Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

 

Jeg vil påstå at det er vesensforskjell på nødvendig opplæring for å føre en 14 fots jolle tur/retur "skjæra"(som vi sier på Sørlandet), og å føre en 49 fots seilbåt over Atlanteren. At et og samme sertifikat skal dekke disse to behovene vil nødvendigvis føre til "overkill" for den ene, og ikke nok for den andre.

 

 

Det er greit å ville ha er enklere bevis, for hvem?

 Barn under 16 år kan kun føre fartøy under 8 meter med motorytelse opp til 10 hk og maksimal hastighet 10 knop.

 

Var det ikke høring i 2012 på båtførerbeviset og vi har godtatt 

International Certificate for Operators of Pleasure Craft Resolution No. 40.

 

Kanskje en skulle gå for den fult og helt, ikke bare delvis.

 

 

 

 

Sånne utsagn blir bare flåsete. Årsakssammenheng mellom båtbranner, og kunnskap på båtførerprøven har vel aldri blitt studert såvidt meg bekjent. Ulempen med slike utsagn på et forum er at de trekker diskusjonen ned - og ødelegger noe som var en grei meningsutveksling.

 

Klart det er en sammenheng mellom ca.11000  båt-skader  og opplæring.

 

På tide med en lett Havarikommisjon for båtulykker.  Så vi kan ta lærdom av hendelsene.

 

GPSen sa det var 5-10 meter dypt, men det var det nok ikke. 

Gkk rett inn i sandgrunnen i 35 knop  fortsatte og  gikk rett på grunne nr 2 

Gikk på feil side av holmen,  bang

kjørt i plan i 23 knop rett i sanda,

Med seilbåt er det grunt mange steder, så det har blitt noen grunnstøtinger

Har sett båter gå på samme sted som meg mange ganger, og regnet derfor med at det var trygt. Men jeg stikker nok litt dypere enn dem!

jeg trodde jeg kjørte med kartet og skulle ha grønn på grønn, bang.

Jeg har gjort det et par ganger. Det gikk ikke bra,

Var visst ganske stor forskjell på dybden på feil side av staken, bang

"gikk greit sist" tenkte jeg, men nei.

hadde sett båter der inn tidligere, traff 3 steiner

 

Her er det vel ikke for mye kunnskap som er årsaken.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

På tide med en lett Havarikommisjon for båtulykker.  Så vi kan ta lærdom av hendelsene.

 

GPSen sa det var 5-10 meter dypt, men det var det nok ikke. 

Gkk rett inn i sandgrunnen i 35 knop  fortsatte og  gikk rett på grunne nr 2 

Gikk på feil side av holmen,  bang

kjørt i plan i 23 knop rett i sanda,

Med seilbåt er det grunt mange steder, så det har blitt noen grunnstøtinger

Har sett båter gå på samme sted som meg mange ganger, og regnet derfor med at det var trygt. Men jeg stikker nok litt dypere enn dem!

jeg trodde jeg kjørte med kartet og skulle ha grønn på grønn, bang.

Jeg har gjort det et par ganger. Det gikk ikke bra,

Var visst ganske stor forskjell på dybden på feil side av staken, bang

"gikk greit sist" tenkte jeg, men nei.

hadde sett båter der inn tidligere, traff 3 steiner

 

Her er det vel ikke for mye kunnskap som er årsaken.

 

Men skal alle som vil ferdes på sjøen ta følgene av dårskapen til noen få? Og dette er vel i all hovedsak kun materielle skader, hvem bryr seg utover forsikringsselskapene? 

 

Med tanke på det så kan det jo virke som det er forsikringsselskapene som har mest interesse i en obligatorisk båtførerprøve, hvem ellers har mest interesse av at folk kan lese kart og unngå å skade båten sin når de går på grunn?

 

Sikkerhetsmessig ifht skade og død tror jeg ikke båtførerprøven utgjør noen vesentlig forskjell. Hjelper lite å vite hvilken side av staken en skal gå om man trer båten på staken i mørket i 20+knop og fylla...

Link to post
Share on other sites

Det er greit å ville ha er enklere bevis, for hvem?

