Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Kanskje man bør revurdere ordningen for "førerkort" for småbåt ut fra dette?

Kanskje det bør lages flere "klasser" med varierende rettigheter ut fra behov, en båtførerprøve "light"?

 

Mitt inntrykk fra Østlandet, kysten mellom Lista og Strømstad, er at 70-80% av båtene her er mindre enn 25 fot.

[....]

 

Kanskje dette er tenkt på allerede? 

Alle båter under 8 meter og 25hk er sertifikatfrie. Kanskje det burde vært 9 meter og 50 hester, eller bare 50 hestekrefter eller, eller, men denne gruppen båtbrukere er allerede tenkt på i lov og forskrift. 

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normale dagsturbåter og hyttebåter i dag er ofte 18-20 fot og har gjerne utenbordsmotor på 75-115hk med toppfart 25 - 35 knop.
Her er en gruppe som det kanskje bør stilles krav til p.g.a. hastighet. Men de kommer neppe til å ha behov for navigasjonskunnskaper for å krysse åpne hav.
 
Jeg synes ikke det blir riktig å justere opp grensen for sertifikat-fritak ut fra dette.
Ønske meg heller at opplæring og båtførerbevis kan differensieres ut fra behov.

Synes det er bra at Sjøfartsdirektoratet har kommet på banen og skjerpet inn kravene i forhold til "bestått-garanti".

Det man trenger som båtfører er et minimum av kunnskap, ikke et bevis på at man har vært til stede på et kurs.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det jammen litt av hvert å lese :giggle:

 

Det kan allikevel virke som om ganske mange "glemmer" hvilke førerrettigheter dette båtførerbeviset gir.

Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden!

Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet.

 

Kanskje dette er verdt å tenke over før man sabler ned opplæring, kunnskap og erfaring?

 

Med all respekt Poseidon: Der slapp du katta ut av sekken! Dette er jo veldig kjekt for dem det angår. Men det angår ikke de aller fleste fritidsbåførere i Norge. Men på skolebenken skal de, selv om de bare skal ta jolla over sundet til landstedet. Og så må det skjerpes inn, så det ikke blir for lett . . .

 

Var dette hensikten med å innføre en obligatorisk båtprøve,  eller var det for øke sikkerheten blant vanlige fritidsbåtførere? Jeg synes du med dette utsagnet med all tydelighet viser at man fullstendig har bommet på målet og navigerer videre ut i det blå.

 

Jeg mener ikke å sabler ned på opplæring, kunnskap og erfaring. Og pensum til båtprøven er sikkert fint, men prøven burde være frivillig i sin nåværende form.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jepp. Burde være frivillig å ta sertifikat på bil også. Makan til inntrengning i min personlige frihet å kreve at man skal bruke tusenvis av kroner og mange timer på å ta lappen!

Tvert i mot, sertifikat plikt på vei burde vært kraftig utvidet.

En syklist i god kondisjon greier fint å holde 30 Kmt+ i tett trafikk og blant småbarn og gamle.

Helt uten sertifisering. 

Og med tilgang til el-sykkel trenger man ikke engang være i god kondisjon.

Og alt dette uten krav til hverken redningsvest eller hjelm heller.

 

Bare for ordens skyld : mitt innlegg er ment minst like ironisk som ditt, så kan du jo vurdere selv hvor den lista ligger  :giggle:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror også det er et poeng å se litt vekk fra selve båtførerprøven og se på andre effekter det å innføre et krav, uansett innhold egentlig, har. 

 

Det første er at en får færre "impulsbåtfolk". Det har vel blitt sånn for mange i dag at det er lettere å bruke x hundretusen på en båt enn fire timer + på en båtførerprøve. Resultatet av krav om båtførerprøve blir at båtkjøp blir mer veloverveid og jeg tror en ender opp med folk på sjøen som har litt mer en kortvarig lyst og interesse for båtlivet. Det ser jeg på som positivt. Men det er jo en en begrensning ifht tidligere hvor det kun var pengene som hindret en i å bli båtfører i en fei. Men jeg klarer ikke helt å se at det er det helt store "frihetsrøveriet" som mange vil ha det til, særlig ikke når det er så lett og kjapt å ta prøven som det er. 

