine de, men man må også ta hensyn til at de er så ladevillige at man kan overbelaste dynamoen om den ikke er rett regulert da denne vil gå på maks lenger enn den er lagd for? Eventuelt oppgradere med større dynamo?

 

 

Sensen i det hele, slik jeg ser det, er at du må ha kontroll på alt fra A til Å, samt en overvåking på batteribank. Sluntrer man unna et sekund så kan du få tildels store og dyre problemer. 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Jeg synes at du går litt over streken her, Chiwas.

For det første pleier jeg å ha god kommunikasjon med mine kunder, som nettopp forhindrer kjøp av unyttige ting.
Det er dessuten det som skjer i minst 2 av 10 tilfelle når kunder kommer med etter min syn unyttige tankeganger og ønske.

 

Det andre.
Om du ikke trenger noe av det jeg leverer, eller om du bare ikke vill bli kunde her, bestemmer du selvfølgelig alene.
Hvis du derimot hevder at vi (og da mener jeg også hele bransjen) bare selger dilldall til folk som ikke vet det bedre
da aner jeg hvor høy dine kunnskapsnivå og syn for sikkerhet er.
 

Jeg sier det gjerne en gang til, som pekefinger for alle andre som gjerne tar slike informasjoner som du sier
for "hjelperik" siden alt blir så fint vanlig og enkelt med det:

Det du kaller kunnskap, som baserer på både 6 måneders bruk av et batteri,
og en dynamo som du synes er ikke i faresonen fordi du ser ikke noe,
betyr for oss som håndterer slik daglig ikke noe annet enn at du enten ikke vet det bedre eller at det mangler noe informasjon eller poeng her.

Ingen trenger å bestille time hos meg, eller produkter fra meg,

men hvis man ikke vet burde anbefalingen være at man enten lærer seg opp eller henter seg kompetent hjelp der de er.

 

"Blindflyging" som mennesker som du og en del andre "anbefaler" er temmelig like bra som å sette en niåring på en gravemaskin mitt i et kjøpesenter.

Også sånt kan gå "bra", og alle smiler da, men sjansen at det går noe galt er mange ganger høyere.

Hva skal altså budskapet ditt være, at alt er fint?
Løp og kjøp Litium, men ikke bry deg om problemene som de fleste får allerede med bare litt større blybatterier?

Dette, kjære Chiwas, er grunnen for at vi bruker så mye tid på forum som f.eks. Båtplassen.
Vår selvpålagte "oppgave" består nettopp i å bremse  slike "ubekymrete"  trender,
og da helst før den fikk fotfeste siden lathet sjelden kan reverseres like enkelt og rask som den oppstår.
Og, det sa jeg også ofte allerede, vi kunne bruke mye mer tid for annet hvis det ikke fantes regelmessig sånne som f.eks. deg
som gjerne forteller alminnelig at alt er fint "rosa".
Det er vanligvis ikke det, Chiwas, fordi det meste er farlig for de fleste hvis de ikke har lært.
Og derfor har både slike som jeg og en tung industri gode grunn for å arbeide videre.

Forresten gjerne også uten kunder som ikke ønsker å være kunde siden vi da kan bruke tiden for folk som trenger. 
 

Tenk gjerne litt over hva du burde si til folk ellers, før du bare kverulerer nytteløs mot en person.
En god vei, og anbefaling for offentlige forklaringer som aldri forlater nettet, er f.eks. at man tenker som gode foreldre.
Så blir man automatisk mer aktsom før man setter ut paroler som skal gjelde alminnelig,
og man pleier å forhindre at barn hopper i fallskjermliknende ting bare fordi "Supermann" klarte å gjøre det samme i en reklamefilm.

 

Ønsker en fortsatt fin påske. :easter:

:seeya:
Jørg

Dette jeg mener med herske teknikk. Her kommer du med masse påstander som ikke er sagt eller skrevet. Selv om man er motormekaniker er det ikke derme sagt at man kan kjøre bil :)

At du føler det er nytteløst er opp til deg, men du er fortsatt hjertlig velkommen igjen å se mitt opplegg, så kan du gjerne skyte spurv med kanon for min del.

