Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Bruk det datumet du føler for Navid, diskusjonen her går på om du i det hele tatt trenger den kunnskapen for å ratte skjærgårdsjeepen din til og fra hytta. Eller om den kunnskapen man trenger dersom man faktisk reiser lenger er godt nok ivaretatt. Altså - hvorvidt den prøven som gjennomføres idag er relevant.

Som et eksempel kan man dessverre bruke misvisning og kompasskurs. Jeg tør påstå at 80-90% av all fritidsbåttrafikk i Norge foregår i relativt pent vær (sol/delvis overskyet/overskyet uten regn og tåke), innen 30 minutters reisevei fra hjemmehavn, med kysten godt innen sikte og/eller med henblikk på å komme seg på land innen ca 30 minutter. Denne gruppen båtførere trenger bare en veldig enkel opplæring - og de langt færreste av dem har et kompass i båten engang (i frykt for tyveri). Dersom man tilhører de 10-20%-ene som drar på lengre turer må/bør man nødvendigvis ha en helt annen form for opplæring - og bør være interessert i dette for egen, og familiens, sikkerhets skyld. 

Statistikkene viser at de som dør i båtulykker overveiende er voksne menn (over 40, dvs sta, gretne gamle gubber som oss), som er alene i båten, har drukket alkohol og er ute og fisker. Dette er IKKE målgruppen for båtførerprøven idag - og den vil nok dessverre aldri ha noen påvirkning på denne gruppen mennesker. Dette er stort sett erfarne båtfolk, som bruker båten mye, kan regelverket bedre enn de fleste, men som VELGER å gi blaffen. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli; Joda, jeg skjønner hva dere diskuterer.

 

Nå er det 35 år siden jeg tok mitt båtførerbevis. Den gang var det kveldskurs med oppmøte på stedets skole i et klasserom med en pensjonert sjøkaptein fysisk tilstede som kursholder. Kurset gikk over flere kvelder. Jeg lærte mye på det kurset som jeg har hatt stor glede av siden. Både når det gjelder båtbruk, sjøveisregler, landterneføring og signalfigurerer, utstyr i båten, nødsignaler, navigasjon, sjøkart, fyr og lykter, kompass, teoretisk manøvrering, fortøyning, hardt vær, livredning, brann og naturvern. Kurset ble avsluttet med skriftlig eksamen uten å få se hva sidemann svarte.

 

Nå kjenner ikke jeg til pensumet til dagens båtførerbevis, men etter det jeg forstår så har pensumet blitt tynnere og eksamen enklere. Men jeg vil mene at de som er interessert i å ferdes i båt på havet må jaggu kunne lære seg litt sjømannskap og gjerne ta en eksamen som ikke er kjøpt. Om du trenger kunnskap for å ratte skjærgårdsjeepen din til og fra hytta så er svaret ubetinget ja. Det kan hende du møter meg på din ferd og da forventer jeg at du utviser litt sjømannskap. :giggle:

 

Problemet med dagens båtførerbevis er at det gjelder inntil 15m. Det bør etter min mening være inntil 10 meter og maks 25 knop. D5L  dekker fra 10 m og oppover. At skjærgårdjeepene ikke har kompass, ja det vet jeg. At det er i frykt for tyveri, det tror jeg ikke. Tror heller årsaken er at ingen kan bruke det. Isteden monteres kartplotter.

 

Det var mitt lille bidrag. Lykke til videre med diskusjonen! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

At skjærgårdjeepene ikke har kompass, ja det vet jeg. At det er i frykt for tyveri, det tror jeg ikke. Tror heller årsaken er at ingen kan bruke det. Isteden monteres kartplotter.

