Førstefender Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 At man ikke vil skjønne/innse at å starte opp et aggregat for å trakte kaffe eller lade en oppbrukt batteribank er unødvendig støy, er å gjøre seg vanskelig eller kverulere. Makan til tull! Tja, tull og tull.. Et bensin aggregat på en badeplattform er støyende, et isolert dieselaggregat kan være så å si lydløst. Så hvor skal grensa gå? 30-50-70db? Det sier paragrafene her ingen ting om, om blir derfor opptil hver og en av oss til diffenere "støy", akkurat som før.. totalt håpløst. Noen synes det er artig at kommende båtgenrasjoner får leke seg litt med gummi-jolla, mens for andre er dette unødigstøy.. Og nei, det er ikke kø ved tømmestasjonene i Sverige eller Norge, for det er svært få som bruker dem.. Noen som har link til kartskissene? Sone A områder, kan vi jo ikke nærme oss med mer enn 50m bla.. har forsøkt å google kart men finner ikke frem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Så hvor skal grensa gå? 30-50-70db? Det sier paragrafene her ingen ting om, Grensa er 75 dB(A) på 25 m. avstand. Gjelder alle farkoster i alle EU land. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Slapp av og pust gjennom nesa, det har enda ikke vært en eneste kø på noen av de tømmestasjonene jeg har vært på de siste årene og kommer neppe til å bli det heller. Det er mange tømmestasjoner, og det kommer stadig flere i høyt tempo Når Færder nasjonalpark ble opprettet, ble de etablert en tømmestasjon på Verdens Ende. I hele Færder nasjonalpark er det tre tømmestasjoner. Ingen nye er blitt etablert. For oss som bruker båt om vinteren i dette området er tilbudet heller dårlig. Hva er vitsen med å etablere et regelverk som ikke er mulig å etterleve, forakten for byråkrater og politikere blir bare større... Er i utgangspunktet positiv men... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Tja, tull og tull.. Et bensin aggregat på en badeplattform er støyende, et isolert dieselaggregat kan være så å si lydløst. Så hvor skal grensa gå? 30-50-70db? Det sier paragrafene her ingen ting om, om blir derfor opptil hver og en av oss til diffenere "støy", akkurat som før.. totalt håpløst. Noen synes det er artig at kommende båtgenrasjoner får leke seg litt med gummi-jolla, mens for andre er dette unødigstøy.. Det med lydløse aggregat blir ikke noe problem. Et lydløst aggregat er jo lydløst... så om ingen engang vet at det går kan det vel knapt utgjøre et problem. Må jo være støy før det blir unødvendig støy... Men et støyende aggregat eller tomgangskjøring må bli no-go, ellers er det knapt noe poeng med forskriften. Jollekjøring som lek er bare å glemme først som sist, og spør du meg så er det greit... Og uansett, 99,...? ett eller annet prosent av kysten er ikke vernet. Bare å ta løs med det man måtte ønske av jollekjøring osv. Selv nær der det er verneområder er det massevis av plass og havner uten vern. Dette kan da umulig utgjøre et problem. Ser heller på det som en god løsning for det store flertallet som ikke velger uthavner for å underholde andre med aggregat, jollekjøring, musikk og utagerende greier uten å ta hensyn til at ikke alle andre vil være med på festen. En kan jo heller spørre seg hvorfor de få som liker å bråke skal få kunne bråke på 90+% av kysten, mens det store flertallet som liker å ligge i fred og ro i en uthavn trenger verneområder for å få gjøre det... Grådig urettferdig egentlig. Bråkmakere burde bli henvist til gjestehavner. Naturen burde være for de som ønsker å oppleve naturen uten bråk fra maskiner og steroanlegg, dvs det store flertallet. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 [...]Når Færder nasjonalpark ble opprettet, ble de etablert en tømmestasjon på Verdens Ende. I hele Færder nasjonalpark er det tre tømmestasjoner. Ingen nye er blitt etablert. For oss som bruker båt om vinteren i dette området er tilbudet heller dårlig. Hva er vitsen med å etablere et regelverk som ikke er mulig å etterleve[... ] Joda, er like lett som før å etterleve, bare at du ikke kan dra lenger ut for å tømme, men isteden må dra lenger inn... Ta en titt på grensene for nasjonalparken: http://ferdernasjonalpark.no/wp-content/uploads/2016/06/Oversiktskart-F%C3%A6rder-nasjonalpark.pdf Inne i Vrengensundet, breisete delene av Bjærkøsund, hele Tønsbergfjorden og rett utenfor hytta til Kongen kan du tømme så mye du vil..... