Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

At det er så god plass ved tømmestasjonene, er vel pga. at så få bruker de. Jeg lå i ytre havn Strømstad sist sesong 2 - 3 dager, og så kun 3 båter som var innom og tømte. Og den ene av dem fikk det ikke til å fungere, så han ga opp. I Son der jeg har båten passerer jeg tømmestasjonen hver gang jeg skal inn og ut av havnen. Der har jeg aldri sett en båt, selv om det er tømmeforbud i sjøen i kommunen, Vestby.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Sørlandet er det stort sett uproblematisk å tømme i sjøen. Når du har kommet til Grimstad /Fevik er jo det meste av Sørlandet igjen. Kyststrømmen her sørger for å føre septiken til havs, så hvis tanken bare tømmes de 300 m fra land (eller litt til), er det ingen problemer med det. Det  er til og med en del havforskere som hevder det er bra for næringsbalansen i havet. Men at det kan være et lokalt problem i trange fjorder med mye båttrafikk har jeg ingen problemer med å se. Det trenger derfor ikke innføres et generelt forbud i hele landet. 

Link to post
Share on other sites

Dette er vel egentlig et "ikke-tema" når det gjelder den Norske kysten, bortsett fra noen få steder innerst i noen få fjorder.

Vi som ferdes på sjøen bruker nok stort sett hodet og slipper "ballasten" på steder hvor dette ikke betyr så mye.

De fleste av oss har sikkert også sett hva Svaner slipper ut når de finner det for godt og et par svaner forurenser vel like mye som en person til sammen. Jeg vil påstå at avfallstoffene er en del av kretsløpet så frem man ikke får for store mengder på en plass og der er jo vannutskiftningen til god hjelp langs mesteparten av kysten. Hele dyrelivet er jo en del av dette kretsløpet og vi mennesker også. Utfordringen er bare at vi mennesker har en tendens til å klumpe oss sammen på små områder.

Jeg tenker man først bør se på avrenningen fra landbruket i denne saken før man retter fokus mot "musa som pissa i havet" !

 

I tillegg må jo le når jeg ser at forbudet gjelder i Nasjonalparkene, disse ligger jo på steder hvor vannutskiftingen er meget stor. Se på Kragerø-området, forbudt på utsiden av Jomfruland, tillat på innsiden......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

Tror også dette er et hysteri uten rot i virkeligheten.. det er jo naturlig avfall..

 

Da er det greit da.

Usynlige farer i  badevannet
E-coli er en av de farligste bakteriene som du kan bli utsatt for i vannet. Resultatet kan bli alvorlig magetrøbbel, spesielt farlig for barn. I visse tilfeller er utfallet permanent nyreskade eller dødsfall.

Giardia kan gi infeksjoner som gir dårlig apetitt, feber og alvorlig diaré med oppkast.

Pseudomonas Aerugihnosa kan påvirke lunger, og også gi diaré og oppkast.

Cryptosporidium er en parasitt som kan forårsake diaré som varer i inntil to uker.

Acanthamoeba kan komme inn i kroppen via sår eller øyet, og kan forårsake hovenhet og smerte i øye

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

On 6.1.2017 at 11:56 AM, sjöfugelen said:

Hvis 1000 fugler leverer 100gram hver dag, så blir det daglig tømt 100kg avføring fra dem.

Det er nok flere enn 1000 fugler på sørlandet !!

 

Vet fuglene om forbudet ??  :lol: 

 Du glemte fiskene. Jeg tømmer der jeg skal fiske hummer på høsten. 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskerne frykter for vannkvaliteten i Oslofjorden. Men av en eller annen grunn er det ikke småbåter nevnt i det hele tatt... Men å gjøre noe med de virkelige problemene (kloakk og landbruk) ville koste staten masse penger. Enklere med symbolpolitikk ovenfor småbåtene.

 

Link:

nrk

Link to post
Share on other sites

Man skulle tro om det var kun båtfolket som spredde tarmbakterier og e- coli.

Små og ubetydelige aktører som landbruket, samt tidvis all kloakk fra noen hundre tusen hustander bidrar jo litt.

Prøver å gå litt i meg selv, men innser det er flere og flere lover og regler jeg ikke gidder å forholde meg til

Link to post
Share on other sites

Greia er, at når våre folkevalgte lager lover, så vil de gjerne gjøre noe som blir likt av folk flest. Å si at tømming av kloakk i badevannet er forbudt, høres ut som et bra miljøforslag for de fleste. Så da går de for det. Bare tull... Gjør heller noe med plastforbruket i det daglige liv. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 59 minutter siden:

Da er det greit da.

Usynlige farer i  badevannet
E-coli er en av de farligste bakteriene som du kan bli utsatt for i vannet. Resultatet kan bli alvorlig magetrøbbel, spesielt farlig for barn. I visse tilfeller er utfallet permanent nyreskade eller dødsfall.

Giardia kan gi infeksjoner som gir dårlig apetitt, feber og alvorlig diaré med oppkast.

Pseudomonas Aerugihnosa kan påvirke lunger, og også gi diaré og oppkast.