 

Jeg tror ikke at man monterer kartplotter fordi man ikke kan bruke kompass, men av den enkle grunn at en kartplotter har en helt annen funskjonalitet enn et kompass. Hvilken nytte jeg skulle ha av å bruke et kompass når jeg tusler rundt i skjærgården på en fin sommerdag vet jeg faktisk ikke, kartplotteren derimot har jeg stort utbytte av å benytte også på slike dager.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo noe med det. Kompass trenger man vel sjeldent dersom man har en kartplotter som virker. Dersom plotteren streiker (har ikke opplevd det ennå) har man vel alltids en telefon med Navionics på. Om ikke annet kan man åpne sjøkart på GuleSider og aktivere gpsèn i telefonen, kommer langt med det også. Ps: Snakker ikke om havseilas nå!

Link to post
Share on other sites

Ps: Snakker ikke om havseilas nå!

 

Nei, og det er jo hele poenget  :yesnod:  Man trenger forskjellig kunnskap - noen trenger masse - da de skal langt. Andre trenger lite, da de kun skal til hytta. Den obligatoriske delen av båtførerprøven burde vært et minste felles multiplum for disse to gruppene. Slik den er idag prøver den å være alt for alle.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 Det bør etter min mening være inntil 10 meter og maks 25 knop. D5L  dekker fra 10 m og oppover. 

 

Og da vil du få enda flere til å gi blaffen i hele båtførerprøven.

Den må legges på et nivå og med et innhold folk forstår.

Å tvinge en med en 35' seilbåt til å ta D5 vil være komplett uforståelig for menigmann.

Til sammenligning:

Oppi høgge her har vi en veistrekning som er helt rett og helt flat.

Det er ingen hus eller kryss.

Det er jorder på begge sider.

Hver gang det er radar der blir nesten samtlige tatt. De forstår ikke hvorfor det er skiltet 60 km/t.

Link to post
Share on other sites

Ps: Snakker ikke om havseilas nå!

Havseilas er mye enklere enn å surre rundt inne ved land. Ingen harde kanter å treffe, svært få båter å styre unna.

 

Er ikke motstander av opplæring, men det er besynderlig at store deler av pensum for båtførerprøven er helt overflødig også på jordomseiling.

Link to post
Share on other sites

Havseilas er mye enklere enn å surre rundt inne ved land. Ingen harde kanter å treffe, svært få båter å styre unna.

 

Du har nok rett i det. Begrepet blir vel litt misbrukt da det fortoner seg ekstra eksotisk og avansert for de fleste som bare farter rundt på dagsturer :smiley:

Link to post
Share on other sites

D5 for båter som er større enn 10m eller går fortere enn 25 knop?

Man skal jaggu høre mye!!!

 

Ok da! Jeg kan fire litt :wink: PS. Det er veldig stor forskjell på D5 og D5L. De to må ikke blandes.

 

Det største problemet er vel at dagens båtførerbevis gjelder for båter helt opp til 15 meter. Grensen burde gå på 10-11 meter. Så kan et utvidet bevis, KL2 om du vil, dekke videre opp til 15 meter. Da kan man få skreddersydd et båtførerbevis KL1 som også dekker skjærgårdsjeepene.

 

Målet kan ikke være at alle på sjøen skal ha en «båtførerlapp», men at de som har en båtførerlapp har lov til å være på sjøen, i båt, og at de vet hva de driver med.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Havseilas er mye enklere enn å surre rundt inne ved land. Ingen harde kanter å treffe, svært få båter å styre unna.

 

 

 

- God tid til å ordne opp hvis noe går gærnt før en reker på land

- Ofte mindre bølge/størm problematikk

- Mye enklere navigasjon

- Stille og fredelig

 

Syns forsåvidt dette gjelder hvor som helst man går når man velger å gå "ute" fremfor langs land. Har aldri skjønt hvorfor så mange kliner seg oppi land på ganske guffne plasser, feks Tønsberg Tønne, Strømtangen fyr osv. Alt blir komplisert, man mister marginer ifht tid hvis noe skjer, og ofte er det mer sjø og drit. 

 

Sikker seilas er også å gjøre det tryggere ved rutevalg. 

-----------

 

Men ja, langt mer krevende å reke rundt i fjæra med båten mtp egentlig det meste, navigasjon, kunnskap osv. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...