Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Dette handler ikke om å redde verden, men om lokalt miljø.

 

Jeg er ærlig talt da mer bekymret for alle dem som seiler rundt med en åpen ventil hele tiden (3 veis) eller som hver gang båten kommer opp i fart auto dumper septiken.  Før hele landet pålegges tømming på tømmestasjon bør man vite at alle som har septikventil har tank og bruker den riktig. Dumpeventil skal være stengt når man er nærmere land enn 300 meter. Har man ikke tank, så har man heller ikke toalett som kan brukes nærmere enn 300 meter fra land.

 

Forøvrig er jeg positiv til tømmestasjoner, og har ettermontert dekkstømming. Men det er nok ikke i hele norge at slik tømming har noen praktisk betydning. I tett traffikerte områder med mange badeplasser har jeg imidlertid tro på at badevannet kan forbedres om man tilrettelegger med flere brukervennlige tømmestasjoner.  

 

Vi bør i skagerak være bedre enn svenskene. Hvis formålet er å få folk til å tømme på stasjon, så må penger settes av til å bygge gode og brukervennlige stasjoner på de plassene hvor lokalt miljø er påvirket. Å vedta totalforbud uten å legge opp tilstrekkelig antall gode tømmestasjoner er meningsløst.      

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev for 2 timer siden:

uønsket!!! Å slå lens når du er på fjelltur er vel uønsket også!!!Bare tull. Hold fokus på ting som ikke hører til i naturen....

 

Du har herved en stående invitasjon til å gå Besseggen på slutten av sesongen 18. Jeg betaler siste ferja inn. 

 

Forutsatt at du hele veien holder 20-50 ut til siden fra hovedtråkket. Jeg anbefaler støvler, kanskje tigerbalsam til å ha under nesa, god mage, med mindre du ikke vemmes av å vasse i mannsjit og piss i den vakre naturen som det er så naturlig å gjøre sitt fornødende i. 

 

Populære områder i fjellheimen flyter over av drit. Om du tenker at du skal trekke litt unna stien og ta en matpause, tenk om igjen. Ta heller pausen midt i stien. For 10-20-30-40 meter unna så satt det en fyr å dreit, ei dame å pissa osv for noen timer, dager, uker siden. Eller rettere sagt, de gjorde det naturlige i naturen. Problemet er at 40 000 går samme ruta hver sommer. 

--

Det er mange "Besseggen" på sjøen, men i samme øyeblikk dritten glir under vannflata så er det ute av syne, ute av sinn. Men det er ingen magi som gjør at den forsvinner, selv ikke i sjøen. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pingvin, hold fokus.:wink: Vi har jo tank i båtene, så vi slepper ikke ut septik nærmere land en 300m. Besseggen og andre populære steder i naturen har utfordring med dette. Det må løses med tiltak i den enkelte tursti. Vi har ikke denne problematikken på havet, her er det langt mellom båtene, og det er lett oppløselig naturlig avfall som tømmes langt til havs, helt uproblematisk.  Du får ikke meg til å skifte mening om saken, jeg setter stor pris på naturen vi har i Norge, det er den flotteste i verden faktisk. Så jeg skal gjøre det som godt er for å ta vare på den. Tøm septikken din på tømmestajonen du, det er bare bra. Men ikke vær så hard på at det burde alle gjøre,  for det er ikke riktig. 

Link to post
Share on other sites

Det kommer et forslag snart, en kjede forslag på veien mot et drittfritt samfunn.

 

Først normaliserer vi og tilpasser reglene til fjells etter reglene i skjærgården. Ingen avføring nærmere enn 300m fra sti, severdighet eller hytte. Så kommer forslaget om forbud mot å gjøre fra seg i nasjonalparkene.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Jens_P said:

Må korrigere deg litt for å justere sammenligningen mellom båt-septik og offentlig avløpsvann.

 

 

Grei korrigering dette ift å komme noe nærmere fakta, syntes jeg. Dog tror jeg at å dividere på 1.000 er litt mye. Jeg kom til at det kreves 730.000 39 fots motorbåter med 5 personer ombord med vårt bruksmønster og vår størrelse på septiktank for å få til dette i Indre Oslofjord. I kontrast var det 750.000 fritidsbåter i hele Norge i 2012, ref link over til dn.no. Snittverdien var på 100.000 kr, ergo mange båter uten septikktank. Så kommer andre utslippskilder i tillegg, og i sum tenker jeg at det ytterst få båter gjør ikke betyr så mye i det store regnskapet. 