 Barn under 16 år kan kun føre fartøy under 8 meter med motorytelse opp til 10 hk og maksimal hastighet 10 knop.

 

Var det ikke høring i 2012 på båtførerbeviset og vi har godtatt 

International Certificate for Operators of Pleasure Craft Resolution No. 40.

 

Kanskje en skulle gå for den fult og helt, ikke bare delvis.

 

ICC er noe helt annet, den krever blant annet en tilleggsprøve (praktisk), med egen for seilbåt og egen for motorbåt. Og her kommer akkurat det jeg snakker om frem. For de som ønsker det, bør det være mulighet for å bygge på, noe også Sjøfartsdirektoratet har forstått (de har også forstått at denne prøven/resolusjonen er helt bak mål og har derfor ikke gjort den obligatorisk i Norge...).

 

 

Klart det er en sammenheng mellom ca.11000  båt-skader  og opplæring.

 

På tide med en lett Havarikommisjon for båtulykker.  Så vi kan ta lærdom av hendelsene.

 

GPSen sa det var 5-10 meter dypt, men det var det nok ikke. 

Gkk rett inn i sandgrunnen i 35 knop  fortsatte og  gikk rett på grunne nr 2 

Gikk på feil side av holmen,  bang

kjørt i plan i 23 knop rett i sanda,

Med seilbåt er det grunt mange steder, så det har blitt noen grunnstøtinger

Har sett båter gå på samme sted som meg mange ganger, og regnet derfor med at det var trygt. Men jeg stikker nok litt dypere enn dem!

jeg trodde jeg kjørte med kartet og skulle ha grønn på grønn, bang.

Jeg har gjort det et par ganger. Det gikk ikke bra,

Var visst ganske stor forskjell på dybden på feil side av staken, bang

"gikk greit sist" tenkte jeg, men nei.

hadde sett båter der inn tidligere, traff 3 steiner

 

Her er det vel ikke for mye kunnskap som er årsaken.

 

Jah - en egen havarikommisjon for fritidsbåtulykker! Hvis tallene dine stemmer (11 000 ulykker) - og det i gjennomsnitt tar 2 dager å etterforske/undersøke hver sak kan vi sysselsette 75 årsverk bare i etterforskning på statens regning (i tillegg til alle de hundrevis av støtteapparat rundt). Tenk hvilken besparelse det kunne gitt forsikringsbransjen! :thumbsup:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hvis man går inn her; https://www.finansnorge.no/statistikk/skadeforsikring/

 

og videre til; Utvikling over tid per skadetype og bransje

 

 

og laster ned denne så vil tabell nr. 8 gi en nokså god oversikt over antall skader, utvikling og type skader.

 

Hvordan denne statistikken kan brukes til å dokumentere behovet for obligatorisk opplæring og hvilken effekt innføringen av denne har hatt overlater jeg til de med sterkeste meningene om nytten av denne til å kommentere!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner ikkje til at forsikringsselskap driv med assistanse.

Nei eg kan ikkje utdjupe eller dokumentere at eg ikkje kjenner til det.

 

Her er ein artikkel som inneheldt nokre tall om aukande assistansebehov på sjøen.

 

http://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/kraftig-vekst-i-sjoe-assistanser-1447970

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og dette er vel i all hovedsak kun materielle skader, hvem bryr seg utover forsikringsselskapene? 

 

Med tanke på det så kan det jo virke som det er forsikringsselskapene som har mest interesse i en obligatorisk båtførerprøve, hvem ellers har mest interesse av at folk kan lese kart og unngå å skade båten sin når de går på grunn?

 

Sikkerhetsmessig ifht skade og død tror jeg ikke båtførerprøven utgjør noen vesentlig forskjell. Hjelper lite å vite hvilken side av staken en skal gå om man trer båten på staken i mørket i 20+knop og fylla...

