Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

De siste årene har det gått over stokk og stein med båtførerprøven, det har dukket opp drøssevis av "Alt-på-en-dag-med-100%-bestått-garanti". Her rekker man såvidt å pugge de spørsmålene som kommer til prøven. Man lærer stort sett ingen ting, men "kjøper seg en lapp"!

Sjøfartsdirektoratet som tross alt har et visst ansvar for sikkerhet på sjøen har innsett galskapen og har hatt "kursdeltagere" under cover for å dokumentere hva som virkelig foregår, med stor suksess!

 

Nå ser det ut for at Norsk Test som har oppdraget med å administrere båtførerprøven har fått en alvorlig oppstrammer, for idag kom denne informasjonen til alle godkjente testsenter for båtførerprøven.
 

Det skal bli spennende å følge med på utviklingen  :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig, men litt kritisk er jeg her.

Ulempen med høyt akademisk fokus, og økt byråkratisering, kan jo være at ellers dyktige båtfolk ikke tar prøven av frykt for å stryke - ikke alle er født "skoleflinke"; men er fortsatt meget kompetente mao.

 

At et direktorat har anledning til "under cover" virksomhet for tilsyn og revisjon stiller jeg meg undrende til.

 

Skjønner også ved å lese andre tråder i forumet at trådstarter ikke er uhildet, men kan ha økonomisk interesse i saken.

 

Handler vel om å finne "det rette nivået" for alle parter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke oppfatte meg feil, men noen ganger gjør manglende evne til å få til noe at man ikke får gjort det. 

 

Greit det med "dyktige sjøfolk", men om man ikke tilegne seg kunnskap gjennom skrift eller kurs så blir det jaggu vanskelig. Og hvor skal grensa for tilrettelegging gå?

 

For man må jo også holde seg oppdatert etter en opplæring. Om man er aldri så mye naturtalent på sjøen så må man kunne lese og lære seg opp både i forhold til regler og annet i årene som kommer. 

-----

 

Det handler om et allerede lite kurs med svært begrenset kompetanse som må læres og gjengis. Evner man å holde seg kompetent og være "dyktig sjøfolk" om man ikke klarer en slik begrenset prøve? 

 

Noe av poenget med en slik prøve, på godt og vondt, er vel også å luke ut de som ikke klarer den. Det skal være mulig å stryke, noen skal ikke lykkes. Om ikke så ramler vel en del av poenget vekk?

 

Dvs, en kan jo legge opp til at kurset kun må gjennomføres, uten noen form for testing eller prøving, men det tror jeg folk vil oppfatte som enda verre og "dummere" enn at noen faktisk stryker eller ikke får det til. 

-------------

 

Men enig i hovedpoenget. Enda en plass hvor de som ikke evner å ta til seg kunnskap via "skolebenken" kan klare seg forsvinner. Det er trist. Samtidig har det å føre båt på sjøen vel også blitt mer krevende de siste tiårene, så kanskje det er sånn det må bli?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode poenger fra flere i dette med tilsyn og kvalitetssikring. Er vel ingen menneskerett å få båtlappen, og tilsynelatende så finnes det kursleverandører som mener det. Er sikkert smart å få myndihetene aktivt på banene, selv om det er kompleks tematikk.

 

Til sammenlikning: for å kjøre truck på en arbeidsplass kreves det kurs og sertifisering, og dette kompetansebeviset kan man fratas, men å være leder for samme arbeidsplasse, altså ta beslutninger for 100-vis av mennesker kreves det ikke kurs og sertifisering. Skjønner godt at mange mener båtlappen kan være en menneskerett.

Link to post
Share on other sites

 

 

Noe av poenget med en slik prøve, på godt og vondt, er vel også å luke ut de som ikke klarer den. Det skal være mulig å stryke, noen skal ikke lykkes. Om ikke så ramler vel en del av poenget vekk?

 

Dvs, en kan jo legge opp til at kurset kun må gjennomføres, uten noen form for testing eller prøving, men det tror jeg folk vil oppfatte som enda verre og "dummere" enn at noen faktisk stryker eller ikke får det til. 

 

Jeg kan ikke se at det ene skal utelukke det andre.

Med fare for å gjøre enkeltopplevelse til allmenn regel:

Der er folk som sliter med dysleksi. Disse har allerede (gjennom et forfeilet opplæringssystem i den norske skolen) fått lære at de ikke passer i det akademiske samfunnet.

Sjølivet kan være en mestringsarena som disse kan utvikle seg og gjennom årene finne glede i.

At man ved å innføre en tvungen akademisk eksersis for å kunne nyte godt av dette er etter min mening en fortsettelse av en allerede forfeilet politikk.

Det er ingen ting i veien for å sertifisere kursholdere / sensorer som kan utstede kompetansebevis basert på muntlig fremstilling.