 

Er egentlig bare ute etter å få satt dette i perspektiv. Jeg bruker jo selv disse tømmestasjonene innimellom. "Avkastning på miljøtiltak", dersom det kan kalles det. Å være kritisk til tømmeforbud betyr jo heller ikke at man er miljøsatanist. Jeg er veldig for miljøvern, og folkeskikk og respekt for 300m grensen er jo en god skikk når man vurderer å tømme rett ut. Det samme om man ferdes innerst i en fjord.

 

Tilsynet for høy moral har vel egentlig bare moralen å fare med. De er bedre mennesker enn oss andre:wink:

 

Ellers, det er nevnt over noe som jeg også tenker, nemlig at miljøpåvirkning er et naturvitenskapelig spørsmål, som krever naturvitenskapelig svar. Litt flåsete sagt syntes jeg at miljøsaken er altfor viktig til at MDG skal få lov til å ha noe med den å gjøre. Alt er ulv, og gjetergutten blir spist av ulven hver gang.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, dennrick said:

 

 

Er egentlig bare ute etter å få satt dette i perspektiv.

Legg til at de fleste går på vannklosett når de ligger i havn i strøk med ekstra stor forurensing. (havner hvor det er mye båter er det  landbasert toalett generelt sett) så blir det ikke mange tømminger pr. båt i slike strøk. De få tømmingene (ift. volumet) inneholder generelt vann og næringsrik avføring med bakterier som i all hovedsak dør kjapt i saltvann. Alt most opp av kvern til glede for fisk, krabbe osv i motsetning til de millioner av forurenset vann som kommer ut elver, bekker osv. ved ethvert regnskyll og misfarger store deler av fjordene. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev On 28.3.2018 at 13.20:

 

Poenget mitt er at det er IKKE synd å drite i åpen sjø. 

 

 

For mesteparten av landet kanskje ja. Men indre Oslofjord er i en spesiell situasjon. 

 

De siste årene har det vært tilfeller med folk som har blitt direkte smittet av bakterier fra mannsjit når de har badet i indre Oslofjord, og de siste sommerene har det periodevis vært så mye mannsjitbakterier på flere badestrender at en ikke kan bade. I hvertfall ikke uten svært høy risiko for å selv ende opp som en hengiven bidragsyter til mer mannsjit ;-) 

 

Indre Oslofjord hadde en god utvikling etter mange tiltak, men de siste årene har situasjonen forverret seg igjen. Og når folk som bader blir sjuke, ja var vel til og med ei som daua pga bakterier som beviselig kommer fra bæsjen som på en eller annen måte kom ut i sjøen. Ja...

 

Ja da kan en ikke si at det er ok å slippe dritten i sjøen lengre så lenge den kværnes osv. Har du en eller annen sjukdom, eller er bærer av uten å vite det selv, ja da kan faktisk sette helsa til folk rundt deg i spill ved å spre dine herligheter i varmt sommervann. 

 

Og hjelper kværning på bakterier og mot spredning, tvilsomt. Vil vel heller tro tvert om når man legger svære røyktepper bak seg i sjøen. 

---

Men snu på det. Dere som ikke vil endre. Hva er godene ved å fortsett som før, eller reversere de tiltakene som allerede eksisterer, siden de uansett ikke gjør noen nytte (som dere påstår)? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev On 28.3.2018 at 18.35:

Pingvin, hold fokus.:wink: Vi har jo tank i båtene, så vi slepper ikke ut septik nærmere land en 300m. 

 

Den er grei. Men helt feil fokus, noe nær feilinformasjon. For armadaen av fritidsbåter som skal til sørlandet og svenskekysten i sommer så er det, i praksis, stort sett forbud mot tømming hele veien, også i Norge. 

 

En begynnelse er å forholde seg til virkeligheten pr. nå. ;-) Så kan en være i mot så mye en vil. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dennrick skrev On 28.3.2018 at 22.46:

 

Grei korrigering dette ift å komme noe nærmere fakta, syntes jeg. Dog tror jeg at å dividere på 1.000 er litt mye. Jeg kom til at det kreves 730.000 39 fots motorbåter med 5 personer ombord med vårt bruksmønster og vår størrelse på septiktank for å få til dette i Indre Oslofjord. I kontrast var det 750.000 fritidsbåter i hele Norge i 2012, ref link over til dn.no. Snittverdien var på 100.000 kr, ergo mange båter uten septikktank. Så kommer andre utslippskilder i tillegg, og i sum tenker jeg at det ytterst få båter gjør ikke betyr så mye i det store regnskapet. 

