Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Snakk om å lage problemer ut av noe som ikke er noe problem.  :nonod:

 

Tror nok folk kommer til å drite i dette forbudet i mange år fremover. Altfor få tømmestasjoner vil gjøre dette altfor tungvint.

 

 

Helt enig, for folk flest er ikke dette noe problem, de innretter seg og finner løsninger som fungerer, som folk pleier å gjøre. Folk er både vettuge og tilpasningsdyktige. 

 

Så er det noen få som driter i det meste, og rundt omkring etter eget forgodtbefinnende. Sånn vil det alltid være. Ikke noe stort problem det heller. Noen av disse få krever også barnevakt og politi som de syns skal følge med, hvis ikke tømmer de bæsjen sin så ulovlig de bare kan. Kanskje det går en klump eller to i buksa også, men det gjør lite om bleia er på. ;-) 

 

Går fint dette. Båtfolk er ansvarlige og fornuftige folk. At noen få vil trasstømme septikken ulovlig får en bare heve seg over. 

 

Men en må også håpe at båtfolk flest ikke blir målt etter noen få som trasstømmer seg ulovlig i fjorden og får mediaoppslag der de også tømmer seg verbalt og utnevner seg til talsfolk for båtfolk flest, eller noe annet dumt. 

 

Får håpe trasstømmerne gjør det så skjult, kanskje i nattens mulm og mørke, slik at de ikke gjør skam på andre båtfolk. 

 

Mitt tipps til trasstømmere; Ikke bli tatt, det er så driti ut for båtfolk flest. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trasstømmere bør bli årets nye nyord.

 

Ingen sterke meninger herfra, annet enn at jeg syntes dette er litt symbolpolitikk. Nye regler som ikke kan håndheves, og det blir opp til oss. Og vi er fornuftige og har hodet med oss når dassen skal tømmes.

 

Når det er sagt: den beste tømmestasjonen jeg har prøvd er på Vallø (Vestfold). Den har gjenger som gjør at man også får sugd opp Oslofjorden gjennom septiktanken. Topp ift å rense den litt. Har Bavaria med falltank på veggen, og slange under tanken der det ligger dritt med mindre jeg bruker de nye sugestasjonene.

 

Utover det, så tenker jeg at sjøen er stor, og mitt evt bidrag nok ikke gjør utslag på promilleskalaen dividert med uendelig.

 

Men supert med ditt engasjement , Pinkvin:-) Seriøst, det er noe galt med været om dagen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns egentlig at 300 metersregelen burde være god nok. 

 

Problemet er jo ikke tømming i sjøen pr sé, men at folk ikke har skammvett og kan være så idioter å tømme tanken i gjestehavner, uthavner osv. Forsåvidt også i områder med mye samlet næring, som feks indre Oslofjord, burde det vel være forbud generelt (?) Og også i andre "trange" områder hvor det er sjanse for at deler av dritten kan reke i land. 

 

Med nasjonalparker osv tror jeg bevisstheten rundt utslipp av septik øker. Folk bygger om båtene sine, nye båter leveres med nye og bedre løsninger og om 5-10 år er ikke dette noe vi engang drøfter. Fritidsbåter tømmer på land osv og alle er fornøyd med det. 

-----------

 

Personlig kunne jeg vel ikke gitt mer fa...n i om noen i en fritidsbåt tømmer tanken på utsiden av Jomfruland, Færder, Hvaler. :-) 

 

Men seriøst, det er noe dritt... måtte engang ploge gjennom drittstripa til en som tømte tanken i Kosterfjorden en stille morgen, rett før han krysset grensa til Norge. Det var havblikk og drittstripa så nær ut som et katastrofeutslipp, og det stinka og så jævlig ut. Og svenskene klager over at toalettpapir og skitklumper reker i land på strendene deres. Og de fleste tror jeg har opplevd tømming av tank i uthavn osv. 

 

Så samlet sett. Jo flere båter som legger om til annen praksis, uansett hvorfor egentlig, dess mindre sjanse for "tulletømminger" på feil plass til feil tid. 

 

Jeg er mer på komforten rundt dette. Jo mindre sjanse for at noen akkurat har tømt tanken rett ved når jeg, kona eller ungene tar morgenbad, dess bedre. Om følgene av tiltaket betyr noen flere arbeidsplasser i Skjærgårdstjenesten for å holde tømmestasjoner i drift, litt mer salg av tømmestusser i utstyrsforretninger, mer montering av trøstere fordi folk må ligge i tømmekø osv så er det helt greit. 

 

Tror dessuten at også skeptikerne blant oss vil se at dette kommer til å fungere helt greit, selv også om noen fortsetter å tømme tanken på utsiden av jomfruland ;-)

Link to post
Share on other sites

Enig at det er enkelt. Enkelte steder må man ha kode for å tømme. Ikke i Sverige, men i Norge. Og for å få kode, så må det betales havneavgift. Jeg kan godt tenke slik prosedyre kan bli en begrensende faktor. Alstå man ligger i uthavn. Går inn for å tømme, legge til for å betale havneavgift, flytte båten og fortøye på nytt for å tømme septiken. Mange gidder ikke dette. De tar seg heller en kveldstur og tømmer i havet. På samme måte som yrkestrafikken.