Ser du drar inn det med foreldrer: du binder vel ikke ungene fast inne fordi de kan slå seg ute?

Selv om du tror på noe behøver ikke det være fasit osv osv. Kall meg gjerne en fare for andre, men du påstår du kan dette ut og inn, noe som jeg er helt uenig i. At du kan dynamoer? sikkert. At du er en god selger, ja det er et inntrykk som jeg har.

Fortsatt god påske.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 13.4.2017 at 2.51:

Dette er gode dynamoer, men med en slik batteribank du planlegger "ber" du formelig om at den skal ta kvelden. Husk også at dette er en dynamo som koster en del kroner om du skal kjøpe en lik ny. Legger du opp til strømbegrensning har du en god mulighet for at oppsettet ditt kan vare lenge uten bekymringer. Pass også på at du får overvåkning av temperaturen på dynamoen. Balmar har vel en regulator med strømbegrensning og temperaturkontroll?

 

Jörg: Jeg kom tidligere med forslaget over til Framtia. Noen kommentar til det? Hva mener du er en god måte å løse dette på?

 

 

Framtia skrev On 13.4.2017 at 14.21:

Da har jeg endelig fått startet båtpåska. Ser nå til min forundring at dynamoen ikke er 80amp som angitt, og at den i stedet er 125A. Har prøvd å google modellnummer, men ikke lett å finne ut hvilket merke dette er. Noen som kjenner den?

 

Så da får jeg vel høre på nytt med makspower om de har erfaringer med denne jfr behov for laderegulator.

 

 

20170413_135929.jpg

 

Jeg ser at du ikke har fått noe tilbakemelding på den dynamoen du har. Dette er jo en vesentlig større dynamo enn det du skisserte først, og om den ikke er vesentlig større i fysisk størrelse og har bedre vifte og konstruksjon for å kvitte seg med varmen, så vil overoppheting være et enda større tema. 

 

Jeg holder derfor på forslaget mitt over, altså en laderegulator med mulighet for å begrense ladestrømmen. Da kan du begrense ladestrømmen kraftig i utgangspunktet og kjøre den lenge mens du måler temperaturen. Hvis du måler temperaturen på overflaten, så husk at temperaturen i stator er vesentlig høyere. Hvor mye høyere vet jeg ikke, men det kan kanskje Jörg svare på? Så kan du gradivis og kontrollert øke ladestrømmen mens du hele tiden har kontroll på at temperaturen ikke blir høyere enn du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutes ago:

Jeg holder derfor på forslaget mitt over, altså en laderegulator med mulighet for å begrense ladestrømmen. Da kan du begrense ladestrømmen kraftig i utgangspunktet og kjøre den lenge mens du måler temperaturen. Hvis du måler temperaturen på overflaten, så husk at temperaturen i stator er vesentlig høyere. Hvor mye høyere vet jeg ikke, men det kan kanskje Jörg svare på? Så kan du gradivis og kontrollert øke ladestrømmen mens du hele tiden har kontroll på at temperaturen ikke blir høyere enn du ønsker.

 

Helt enig Komodo.

Kanskje Joerg kan svare på denne også,

Balmar dynamo og regulator - er det mulig å lese av temperatur på dynamo direkte på regulator eller over NMEA2000?

Link to post
Share on other sites

Chiwas skrev for 2 timer siden:

1. ... men du er fortsatt hjertlig velkommen igjen å se mitt opplegg,

2. ....så kan du gjerne skyte spurv med kanon for min del.

1. Du får ikke gratis time, og du ville jo ikke bli kunde her.
Så, hva skal jeg besøke deg?

2. Det er omvendt, Chiwas, men du ha kanskje ikke forstått hva jeg skriver.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 1 time siden:

 

Helt enig Komodo.

