Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Og pensum skal være bruk av Word, oppsett av printer og wifi router. 

 

Så er man klar som forumsbruker. 

 

;-) 

-------

 

Rettelse: Pensum skal være bruk av Excel, oppsett av printer og wifi router. Word er for nært hva man kan få bruk for på et forum. Og uansett er noen som kan Excel bedre databrukere enn de som kun bruker forum, så da er det godt nok, bedre en godt nok faktisk. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...] Pensum skal være bruk av Excel, oppsett av printer og wifi router. [...]

For noe tull, vi må ta vare på tradisjonell kunnskap slik at vi sertifiserer forumfolk og ikke folk på forum.Så litt grunnleggende om elektromekaniske logiske porter, litt programmering i Fortran og (siden "alle" har autopilot) PID- og LQ-kontrollere  

Link to post
Share on other sites

Og pensum skal være bruk av Word, oppsett av printer og wifi router.

 

Så er man klar som forumsbruker.

 

;-)

-------

 

Rettelse: Pensum skal være bruk av Excel, oppsett av printer og wifi router. Word er for nært hva man kan få bruk for på et forum. Og uansett er noen som kan Excel bedre databrukere enn de som kun bruker forum, så da er det godt nok, bedre en godt nok faktisk.

Hvordan vil dere ta vare på sikkerheten her da? Syns dere mangler en omfattende bit med oppsett av UPS, enkel feilretting av maskin- og software samt bruk og installasjon av anti-virus.

 

Fra spøk til alvor - jeg tror nok de fleste har lest første tråd. At man av den grunn er enig med Poseidon sier seg ikke selv allikevel.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

NilsPils vedr ditt innlegg #200:

De fleste 'debattantene' tipper jeg vet forskjell på att og fram på en båt, av mindre størrelse og som brukes i strandsonen. Og kanskje litt til

Men, akkurat som på veien, bør det være en viss forståelse hos de som ferdes der at de har et minimumm av kunnskap om kjøreregler og oppførsel i båt. Noe mye mere enn det, gir ikke båtførerkurset, etter min mening.

Men den er et papir / bevis på at du har slik minimum kunnskap. ( ref mopedbevis)

På veien har vi trafikkregler som alle bør følge, og på sjøen foregår det også 'trafikikk', og jeg sitter igjen med en følelse av at enkelte her mener at slikt påbud om sert. griper inn i deres 'frihetsfølelse'. På sjøen skal man slappe av, rekreere, kjøre båt i vilden sky, drikke alkohol for kosens skyld ( under promillegrensa selvsagt) osv osv. Etter å ha lest 'noen' innlegg på Bp de siste årene, kan det av og til fortone seg slik. Om noen føler seg støtt, greit!

På veien er det i dag en bråte sertifikater, krav om sikkerhetskurs, sikring av last, uttrykningskjøring, passasjertillatelse i flere trinn osv osv. Og det TRENGES hos de som utfører slik kjøring.

Samme på sjøen, men her FARVANNET du skal vær / kjøre i som det er viktig å vite litt om. Og 'utaskjærs kan det være litt værre.

Bl.a. om stabilitet, kartretting kompassretting, retting for vind og strøm osv. Osv. For ikke å nevne peilinger og sette de inn i kartet. Som du sikkert ikke trenger for å kjøre mellom Horten og Moss i pent vær.

Jeg har vært til sjøs, jobba med båter osv.osv, men det jeg lærte mest på, var faktisk kystskipperkurset, hvor vi fikk bruk for alle erfaringer fra sjølivet: Stabilitet, treghet, stoppelengder osv. Ikke bare for egen båt, men også for de båter vi faktisk deler sjøen med! Hvor mange finner frem uten navigator i mørket? På noen båter har de hverken kompass eller kart! Hvorfor? Jeg påstår ubevisst uvitenhet. Noe Båtlappen retter litt på. Så hvorfor ikke?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin - på hånden på hjertet så mener du vel ikke i ramme alvor at folk på sjøen ikke er klar over at det finnes noen regler, eksempelvis regler om vikeplikt eller at det er dumt å være (for) full når man holder høy fart i mørket? Foreløpig finnes det absolutt ingen dokumentasjon, eller indikasjon, på at dette "kurset" har hatt noen som helst betydning for sikkerheten på sjøen hvilket er litt underlig siden det er så høyt ansett at det er innført?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Marwin. Kan du vennligst fortelle meg hvorfor det forebygger død og alvorlige ulykker på sjøen at vanlige fritidsbåtførere

må vite hvordan grønne staker ser ut på toppen og kunne binde fast båten med riktig knute. Jeg er ikke motstander av av opplæring og regler, men det får da være måte på galskap!