Cryptosporidium er en parasitt som kan forårsake diaré som varer i inntil to uker.

Acanthamoeba kan komme inn i kroppen via sår eller øyet, og kan forårsake hovenhet og smerte i øye

 

E-coli - noen typer kan være farlig, som oftest er de ikke det, og kan finnes i saltvann

Giardia - finnes kun i ferskvann

Pseudomas - angriper kun om du er syk i utgangspunktet, overlever kun minutter i saltvann

Cryptosporidium - kun i basseng og ferskvann

Acanthamoeba - finnes kun i ferskvann og i jord

 

 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

For å sette ting i perspektiv, fra årsmelding til VEAS 2016 (VEAS årmelding 2016)

 

Quote

Det ble totalt i 2016 behandlet 97,02 mill. m3 avløpsvann. Tilførselen av avløpsvann og regnvann til tunnelsystemet var 98,54 mill. m3. Av dette har 1,52 mill. m3 gått urenset i overløp ved Lysaker og Bislettbekken.

 

Det ble altså sluppet ut 1.52 millioner m3 med kloakk ut i indre Oslofjord i 2016. 1m3 er 1000 liter, så det ble altså sluppet ut 1.52milliarder liter urenset kloakk. Og dette slippes ut nær kysten i motsetning til småbåter flest. Så at småbåtene i det hele tatt skal være et tema er helt meningsløst. 

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev for 3 timer siden:

Se på Kragerø-området, forbudt på utsiden av Jomfruland, tillat på innsiden......

 

Ja det er nå en veldig grov tolkning. Om du ser på kartet så vil trehundremetersregelen gjelde temmelig store områder både på innsiden av Jomfruland og Kragerøskjærgården. Dvs en finner jo åpninger her og der men faren for at hyttefolket og andre båtfolk i uthavner skal få forrige dags lunsj fra båtfolket i kjeften når de tar et bad er i det minste veldig redusert. Og det er utelukkende en god ting. 

 

Men klart, et ryddig regelverk ville vært en fordel for båtfolk. Og da havner en fort på et generelt forbud. Om Oslofjorden gjør det så vil jeg tro nærliggende kommuner vil komme etter. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 40 minutter siden:

For å sette ting i perspektiv, fra årsmelding til VEAS 2016 (VEAS årmelding 2016)

 

 

Det ble altså sluppet ut 1.52 millioner m3 med kloakk ut i indre Oslofjord i 2016. 1m3 er 1000 liter, så det ble altså sluppet ut 1.52milliarder liter urenset kloakk. Og dette slippes ut nær kysten i motsetning til småbåter flest. Så at småbåtene i det hele tatt skal være et tema er helt meningsløst. 

 

Har du aldri opplevd å ligge i en hav eller uthavn hvor ungene, eller kanskje en selv vil ta et bad men så skjønner en at en av nabobåtene akkurat har tømt septikken? Eller lest om svensker som har fått mannsjit og dasspapir inn på stranda av forbiseilende "norrbaggar"? 

 

Det er jo greit å få på plass et system som gjør det mulig å få tømt tanken på land. 

 

Og argument om at fordi noen andre gjør noe som er verre så slipper vi selv å gjøre noe fungerer ikke. Da kan vi la være å gjøre noe som helst. Det er alltid noen som gjør noe værre uansett hva vi ser på ;-)

--

Mener du at vi skal fjerne tømmestasjonene, forbudene mot å tømme i nasjonalparker og de kommunale forbudene?

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Pinkvin said:

Har du aldri opplevd å ligge i en hav eller uthavn hvor ungene, eller kanskje en selv vil ta et bad men så skjønner en at en av nabobåtene akkurat har tømt septikken? Eller lest om svensker som har fått mannsjit og dasspapir inn på stranda av forbiseilende "norrbaggar"? 

 

Dette har svært lite med det nye forbudet å gjøre. Det er allerede forbud mot å tømme slike steder. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

ar du aldri opplevd å ligge i en hav eller uthavn hvor ungene, eller kanskje en selv vil ta et bad men så skjønner en at en av nabobåtene akkurat har tømt septikken?

 

Den sorten tullinger bryr seg neppe om det er et totalforbud eller ikke, å tømme inne i en havn er jo langt innenfor 300m uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke det Sahara sier, Pinkvin. Slik jeg oppfatter det, så kommer Sahara med dokumenterte saksopplysninger.

 

1.52 milliarder liter? Gitt en tank på 80 liter som tømmes en gang pr helg i 16 helger + 10 ganger ila 4 uker på ferie betyr at vi har behov for å tømme ca 2 tonn septik ila en sesong. Dette regnestykket tilsvarer septik fra 730.000 båter som er lik min i indre Olsofjord ila en sesong dersom jeg har regnet rett.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Da er det greit da.

Usynlige farer i  badevannet
E-coli er en av de farligste bakteriene som du kan bli utsatt for i vannet. Resultatet kan bli alvorlig magetrøbbel, spesielt farlig for barn. I visse tilfeller er utfallet permanent nyreskade eller dødsfall.

