Jump to content

Båtførerprøven over stokk og stein, nå strammes det inn!


Poseidon

Recommended Posts

For snart ett år siden tok jeg båtførerprøven etter 3dagers kurs. ( født i 1979)

I sommer kjørte jeg en 31 fots motorbåt fra Mandal til Ålesund over 4 dagsetapper.

Jeg er ihvertfall temmelig sikker på at dersom jeg ikke hadde forutgående erfaring, ville det ikke vært en trygg og sikker tur, kun med båtførerprøven i baklomma. Båtførerprøvens kurs, slik jeg erfarte det, var en skumming gjennom boka, et introduksjonskurs til innaskjers båtliv i smult farvann under optimale forhold hvor båt og motor ikke byr på noen problemer. Dette sett opp mot hvilke ferdigheter som er nødvendig for en lengre kystseilas eller navigering i utfordrende farvann og værforhold.

 

Siden jeg har holdt på med båtliv en stund, opplevde jeg kurset uansett som en viktig repetisjon, korrigering og påfyll på ting som jeg var usikker på.

 

Det høres kanskje ut som en selvmotsigelse det her...men for den uerfarne er båtførerprøven, 3dagers kurs, en introduksjon til båtliv. For den erfarne, et viktig påfyll og oppfriskning. Problemet blir når den erfarne og den uerfarne sitter i samme kursrom.

 

Under turen nordover i sommer fikk vi en følgebåt. Han hang på i kjølevannet fra Tananger til Måløy i 22 knop. De hadde nettopp kjøpt sin første båt ca 32 fot og hadde kun jolleerfaring.

Det var deres hentetur.

Forholdene oppigjennom fjordene var krevende og vi kjørte på tidligere track. De kjørte etter NAF-boka.

Når vi kom i havn på kveldene var vi ganske slitne og opplevde etappene som krevende, på tross av at min far har gått strekket tur retur ihvert år siden 2009. Sjøl har jeg bare gått det 2 ganger, sørover. De stusset over det og hadde hatt en lett tur.

Og slik er det, det kreves erfaring for å se farer og redusere de til et minimum. Det må ha vært fantastisk deilig å ligge i kjølvannet vårt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten forutgående erfaring så stikker man gjerne ikke på tur med båt fra Mandal til Ålesund (hvis man har litt overlevelsesinnstinkt da)  eller jeg hadde i hvert fall ikke gjort det selv om førstebåten jeg kjøpte ville vært en stor Princess 435. Så hadde jeg verken dratt Norge rundt eller ned til Polen ved å krysse Skagerrak og holde seg til kysten av Danmark, Tyskland og Polen. Det hadde jeg kanskje gjort etter å ha kjørt en hel sesong nærme kysten og bittelitt ut på Skagerrak til å begynne med (så nærme at man kan stikke raskt hvis det holder på å bli dårlig vær) og lært meg hvordan alt fungerer og gjerne tatt med innpakka redningsflåte just in case.

 

Men det er sikkert noen folk som er i overkant "modige" da.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, den båten som fulgte i kjølvannet mitt gikk fra Sandefjord til Trondheim. Det er for godt til å være sant at jeg traff den eneste båten i 2016 som gikk med uerfarent mannskap. Og det er nok av eksempler her på forumet om slike turer..,

 

Det har ikke noe med modigste å gjøre, det er blindhet og naivitet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis folk uten erfaring føler ikke noe problem med at bølgene bygger seg opp så er det vel litt "dumdristig modighet" ville jeg tro da, 32 fots båt er jo ikke så svær at man ikke opplever bølger. Man opplever dem vel også selv i Princess 435. Jeg har sett folk bli plutselig religiøse og troende kristen katolikker på et digert skip på vei fra Nynäshamn til Gdansk og det var bare 8-9 i Beaufort skalaen altså en liten stiv kuling som fiskere i Finnmark legger ut videoer av hvordan de problemfritt flyter på slike bølger i små sjarker.