Kanskje Joerg kan svare på denne også,

Balmar dynamo og regulator - er det mulig å lese av temperatur på dynamo direkte på regulator eller over NMEA2000?

Hei.
(Sensor-) Temperaturen kan leses rett på display som finnes på regulatorene.
Annen dataoverføring er ikke mulig.

Det beste er uansett å begrense dynamoene (-er i det hele tatt) så vidt at den går fint på godt under 100°C, til en hver tid.
Noen dynamoer kan gå varmere, men hvorfor skulle man.
Disse få Watt ekstra er ikke nok vert at man sliter på dynamoer isteden.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Jörg: Jeg kom tidligere med forslaget over til Framtia. Noen kommentar til det? Hva mener du er en god måte å løse dette på?

 

Hei igjen Komodo.
Nei, jeg har bare ikke kommentert dette siden jeg er helt enig med deg.

Strømbegrensning er viktig når man kjører krevende strømspisere over lang tid, og ikke minst vekslende kjøleforhold.
Om det er store forbrukere eller noe intakt Litiumbank som kan suge livet fra dynamoer er ikke noe forskjell.

:seeya:
Jørg

(NB: Hvis jeg ikke svarer rett etter direkte spørsmål da er det fordi vi er opptatt med en del ting over hele påske og frem til onsdag/torsdag.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

diskusjonen her går på at batteriene er fine de, men man må også ta hensyn til at de er så ladevillige at man kan overbelaste dynamoen om den ikke er rett regulert da denne vil gå på maks lenger enn den er lagd for? 

Batteriene er bra de, meget bra. Men som med mye annet går det ikke an å lufte andre synspunkter enn menigheta uten å bli idiotforklart.

Disse batteriene kan gi nesten ubegrenset med strøm, og ta ubegrenset med strøm. Derfor har de en intern sikring som hindrer at de blir varme.

Og derfor, hør på Jørg.

En annen sak er at slike batterier skal ikke lades helt opp. Det reduserer levetiden.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg ser at du ikke har fått noe tilbakemelding på den dynamoen du har. Dette er jo en vesentlig større dynamo enn det du skisserte først, og om den ikke er vesentlig større i fysisk størrelse og har bedre vifte og konstruksjon for å kvitte seg med varmen, så vil overoppheting være et enda større tema. 

 

Jeg holder derfor på forslaget mitt over, altså en laderegulator med mulighet for å begrense ladestrømmen. Da kan du begrense ladestrømmen kraftig i utgangspunktet og kjøre den lenge mens du måler temperaturen. Hvis du måler temperaturen på overflaten, så husk at temperaturen i stator er vesentlig høyere. Hvor mye høyere vet jeg ikke, men det kan kanskje Jörg svare på? Så kan du gradivis og kontrollert øke ladestrømmen mens du hele tiden har kontroll på at temperaturen ikke blir høyere enn du ønsker.

Bare for å sikre det også.
Også her er jeg helt enig i det du sier, spesiell det som du skriver ang. statortemperatur (fint forresten at du fulgte med på BP :thumbsup:).

På den lille skjermen her ser jeg ikke ordentlig.
Men er det tilfeldigvis en Valeo 125?
Da blir det litt reklame likevel og du kan lese dette her.
Balmar leverer fine adaptere inkl. intern reg og MC-614 eller ARS-5 regulator.
Klikk klakk, installert ila. tre kvarter, full kontroll på dynamoen. :wink:

:seeya:
Jørg

 

red. her: Med Litium burde man da velge adapteren med MC-614.
Med alle andre batterier kan også kjøres med ARS-5.

Redigert av Joerg Becker
manglet en informasjon (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg, takk for tips, det blir laderegulator ombord hos meg. 

 

Jeg tror det er en Valeo 125A. Følgende betegnelser finnes skrevet på den: SG10S078 og C639773A, men når jeg googler disse finner jeg ingen sikker identifikasjon (men får opp en del treff som indikerer at det er en Valeo). Tilsvarende og jeg googler yanmar 125A alternator finner jeg at det trolig er en Valeo. Det hadde vært flott om denne kunne benytte MC-614 (på nettsiden din finner jeg kun referanse til Valeo 120)?.