Link to post
Share on other sites

I Son har jeg ved enkelte anledninger bare ringt havnekontoret og bedt om koden til tømmestasjonen, og de har bare

vært velvilligheten selv. De har uttalt at de er glad noen bruker den. Men klart i utgangspunktet burde den ikke være

kode låst, det er sant nok. 

Ellers , en stor takk til dere som har sendt inn kommentarer og korrigeringer til oversiktskartet over tømmestasjoner.

Link to post
Share on other sites

Da var jo det greit. Jeg skjønner at døren må være låst, vi har en del morsomme karakterer i Son, som over alt ellers. Hulda ligger i Son gjestehavn nå over vinteren. Skal gjøre en del jobb på båten. Skal opp i april for stoffing. Men i vinter har jeg tilgang til toalettfaciliteter i havnekontorets bygning. Så det blir ingen tømmekontroverser før i mai en gang.

Link to post
Share on other sites

Ja faktisk, men ikke på noen enkel måte. Det der statlige, eller kommunal karttjenesten på nett så kan man velge ulike værneområder og få de marker på kart.

 

Men det enkleste er nesten å google med biledsøk så finner man fort et riss av områdene.

-------

 

Når det er sagt, hvilke områder bruker du mest, jeg har en sånn ca oversikt... i skallen.

Link to post
Share on other sites

 

Men en må også håpe at båtfolk flest ikke blir målt etter noen få som trasstømmer seg ulovlig i fjorden og får mediaoppslag der de også tømmer seg verbalt og utnevner seg til talsfolk for båtfolk flest, eller noe annet dumt. 

 

Får håpe trasstømmerne gjør det så skjult, kanskje i nattens mulm og mørke, slik at de ikke gjør skam på andre båtfolk. 

 

Mitt tipps til trasstømmere; Ikke bli tatt, det er så driti ut for båtfolk flest. 

Enig i at det er bra for oss båtfolk at oss "trasstømmere" gjør dette i skjul.  :lol:  :lol:

 

Men det du skriver under her, er det jeg mener er et "ikke problem". Etter alle mine år i båt, så har jeg faktisk aldri sett noe av det du her beskriver. Jeg kan i alle fall ikke forstå at dette kan brukes som argument for at vi ikke skal fortsette å tømme septikken i sjøen.

 

 

Men seriøst, det er noe dritt... måtte engang ploge gjennom drittstripa til en som tømte tanken i Kosterfjorden en stille morgen, rett før han krysset grensa til Norge. Det var havblikk og drittstripa så nær ut som et katastrofeutslipp, og det stinka og så jævlig ut. Og svenskene klager over at toalettpapir og skitklumper reker i land på strendene deres. Og de fleste tror jeg har opplevd tømming av tank i uthavn osv. 

 

Så samlet sett. Jo flere båter som legger om til annen praksis, uansett hvorfor egentlig, dess mindre sjanse for "tulletømminger" på feil plass til feil tid. 

 

Jeg er mer på komforten rundt dette. Jo mindre sjanse for at noen akkurat har tømt tanken rett ved når jeg, kona eller ungene tar morgenbad, dess bedre. Om følgene av tiltaket betyr noen flere arbeidsplasser i Skjærgårdstjenesten for å holde tømmestasjoner i drift, litt mer salg av tømmestusser i utstyrsforretninger, mer montering av trøstere fordi folk må ligge i tømmekø osv så er det helt greit. 

 

Tror dessuten at også skeptikerne blant oss vil se at dette kommer til å fungere helt greit, selv også om noen fortsetter å tømme tanken på utsiden av jomfruland ;-)

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette er å ta det alt for langt. Avtrykket vi båtfolk setter i naturen, ved å tømme litt lett nedbrytbart sortvann 300m fra land, noen måneder i året,  er ikke noe å bruke masse tid og penger på. Hovedgrunnen til at slike anlegg langs land ikke blir brukt, er rett å slett av de fleste mener det er mer skadelig for miljøet, å gå lengere med båten( bruke mer diesel) for å tømme dette. Det skal jo også brukes energi for å tømme/rense dette fra anlegg langs land. Legg heller trykk på oppsamling av plast i fjæra(utslipp av plast). Det er mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette forslaget hadde vært gjennomført med dagens kapasitet på anlegg og alle skulle følge loven så hadde de fleste av oss ligget i kø ved de få tømmestasjonene som finnes for å tømme dritten heller enn å kunne benytte båten på fjorden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man kan jo for "moro skyld" gjøre noen anslag mht hvor mange som benytter båten på en godværshelg om sommeren i Indre Oslfjord, fordele disse på det antall tømmesteder som finnes, bruke fem minutter som medgått tid (meget optimistisk anslag) og trolig komme frem til at skal man tømme tanken etter helgen så bær man legge seg i kø på tirsdag/onsdag eller noe sånn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hørt argumentene med kø problemer i mange år, det er ihvertfall et ikke problem pr i dag. Har aldri opplevd noe kø på tømmestasjonene, som det forøvrig er en god del av, hvis man setter seg inn i det. 