 

Folk holdt jo på å avgå med hjerteinfarkt imens skipet danset litt og jeg hadde det jo gøy siden jeg vet jo at et stort skip klarer det fint, men skulle jeg kjørt en "liten" Princess 435 i slik vær så hadde jeg måttet ha laaaang erfaring for å ikke gå av med hjerteinfarkt båten hadde nok tålt det bedre enn meg :lol:

 

Så de folka må nok ha vært "dumdristig modige" ellers så var det vindstille vær alle dagene så de oppdaget ikke enda hvordan bølger oppleves i en liten båt.

Link to post
Share on other sites

........ det var bare 8-9 i Beaufort skalaen altså en liten stiv kuling som fiskere i Finnmark legger ut videoer av hvordan de problemfritt flyter på slike bølger i små sjarker.

 

Det er vel sterk kuling til liten storm? Viktig å skjønne værmeldingen, men usikker på om man lærer det på "kurset". :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, fuck it. La sjø og hav være et fristed. Drittleit av gjennomregulert samfunn. Vi får ta hånd om tullingene på sjøen selv (vise fingeren hjelper/gi skryt hjelper/å hjelpe til hjelper). At trådstarter har egenintersse i å skape debatt, og de facto at trådstarter ikke er uhildet understøtter vel egentlig mistanken om at penger er viktigere enn godt sjøvett og kompetanse.

 

Hjertens enig! Bortsett fra at jeg gjerne tillegger trådstarter å være genuint interessert i sikkerhet og godt sjømannskap, selv om han bommer på målet her.

 

Men det verste er synes jeg at det er båtfolket selv som vil seg selv så vondt. Både direkte og gjennom diverse organisasjoner som vil representere båtfolket og gjøre seg spesielt viktige ved å foreslå alskens reguleringer. La oss beholde sjøen og havet som et av de siste fristedene.

 

Og når en tenker på at de fleste fritidsbåter er små dagsturbåter, joller og lignende er det ikke da betenkelig at alle de som skal ut på søndagstur til øya, krysse sundet for å komme til landstedet, besøke kjøpmannen ved brygga, dorge makrell i fjorden, fiske hvitting, skal måtte avlegge en obligatorisk eksamen som beviser at du kan navigere etter fyrlykter i mørket og krysse havet med kart og kompass og som gir deg blant annet følgende muligheter (sitat trådstarter): "Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden! Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet."

 

Det verste er ikke at de bommer fullstendig på målet, som er å sikre liv og helse for vanlige båtfolk, men at de trer en fullstendig unødvendig ordning ned over hodet på folk som jeg og mange oppfatter som ren unødvendig trakassering.

 

Jeg mener ikke med dette at at opplæring og riktig og tildels nødvendig. Men det må være frivillig å velge at man skal bli en perfekt båtfører ut over det som er nødvendig for liv og helse og som er nødvendig for ens eget behov. Og da mener jeg at en kommer veldig langt med at alle som ferdes på sjøen bør forventes å kunne sjøveisreglene, enten de har tatt kurs eller ikke.

 

Vi andre, som ønsker å bli perfekte sjøfolk, kan gjerne gå alskens kurs og avlegge eksamener så lenge det er frivillig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men igjen, hvorfor skal en bruke lover og regler for å påtvinge folk kurs som skal hindre båtførere fra å gå ufarlig på grunn, 

Skal vi ha det slik?

De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det må jo være kollisjoner som "dreper" for å ikke si at dumheten til båtførern dreper om noen "trer båten i fylla på en stake i 40 knop" som noen har skrevet om tidligere. 

 

Når det gjelder bølger så tror jeg de fleste hadde "rømt" godt i havn før det ble såpass:

 

 

Men som vi ser "overlever" lille sjarken det helt greit, men uerfarne folk som meg hadde fått hjerteinfarkt lignende tilstander av å være i den i disse bølgene.

Link to post
Share on other sites

Skal vi ha det slik?