 

På min båt har jeg et batteriskille mellom start og forbruksbank som heter Victron Cyrix-ct, dette bør trolig byttes med et Cyrics Li-ion skille? Skal beholde mitt AGM-startbatteri.

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 15 timer siden:

Jeg tror det er en Valeo 125A. Følgende betegnelser finnes skrevet på den: SG10S078 og C639773A, men når jeg googler disse finner jeg ingen sikker identifikasjon (men får opp en del treff som indikerer at det er en Valeo). Tilsvarende og jeg googler yanmar 125A alternator finner jeg at det trolig er en Valeo. Det hadde vært flott om denne kunne benytte MC-614 (på nettsiden din finner jeg kun referanse til Valeo 120)?.

 

På min båt har jeg et batteriskille mellom start og forbruksbank som heter Victron Cyrix-ct, dette bør trolig byttes med et Cyrics Li-ion skille? Skal beholde mitt AGM-startbatteri.

 

Det var da min feil, beklager.
Her i huset suser tallet 125 rund siden flere dager, da ble jeg vel påvirket av det. (2 dager til :rolleyes:)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Settet til Valeo kan Balmar-offisiell kun brukes på Valeo 120  Ampere, med tilhørende nummer som beskrevet på nettsidene og nettbutikk.
Uoffisiell kan man selvfølgelig undersøke om delene og oppbygging er like på begge dynamoer når man først ser at det synes så.

Ellers kan temmelig alle dynamoer (som -ikke- påvirkes av / er integrert i motorstyringen)
bygges om til bruk med ekstern regulator, uansett hvilken type man bruker.

 

Forskjellen i dette tilfellet ville være at det settet tilbyr backup regulator,
mens manuell ombygging gjør at den eksterne regulator jobber alene.

Så må man granske om man kan sove uten slik, eller har faktiske behov for ytterligere reserve.

Men tross alt installerer man jo en slik regulator bl.a. for å holde se innenfor bestemte grenser
slik at man nettopp ikke ha behov for backup.
Og trenger man virkelig (f.eks. for å sikre seg på laaang langtur) da kan man også bruke en reserve til "kr. 600,-".
Den kan da ikke flertrinn mm, men regulerer på et ufarlig nivå.

---------------------------------------

 

Ang relébaserte styringer.
Jeg følger ikke med på alt i batterimarkedet, men mener at MaksPower leverer batterier med innebygget BMS som ikke ha styreutganger.
I så fall kan den ikke styre annet enn seg selv, og det betyr at man har behov for konstante forbindelser.
Dvs. avbruddfritt, slik at ikke dynamoene mister kontakt til batteriene, som betyr at man trenger backup som f.eks. startbatteriet.
Akkurat som du egentlig har forstått allerede.

..fortsatt god påske. :easter:

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En ting man vel skal være obs på er lading og bruk av lithiumbatterier i kulde. Ladespenningen skal reduseres i når de er kalde, og kapasiteten vil vel også reduseres.

Er det den lavere energitettheten i LiFePo4 som gjør at dette ikke er en like stort utfordringen som med batteriene som brukes i elbiler? (Feks Tesla løser vel dette ved å bruke kjøleveske som henter varme fra motoren og varmer opp batteriene når man har kjørt litt.)

Link to post
Share on other sites

Det oppgis vel vanligvis bruk/kapasitet ned til -20C, og da er kapasiteten gjerne det halve av oppgitt kapasitet ved +20C. (I motsetning til blybatterier som vel oppgir kapasitet ved 0C.) Jo kraftigere det brukes, jo varmere blir det og dermed også mer velfungerende. (Typisk triks for elbil-eiere er å slå på noe som trekker mye strøm en liten stund før man starter bilen.)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...