Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Start der det monner mest, kommunale utslipp...

 

Lekker båten din Pinkvin, så tetter en de største lekkasjene først.... eller har du en annen oppfatning ?

 

Lekker båten min så hjelper alle til og vi tetter alle lekkasjene, store som små. 

 

Om din båt lekker så bakser du på med største hullet mens de andre står og ser på?

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Pinkvin said:

 

"Så at småbåtene i det hele tatt skal være et tema er helt meningsløst. "

 

Da må vel de tiltakene som har blitt innført på løpende bånd de siste årene, rettet mot å hindre tømming av septik fra småbåter også være meningsløse? 

 

 

Som det går tydelig frem av tallene: Småbåtenes bidrag til forurensning av fjorden som helhet er neglisjerbar. Men helt lokalt kan det selvfølgelig være et problem. Tømmer man septiktanken utenfor en strand hvor folk bader, så vil det jo både være sjenerende og kan føre til helseplager. Så det er greit å forby (selv om man skulle tro folk hadde skjønt det selv). Og selvfølgelig er det bra at det er muligheter for å tømme septiken på land. Men det betyr ikke at det skal være påbudt som eneste måte å bli kvitt septiken når det ikke er noe faglig eller saklig grunn til det.

Link to post
Share on other sites

De fleste tømmestasjoner har en gummistuss som man stapper nedi dekkavsuget. Den på Vallø på Vestfold siden av fjorden hadde en stuss med gjenger som passet i avsuget mitt. Det er denne som jeg syntes har funket best.

 

thumb_img_9291_1024.jpg.7d080fd698abb35d9ade263e946e950e.jpg

 

Er fra denne tråden:

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 8 minutter siden:

 

 

Om din båt lekker så bakser du på med største hullet mens de andre står og ser på?

 

Ja, definitivt... jeg begynner med den største lekkasjen... vil anbefale deg å gjøre det samme i en evnt situasjon...

Men nå har vi sporet av Pinkvin..:wink:

Link to post
Share on other sites

Alle vedtak angående båtseptik er proforma vedtak som ikke har noen betydning. At man ikke tømmer i havn eller i terskefjorder er helt greit.

Angående hyttefolk som klager på dårlig badevann vet jeg veldig godt ( har selv hytte ) at tarmbakteriene de bader i er deres egne. Veldig mye hyttekloakk går urenset  ( og ulovlig ) rett i sjøen. Mange kopler inn vannklosett på anlegg som kun er godkjent for gråvann, eller lager et hendig overløp fra såkalt lukket tank.

Kommunale avløpsløsninger som går til skikkelig renseanlegg eksisterer knapt og i hvert fall ikke ute på små øyer og holmer.

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

De siste årene har det vært tema i ulike forum og på FB gjentatte ganger, så dette er nok et alternativ stadig flere snuser på og en del går for. Men jeg leser mest seilrelaterte forum og FB sider. Men det er kanskje ikke så aktuelt i "motorbåtverdenen" ?

 

Så du mener at motorbåtfolk er noen møkkafolk, satt litt på spissen?:flag_bp: For min del er det helt greit å trekke inn diskusjon om motor kontra seil også her mens jeg venter på å få båten på vannet. En kan bli ganske så grinete i en slik situasjon.

 

Septik og dritt er ikke noe jeg "snuser på", fytti rakkern!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, hanto1 said:

Alle vedtak angående båtseptik er proforma vedtak som ikke har noen betydning. At man ikke tømmer i havn eller i terskefjorder er helt greit.

Angående hyttefolk som klager på dårlig badevann vet jeg veldig godt ( har selv hytte ) at tarmbakteriene de bader i er deres egne. Veldig mye hyttekloakk går urenset  ( og ulovlig ) rett i sjøen. Mange kopler inn vannklosett på anlegg som kun er godkjent for gråvann, eller lager et hendig overløp fra såkalt lukket tank.

Kommunale avløpsløsninger som går til skikkelig renseanlegg eksisterer knapt og i hvert fall ikke ute på små øyer og holmer.

 

De fleste kommuner har tatt et kraftig oppgjør mot dette, men tror deg hva gjelder de mindre øyene og holmene

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Lå for en del år siden i havnen i Sandnes..