 

Det andre er at man holder enkelte av de som har problemer med å tilegne seg teoretisk kompetanse borte fra båtlivet. Det ser jeg på som negativt, men samtidig delvis riktig. Spørs jo litt hva som er bakgrunnen for at en ikke klarer en båtførerprøve. Om det er lærevansker av en eller annen grunn så bør det være mulig/tilgjengelig å få til en tilrettelegging slik at en får tilegnet seg den kompetansen som kreves og avlagt prøve.

 

Om det er faktiske evner til å tilegne seg og forstå det handler om så er jeg tilbøyelig til å mene at det kan være riktig med tanke på sikkerheten både for den enkelte og andre på sjøen. Med et krav om prøve/test så sier man at det kreves et minimum, klarer man ikke det så er man i realiteten ikke egnet til å føre båt (hvis det kun er evnene det står på). 

 

Så kan en jo diskutere om det bør være et minimums kompetansekrav for å føre båt på sjøen. Mange mener småunger er mer en kompetente nok til å føre feks en rib i 20+ knop i skjærgården og ferietrafikken, andre mener de samme ungene utsetter seg selv og andre for stor fare, så jeg er ikke i tvil om at meningene er delte. 

---------------

 

Selv er jeg usikker, men føler at debatten ihvertfall har overbevist meg om at innholdet i båtførerprøven antagelig er helt feil hvis målsettingen er å redusere ulykker og skader/dødsfall på sjøen. Båtførerprøven i dagens form er vel egentlig gammelmodig og ment for en helt annen målgruppe enn hva den blir brukt på i dag. 

 

Men samtidig kjenner jeg ikke den faktiske og offentlige målsettinga med å innføre obligatorisk båtførerprøve. Uten å vite det blir det litt meningsløst å mene så mye egentlig. 

 

Å gjøre båtførerprøven om til et slags "sikkerhetskurs" tror jeg uansett vil gjøre at de fleste vil føle at den er mer relevant, uansett båttype og bruk. 

Link to post
Share on other sites

Og med tilgang til el-sykkel trenger man ikke engang være i god kondisjon.

 

Det er nok riktig, men el-sykkelen kutter "motorkraften" ved cirka 25 km/t samt at det er godt dokumentert at man kommer i form ved å bruke el-sykkel.

 

Forøvrig tror jeg ikke det finnes noen førere av båt uansett alder, kjønn, legning eller etnisitet som IKKE er kjent med et begrep som vikeplikt og faktisk vet hva det er og praktiserer det på landjorda. Der lærer man også (på landjorda) at fart kan drepe, vannet er vått og kaldt samt at det er lov å ta hensyn. Men for all del; enkelte (gjerne de som lever av å formidle denne kunnskapen) må gjerne fortsette å tro at et obligatorisk kveldskurs blir deres første møte med slike enkle fakta!

 

Og så venter vi fortsatt i spenning på hvordan "rikets tilstand" er i Norge sammenlignet med "alle andre land" som har hatt slike lovpålagt kurs/sertifikater i lang tid samt utviklingen i Norge etter innføring av slikt. Men jeg holde rikke akkurat pusten i påvente av slik "dokumentasjon", langt derifra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden!

Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet.

 

Igjen, slike ting er totalt meningsløst for den gjennomsnittlige fritidsbåteier. Igjen, den gjennomsnittlige fritidsbåt er en åpen båt eller vindskjermbåt med påhenger som ikke har noen form for navigasjonsutstyr ombord. Båten brukes kun til korte turer i kjent farvann.

Dette er ikke et angrep på opplæring og erfaring.

Link to post
Share on other sites

Igjen, slike ting er totalt meningsløst for den gjennomsnittlige fritidsbåteier. Igjen, den gjennomsnittlige fritidsbåt er en åpen båt eller vindskjermbåt med påhenger som ikke har noen form for navigasjonsutstyr ombord. Båten brukes kun til korte turer i kjent farvann.