 

 

 

 

Jah - en egen havarikommisjon for fritidsbåtulykker! Hvis tallene dine stemmer (11 000 ulykker) - og det i gjennomsnitt tar 2 dager å etterforske/undersøke hver sak kan vi sysselsette 75 årsverk bare i etterforskning på statens regning (i tillegg til alle de hundrevis av støtteapparat rundt). Tenk hvilken besparelse det kunne gitt forsikringsbransjen! :thumbsup:

La oss se på tall for  2013-14 og 15

100 omkom i båtulykker raportene er sprett rundt om

961 båtbranner som ingen vet hvorfor brant

30606 båtskader minus 4657 tyverier er de eneste en vet årsaken til,

1353 milioner kostet dette

Så skal en ikke samle fakta og finne ut hva som er årsakene. 

 

Hvilken annen gruppe får  lov til å bare å fortsette, uten at det stilles spørsmål.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er det i artikkelen som du spesielt vil påpeke som dokumentasjon til at obligatorisk båtførerprøve er veien å gå, ja sågar helt nødvendig Sæbø?

Det er ingen dokumentesjon, eg linket inn ein artikkel med nokon tall.

Men det er intressant at kystradioen som håndterer dialog rundt det meste av sjøassistanse, har betraktninger om hendelser vs kunnskap.

 

Sitat :

- Samtidig ser vi en økning i antall grunnstøtinger de siste årene. I 2011 var det 215 grunnstøtinger, som i 2015 økte til 409. Det er lyst- og fritidsbåter som dominerer statistikken, og de utgjorde nesten 90 prosent av totalantallet i 2015. Årsaken er nok et resultat av større fritidsbåter, større fart og mangelfulle navigasjonskunnskaper, forklarer han.

-sitat slutt.

 

Som du ser så er det en anntagelse basert på kystradioens erfaring og egne tall, og ingen dokumentert forskning. Så det er nok å annsjå som feil, med mindre du synest noko anna.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men skal alle som vil ferdes på sjøen ta følgene av dårskapen til noen få? Og dette er vel i all hovedsak kun materielle skader, hvem bryr seg utover forsikringsselskapene? 

 

Med tanke på det så kan det jo virke som det er forsikringsselskapene som har mest interesse i en obligatorisk båtførerprøve, hvem ellers har mest interesse av at folk kan lese kart og unngå å skade båten sin når de går på grunn?

 

Sikkerhetsmessig ifht skade og død tror jeg ikke båtførerprøven utgjør noen vesentlig forskjell. Hjelper lite å vite hvilken side av staken en skal gå om man trer båten på staken i mørket i 20+knop og fylla...

Hvis forsikringsselskapene ikke trykker pengene selv, er det kanskje kundenes penger som blir utbetalt, og da bryr vel alle seg ?

Link to post
Share on other sites

Hva er det i artikkelen som du spesielt vil påpeke som dokumentasjon til at obligatorisk båtførerprøve er veien å gå, ja sågar helt nødvendig Sæbø?

Ser at en regiering var inne på tanken

  Ulykker i Norge Nasjonal strategi for forebygging av ulykker som medfører personskade 2009–2014

https://www.regjerin...ker-i-norge.pdf

her er rapport på 49 sider hvor en kan lese dette om friridsbåtulykker en hel 1/2 side med spalteplass. 

 

Fritidsbåtulykker De siste 10 årene har det i gjennomsnitt omkommet 34 personer pr år i forbindelse med bruk av fritidsfartøy. De fleste av disse er drukningsulykker som skyldes fall over bord. De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. Disse ulykkene skjer ofte om natten. I en tid hvor antall fritidsfartøy og motorstørrelser har vært raskt økende har antallet dødsulykker med fritidsfartøy vist en forsiktig nedadgående trend. Den årlige variasjonen er imidlertid stor. Hva gjør regjeringen? Sjøfartsdirektoratet arbeider med 3 hovedsatsingsfelt når det gjelder forebygging av ulykker med fritidsfartøy. Disse er båtførerprøven, undervisningsmateriell og tilsyn. Til å støtte opp om denne satsingen utvikles det regelverk. Båtførerprøven er en frivillig ordning hvor personer kan ta en eksamen i navigasjon, sjømannskap, lover og regler, og oppnå et bevis (båtførerbevis) som dokumentasjon på sin kunnskap. Hensikten er å skape sikrere og dyktigere båtførere ved å gi de et teoretisk grunnlag for å kunne føre fritidsfartøy opp til 15 meters lengde. Regjeringen har med visse unntak og begrensninger besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis for fritidsfartøy fra 1.5.2010Sjøfartsdirektoratet gir i samarbeid med Redningsselskapet ut en undervisningsbok, Vannviktig, i sjøvett for 7. klasse. Det arbeides med å lage en lignende bok for 3. – 4. klasse. I 2005 utga Direktoratet en egen bok, ”Fritidsbåtboka” som inneholder de lover og regler som gjelder fritidsbåtbrukeren på sjøen samt en del informasjon vedrørende sikkerhet om bord, sjøvett og praktisk seilas.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som du ser så er det en anntagelse basert på kystradioens erfaring og egne tall, og ingen dokumentert forskning. Så det er nok å annsjå som feil, med mindre du synest noko anna.