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Må jo være støy før det blir unødvendig støy... Men et støyende aggregat eller tomgangskjøring må bli no-go, ellers er det knapt noe poeng med forskriften. Du har din definisjon på unødig støy og det er vel like mange definisjoner på unødig støy som det er båtfolk. Tror du kan bli veldig skuffet i 2017 hvis du tror det kommer til å bli så stor forskjell fra tidligere år. Hvis jeg vil ha det stille og rolig vet jeg omtrent hvor jeg bør legge meg i uthavn, noe vi ofte også gjør, men kommer det en liten veps av en jolle så koser jeg meg likevel. Slår det i liner i masta eller uler i seilebåtmasta til han tversover sundet så hører det med til båtlivet, vi er der alle for å kose oss og nyte båtlivet og alle er der, isolert sett, helt unødvendig. PS! Jeg har ikke aggregat selv og har aldri opplevd ubehag av at andre har det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Enig,man må slutte å irrtere seg,over bagateller.Om man ligger i uthavn med 40 andre båter,må man regne med at det er liv å røre.Barna må få lære seg å kjøre båt.noken har bare agregat til koking,andre trenger å ladde telefon data ol. Savner det gode felleskapet som var ,da det var greit å hjelpe med strøm osv. Vil man ha ro,og er alergisk over agregat og at folk har det hygglig,er det vel bare å søke ensomheten for å nyte stillheten Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Enig,man må slutte å irrtere seg,over bagateller.Om man ligger i uthavn med 40 andre båter,må man regne med at det er liv å røre.Barna må få lære seg å kjøre båt.noken har bare agregat til koking,andre trenger å ladde telefon data ol. Savner det gode felleskapet som var ,da det var greit å hjelpe med strøm osv. Vil man ha ro,og er alergisk over agregat og at folk har det hygglig,er det vel bare å søke ensomheten for å nyte stillheten Dette er vel til det kjedsommelige gjentatt tidligere, men jeg tar det en gang til. I den situasjonen du beskriver, er det allerede mye "naturlig" støy av den enkle grunn at mange mennesker er samlet på en plass. Det er neppe noen "aggregatmotstandere" som lar seg irritere av at et korrekt montert dieselaggregat står å brummer litt midt oppi det hele. Det er neppe noe politi, eller andre fra det offentlige som hadde merket/brydd seg, eller i de heletatt vært tilstede for å påpeke bruken heller. Et annet scenario er ytterst på noen nakne holmer, hvor en eller to båter har lagt seg til for den ENE helgen i sesongen hvor høytrykket er sterkt og stabilt nok til at det er forsvarlig å legge til der. Man søker da den ultimate opplevelsen av å nyte havet og naturen. Mener du at man også HER må tåle at det kommer en kar inn på morgenen og drar igang, og holder det gående hva enn det måtte være av motorer,musikkanlegg droner og joller/vannscootere? Du savner fellesskapet hvor man hjalp hverandre med strøm o.l. Andre savner det at folk tar ekstra hensyn,og evner å nyte sjøen for det den er.Ikke måtte supplere med alskens teknologi,komfort og duppeditter for å orke/gidde å tilbringe en helg der ute. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jakob T Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Når man legger seg på ein plass med 30 til 40 båter,må ein rekne med liv og røre. Om man legger seg aleine så er det fint å få fred og ro.Det har med å vise litt respekt for dei ein omgåes med. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 (redigert) Dette septik utslipp forbudet kom brått på ? Så vi som ferierer strekningen Lillesand - Risør og bestandig har sluppet dritten i havet (langt ute) kan ikke gjøre det sommer 2017!? De aller fleste båter har ikke system for tømming til septik avsug. Så vi må hive oss rundt å få bygd om septik systemet før sesongen?! Hvordan kan loven håndheves tro? kommer politiet (septik oppsyns avdelingen ?) og sjekker når jeg ligger ute i havgapet og lusker ut septiken under båten? mange spørsmål... Hvor er informasjon om septik tømmesstasjoner mm?? Redigert 7.Januar.2017 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Alle båter får en sprengladning montert i tømmekrana for septiken,den har en innebygd gps som registrerer om båten er i eller utenfor verneområdene. Bli kranen betjent innenfor verneområdet,går sprengladningen av. Men slapp av, det kun snakk om ca 50 gram C4, ingen fare for skade på omkringliggende båter. Personlig kan det nok hende at det vil lekke ut en septikskvett innenfor verneområdet.F.eks. hvis tanken er heeelt full og noen plutselig MÅ drite en times kjøring fra nærmeste lovlige området. Det er lov å "bruke hue, behøver ikke tømme hele tanken akkurat der og da. Dessuten kommer man nok langt med litt planlegging. Kanskje man i fbm. Ombygging til sugestuss kan oppdradere til en større tank også. I min Skarpnes var det plass til å øke septik kapasiteten fra 45 til 135 liter. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
LENB Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Hadde vært flott med et kart over hvilke område som er Innafor værneområde. Noen som har en link? Kanskje er tiden inne for et komposteringstoalett ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Er det forbudt å pisse i sjøen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 (redigert) Hadde vært flott med et kart over hvilke område som er Innafor værneområde. Noen som har en link? Kanskje er tiden inne for et komposteringstoalett ombord. Gidder ikke å gå via den foto opplastnings greiene her på BP så det får bli sånn: Hvaler og Færder: https://www.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fmedia.snl.no%2Fsystem%2Fimages%2F23089%2Fstandard_F_rder_og_Ytre_Hvaler_nasjonalparker.png&imgrefurl=https%3A%2F%2Fsnl.no%2FYtre_Hvaler_nasjonalpark&docid=cKEn5m7UqnyS7M&tbnid=JiAqG7NjddrLgM%3A&vet=1&w=1200&h=1127&bih=638&biw=1366&q=ytre%20hvaler%20nasjonalpark%20kart&ved=0ahUKEwjotqfSrrDRAhXCBSwKHQEaCqMQMwgjKAcwBw&iact=mrc&uact=8 Raet (Lyngør- Grimstad) http://aafk.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=d7ffd77a239d4939a40fdd87039a4cb8 Jomfruland osv: https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjFioyOr7DRAhUDBSwKHbnzAj8QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fprosjekt.fylkesmannen.no%2FJomfruland-nasjonalpark%2FNyheter%2FNy-nyhet%2F&psig=AFQjCNHR3QUuHObOClpmhDHbTrgg9yD73A&ust=1483889973764254 Pluss da at Nesodden og Vestby har forbud i sine kommuner. Hvor langt ut det blir i praksis aner jeg ikke men vil jo tippe det er langs midten av Oslofjorden eller noe... -------------- Hvis en da legger på 300 meter fra fastland og øyer i tillegg så begynner en egentlig i praksis å lete etter "smutthull" for tømming, og det blir jo egentlig litt tungvindt, med mindre man går i faste ruter eller noe da. Feks kan alle fritidsbåtene som går inn/ut Singlefjorden på en fin dag tømme tanken ett sted langs Singleøya. Alle andre plasser er det forbud, enten som nasjonalpark Hvaler, Koster, Sverige eller 300 metersregelen. Da er det egentlig på tide å bli enig om totalforbud. Er jo ikke akkurat "brukervennlig" for det store flertallet som ikke ønsker noe annet enn å være noenlunde lovlydig. Redigert 7.Januar.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Er det forbudt å pisse i sjøen? Jeg trodde ikke det, mulig det er ulovlig i verneområdene,håper ikke det. I de Svenske reglene for båt og toalett,leste jeg at det er lov å gjøre fra seg i en hink (pøs på norsk) og kaste overbord. Hvorfor i all verden dette skal være bedre for naturen enn at det ligger i en tank ett par dager og blir løst opp vet jeg ikke????? Om det er lov å gjøre det slik i Norge har jeg ikke lest noen plass. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hansi Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Drit i hele greia. Bruk sunn fornuft basert på skjønn og egen fortolkning inntil det motsatte er bevist rettslig. Holder i massevis enn så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Joda, er like lett som før å etterleve, bare at du ikke kan dra lenger ut for å tømme, men isteden må dra lenger inn... Ta en titt på grensene for nasjonalparken: http://ferdernasjonalpark.no/wp-content/uploads/2016/06/Oversiktskart-F%C3%A6rder-nasjonalpark.pdf Inne i Vrengensundet, breisete delene av Bjærkøsund, hele Tønsbergfjorden og rett utenfor hytta til Kongen kan du tømme så mye du vil..... Men har ikke det motsatt virkning på deg? Type.. "Nå må jeg få gjort noe med det dassgreine, blir for dumt å måtte tømme tanken inne i skjærgården for å tømme lovlig"? Hele Tønsbergfjorden blir å overdrive, må være minst 600 meter brei på stedet da ;-) Samme i Vrengsundet, du finner sikkert noen "flekker" du kan tømme i men ærlig talt... om folk har pleid å tømme der før så er det kanskje på høy tid å slutte uansett, eller? Er ikke langt fra septikktanken til første badende der på en fin dag... Har båten i "forbudssone" selv og tok tak sist vår så vi slipper hele problemstillinga. Bonus er en dass uten slanger, pumper, tanker, drittlukt, som går tett osv. (Separett). Men helt i henhold til miljøtankegang er vi ikke da jeg slipper pisset rett ut. Men dritten går på land. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Dette septik utslipp forbudet kom brått på Så vi som ferierer strekningen Lillesand - Risør og bestandig har sluppet dritten i havet (langt ute) kan ikke gjøre det sommer 2017!? De aller fleste båter har ikke system for tømming til septik avsug. Så vi må hive oss rundt å få bygd om septik systemet før sesongen?! Hvordan kan loven håndheves tro? kommer politiet (septik oppsyns avdelingen ) og sjekker når jeg ligger ute i havgapet og lusker ut septiken under båten? mange spørsmål... Hvor er informasjon om septik tømmesstasjoner mm?? Raet har vært under planlegging i mange år, så det kom ikke utrolig brått på egentlig. Men normalt sitter man jo ikke og følger med på sånt. Du finner kartskisse over verneområdet i tråden her litt lengre opp. Kan ikke tømme langt ute nei, med mindre du går veeldig langt ut. Men om du setter deg ned med kart så kan du tømme lengre inn på enkelte flekker her og der (300 meter fra nærmeste land). Du finner også oversikt over tømmestasjoner i tråden her et sted. --------- Ang håndheving så må en vel for all del satse på at dette er noe vi båtfolk håndhever selv. Blir latterlig om det offentlige skal bruke ekstra ressurser på barnevakt for voksne folk i båt. Men en politibåt med drone vil vel ha en relativt enkel jobb på en fin sommerdag... Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 De som leter etter et kart over disse nasjonalparkene til sjøs kan bruke følgende. http://kart.kystverket.no Velg "Layer manager" / "Environmental" / kryss av på "Naturvernområder" Resultatet blir slik: SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Men en politibåt med drone vil vel ha en relativt enkel jobb på en fin sommerdag... Nå er ikke droner tillatt i vernesonen, så da slipper vi å bekymre oss for det ???? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Nå er ikke droner tillatt i vernesonen, så da slipper vi å bekymre oss for det ???? Veldig godt poeng! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Må huske å gå på dass hjemme før vi drar på båttur nå da. Så ikke septik politiet kommer! ?? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Snakk om å lage problemer ut av noe som ikke er noe problem. Tror nok folk kommer til å drite i dette forbudet i mange år fremover. Altfor få tømmestasjoner vil gjøre dette altfor tungvint. Tror faktisk ikke jeg heller kommer til å problematisere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Enig! ? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Kanskje Wolvatommer med familierabatt på utlagt tarm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.