 

Men,,,,,,,,,,,  kommer en unna disse?

https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter/ 

 

Barn under 16 år kan kun føre fartøy under 8 meter med motorytelse opp til 10 hk og maksimal hastighet 10 knop

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hvor stort er problemet med denne gruppen?

 

Forøvrig er ingen hevet over loven, den gjelder alle enten de har eller ikke har , avlagt noen prøve, også de som ikke er lovpålagt å ha tatt denne prøven!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eg synest årlig det kjem artikler eller innlegg om konflikter med vikeplikt, motorbåter som forholder seg feil til seilbåter, manglande hensyn til dykkerflagg, båter på rék, båter som passerer havarister utan å bry seg om signaler. Og stadig økning i assistanseoppdrag. Eg synest det er mykje som tyder på at kunnskap er låg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eller følger pensum ++

De rir ikke den dagen de saler i sjøfartsdirektoratet etter dette skrivet å dømme

 

PUBLISERT: 27.09.2012

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er bekymret for kvaliteten på maritim utdanning i Norge, etter 150 avvik i forbindelse med revisjoner de 2 siste årene.

- Dersom kvaliteten på Norsk maritim utdanning er for dårlig, vil dette også svekke omdømme til Norge som en kvalitetsnasjon innen shipping, sa Olav Akselsen i forbindelse med Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund.

 

Og vi er bunnet opp til denne og vi har vel ikke de strengeste krava til pensum.

 

International Certificate for Operators of Pleasure Craft Resolution No. 40

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2015/sc3wp3/ECE-TRANS-SC3-147r4e.pdf

 

https://www.sjofartsdir.no/veiledninger/ofte-stilte-sporsmal-om-icc/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eg synest årlig det kjem artikler eller innlegg om konflikter med vikeplikt, motorbåter som forholder seg feil til seilbåter, manglande hensyn til dykkerflagg, båter på rék, båter som passerer havarister utan å bry seg om signaler. Og stadig økning i assistanseoppdrag. Eg synest det er mykje som tyder på at kunnskap er låg.

 

Hvor stort er problemet egentlig? Er det økende, eller synkende når man hensyntar økning i antall båter/bruk og sett i forhold til innføring av nye regler?

 

Jeg ser at du viser til hva du hører og leser mht hvor ille alt har blitt, men du har ikke sett dette selv i din fart til sjøs, eller?

 

For egen del har jeg nesten ikke hatt noen økning i premien på min kaskoforsikring til tross for hvor ille alt er, hvor dyrt alt har blitt osv som jeg synes burde være en viss indikasjon på at det hele er noe overdrevet for ingen vil vel hevde at selskapene driver med "blåkors"?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er problemet egentlig? Er det økende, eller synkende når man hensyntar økning i antall båter/bruk og sett i forhold til innføring av nye regler?

 

For egen del har jeg nesten ikke hatt noen økning i premien på min kaskoforsikring til tross for hvor ille alt er, hvor dyrt alt har blitt osv som jeg synes burde være en viss indikasjon på at det hele er noe overdrevet for ingen vil vel hevde at selskapene driver med "blåkors"?

Fakta om Fritidsbåtforsikring,

Nå er det ikke  alt som blir innmeldt til  forsikringen men, økningen 2013-14 var på 16%  2014¨- 15 på 0,8%  10721 skader i 2015. 3 Kv. 2016 opp 10,2%

PS.2010 -11 minus 5,9% 9747 skader  2011 -12 minus 8,5 % 8915 skader en så vel ikke det på premien.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det andre er at man holder enkelte av de som har problemer med å tilegne seg teoretisk kompetanse borte fra båtlivet. Det ser jeg på som negativt, men samtidig delvis riktig. Spørs jo litt hva som er bakgrunnen for at en ikke klarer en båtførerprøve. Om det er lærevansker av en eller annen grunn så bør det være mulig/tilgjengelig å få til en tilrettelegging slik at en får tilegnet seg den kompetansen som kreves og avlagt prøve.