De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. 

 

Har du også data som viser kompetansen til førerne av båtene slik at vi kan se, og du dokumentere, noen form for sammenheng? Tro kan flytte fjell, men generelt hører det hjemme i kirken!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og når en tenker på at de fleste fritidsbåter er små dagsturbåter, joller og lignende er det ikke da betenkelig at alle de som skal ut på søndagstur til øya, krysse sundet for å komme til landstedet, besøke kjøpmannen ved brygga, dorge makrell i fjorden, fiske hvitting, skal måtte avlegge en obligatorisk eksamen som beviser at du kan navigere etter fyrlykter i mørket og krysse havet med kart og kompass og som gir deg blant annet følgende muligheter (sitat trådstarter): "Med båtførerbeviset kan man nemlig føre norsk fritidsbåt inntil 15 meters lengde, dvs ca 50 fot, året rundt, i dagslys og mørke, i storm og stille, over hele verden! Det finnes heller ingen grense for båtens vekt, motorkraft eller hastighet."

 

Jeg mener ikke med dette at at opplæring og riktig og tildels nødvendig. Men det må være frivillig å velge at man skal bli en perfekt båtfører ut over det som er nødvendig for liv og helse og som er nødvendig for ens eget behov. Og da mener jeg at en kommer veldig langt med at alle som ferdes på sjøen bør forventes å kunne sjøveisreglene, enten de har tatt kurs eller ikke.

 

Vi andre, som ønsker å bli perfekte sjøfolk, kan gjerne gå alskens kurs og avlegge eksamener så lenge det er frivillig.

 

Nå  er det vel fremdeles frivillig for den som skal føre båt under 8 meter med motor under 25 hk  å ta båtførerprøven. Dette fanger nok opp det meste av joller og landstedsbåter det refereres til i sitert innlegg. At opplæring er nødvendig også riktig, og jeg er enig med trådstarter at et endags kurs ikke er tiltrekkelig for å tilegne seg den nødvendige kunnskapen.

Link to post
Share on other sites

Skal vi ha det slik?

De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. 

Jeg må si meg enig i at det høyst sannsynlig er som du sier - kombinasjonen av høy fart og liten erfaring er dårlig (at disse kombineres med alkohol gjør gjerne ikke situasjonen noe bedre). MEN - at dagens båtførerprøve vil hjelpe på den statistikken er dessverre lite sannsynlig. Jeg har ingen tro på at hverken kunnskap om navigasjon, pålestikk eller deviasjon vil hjelpe på den statistikken.

 

 

Nå  er det vel fremdeles frivillig for den som skal føre båt under 8 meter med motor under 25 hk  å ta båtførerprøven. Dette fanger nok opp det meste av joller og landstedsbåter det refereres til i sitert innlegg. At opplæring er nødvendig også riktig, og jeg er enig med trådstarter at et endags kurs ikke er tiltrekkelig for å tilegne seg den nødvendige kunnskapen.

Seriøst? Du må ha vært et helt annet sted enn meg de siste ti årene. Den vanlige landstedsbåten er typisk en 16-18 fots skjærgårdsjeep med 40-60hk her nede ihvertfall. Den gamle oransje askeladden er helt og holdent erstattet med en Yamarin med 50 hk. Det heter forøvrig over åtte meter eller har motor over 25 hk - dvs jolle med 30 hk er underlagt kvalifikasjonskravene i loven.  

 

Teksten i loven er: § 7.Kvalifikasjonskrav

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har du også data som viser kompetansen til førerne av båtene slik at vi kan se, og du dokumentere, noen form for sammenheng? Tro kan flytte fjell, men generelt hører det hjemme i kirken!

Det er tall som står i raporten fra disse. så du får da må det være korekt.

bilde

 

 

Jeg må si meg enig i at det høyst sannsynlig er som du sier - kombinasjonen av høy fart og liten erfaring er dårlig (at disse kombineres med alkohol gjør gjerne ikke situasjonen noe bedre). MEN - at dagens båtførerprøve vil hjelpe på den statistikken er dessverre lite sannsynlig. Jeg har ingen tro på at hverken kunnskap om navigasjon, pålestikk eller deviasjon vil hjelpe på den statistikken.