 

 

Så til tross for at du kommer fra, vet ikke om du har båten der, en kommune hvor dette er beskrivelsen av vannkvaliteten i sjøen:

 

I forbindelse med oversikten over vannkvaliteten i Drammen, skriver kommunen at måleresultater over flere år viser at det i alle tjern er god vannkvalitet. I fjord og elv derimot, er vannkvaliteten vekslende mellom mindre god og ikke egnet."

 

Vannet over flere år i elv og sjø er så jævlig dårlig at folk ikke engang kan bade på en fin sommerdag så insisterer du på retten til å tømme 300 meter fra, den allerede forurensa badestranden hvor ungene i nabolaget kanskje kunne tenkt seg å bade. 

 

Så å gi en liten millimeter selv er ikke aktuelt? Selv ikke når det rammer en selv så til de grader at badevannet er ødelagt? Det er helt ok å fortsette å skite i egen brønn. 

 

Vel, jeg skjønner det ikke. 

 

 

https://www.dt.no/drammen/nyhet/var/sann-er-vannkvaliteten-nar-deg/s/5-57-376357

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/bakterie-bonanza-i-oslofjorden-advarer-mot-bading/a/23760654/

 

https://www.budstikka.no/fjorden/oslofjorden/hovik/kvinne-angrepet-av-kjottetende-bakterier-under-bading-matte-amputere-beinet/s/5-55-359944

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Pinkvin said:

 

For mesteparten av landet kanskje ja. Men indre Oslofjord er i en spesiell situasjon. 

 

De siste årene har det vært tilfeller med folk som har blitt direkte smittet av bakterier fra mannsjit når de har badet i indre Oslofjord, og de siste sommerene har det periodevis vært så mye mannsjitbakterier på flere badestrender at en ikke kan bade. I hvertfall ikke uten svært høy risiko for å selv ende opp som en hengiven bidragsyter til mer mannsjit ;-) 

 

Indre Oslofjord hadde en god utvikling etter mange tiltak, men de siste årene har situasjonen forverret seg igjen. Og når folk som bader blir sjuke, ja var vel til og med ei som daua pga bakterier som beviselig kommer fra bæsjen som på en eller annen måte kom ut i sjøen. Ja...

 

Ja da kan en ikke si at det er ok å slippe dritten i sjøen lengre så lenge den kværnes osv. Har du en eller annen sjukdom, eller er bærer av uten å vite det selv, ja da kan faktisk sette helsa til folk rundt deg i spill ved å spre dine herligheter i varmt sommervann. 

 

Og hjelper kværning på bakterier og mot spredning, tvilsomt. Vil vel heller tro tvert om når man legger svære røyktepper bak seg i sjøen. 

---

Men snu på det. Dere som ikke vil endre. Hva er godene ved å fortsett som før, eller reversere de tiltakene som allerede eksisterer, siden de uansett ikke gjør noen nytte (som dere påstår)? 

Hvorfor nevner du indre Oslofjord ifm at jeg skriver åpen sjø?   Å tømme en stor septik i indre oslofjord er generelt forbudt allerede og man trenger ikke et ytterligere forbud for å hindre tømming utfor badestrender.  

Å bli smittet på en tømmestasjon er nok mye mer sannsynlig enn at en blir smittet fra tømming av septik fra fritidsbåt når man bader med dagens regelverk dersom det overholdes.  Hvilke ukjente sykdommer tenker du på som overlever 300m i sommervarmt saltvann etter å ha fått en dash eddik eller klorin i tanken?  

Redigert av Nord West 420
Typo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på Tjøme, @Pinkvin

 

Men.... du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Les heller det jeg skriver nøye. Jeg har ikke insistert på noe som helst, og skriver også at jeg bruker disse tømmestasjonene innimellom. Det jeg har gjort er å stille noen kritiske spørsmål til det nye tømmeforbudet som utifra det jeg kan forstå ikke addresserer de virkelige utfordringene.

 

Ref linkene dine, så nevnes det ikke et ord i linkene dine om at kloakken kommer fra båter. Det er mer overløp fra kloakkanlegg på land som følge av nedbør som vel får skylden. Variasjonene i Drammenselva/fjorden kan heller ikke tillegges båttømming. Det er jo nesten ikke båter der, så åpenbart skyldes problemene andre ting. Merk; Jeg innser at vi har et problem enkelte steder med vannkvaliteten - i likhet med de fleste andre på denne tråden. Men skyldes det tømming av septik fra båter?