 

På landjoda har vi trafikkreglene, som alle kjørende, også syklister, forventes å kunne følge uten kurs og eksamen.  På sjøen har vi sjøveisreglene, men noen synes tydeligvis at det ikke er nok.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært til sjøs, jobba med båter osv.osv, men det jeg lærte mest på, var faktisk kystskipperkurset, hvor vi fikk bruk for alle erfaringer fra sjølivet: Stabilitet, treghet, stoppelengder osv. Ikke bare for egen båt, men også for de båter vi faktisk deler sjøen med! Hvor mange finner frem uten navigator i mørket? På noen båter har de hverken kompass eller kart! Hvorfor? Jeg påstår ubevisst uvitenhet. Noe Båtlappen retter litt på. Så hvorfor ikke?

 

En stor del av disse skal bare føre robåten med påhenger rett ut til hytten sin, kanskje bare noen hundre meter...

Link to post
Share on other sites

Er båtlengde og motor under grensen, er det ingen krav til kompetanse.

Men veldig kjekt å ha...

 

Men nå beveger vi oss igjen litt bort fra det som Poseidon startet med:

"Jallaskoler" som fusker i opplæringa, til egen fortjeneste :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forsikre deg/dere om at det var ingenting som ville ha brakt nye momenter i diskusjonen, eller av interesse på annet vis! Jeg oppfattet det heller ikke som noe sensitivt på noe vis og som av den grunn eventuelt ikke skulle tåle dagens lys. I det hele tatt nokså merkelig etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Jallaskoler" som fusker i opplæringa, til egen fortjeneste :-)

 

Og de skolene er et resultat av at pensum for båtførerprøven skyter langt over mål.

Hensikten med prøven skal være å unngå at det oppstår skade på folk, eiendeler og miljø.

Rette kurser? Jeg har aldri sett noen rette en kurs i praksis.  Og dessuten gjør iPhone det langt nøyaktigere.

Gjøre rede for datum? Jeg kjenner 5-6 personer som kan det. Og det er ikke småbåtbrukere men et høyt spesialisert fagmiljø.

Den alminneligste fritidsbåt i Norge er en som blir klassifisert som "motorbåt uten overnattingsmulighet". DC, skjærgårdsjeep eller lignende.

Den blir bare brukt til dagsturer i fint vær. Eieren begriper ikke hvorfor han må gå på et langt kurs for å bruke den.

Derfor får vi "jallakurs".

Link to post
Share on other sites

Ble spent på hva han har sendt nå? Man begynner da ikke å sende IM i en tråddiskusjon, og informere alle som er i tråden om det! Maken!

 

Egentlig ikke noe nytt og viktig, så jeg lar det ligge. Jeg fatter ikke hvorfor det måtte sendes som IM.

 

Han påstår at jeg er motstander av Båtprøven. Det er jeg selvfølgelig ikke. Jeg har selv avlagt prøven på helt frivillig basis, lært mye nyttig og glemt en del. Selvfølgelig er det aldri galt med opplæring og å få testet sine kunnskaper.

 

Mulligan oppsumerer bra det jeg mener i innlegg 220, så jeg skal unnlate å gjenta meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nils, jeg synes du har uttrykt deg tydelig og saklig (som alltid), og jeg er enig i det du skriver. Fint med båtførerkurs, men innholdet kan jo diskuteres.

 

For min del er jeg vel litt usikker på om båtførerkurset strengt tatt behøver å være obligatorisk. Jeg skrev et innlegg lenger opp som ga uttykk for det, men det var ment som et ironisk innslag (usikker på om det ble oppfattet....). Vi har det samme innen dykking. Det er fullt mulig å ta livet av både seg og andre under vann, men opplæring er frivillig. De fleste forstår imidlertid at det er lurt å ta seg et grunnkurs for å få litt kunnskap om utstyr og teknikker før man setter i gang.