Den kommunale kloakken fløt urenset rett ut i sjøen der vi lå, stinket noe forjævlig i hele havnebassenget...

Vet ikke om det er slik ennå, men det er slike ting en må starte med.

Sandnes havn er beryktet. Skyldes at mange husstander er feilkoblet, slik at gråvann går til kloakk, og ikke minst motsatt.  Kloakken havner da i gråvanns rørene som går til sjø, og spesielt ved stort nedbør kom det mye rart som ble skyldt ut i vannet.

 

Sandnes kommune har hatt en stor kampanje der de bla har hatt fargestoff i hver enkelt dass i mange områder, for så å sjekke om samme farge kom ut i andre enden/havnebasenget, for da å kunne koble om synderne.

 

Tror derfor det skal være noe bedre nå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, dennrick said:

1.52 milliarder liter? Gitt en tank på 80 liter som tømmes en gang pr helg i 16 helger + 10 ganger ila 4 uker på ferie betyr at vi har behov for å tømme ca 2 tonn septik ila en sesong. Dette regnestykket tilsvarer septik fra 730.000 båter som er lik min i indre Olsofjord ila en sesong dersom jeg har regnet rett.

 

 

Hadde ikke tid til å tilføye de andre tallene jeg tenkte på tidligere: Ref de 730.000 båtene som da skal være lik min 39 foters motorbåt som kreves for å tømme 1.52 milliarder liter septik i indre Oslofjord, så var det i kontrast 750.000 fritidsbåter i hele Norge i 2012, ref en artikkel i DN.no. Verdien på disse 750.000 fritidsbåtene er 75 000 000 000 (milliarder). Det skulle tilsi en gjennomsnittlig verdi pr båt på 100.000,-

 

https://www.dn.no/privat/privatokonomi/2012/04/30/750000-fritidsbater-i-norge

 

Disse regnestykkene svekker (marginaliserer helt?) fritidsbåtenes betydning i det store utslippsregnskapet.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Og en kan vel også legge til at flere installerer komposteringsdasser og tilsvarende så de rett og slett slipper bryet med å tømme tanker. 

 

 

Jeg skulle gjerne montert komposteringsdass - har kikket litt på det i vinter, og de virker utrolig greie. Men dessverre er de typene som er på markedet for store for min båt.

I Nimbusen har jeg hele 35 liter septiktank - som jeg tømmer rett i sjøen. Eller tilsvarende to skyllinger med WCen jeg har hjemme omtrent. Kan ikke se at det utgjør noen forskjell for den marine faunaen med unntak av en og annen overlykkelig brennmanet. Dersom jeg ikke kan gjøre det skal jeg altså kjøre 20 minutter fra hjemmehavn, til nærmeste pumpestasjon, bruke ca ?10? minutter på tillegging, tømming og fralegging (dersom jeg er så heldig at det ikke er kø) for deretter å kjøre 20 minutter hjem igjen - hver gang jeg skal tømme min 35 literstank? Det virket som en god løsning for miljøet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 1 time siden:

 

Så du mener at motorbåtfolk er noen møkkafolk, satt litt på spissen?:flag_bp: For min del er det helt greit å trekke inn diskusjon om motor kontra seil også her mens jeg venter på å få båten på vannet. En kan bli ganske så grinete i en slik situasjon.

 

Septik og dritt er ikke noe jeg "snuser på", fytti rakkern!

 

Lars H.

 

Nei motsatt, jeg tror kanskje det er en del seilere som er mer... eh.. "økologisk orientert". Legger vekt på "tror kanskje". Det er vel kanskje noe med utgangspunktet i å eie en båt som drives frem av vinden. 

 

Nå har jo noen vært ute og talt opp hvilke biltyper som blinker minst, og ja, det var BMW og Audi, men det visse vi jo. Men ingen har tatt bryet å telle biodasser eller miljøsyn hos motorbåtfører vs seilere. 

 

Og det er vel i grunnen like greit tenker jeg :-) 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin 

Hvis du tar av deg miljø-brillene og kommer deg ut av villfarelsen, vil du snart se at "folkeopinionen" er av en helt annen oppfatning en deg selv.