 

Jeg er innforstått med at dette KAN medføre at noen vil dele ut urettmessige bevis. Men i så fall er det disse som må tas. Ikke angripe elevene.

 

Mener å huske at der for noen år siden var en ikke ukjent finansmann som fikk sertifikat på denne måten.

Dersom vedkommende overfor (en sertifisert) sensor viser tilstrekkelig kunnskap / ferdighet, mener jeg dette er helt innenfor, og slik reglene burde være.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tvungen akademisk eksersis å stille visse krav om kunnskaper. Båtførerprøven er verdiløs når den uten forkunnskaper kan bestås etter et lørdagskurs fulgt av "eksamen" med bestått-garanti.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven er jo bare teori og den teorien er ikke engang om ting som brukes som f.eks hvordan best manøvrere inn i en båtplass eller hvordan fikse motor osv. osv. Det er mer den typen teori som seilbåter og store skip trenger. Den er veldig tilpasset folk som meg som leser lett det teoretiske men blir verre med det praktiske, men jeg synes man skulle kunnet lært ett eller annet praktisk. Som for meg er poenget å lære noe når jeg først bruker penger og ikke å bare få en verdiløs lapp kombinert med uanvendelige teoretiske kunnskaper.

 

Den andre prøven for båter over 50 fot der har de praksis og hele pakka det er bare det at de færreste er "rike nok" til å eie en båt over 50 fot med vedlikehold tankpåfylling osv. Dermed så er det også de færreste som bruker penger på å ta den.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Me er dagens system er godt nok. Lærer man vikeplikt regler og litt enkel navigasjon og sjøvett så er man langt på vei.

Vi har jo klart oss greit i flere tusen år uten obligatorisk prøve.

Skjerpede regler kommer stort sett som et resultat av kursholderes lobby virksomhet mot sentrale myndigheter. Jo større dette kan gjøres jo mere penger tjener de. Et stjerne eksempel på dette er trafikk skolene på land som har bidratt til at vi har verdens desidert høyeste pris for bil sertifikat.

Større og dyrere opplegg vil kun redusere ungdoms innpass til sjølivets gleder.

Så sant det beviselig ikke foregår fusk så er det det samme om prøven blir bestått av en dags kurs eller 14 dagers kurs.

Link to post
Share on other sites

Jeg ar sagt dette før i lignende debatter.

Dette er overkill.

Den gjennomsnittlige fritidsbåt er en åpen båt, eller en båt med vindskjerm med påhenger.

Den er aldri langt fra hjemmehavn og den er aldri utaskjærs.

Den blir brukt til badeturer eller for å fiske litt til katta.

Den har ingen VHF, ingen kartplottter, ingen GPS og ikkenno kompass.

Å sette eier av en slik båt til å rette kurser blir sett på som overgrep, og derfor gir de blaffen.

Man bør heller forvisse seg om at de respekterer fartsgrenser, badebøyer og naturreservater.

Og de bør kunne vikepliktregler og at skiltet med maks. 4 personer betyr 4 personer.

Link to post
Share on other sites

Vel, har møtt folk som har D5L, og som ikke klarer å håndtere en 35 foter til land, så det er vel ikke bare båtførerprøven det skorter på..

 

BA hadde nettopp et oppslag om hvor enkelt venner og bekjente får D5L lappen vist en har gode kontakter i systemet...

 

Og det er vel litt mer alvorlig, etter som disse skal kunne frakte passasjerer..

 

Tror ikke en trenger å bekymre seg for Båtførerprøven, det er rettet mot personer som egentlig bare trenger basic kunnskaper,

 

noe de fleste som vokser opp ved kysten har..

Link to post
Share on other sites

 

Dette er overkill.

Og de bør kunne vikepliktregler ......

 

Når det kommer til stykket så tror jeg faktisk ikke at det finnes et eneste menneske som fører en båt som ikke vet og/eller forstår at det finnes vikepliktsegler og at høyreregelen kan være et greit utgangspunkt. Dette lærer man i barneskolen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette skulle vel i utgangspunkete være en prøve for å øke sikkerheten til sjøs. Nå er det i stedet blitt et opplegg laget av idealister som vil skape den, i sine egne øyne, perfekte båtfører. Vi har allerede fått en prøve som treffer laaaangt fra målet.

 

Jeg er helt sikker på at det grunnleggende en bør kunne kan læres ved et kort selvstudium eller på et par timers kveldskurs. Men noen vil tydeligvis at vi skal plages med en mengde kunnskap som sikkert er veldig nyttig og interessant for mange, men som ikke er nødvendig for sikkerheten til sjøs. Stort sett burde det holde at en fritidsbåtfører bør kunne det viktigste i Sjøveisreglene.