Lærevansker er vel ikke dekkende om man ikke kommer seg helskinnet gjennom et båtførerkurs, da må vi vel hente fram et begrep som ble brukt i skolen før i tiden: Evneveik.

 

Jeg mener forøvrig det bør være et sertifikat for å føre enhver båt. Sertifiseringsprosessen bør være høytidelig og nøye overvåket av eksterne sensorer og sikkerheten på at fusk ikke er mulig bør være høy. Kurset kan godt være kort, men disse punktene må ivaretas grundig:

  1. Hold styrbord i leia.
  2. Bruk lanterner når det er mørkt.
  3. Vikepliktsregler.

I denne rekkefølge. Denne sesongen har jeg møtt flere voksne menn (40-60 åra) som meget tydelig ikke behersker disse reglene. Dette er jo forøvrig en aldersgruppe som ikke behøver å ta kurs, og dermed aldri får greie på at man skal holde styrbord i leia og vike for de som kommer fra styrbord.

 

Det var tre episoder hvor jeg spesielt merket meg dette med holdning til å vike. Det kommer altså en båt som krysser min kurs fra babord bra nøyaktig i 90 grader. Farvannet er åpent og oversiktelig. For moro skyld bestemmer jeg meg for å se om vedkomne viker dersom jeg opprettholder min fart og kurs. Når situasjonen begynner å "spisse seg" og det andre fartøyet ikke viser noen tegn overhode til å overholde vikeplikten drar jeg av trotlene og legger hardt babord for å komme klar.

 

Nå skal det sies at det aldri var noen farlig sitiuasjon i disse tre tilfellene, jeg fulgte jo godt med og dro av på farten. Ikke hadde jeg spesielt høy fart heller (mellom 5 og 10 knop), men dersom jeg ikke hadde veket lurer jeg på hva som hadde skjedd. De andre båtførerne viste jo overhode ikke tegn til å vike. Hadde det gått så langt som kollisjon tro? Og hva kommer det av at disse båtførerne ikke overholdt vikeplikten? Jeg kommer med en 30 fots båt i åpent farvann og vil si jeg er meget godt synlig. Båtene jeg møtte var forøvrig en Sandvik 945, en Fairline Targa ca 50-55 fot, og en Princess med flybridge ca 40-45 fot. Det kunne blitt en temmelig stygg smell om den Princessen (som kom i plan) hadde rent oss i siden midt ute på åpent vann langt fra land!

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er Norge ett av de få land i Europa, som ikke stiller sertifiseringskrav til båtfører født før 1980.

I praksis vil det si er du kan føre båt opp til 50 fot eller 14,99 meter, med ubegrenset motorstørrelse, uten noen form for kompetansebevis..

 

Er nok ikke bare Norge nei.

 

Jeg har en 5 meter skjærgårdsjeep i Spania, med Spansk flagg...

 

Ingen spørsmål om sertifikat fra verken havnen jeg ligger i eller forsikringsselskapet jeg er forsikret oss..

 

Ang trådstarter så har han vel muligens en agenda...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fakta om Fritidsbåtforsikring,

Nå er det ikke  alt som blir innmeldt til  forsikringen men, økningen 2013-14 var på 16%  2014¨- 15 på 0,8%  10721 skader i 2015. 3 Kv. 2016 opp 10,2%

PS.2010 -11 minus 5,9% 9747 skader  2011 -12 minus 8,5 % 8915 skader en så vel ikke det på premien.

 

Ta en kikk på sommerværet i de samme årene og se om det er en sammenheng, kanskje sågar den motsatte av hva man ville tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser at kalt vær kan da sammenheng med økning i antall båtbranner i 14/15 men, det er bare 350 av de ca.11000 skader.

Kan det ha sammenheng med mangelfulle kunnskaper??

 

Sånne utsagn blir bare flåsete. Årsakssammenheng mellom båtbranner, kaldt vær og kunnskap på båtførerprøven har vel aldri blitt studert såvidt meg bekjent. Ulempen med slike utsagn på et forum er at de trekker diskusjonen ned - og ødelegger noe som var en grei meningsutveksling.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...