Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

De siste årene har det gått over stokk og stein med båtførerprøven, det har dukket opp drøssevis av "Alt-på-en-dag-med-100%-bestått-garanti". Her rekker man såvidt å pugge de spørsmålene som kommer til prøven. Man lærer stort sett ingen ting, men "kjøper seg en lapp"!

 

 

Kan man ikke ta prøven som privatist uansett? I mine øyne høres da dette mer ut som en sak for Forbrukerrådet enn Sjøfartsdirektoratet. Vil man at kandidatene skal gjennom en viss undervisning med en viss kvalitet må man gjøre denne obligatorisk først.

Link to post
Share on other sites

 

Gjøre rede for datum? Jeg kjenner 5-6 personer som kan det. Og det er ikke småbåtbrukere men et høyt spesialisert fagmiljø.

 

 

Vil mene at vi småbåtbrukere også bør kjenne til hvilket datum som skal brukes. I alle fall vi som bruker papirkart eller kartplottere for å finne frem på sjøen. Er det ikke riktig datum på kart eller plotter kan det gå skikkelig over stokk og stein. 

Link to post
Share on other sites

Skal åpent og ærlig inrømme at jeg har glemt mye av pensumet både for båtførerprøven og D5L, men hva er "gjøre rede for datum"?

 

Å vite forskjellen mellom de forskjellige datum f.eks. "NGO48" - "ED50" og "WGS84" var ett av spørsmålene til D5L eksamen, så jeg vil tro du finner forklaringen i læreboken din Komodo. :confused:

Link to post
Share on other sites

-men datum har alt å si dersom man ber om assistanse. Ihverfall må man oppgi at man bruker noe annet enn wgs 84.

 

Derfor er kartdatun viktig å kjenne til og svaret på et spørsmål er ikke værre enn: "det finnes ulike standarder for kart som resulterer i ulike tallkoordinater for en gitt posisjon. I Norge bruker vi WGS84. Bruker man en annen standard, må dette oppgis når man refererer til posisjon".

Link to post
Share on other sites

Det er vel båtens posisjon i forhold til holmer og skjær i landskapet som er det viktigste vil jeg tro og ikke båtens posisjon i kartet på plotteren. Så litt bøss betyr det vel.

 

Og nettopp derfor er det viktig å se seg litt rundt i "terrenget", men tror faktisk ikke at man i voksen alder må gå på skole for å skjønne det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 Norge bruker vi WGS84. Bruker man en annen standard, må dette oppgis når man refererer til posisjon".

 

For å spikke flis, egentlig bruker vi EUREF90.

Økonomisk kartverk er i NGO48. Topografiske kart er i enten WGS84 eller ED50 avhengig av farven på gradnettet.

I Nordsjøen brukes gjerne ED50.

Link to post
Share on other sites

Er du usikker bruk lengde/breddegrader i minutt eller som desimalgrader. 

Desimalgrader er veldig greit å forholde seg til synes eg. Eks. 60.123456 Nord - 5.123456 Øst

 

Begynner du med utm må du vite sone, roter du her er du ute å sykler

Men har du d5l burde enhver format være plankekjør

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stor andel av de som benytter en fritidsbåt tror dere har praktisk utbytte av denne diskusjonen (siste innleggene) sett i et sikkerhetsperspektiv? Mer enn en promille?

Tipper 80% av de som synes duppedingser finner gps og kartdata interessant. 

Noen andre får komme opp antall % som liker duppedingser. Der hasje eg peiling

Link to post
Share on other sites

Innleggene om "å gjøre rede for datum" taler vel for seg selv - dette trenger man ikke for å ratte båten ut til hytta. At det kan være interessant å lære seg hva kartdatum er, kan sikkert stemme for noen. Jeg er mer usikker på om det bør være obligatorisk kunnskap blant den jevne småbåtfører i Norge (som antageligvis ikke har kompass i båten engang). Man trenger heller ikke manøversignaler i tåke. Jeg har bodd ved sjøen hele livet - og tror aldri at jeg har hørt en båt gjøre et annet manøversignal enn fem korte (som er komplett umulig å misforstå hvis det er et tankskip eller cruiseskip som gir signalet). 

Dersom man leser hva som er pensum, ser man raskt endel punkter  som ikke hører hjemme hos den vanlige båtbruker - og som burde vært gått dypere inn i dersom man skal langt på tur. 

At prøven slik den er idag fremstår som proforma, kan myndighetene takke seg selv for. Pensum er et studie i teori, med en kombinasjon av ubrukelig kunnskap, mangler i pensum og skal dekke for mange scenarioer. Som trådstarter selv nevner, den skal jo dekke bortimot alt av norske fritidsbåter (små, store, motor, seil) i alt slags vær (sol og storm) over hele kloden (innsjø i europa eller stillehavet) til alle døgnets tider (natt eller dag).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hvor stor andel av de som benytter en fritidsbåt tror dere har praktisk utbytte av denne diskusjonen (siste innleggene) sett i et sikkerhetsperspektiv? Mer enn en promille?

 

Nei, det kan virke som det ikke er den helt store interessen for datum og opplæring i båt.

 

De fleste fritidsbåter har i dag kartplotter. Følgene av å sette feil datum på plotteren, kan i verste fall være at posisjonen på båten er opptil 500 meter feil i forhold til hvor du tror du befinner deg. Det kan få fatale følger i ukjent farvann. For meg er i hvertfall slike detaljer veldig viktig sett fra et sikkerhetsperspektiv.

 

Jeg og mange med meg, som ikke er fødte verdensmestere, må tilegne oss slik kunnskap med blant annet kurs og selvstudium.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, selvstudium er fornuftig siden trening jo som bekjent gjør mester. Samtidig er det viktig å minne om at å ta en titt rundt seg i terrenget er fornuftig selv om enkelte mener at folk flest (med mindre de har tatt kurset da?) som ikke har tatt kurset sitter med nesa i skjermen og nekter å erkjenne at fjellet foran båten er der.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Følgene av å sette feil datum på plotteren, kan i verste fall være at posisjonen på båten er opptil 500 meter feil i forhold til hvor du tror du befinner deg. 

 

Mnei. Plotteren vil fortsatt plassere deg på samme sted i forhold til merker og land.

Det som vil endres er tallene som viser egen posisjon og cursorposisjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...