 

Hvis ikke, hva da årsakene til disse utfordringene?

Det kan skyldes utslipp av kloakk fra de som bor ved sjøen og fra landbruket. NIVA skriver om dette her:

https://www.nrk.no/ostfold/forskerne-frykter-for-vannkvaliteten-i-oslofjorden-1.13887567

 

"5. februar 2018 kl. 07:24 

Bekymret over vannkvaliteten 

Vannkvaliteten i Drammensfjorden og Oslofjorden har blitt dårligere. Det kommer fram i en rapport fra Norsk institutt for vannforskning.Utslipp fra landbruket og kloakk fra de som bor ved fjorden får skylda. I Drammensfjorden er det områder hvor det ikke finnes liv på grunn av oksygenmangel." - fra NRK sine sider

 

Det å stille kritiske spørsmål omkring det nye tømmeforbudet er ikke det samme som å insistere på å tømme septikken innenfor badebøyene som du prøver å få det til å høres ut som.

 

Se dette intervjuet på Youtube mellom Jordan Peterson og Cathy Newman. Ikke vær som Cathy Newman når du argumenterer.

 

c11.jpg.5078d33d84c18a8864f0b8f22dd325dc.jpg

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev On 23.3.2018 at 11.01:

For å sette ting i perspektiv, fra årsmelding til VEAS 2016 (VEAS årmelding 2016)

 

 

Det ble altså sluppet ut 1.52 millioner m3 med kloakk ut i indre Oslofjord i 2016. 1m3 er 1000 liter, så det ble altså sluppet ut 1.52milliarder liter urenset kloakk. Og dette slippes ut nær kysten i motsetning til småbåter flest. Så at småbåtene i det hele tatt skal være et tema er helt meningsløst. 

 

Og det hadde store konsekvenser.
Folk advares mot å bade i forurenset Oslofjord

NTB
8. aug. 2016 20:43 

Vannet kan inneholde så store mengder med tarmbakterier at du kan bli syk. Bakteriene kan være sykdomsfremkallende hvis vannet svelges eller kommer i kontakt med sår. Det gjelder spesielt små barn som har en tendens til å få i seg mer badevann enn voksne.

– Vi har aldri gått ut med en slik advarsel for hele kommunen tidligere. I samråd med kommuneoverlegen og avdelingen for vann og kloakk er vi kommet fram til at vi advarer folk mot å bade på alle badestrendene ute i fjorden, sier Lisbeth Sloth ved Folkehelsekontoret i Bærum.

Noe av årsaken til advarselen er at flere overløp har pumpet kloakk ut i fjorden. Avløpsvann fra mer enn 600.000 innbyggere i Oslo, Bærum og Asker blir transportert via VEAS-tunnelen til renseanlegget på Bjerkås i Asker. Når kapasiteten sprenges, sendes avløpsvannet rett ut i fjorden på Lysaker.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dennrick skrev 45 minutter siden:

Jeg har båten på Tjøme, @Pinkvin

 

Men.... du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Les heller det jeg skriver nøye. Jeg har ikke insistert på noe som helst, og skriver også at jeg bruker disse tømmestasjonene innimellom. Det jeg har gjort er å stille noen kritiske spørsmål til det nye tømmeforbudet som utifra det jeg kan forstå ikke addresserer de virkelige utfordringene.

 

Ser den, beklager. Og jeg er, faktisk, enig i at det finnes større utfordringer enn fritidsbåter mtp forurensning, men "hvem skal begynne først" debatten ser jeg overhodet ikke noe poeng i. 

 

Om vannet var jomfruelig reint, uberørt av mennesket, og en, som første menneske, faktisk hadde et valg mellom å drite rett i sjøen eller få det gjort på en måte så det ble renset før det ble sluppet ut uten særlig store anstrengelser, om noen i det hele tatt. Ja hva gjør man?

 

Om en bor nær sjøen og har toaletter i huset som går via renseanlegg så utgjør det en forskjell om man går i hockey i fjæra eller velger å gå på do i huset, særlig hvis det gjelder 750 000 som bor langs en liten og trang fjord, eller om cruiseskipet som anløper gjør det. Eller  x 1000 fritidsbåter som gjør det i varm sommersjø. 