 

Sånn sett er jeg hjertens enig at dette går over stokk og stein . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det absolutt aller dårligste når eg tok denne prøven var at når prøven var over fikk eg vite hvor mange feil eg hadde og at eg hadde bestått.

 

Men fikk ikke vite hva som var feil. Med andre ord:Eg går vel fortsatt rundt og tror noe som er feil. Dette er laaaaangt under mitt minstekrav når eg skal ta en test. At de tingene eg svarte feil på hvertfall blir ramset opp med riktig svar slik at eg kan lære det.

 

Kurset ellers var veldig bra. Forøvrig tatt hos ts...

Link to post
Share on other sites

Har det vært en evaluering av om det har blitt bedre på sjøen etter at det ble obligatorisk med båtførerprøven? Jeg har ikke  fulgt så godt med i og med jeg selv er gammel og har yrkesskippereksamen(som jeg bare husker bruddstykker fra) og barne mine ikke er interessert i føre båt. Jeg mistenker at det drukner like mange, og at skadene er som før osv. Så lenge det ikke er en praktisk opplæring har jeg faktisk lite tro på dette. Dette er vel mest for at politikere kan slå seg på brystet og si at vi gjorde noe.

Link to post
Share on other sites

Da jeg tok prøven for gode 10 år siden, så hadde vi kurs som gikk over endel kvelder, og vi gikk gjennom pensum i en bok. Fikk da tid til å diskutere og opparbeide forståelse for regler og hvordan ting skulle gjøres. Lærte også om misvisning...men også om at handelsfartøy har forkjørsrett, og om hvilke perioder av året en ikke kan gå i land på fuglereservater. Og mye annet nyttig igrunn. Kartplotter lærte jeg ikke om, men de er rimelig selvforklarende har jeg erfart...

Forståelsen av hva en ser på kartplotter synes jeg også er lettere om en har jobbet litt med papirkart også, og planlegging av lengere ruter kan være enklere på papir, og så bruke plotter i utførelsen.

 

Vi gikk siste timen før eksamen gjennom endel gamle oppgaver...og må si dette var "nyttig" info før eksamen, endel av spm var tydeligvis ikke endret de siste årene...

Og dersom det er slik, som det nesten må være for å gjennomføre ett dagskurs og stå på eksamen, så kan det ikke være mye annen undervisning på disse kursene enn "gamle eksamensoppgaver"...

Sier ikke at alle som går disse dagskursene trenger mer opplæring enn dette, da de har mye erfaring, og kun trenger en eksamen for å bevise det...men er mange som trenger mer opplæring også...

 

En mister da mye grunnopplæring ved å ha hurtigkurs, og en mister muligheten for at kunnskap fester seg til en trenger kunnskapen den dagen tåke og en røket sikring til kartplotteren opptrer samtidig...eller at det ble mørkere enn forutsatt på turen hjem, og det faktisk er greit å forstå lysene på lyktene rundt deg, fordi en synes det er fornuftig å se ut, og ikke bare se inn i skjermen og håpe det ikke ligger en trepall og flyter i vannet...

 

Er enig med mange, at det er fornuftig at kursene blir kvalitetssikret. Innholdet skal jeg være enig i at kanskje trenger litt modernsering, men

- alle bør kunne forstå ett kart hvor ikke egen båt er plottet inn med fartsvektor.

- Alle bør kunne plassere egen båt på ett kart, elektronisk eller papirkart.

- En GPS posisjon er ikke alltid korrekt, en bør kunne oppdage det ved å sammenlikne kart og terreng

- En bør kunne forstå at kartplotteren er i ferd med å sende deg på feil side av en jernstake om GPS er 10m feil, og en bør vite hva merket på denne staken betyr i forhold til hvor det er grunt.

 

TA

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har to tenåringer som begge har tatt hurtigkurs. Brukte noen kveldstimer med begge to før kurset og gikk gjennom viktige punkter. Kjøpte også ny båtførerprøvebok før den siste skulle gå på endagskurs (med beståttgaranti) slik at han kunne få lest gjennom pensum før kurset. Det eneste kursmateriellet som ble utlevert på kursene var et klistremerke med sjømerkesystemet. Min mening er at hvis båtførerkurset skal gi noe reelt faglig utbytte så må det gå over flere kvelder for at elevene skal tilegne seg (og huske) det stoffet som skal gjennomgås iht. Sjøfartsdirektoratets pensum til båtførerprøven

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig i mye som skrives, men kravet om praksis i båt skjønner jeg ikke. Bruk og type båt varierer så mye at enhver praksis vil være lite relevant for de fleste, med mindre man begynner å dele opp prøven etter hvilken type båt man skal bruke til hva, og det blir bare tull. 

 

Praksisen må man ta selv, i den båten man skal bruke. Og hvorvidt noen klarer å gå til/fra brygga er vel i grunnen ikke særlig relevant mtp sikkerhet på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Enig i mye som skrives, men kravet om praksis i båt skjønner jeg ikke. [....]