 

 

 

 

Det med alkohol er SYNSING det står ikke noe om det i rapporten.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

 

Det med alkohol er SYNSING det står ikke noe om det i rapporten.

 

Det er å overdrive. Vi har nok kunnskap om hvordan alkohol påvirker dømmekraft, reaksjonevne, overlevelse i sjøen osv til å generalisere. Reslutatene av alkoholbruk har vi målinger på i mange andre sammenhenger i samfunnet som helt og delvis kan overføres til det å feks føre en fritidsbåt. 

 

Mao, med mindre vi vet at fritidsbåtbruk i all hovedsak er noe folk gjør klinkende edru, noe vi vet ikke stemmer, så er det svært sannsynlig at alkohol/rus også påvirker antallet ulykker og dødsfall med fritidsbåt. Antagelig i større grad enn det vi antar uten å ha målinger på det. 

------------

 

All den tid det brukes rusmiddel ombord i fritidsbåter vet vi at rus vil være overrepresentert i forbindelse med ulykker. Det trenger ikke engang å måles. Men for all del, man kan jo måle det bare for å bekrefte. 

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om den ene raporten som sier ""skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. ""

 

Er enig i at det er båter med folk med promille som ikke burde kjørt båt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om den ene raporten som sier ""skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. ""

 

 

Igjen så pynter du (sitatfusk) på det hele ved å utelate ordene; "Det er grunn til å tro...." som du faktisk selv skriver i innlegg #188. Med andre ord ingen dokumentasjon, kun en tro som ellers hører hjemme i kirken!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da er vi i samme klubb. 

 

Vet ikke om dette  er sant over alt, Sjøfartsdirektoratet gir i samarbeid med Redningsselskapet ut en undervisningsbok, Vannviktig, i sjøvett for 7. klasse. Det arbeides med å lage en lignende bok for 3. – 4. klasse. I 2005 utga Direktoratet en egen bok, ”Fritidsbåtboka” som inneholder de lover og regler som gjelder fritidsbåtbrukeren på sjøen samt en del informasjon vedrørende sikkerhet om bord, sjøvett og praktisk seilas.

 

Dette tyder på at det er muligheter i skolen, ungene mine tok  båtførerbeviset på skolen på ca.82 og slik er det fortsatt her, alle som vill får tilbud om båtførerkurs og de få som tror at en bare kan slenge med oppdager at de stryker.

 

Kulturbegrepet i småbåtlivet det forsvant( min mening) på 80 tallet da 3 fotsyken  begynte å  herje på  kysten...

Det jeg forbinner med kulturbegrepet og  småbåtlivet på 50 tallet var da noen av oss fylte en båt drog ut på fredag kveld

fant  en høvelig plass og gravde en latrine og satte opp et par gapahuker og leiirbål. . Så kom det en 4- 5 båter  med flere familier Lørdag etter endt arbeidstid.

Kvinnfolka lå i båtene og vi andre på land( husker ikke at det regnet på den tiden.)

Slik var det også på begynnelsen av 60 tallet. I Vestfold. ( dog med litt mer desibel)

 

Tok opp igjen båtlivet i 78/80  med en sjekte med 2,5 hk dagsturer.

 Begynte med helgeturer i  80,  Husker en av turene i 81 fin tur ungene i telt på land og vi lå i baugen på  en 17  med 40Hk

Det var så varmt at kotelettene begynte å surne  i kjølebagen på fredagskvelden så de ble grillet da, da melde behovet til kjøleskap  melde seg.

 

For egen del ble kultur begrepet forandret da, nå ble det luksus turer med en Marex 77 Holiday i 82. og med større aksjonsradius   kom behovet for båtførerprøven og etter det flere vintrer på skolebenken, det ballet på seg moro og lærerikt.