Kan det være at du burde ta av deg de "politisk korrekte brillene" og se verden som den er ? Eksempelet ditt om de som driter 8 meter opp på stranda kan du telle på en hånd !

 

Miljøfantastene kan gjerne sitte på Grûnerløkka å tylle i  seg sin Cafe Latte, men snart er Oslo død som by !

Feilaktig fornuft !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev for 12 timer siden:

@Pinkvin 

Hvis du tar av deg miljø-brillene og kommer deg ut av villfarelsen, vil du snart se at "folkeopinionen" er av en helt annen oppfatning en deg selv.

Kan det være at du burde ta av deg de "politisk korrekte brillene" og se verden som den er ? Eksempelet ditt om de som driter 8 meter opp på stranda kan du telle på en hånd !

 

Miljøfantastene kan gjerne sitte på Grûnerløkka å tylle i  seg sin Cafe Latte, men snart er Oslo død som by !

Feilaktig fornuft !

 

En klok man sa en gang at en aldri skal undervurdere styrken i fornektelse. 

 

Har akkurat komme tilbake etter et hyggelig lag med folk fra NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og et innovasjonsselskap innen vann og avløp. Det er allment kjent i fagmiljøene at det vil bli gjennomført et forbud mot tømming av septik i sjø innen i Oslofjorden innen relativt kort tid og en ser etter både faglige løsninger og forretningsmuligheter.  

 

Og hvis du tror du representerer  folkeopinionen, og faktisk tror befolkningen langs Oslofjorden ønsker at småbåter skal tømme septik i fjorden så må jeg nok skuffe deg veldig. Likeså om du tror politikerne spiller på ditt lag i saken. 

 

Hvilke miljøfanatikere du pleier å møte på når du er på Grünerløkka vet ikke jeg for jeg er der aldri, så jeg får stole på at du vet. Bodde på Torshov for snart 20 år siden og da gikk jeg av og til på en av de brune pubbene som fortsatt var på Grünerløkka, for å drikke øl.

 

Men du får helt sikkert kjøpt en Cafe Latte av en hipster med sixpence og velfrisert skjegg neste gang du er der. Selv drikker jeg kaffen min svart og siden jeg bor på landet har jeg liten interesse av å drikke Latte på Løkka, men hver sin smak.  

--

Bruker ikke briller heller.  Men kanskje du bør pusse dine egne for virkeligheten, som du ikke har fått øye på enda, er rett rundt hjørnet og før du vet ordet av det får du ikke lov å tømme septikken i Oslofjorden uansett hva du måtte mene om det, uansett hvor mye du mener andre lever i villfarelse, uansett hvor mye du tror det er folk på Grünerløkka som står bak, uansett hvor mye du trodde flertallet er for at folk skal fortsette å tømme septikken i Oslofjorden. 

 

Da holder selv ikke en fornektelse lengre. 

 

 

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Pinkvin said:

 

Det er allment kjent i fagmiljøene at det vil bli gjennomført et forbud mot tømming av septik i sjø innen i Oslofjorden innen relativt kort tid og en ser etter både faglige løsninger og forretningsmuligheter. 

 

 

Mulig jeg tra feil, men er ikke den type avgjørelse underlagt det politiske systemet i den enkelte kommune og ikke et fagmiljø? Og husker jeg ikke helt feil så ble dette nedstemt i både Asker og Bærum for få år siden og tror ikke det pålitiske tyngdepunktet i de to kommunene har beveget seg så mye siden "sist"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Pinkvin said:

 

 

 

Og hvis du tror du representerer  folkeopinionen, og faktisk tror befolkningen langs Oslofjorden ønsker at småbåter skal tømme septik i fjorden så må jeg nok skuffe deg .

 

 

Vel, jeg tror fortsatt at VannTro har mest rett. De tiradene du lirer av deg her, er ikke representativt for båtfolket generelt. Det er nå min mening. 

Link to post
Share on other sites

Har forståelse for forbud i trange og tilnærmet lukkede fjorder med lite utskiftning av vann. Der kan avfallstoffene opphope seg over tid, ikke så greit. Men et generelt forbud over hele landet? Nei.