 

Men det hele begynner med førstemann som kroker seg i fjæra, eller kjører det gjennom kvernen i båten sin. Førstemann eller sistemann av 750 000 som bor langs fjorden, eller siste passasjer på ramma i cruiseskipet. Det spiller absolutt ingen rolle hvor vi begynner. En mann mindre er mann mindre, en mann mer er en mann mer, resultatet av det man gjør, dvs om man er mann ekstra eller en mann mindre, og ansvaret er akkurat like stort uavhengig av rekkefølgen på hvor man begynner. 

--

Selvsagt kan en konstruere en rekkefølge, men om den konstrueres for å selv slippe unna lengst mulig så er det jo en negativ konstruksjon som går oppover i hierarkiet helt til topps. Og klarer vi ikke å gjøre noe der så er alle andre unnskyldt. Det gir ingen mening. 

 

Alle må gjøre sitt, og samtidig må vi jobbe for at alle gjør sitt. Vi kan ikke sitte å vente på hverandre mens badevannet blir ubrukelig eller så farlig at man dør av smitte og får spist opp beinet sitt av kjøttetende bakterier når man bader i sjøen på Hankø. 

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, Pinkvin said:

 

Vi kan ikke sitte å vente på hverandre mens badevannet blir ubrukelig eller så farlig at man dør av smitte og får spist opp beinet sitt av kjøttetende bakterier når man bader i sjøen på Hankø. 

 

Mulig jeg er blind, men ser fortsatt ikke relevansen til tømming av båttoalett i åpen sjø?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 27 minutter siden:

 

Mulig jeg er blind, men ser fortsatt ikke relevansen til tømming av båttoalett i åpen sjø?

 

Tja, ingen av oss vet vel hvor bakterien kom fra? Om det var en fritidsbåt hvis skipper er bærer av bakterien og lot grillmiddagen gå gjennom kværna så det fikk spredt seg godt i sommervarm sjø, eller om det kom fra en annen kilde. 

 

Husker at de faktisk fikk dna testet bakteriene den gangen ett, eller var det flere, barn døde etter å ha spist noen påleggspølser eller noe. Og de fant kilden, dvs personen som bakterien kom fra. 

--

Men jeg vil ikke ha dna testing av bakterier og toaletter for å finne synderen, da er det enklere å begynne å redusere utslippene. Hva med å begynne med fritidsbåter som kan kværne opp e-colie og hele bakteriefloraen sin for å slippe det ut som en sky 300 meter fra hvilken som helst badestrand (der hvor det ikke eksisterer andre forbud mot utslipp)? 

 

Forstår at det ikke er noen stor utfordring på Nordvestlandet, men Oslofjorden, å ja.. med den mengden båter og folk. Det er sjøens svar på Besseggen, eller "Bæsjeggen" som jeg kaller det nå. 

Link to post
Share on other sites

Iflg. folkehelseinstituttet: - Det er kun i spesielle tilfeller der badingen foregår i nærheten av permanente kloakkutslipp og i tilfeller av ukontrollerte utslipp av avløpsvann eller vann fra forurensete overvannssystemer at risikoen for smitte må anses som forhøyet.  

 

Salmonella, E-coli osv. i små mengder fra mennesker overlever dårlig pga. en enorm utblanding i ferskvann og spesielt dårlig i saltvann. Tarmbakterier overlever i tillegg dårlig i sollys og dårlig i en septik som håndteres fornuftig og tømmes i åpen sjø.  Mageonde ved å svelge vann med giftige alger, bedervet mat, bæsj fra ender, hunder osv. er det man (spesielt barn) bør bekymre deg for på stranden fremfor septik fra fritidsbåter som er tømt i åpent farvann (som dagens regelverk forutsetter). 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Mulligan said:

Da må du svært langt ut før det er tillatt.

 

 

PURA ønsker å forby tømming av septik fra fritidsbåter i Bunnefjorden. Et forbud vil løfte vannkvaliteten i Oslofjorden. 

Så langt som til Oslo, Asker og Bærum?

 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=50230

 

Er vel vanskelig å komme lenger INN i Oslofjorden enn Bunnefjorden vil jeg tro, men jeg vet det ikke helt sikkert.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

 

Ser den, beklager.

 

:thumbsup: :smiley:

 

Uansett, så tror jeg at jeg bedre forstår hva du mener nå. Det er enighet om at det er større syndere der ute, men dersom jeg har forstått deg riktig (skal trå litt varsomt her nå etter Newman bildet mitt over), så bør alle som har mulighet til å bidra til å lette trykket på naturen bidra i positiv retning, enten bidraget er stort eller lite. Det riktige å gjøre da i denne sammenheng/trådtema er som kaptein å unngå å tømme rett ut. Gitt at jeg riktig oppfatning da av ditt ståsted, så er jeg når jeg tenker meg godt om, ikke veldig uenig.