Giardia kan gi infeksjoner som gir dårlig apetitt, feber og alvorlig diaré med oppkast.

Pseudomonas Aerugihnosa kan påvirke lunger, og også gi diaré og oppkast.

Cryptosporidium er en parasitt som kan forårsake diaré som varer i inntil to uker.

Acanthamoeba kan komme inn i kroppen via sår eller øyet, og kan forårsake hovenhet og smerte i øye

 

Napoli skrev for 1 time siden:

 

E-coli - noen typer kan være farlig, som oftest er de ikke det, og kan finnes i saltvann

Giardia - finnes kun i ferskvann

Pseudomas - angriper kun om du er syk i utgangspunktet, overlever kun minutter i saltvann

Cryptosporidium - kun i basseng og ferskvann

Acanthamoeba - finnes kun i ferskvann og i jord

 

 

 

 

 

 

Med andre ord,, ... litt  Fake News ... ??  :wink:

 

 

Pinkvin skrev 25 minutter siden:

 

 

Mener du at vi skal fjerne tømmestasjonene,...

 

Hvor finner du at noen argumenterer for det ???

Ikke god dannelse og tillegge andre meninger de ikke har.... :nonod:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 7 minutter siden:

 

Den sorten tullinger bryr seg neppe om det er et totalforbud eller ikke, å tømme inne i en havn er jo langt innenfor 300m uansett.

 

Jo for når stadig flere båter får tømmestuss på dekk og det blir flere tømmestasjoner som båtfolk bruker så vil det, naturlig nok, bli færre som får behov for å tømme tanken i sjøen når de ligger til havn. 

 

Og en kan vel også legge til at flere installerer komposteringsdasser og tilsvarende så de rett og slett slipper bryet med å tømme tanker. 

--

Men en kan jo bite seg fast og påstå at alt blir akkurat som før. Jeg setter glatt en pose banansjokolader på at innen 5 år er idioter som tømmer tanken nær land og i havner en saga blott. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

Og en kan vel også legge til at flere installerer komposteringsdasser og tilsvarende så de rett og slett slipper bryet med å tømme tanker.

 

Det tviler jeg på. Har man vannklosett med septiktank i båten allerede, skulle jeg gjerne sett tall på hvor mange som river ut dassen og setter inn komposteringsdass. Så hva mener du med "flere"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Just now, Pinkvin said:

Men en kan jo bite seg fast og påstå at alt blir akkurat som før. Jeg setter glatt en pose banansjokolader på at innen 5 år er idioter som tømmer tanken nær land og i havner en saga blott. 

 

Men likevel kastes det stadig søppel i naturen. Det kastes til og med søppel på gaten midt i Oslo sentrum selv om det aldri er mange meter til nærmeste søppelkasse. Og dette til tross for at det faktisk har vært ulovlig i lang tid.

 

Jeg har tro på at lover og regler skal ha et saklig og gjennomtenkt grunnlag. Utslipp fra båt rett ved land ødelegger for bading og for andre båter i nærheten og kan dermed gjerne være forbudt.  Derimot har tømming av en liten septiktank i god avstand fra land ingen betydning for noe som helst og er dermed et unødvendig forbud som bare ødelegger for folks respekt for lover og regler. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

 

 

Hvor finner du at noen argumenterer for det ???

Ikke god dannelse og tillegge andre meninger de ikke har.... :nonod:

 

"Så at småbåtene i det hele tatt skal være et tema er helt meningsløst. "

 

Da må vel de tiltakene som har blitt innført på løpende bånd de siste årene, rettet mot å hindre tømming av septik fra småbåter også være meningsløse? 

 

Om en virkelig ikke skal gjøre noe med småbåter før "alle de andre" har gjort sitt så er det vel meningsløst å bruke penger på drift av tømmestasjoner, innføre forbud mot tømming nær land, i nasjonalparker, i enkeltkommuner. 

 

Altså hvis en faktisk mener at tømming av septik fra småbåter ikke har noen betydning. Hvorfor drive med tull som ikke har noen virkning? 

 

Er det ikke et problem så er det ikke et problem. 

 

Eller er det ikke et problem men vi vil ha tømmestasjoner og forbud allikevel?

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 4 minutter siden:

 

Det tviler jeg på. Har man vannklosett med septiktank i båten allerede, skulle jeg gjerne sett tall på hvor mange som river ut dassen og setter inn komposteringsdass. Så hva mener du med "flere"?

 

De siste årene har det vært tema i ulike forum og på FB gjentatte ganger, så dette er nok et alternativ stadig flere snuser på og en del går for. Men jeg leser mest seilrelaterte forum og FB sider. Men det er kanskje ikke så aktuelt i "motorbåtverdenen" ? 

 

Noe tall på hvor mange som river ut dassen finnes vel neppe. Det er nok antagelig langt flere som driter 8 meter opp fra stranda og legger en stein over dasspapiret i indre Oslofjord enn komposteringsdasser i båt i Norge ;-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...