 

Når det er sagt synes jeg også at de reglene vi har skal følges, hvis ikke bør de endres. Det som er saken nå er vel at noen kjører kurs som ikke dekker pensum, det være seg båtførerkurs eller D5L. Dersom det ikke reageres på det unnergraver man de som prøver å gi seriøs opplæring.

Link to post
Share on other sites

Har bladd meg igjennom alle 12 sidene og skjønner at man ikke skal være for kritisk til båtførerprøven her :smiley:  Jeg merker at jeg er litt uenig med manges tanker rundt båtførerprøven. Skjønner at mange er sterkt i for mer kunnskap blant båtførere. For hvis man er mye på sjøen opplever man mye rart, irriterende og farlig. 

 

Først en kommentar til de useriøse aktørene: Det er godt det blir tatt tak i dette. For at det skal være noe mening med båtførerprøven må kursene holde en viss standard. Har en gutt litt ute i slekten som tok prøven når han var 16/17. Han gikk ut av kurset uten å ha lært noe. Besto prøven med å juks. Kopierte bare svarene til bestekompisen som satt ved siden av. Sånt ødelegger ikke bare for hans kunnskaper, men gir hele båtførerprøven et dårlig rykte. Aktører må sørge for at sånt ikke kan skje. 

 

Jeg er helt åpen om at jeg er litt skeptisk til båtførerprøven i dagens form. Mange har nok et godt utbytte av den, og blir bedre og sikrere på sjøen. Men det er nok også mange som kun ser på båtførerprøven som noe tull. Som de blir tvunget til å ta uten at de ser noe menig i det. De lærer seg det de må for å bestå, men tar aldri lærdom ut i praksis. Så utbytte er null. 

 

For selvom holdning her inne er veldig for båtførerprøven, er mitt inntrykk at den er veldig dårlig blant mange.

 

Det er nok mange grunner til at mange har en dårlig holdning båtførerprøven . Tror mange sliter litt med at kun de født etter 1980 må ta den. At de føler at de yngre blir pekt ut som dårlige båtfolk og får skylden for mye av det som skjer på sjøen. En annen ting er jo at det er noen som virkelig ikke har bruk for noe av det man lærer når man tar båtførerprøven. De som har småbåter og kun bruker dem i områder de er godt kjent i, har jo ikke bruk for den kunnskapen man får av å ta båtførerprøven. Denne gruppen er nok ofte med på å snakke ned båtførerprøven og når noen er veldig negative til noe, er det lett for at den holdingen sprer seg til mange. 

 

Blir litt langt dette, men jeg har alltid tenkt at båtførerprøven reduserer irritasjonsmomenter på sjøen. Men ikke reduserer de virkelige farlige situasjonene. De som tar stor risiko som for eksempel høy hastighet tett inntil andre båter, kjører i beruset tilstand, fort i ukjent farvann i mørke osv. De endrer seg ikke fordi de må ta et simpelt lite kurs, som båtførerprøven er.

 

Det er jo alltid lett å påpeke hva som man synes er galt med noe, men ikke så lett å komme med gode gjennomføre løsninger. Jeg har ikke et definitivt svar på hvordan man skal gjøre sjølivet bedre og sikrere for alle. Men jeg mener båtførerprøven i dagens form ikke er løsning, og at det bør være mer åpent for kritikk i mot den. 

 

Jeg ville gjort den mer omfattende, for alle uansett når man er født og økt grensen fra 25 hk til kanskje 75/100 hk. Jeg tror det ville vært større aksept for en prøve når man ikke trenger den for å kjøre de minste båtene og da også større aksept for en mer omfattende prøve. Tror for eksempel en praktisk del i mørket hadde vært en ting som hadde reddet liv. Men å gjøre en sånn endring nå er jo vanskelig, for hva skal da skje med alle de som har tatt båtførerprøven?

Link to post
Share on other sites

-ang juks så tror jeg i dag det skal litt flaks til for å kunne kopiere andres svar. Min erfaring var at de andre som tok testen sammen med meg, fikk en del andre spørsmål enn meg og rekkefølgen var ikke lik.

Men det kan jo hende han tok prøven da det var papirutgave. I dag gjøres testen innlogget på en egen nettside.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...