Hvorfor så mange av dere på død og liv må tviholde på "retten" til å tømme dritten til sjøs er meg en gåte.

 

 

Link to post
Share on other sites

At det ikke er noe problem skyldes vel at ingen bruker dem? Har du forslag til noen tall for å fylle ut "ligningen" jeg nevnte?

 

Når 300.000 kubikkmeter i løpet av få¨timer ikke er et problem så er vel ikke disse lystbåtene det helt store problemet heller vil jeg tro?

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/xP5lX/300-millioner-liter-kloakk-gikk-rett-i-Oslofjorden

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det virker på meg som det er flere og flere som bruker tømmestasjonenene, som jeg gjentar har blitt

ganske så mange av allerede, og det blir stadig flere. Så istedenfor å klage og svartmale så må vi ta utgangspunkt

i hvordan det nettopp er i dag å bruke dette.

Så kommer argumentet om at det er alltid noe/noen andre som er værre enn oss, jada sånn er det i resten av samfunnet

og. La oss alle kjøre gamle dieselbiler i Oslo, for cruiseskipene er jo myye værre.

Alle får vi feie for VÅR egen dør først. Jeg er slett ikke noen hysterisk anti tømmer, men føler vel ihvertfall i sesongen mai til september

at det er lite lekkert å dumpe her i indre Oslofjord, hvor det er kort avstand til land nær sagt overalt innenfor Færder.

Og jeg gjentar igjen, det er så lettvindt og tilgjengelig å tømme ved en stasjon....Prøv det!

 

Link to post
Share on other sites

 lettvindt og tilgjengelig å tømme ved en stasjon....Prøv det!

Der er du inne på noe MS Fortuna, det er jo ikke noe galt i å bruke disse stasjonene.Men fra det, til å lage en lov som sier at det et ulovlig/miljøskadelig å gjøre noe annet,det er å gå for langt. ??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev 12 minutter siden:

 lettvindt og tilgjengelig å tømme ved en stasjon....Prøv det!

Der er du inne på noe MS Fortuna, det er jo ikke noe galt i å bruke disse stasjonene.Men fra det, til å lage en lov som sier at det et ulovlig/miljøskadelig å gjøre noe annet,det er å gå for langt. ??

 

Nja, nå er det jo, for alle praktiske formål forbudt for de fleste i Oslofjorden og langs Sørlandet allerede da. Så hvorfor det skulle bli en så stor forskjell i med ett generelt forbud og ett lappeteppeforbud, som i dag, ja det skjønner jeg ikke. 

 

Akkurat dere i vestfold har jo sluppet unna litt da, minus 300 meteren og Færder nasjonalpark. Så fra ditt perspektiv ser jeg poenget, men for "folk flest" vil det være "same, same but different". En fra Oslo som følger Oslofjorden ut og mot Sverige har stort sett forbud hele veien. En som skal til Sørlandet har "åpning" 300 meter fra Hurumlandet frem til ca Åsgårdstrand/Tønsberg der en må stenge krana til en er forbi sånn ca Tristein, for å så kunne tømme til sånn ca utenfor Langesund. Så er det å stenge krana igjen til litt før Risør, så må en stenge igjen litt før Lyngør. Og da er det å holde krana lukket sånn ca Grimstad. 

 

Nå er jo ikke ned til Grimstad hele Sørlandet, men poenget blir det samme. 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, er ingen fanatiker her i denne saken, og vi trenger vel strengt tatt ikke flere lover i dette landet. 

Jeg er bare opptatt av å holde fjorden ren (for egen del) i sommer og bade sesongen, der vi alle bader, fisker

og koser oss ved og i vannet.

Et annet problem, er for oss som faktisk har båtsesong fra Mars til November (eller lengre), hvilket tilbud finnes

da for oss. De fleste tømmestasjoner stenges for vinteren i Sept/Okt og åpnes igjen i Apr/Mai - på grunn av frost

hindrende tiltak. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ms Fortuna skrev for 2 timer siden:

Som sagt, er ingen fanatiker her i denne saken, og vi trenger vel strengt tatt ikke flere lover i dette landet. 

Jeg er bare opptatt av å holde fjorden ren (for egen del) i sommer og bade sesongen, der vi alle bader, fisker

og koser oss ved og i vannet.

Et annet problem, er for oss som faktisk har båtsesong fra Mars til November (eller lengre), hvilket tilbud finnes

da for oss. De fleste tømmestasjoner stenges for vinteren i Sept/Okt og åpnes igjen i Apr/Mai - på grunn av frost

hindrende tiltak. 

 

 

Jeg tenker at et generelt forbud i Oslofjorden vil være til fordel fremfor å måtte orientere seg ut fra nasjonalparker og kommunale forbud, som det er i dag. Lett å gjøre feil hvis en skal forholde seg til lappeteppet som er nå. 

 

I vintersesongen, ja.. da gjør man vel det som måtte være mest praktisk vil jeg tro. Får jo være grenser for hvor mye en anstrenger seg for å holde seg lovlydig ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...