 

Tallene er nok riktige, men om de gir den hele og fulle sannhet er en annen sak. At antall grunnstøtninger er større  i 2015 enn i 2011 kan nok skyldes mange faktorer, men åpenbart har ikke innføringen av obligatorisk båtførerbevis hadde noen positiv effekt, tvert derimot?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Samt at man må se på været i det enkelte år da bedre vær betyr flere uhell og grunnstøtninger, ikke omvendt som man kanskje kan tro.

 

Da må det ha hvert litt  bra vær i 2003, 08, 09 og 2014 og veldig dårlig vær i 2012

ellers er ganske  tallene stabile 2003 - 2015 men. i  2003 ble det tubetalt 276,4 mil og i 2015 470,8 mil nesten en dobling, kan tyde på ar det er  de kostbare båtene som ...............

Ansvar øket fra 1.8 til 4,3 mil

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men hva er poenget med å blande inn ufarlige grunnstøtinger? Det må da være noe forsikringene kan ordne opp i gjennom prispolitikk og evt krav om kompetanse. Kan ikke se at det er et offentlig ansvar å tilrettelegge for at forsikringsselskaper skal slippe billigere unna... 

 

Båtførerprøve i offentlig regi må være rettet mot å spare liv og helse. 

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøve i offentlig regi må være rettet mot å spare liv og helse. 

Hvorfor det? Mye annet i offentlig regi hvor ikke liv og helse er første tanke. Hva med å fremme sunne interesser for den kommende generasjon, og slå et slag for landets båtkultur?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor det? Mye annet i offentlig regi hvor ikke liv og helse er første tanke. Hva med å fremme sunne interesser for den kommende generasjon, og slå et slag for landets båtkultur?

 

Eh, om mange føler det er lite relevant med navigasjon så vet jeg ikke om klinking av søm, tradisjonelle handelsruter og fiske langs kysten vil oppleves som mer relevant...

 

Eller tenker du på noe annet? Jeg aner ikke hva du legger i "landets båtkultur".

Link to post
Share on other sites

Da må det ha hvert litt  bra vær i 2003, 08, 09 og 2014 og veldig dårlig vær i 2012

ellers er ganske  tallene stabile 2003 - 2015 men. i  2003 ble det tubetalt 276,4 mil og i 2015 470,8 mil nesten en dobling, kan tyde på ar det er  de kostbare båtene som ...............

Ansvar øket fra 1.8 til 4,3 mil

 

Fint om du går videre i dybden på dine vurderinger, sjekker med met.inst. angående været osv og kommer tilbake med dine resultater? Ikke minst ansvar har jo en formidabel prosentvis økning så det er nok et område du bær undersøke spesielt nøye!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De gir jo rabatt til de som har kompetanse?

De bør gi vesentlig mer, i begge retninger. Mer rabatt til de som har og vesentlig høyere egenandel ved skade som er relevant til de uten.

 

Evt avvise de uten som kunder.

 

Forutsetter at det er lønnsomt da. Kan vel tenkes at et forsikringsfelt med mye skader og høy omsetning er god business for veldig mange ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint om du går videre i dybden på dine vurderinger, sjekker med met.inst. angående været osv og kommer tilbake med dine resultater? 

Været får du sjekke for å se om det du sier er rett.

 

Er for resolusjon 40 og D5L- og D5LA- for de som vil ha mer balast.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...