Men med en 10-15 obligatoriske timer i båt vil man få en hel drøss med lønnsomme arbeidsplasser, legg til årlig teknisk kontroll av båten din så blir dette en milliardindustri #dennyeoljen #arbeidtilalle

Link to post
Share on other sites

Da jeg tok prøven for gode 10 år siden, så hadde vi kurs som gikk over endel kvelder, og vi gikk gjennom pensum i en bok. Fikk da tid til å diskutere og opparbeide forståelse for regler og hvordan ting skulle gjøres. Lærte også om misvisning...men også om at handelsfartøy har forkjørsrett, og om hvilke perioder av året en ikke kan gå i land på fuglereservater. Og mye annet nyttig igrunn. Kartplotter lærte jeg ikke om, men de er rimelig selvforklarende har jeg erfart...

Forståelsen av hva en ser på kartplotter synes jeg også er lettere om en har jobbet litt med papirkart også, og planlegging av lengere ruter kan være enklere på papir, og så bruke plotter i utførelsen.

Vi gikk siste timen før eksamen gjennom endel gamle oppgaver...og må si dette var "nyttig" info før eksamen, endel av spm var tydeligvis ikke endret de siste årene...

Og dersom det er slik, som det nesten må være for å gjennomføre ett dagskurs og stå på eksamen, så kan det ikke være mye annen undervisning på disse kursene enn "gamle eksamensoppgaver"...

Sier ikke at alle som går disse dagskursene trenger mer opplæring enn dette, da de har mye erfaring, og kun trenger en eksamen for å bevise det...men er mange som trenger mer opplæring også...

En mister da mye grunnopplæring ved å ha hurtigkurs, og en mister muligheten for at kunnskap fester seg til en trenger kunnskapen den dagen tåke og en røket sikring til kartplotteren opptrer samtidig...eller at det ble mørkere enn forutsatt på turen hjem, og det faktisk er greit å forstå lysene på lyktene rundt deg, fordi en synes det er fornuftig å se ut, og ikke bare se inn i skjermen og håpe det ikke ligger en trepall og flyter i vannet...

Er enig med mange, at det er fornuftig at kursene blir kvalitetssikret. Innholdet skal jeg være enig i at kanskje trenger litt modernsering, men

- alle bør kunne forstå ett kart hvor ikke egen båt er plottet inn med fartsvektor.

- Alle bør kunne plassere egen båt på ett kart, elektronisk eller papirkart.

- En GPS posisjon er ikke alltid korrekt, en bør kunne oppdage det ved å sammenlikne kart og terreng

- En bør kunne forstå at kartplotteren er i ferd med å sende deg på feil side av en jernstake om GPS er 10m feil, og en bør vite hva merket på denne staken betyr i forhold til hvor det er grunt.

TA

 

Helt enig!

Link to post
Share on other sites

Har det vært en evaluering av om det har blitt bedre på sjøen etter at det ble obligatorisk med båtførerprøven?

 

Eller har det vært færre omkomne eller at forsikringspremien har gått ned? Nei, på begge så noen målbar endring, eller bedring, har det ikke vært, kanskje tvert derimot faktisk uten at jeg med det vil hevde det skyldes innføring av strengere regler/"opplæring".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forkjemperne for obligatorisk båtførerbevis var ihvertfall soleklare på sin overbevisning om de positive effektene det skulle komme til å få, og da kanskje især på mengden unødig hekksjø som ville bli redusert langs den ganske kyst når dette var inført. Men sikkerhet var sikkert viktig det og....

 

Noe av den samme type overbevisningen har vært å spore hos 'vest påbyderne' i senere tid.

 

Mot byråkrater kjemper man som regel forgjeves uansett, og noen lærdom eller evaluering sånn i ettertid tror jeg ikke du skal holde pusten mens du venter på .

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet burde være at alle forslag om pensum til båtførerprøven burde evalueres ut fra det som var intensjonen opprinnelig. Nemlig: er dette absolutt nødvendig kunnskap for en fritidsbåtfører for å unngå alvorlige ulykker til sjøs? Jeg tror man da stort sett ville ende opp med Sjøveisreglene.

 

Det er sikkert ikke for sent med en slik evaluering, men i stredet får vi nok heller stadig flere "gode" forslag om hva den perfekte båtfører bør kunne. Galskapen ender sikkert opp med obligatrisk teorikurs og praktisk opplæring etter påtrykk fra enkelte ildsjeler.

 

Og hvorfor ikke gå så langt som i noen andre land, nemlig båtførersertifikat for forskjelige farvann? Vi kunne ha egen båtførerprøve for Mjøsa og en annen for Telemarkskanalen. Det går jo allerede over stokk og stein . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...