Selv om det tok noen år får før jeg fikk meg en radiopeiler. Så hadde jeg lært å bruke den.

Og en var godt skodd for å utforske kysten mellom holmer og  skjær på strekningen  Mandal til Göteborg.  

 

Det var greit før i tiden da alle tøffet rundt i 7 knop og ble noen ganger seilt ifra av en seilbåt og noen lot motoren få en knert og tok to selv, ”det var kultur det”..

 

Hadde alle greid og oppføre seg slik i dette århundre hadde det gått fint men , nei det var altfor mange som bokstavelig talt  kjørte over stokk og stein,  tvang påbudet om at båtførerprøven ikke lenger var frivillig seg fram,  jeg synes at alle som hadde hatt/ brukt båt i minst 5 år og ikke hadde ”dundra på skjær” kunne fått amnesti. Så hadde alle nye båteiere måtte ta ” lappen”

 

Ha en fortryllende helg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven i nåværende form har ikke hatt noen målbar effekt. Det vil heller ikke en utvidet utgave ha.Det er bare ønsketenkning og spill for galleriet for og få innført dette.

Hadde kunnskap forhindret ulykker så hadde vi ikke hatt noen ulykker på landeveien. At audi eiere ikke overholder vikeplikt og fartsgrense skyldes ikke mangel på kunnskap. Bygdetullingen som kjører hjem i fra fest i granadaen vet også at det ikke er lov.

Samme leksa er det på sjøen.

Link to post
Share on other sites

.Poseidon:

Leser med stigende forbauselse de innleggene / kommentarene du får etter å ha påpekt uregelmessigheter i opplæringa til Båtførerprøven. Det er tydelig at båtene er i vinterdvale og tastaturkløen herjer i mangel av nautiske sysler av praktisk art. Det hadde vært fint om 'debattantene' hadde LEST første innlegg...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

.Poseidon:

Leser med stigende forbauselse de innleggene / kommentarene du får etter å ha påpekt uregelmessigheter i opplæringa til Båtførerprøven. Det er tydelig at båtene er i vinterdvale og tastaturkløen herjer i mangel av nautiske sysler av praktisk art. Det hadde vært fint om 'debattantene' hadde LEST første innlegg...

 

Ja, det er ganske påfallende, men kanskje ikke like overraskende :saint: 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 - Jeg HAR lest første innlegg!

 - Jeg begriper ikke hvorfor det skal være nødvendig å gjøre denne prøven enda vanskeligere å bestå. De fleste bør kunne lære seg det viktigste i sjøfartsreglene på et par timer.

 - Jeg mener fremdeles at Poseidon og båtprøven bommer grovt på målet og hensikten med prøven og tilraner seg makt over båtfolket

 - Jeg tror fremdeles at Posidon og mange med ham gjør dette ut fra idealisme og god tro og synes det er ufint å tillegge ham uedle motiver. Men det er på tide å si fra!

 - Jeg savner fremdels en god forklaring på hvorfor det skal være nøvendig å oppdra alle fritidsbåtførere til å bli perfekte båtfolk med kunnskaper de aldri kommer til å trenge

 - Jeg synes båtprøven hadde vært et kjempefint opplegg dersom den hadde vært frivillig. Da skulle jeg gjerne være med på å diskutere innholdet som kunne gjøre oss som ønsker det til bedre båtfolk, men jeg ønsker ikke å påtvinge andre dette.

 

Nå ble jeg litt arg . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint om 'debattantene' hadde LEST første innlegg...

 

Hva er det som tilsier at vi, deg selv inkludert, ikke har lest første innlegget? Forøvrig regner jeg med at man også i denne tråden/diskusjonen må være "tillatt" å bevege seg også litt i utkanten av hva Poseidon skrev for det innlegget var ikke utfyllende for alt og alle hva angår sikkerhet på sjøen etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...