 

Plasseringene / tetthetene av tømmestasjonene i Vestfold kan dog forbedres. Vi har båtplassen vår i Vrengensundet, og det er et stykke både ut til Verdens Ende og inn til Vallø. Grunnet opplegget vi har i båten, så er det også et insentiv for oss å bruke tømmestasjon. Det er eneste måten å få ut septikken som blir stående i slangen under tanken til dekkavsuget.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, dennrick said:

 

Plasseringene / tetthetene av tømmestasjonene i Vestfold kan dog forbedres. Vi har båtplassen vår i Vrengensundet, og det er et stykke både ut til Verdens Ende og inn til Vallø. Grunnet opplegget vi har i båten, så er det også et insentiv for oss å bruke tømmestasjon. Det er eneste måten å få ut septikken som blir stående i slangen under tanken til dekkavsuget.

Fyller du opp tanken når du ligger i hjemmehavn? Uten å dra en time utpå i ny og ne? Forøvrig lå jeg som nabo til tømmingen i Tønsberg gjestehavn ved Slottsfjellfestivalen i forfjor med noen hundre båter innom og ingen ønsket å bruke den. I hovedsak tømmer folk før de kommer til havn og går på vannklosett for bommelibom i havn. Forøvrig var biologisk/organisk/gjenvinnbart avfall fra noen få septiktanker som evt. tømmes i strid med dagens lovgiving noe jeg ville vært lite bekymret for i det området med alle giftstoffene som kommer ut elver, bekker, industri og andre avløp.  Når det gjelder de som bruker fornuft og tømmer etter dagens lovgiving så tror jeg godene generelt sett er flere enn ulempene ved å dra på tømmestasjon. Alle vet at på badeland tisser noen i vannet. Det er en enorm risiko mht. mageonde ift. hva septiktømjing ift. lovverket bidrar til. Man kan like gjerne forby barn å bade på trafikkerte badeplasser. Mye mer effektivt dersom man skal begynne i det små. Forby hunder på strender osv. At man tror en drolt man til stadighet finner på oslostrendene generelt skyldes lovlig tømming av septik fra fritidsbåter sier vel mer om at man er blitt påvirket av noen som ikke har erfaring fra moderne båtliv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Drammensfjorden nevnt som "død" enkelte steder.

Dette skal vi nok ikke tillegge kloakk, men snarere ca. 70 papirfabrikker som bidro til at Drammen var Europas største papirprodusent på 50- 60- og 70-tallet. I tillegg hadde vi både asfaltproduksjon(Nodest) og slippen som bidro til sitt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, dennrick said:

 

Plasseringene / tetthetene av tømmestasjonene i Vestfold kan dog forbedres. Vi har båtplassen vår i Vrengensundet, og det er et stykke både ut til Verdens Ende og inn til Vallø. 

Er det ikke mulig for dere å tømme i Tenvik? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Nord West 420 said:

Fyller du opp tanken når du ligger i hjemmehavn? Uten å dra en time utpå i ny og ne?

 

Egentlig ikke siden vi pleier å dra ut på tur, men det er etter reglene begrenset med muligheter for å tømme i Vestfoldskjærgården. Jeg var faktisk ikke klar over tømmestasjonen i Tønsberg. Om tømming i Tenvik - er det tømmestasjon der også? Det hadde isåfall vært genialt for oss - det er bare 5 min fra båtplassen. En tømmestasjon i Vrengensundet hadde vært enda bedre. Mange båtplasser der, Kiwi butikk og drivstoffstasjon - i tillegg til at det er en innaskjærsled - gjør at det er svært mye trafikk der.

 

@VannTro Det er riktig som du sier hva gjelder gammel moro i Drammensfjorden. På ABB tomten er det også veldig mye grums i grunnen etter tungindustrien som har vært der har jeg hørt. Samme med Lierstranda. Men uansett har det skjedd fantastisk mye med elven og fjorden de siste 25-30 årene.

 

Appropos badeland som @Nord West 420 nevner, så fortalte en legevenn denne skrekkhistorien: Det var en pasient med øreinfeksjon som hadde vært på et innebad. Bakterieprøve ble tatt og sendt til analyse, med påfølgende telefon til legen: "Du er sikker på at du tok prøven i riktig kroppsåpning"? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...