 

I Ryfylke-bassenget, der jeg holder til, er det god utskiftning av vann på grunn av tilnærmet konstant vind og god tidevannsstrøm. Så lenge septiken blir noenlunde utvannet er det tross alt snakk om et biologisk produkt som naturen klarer ta seg av selv. Lokale forbud bør være slik at folk kan forstå at forbudet er fornuftig. Slik jeg ser det er det ikke fornuftig å forby utslipp av biologisk nedbrytbar mannskit i de områdene naturen fint klarer hanskes med dette selv. Tømmestasjoner og lokale forbud der det faktisk er et problem med for mye septikutslipp blir noe helt annet, slik som inni Lysefjorden og andre terskelfjorder.

 

Selv ferdes jeg stort sett der det er god utskiftning av vann og pumper derfor ut min septik der med glede.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
GeirFrode skrev 15 minutter siden:

Vel, jeg tror fortsatt at VannTro har mest rett. De tiradene du lirer av deg her, er ikke representativt for båtfolket generelt. Det er nå min mening. 

 

Nå er det vel ikke båtfolket som skal bestemme om de selv skal få tømme septikken sin i Oslofjorden :-D. Det ville ta seg ut, hehe. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 51 minutter siden:

 Og så skjønner jo de fleste at det er en lov som hverken er logisk eller mulig å håndheve. Så da fortsetter folk som før. 

 

Hva får deg til å tro så dårlig om folk rundt deg? Virkeligheten er tvert om, folk flest vil gjøre det de må for å slippe å tømme skiten sin i sjøen der det ikke er lov. På samme måte som folk flest i dag bruker vest ombord etter påbudet kom. 

 

At du utnevner deg selv til lovbryter betyr ikke at alle andre gjør det samme, heldigvis. 

Link to post
Share on other sites

Med mindre noen kan slå i bordet med andre fakta enn mine regnestykker noen poster over, der jeg har slått fast at fritidsbåter ikke har noen betydning ift utslipp, så står vi  igjen med ideologi og synsing. Det er ikke basert på fakta.

 

Slik skal ikke politikk utformes.

 

@Sahara har jo selvsagt helt rett.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 3/23/2018 at 12.18:

 

De siste årene har det vært tema i ulike forum og på FB gjentatte ganger, så dette er nok et alternativ stadig flere snuser på og en del går for. Men jeg leser mest seilrelaterte forum og FB sider. Men det er kanskje ikke så aktuelt i "motorbåtverdenen" ? 

 

Noe tall på hvor mange som river ut dassen finnes vel neppe. Det er nok antagelig langt flere som driter 8 meter opp fra stranda og legger en stein over dasspapiret i indre Oslofjord enn komposteringsdasser i båt i Norge ;-) 

 

Huttetu for nokon griser, rett og slett ekkelt å lese. Og dette skal vere gode nordmenn? Var ikkje klar over det var so gale. Men dette er no vel helst eit Oslofjordfenomen? Noko hav er det vel sjølvsagt heller ikkje snakk der borte, men litt ut frå fjøresteinane kjem de vel de og? Men, vel aldri lenger enn at vegen til buskaset på land er overkommeleg i ein trengt situasjon? Det er vel difor mange greier seg utan toalett. Har aldri sett noko slikt her borte. Tenk å berre skite i fjøro og rulle ein stein over! Har ikkje ord! Er de urfolk? Nei, me vestlendingar, djupvasseglarar som me er, med storhavet rett utanfor, legg fort fjøresteinane bak oss, trass alt er me på sjøen. Me er då sjøfolk ikkje landkrabbar, og kan når me er på havet, ikkje berre springa på land når trykket skulle blir for stort. Me er eit danna folk og brukar båttoalettet. Noko anna er heilt frammandt for oss! Skulle det mangle, av ei eller anna årsak, kan me til nød ty til ripa, men det er ytterst sjelden. Litt (mykje) folkeskikk, og ikkje å gløyme sjømannskap, har me i behold.

 

 

        

 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som landkrabber med en liten båt som tar seg til rette uten å forstå hva det de gjør betyr. Forbud mot barnefamilier og bæsj vil nok hjelpe på dette. Like mye som "utslippsforbudet".

 

Faktum, @Pinkviner at du fortsetter med å synse og mene uten dokumentasjon.

 

Men kan du ikke se på de satans tallene jeg har kalkulert snart?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...