Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Mulig det er nevnt før i denne tråden. Fritidsbåter og hytter betyr nærmest ingenting når det gjelder forurensing og dødt hav. Det er landbruket og avrenning derfra som er avgjørende. Det er landbruksdepartementet/stortinget som kan ordne opp i dette, ikke fritidsbåteiere og hytteeiere.

Link to post
Share on other sites

Man kan krangle om dette til man blir blå. Man kan legge fram eksempler på hvorfor akkurat jeg skal kunne drite rett i havet. Jeg synes alle har kommet med puslete eksempler.

 

Her er et eksempel som beskriver hvor dumme ting kan bli: I en mil omkrets rundt meg bor det ca, 1500 mennesker med forbud mot tømming av urenset kloakk  i havet. I samme område slipper oppdrettsnæringa ut avføring rett i fjorden tilsvarende ca. 200 000 til 250 000 mennesker. Likevel er den store krangelen i området at 250 mennesker får slippe ut urenset kloakk rett i havet.

 

Men når man er ferdig med å komme med eksempler på hvor teite politikerne er og at ingen har forstått noe, så kan man prøve å tenke på hva er den overordnede tanken med det som skjer.

 

Tanken er at på sikt skal ingen drite rett i havet.

 

At man tilfeldigvis eier en fritidsbåt forandrer ikke det overordnede målet om man skal redusere driting rett i havet. Ikke at jeg har en lyseblå T-skjorte på meg heller, selv om fotavtrykket til folk med lyseblå T-skjorter er minimalt.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Midtpinne said:

 

Her er et eksempel som beskriver hvor dumme ting kan bli: I en mil omkrets rundt meg bor det ca, 1500 mennesker med forbud mot tømming av urenset kloakk  i havet. I samme område slipper oppdrettsnæringa ut avføring rett i fjorden tilsvarende ca. 200 000 til 250 000 mennesker.

 

Er det sagt ja til oppdrett i Tønsberg/Holmestrandområdet og nå? God avfallshåndtering ifm. dette eller vil dette ikke påvirke negativt? 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Nord West 420 said:

 

Er det sagt ja til oppdrett i Tønsberg/Holmestrandområdet og nå? God avfallshåndtering ifm. dette eller vil dette ikke påvirke negativt? 

 

Eksemplet hadde ikke noe med Tønsberg/Holmestrandområdet eller avfallshåndtering å gjøre. Det var ment som et eksempel på hvordan man kan sette opp argumentasjon av typen; De gjør noe dummere enn meg så jeg vil fortsette med å gjøre det dumme jeg driver med.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Det er jo alltid en landsby i Kina med 10 millioner innbyggere som gjør noe som er verre enn oss. Noen der spiser sikkert hundene sine også. Så før kinesere i landsbyen slutter å spise bikkjene sine, slutter å slippe kloakken og søppla rett på sjøen så gir det liten mening om jeg slutter med det. 

 

Da vet jeg i hvertfall hva jeg skal ha til søndagsmiddag. Må bare gå ned og hive søppla på sjøen og lagt en liten kabel før jeg setter i gang med bikkja. Gjør ikke store forskjellen om fritidsbåter på vei forbi tømmer septikken sin utfor her i samme slengen, eller danskebåten for den saks skyld :-D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg slenger ikke plastposene mine i sjøen, men om jeg sender innholdet i septiktanken med Golfstrømmen føles faktisk ikke så ille !

Det er såkalt nedbrytbart og et ganske så naturlig innhold i sjøen. Vi dumper nok andre ting der som er langt verre-

Mellomkjede klorparafiner går f.eks. i sjøen med regnvannet og stopper forplantningen til arktiske mikroorganismer....det brukes i en del isolasjonsmaterialer i bygg. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, VannTro said:

Jeg slenger ikke plastposene mine i sjøen, men om jeg sender innholdet i septiktanken med Golfstrømmen føles faktisk ikke så ille !

Det er såkalt nedbrytbart og et ganske så naturlig innhold i sjøen. Vi dumper nok andre ting der som er langt verre-

Mellomkjede klorparafiner går f.eks. i sjøen med regnvannet og stopper forplantningen til arktiske mikroorganismer....det brukes i en del isolasjonsmaterialer i bygg. 

 

Jeg er helt enig, og jeg gjør faktisk det samme selv. I fjor fjernet jeg septiktanken og har nå raka rør fra toalettet og rett ut i havet. Men det betyr ikke at jeg ikke forstår hva som er det overordnede målet. Jeg er til og med enig i det.

 

Jeg synes overgangordninger er en god idé. Nye båter lages med tømming klargjort for tømmestasjoner. Noen eldre båter bygges om, og uansett forsvinner de etter hvert. Til slutt er vi der, og så mimrer vi og forteller historier om at når jeg var ung dreit vi rett i vannet og badet i det etterpå. Og så topper noen det med om at de hadde det enda verre og hadde drikkevannet koblet rett på septiken.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen som har regnet på miljøbelastningen ved å håndtere septiken som samles opp i anleggene på land? Ellers mener jeg det sjelden er dumt å bruke sunn fornuft. Som mange har hevdet er det her snakk om fullt nedbrytbart avfall som går inn i den totale næringskjeden i havet. Og så lenge det er mange av oss som har båter uten mulighet for tømming på land og det fortsatt er lovlig å tømme i sjøen, så kan vi fortsette med den uten å føle oss som kriminelle av den grunn. Kommer det derimot et generelt forbud er saken annerledes.

Men frem til det bør det ikke være grunn til stor bekymring synes jeg. Jeg har ingenting imot om det kommer begrensninger på tømming i fjorder eller andre spesielt sårbare steder der 300 meters regelen tillater det i dag, hvis det viser seg at det er lokale forhold som gjør det fornuftig. Ellers tror jeg vi kan ta det med ro i forhold til havet når det gjelder tømming av septik fra fritidsflåten. Men at det er nødvendig å gjøre noe med annen forurensning av typen ikke nedbrytbar er vel hevet over enhver tvil.

Link to post
Share on other sites

Man trenger egentlig ikke å krangle om dette. Ihvertfall ikke når jeg over har påvist ved kalkyler at vi kan ignorere båtfolkert hva gjelder septikutslipp i det store utslippsbildet, ref over. 1.52 Milliarder kloakk rett i Indre Oslofjord ila 2016. Det var ikke fra båter må skjønne.

 

 

@Pinkvin du skuffer meg når du ikke kan kommentere de faktiske tallene jeg har presentert (som er konservative), og bare kommer med "whataboutism", latterliggjøring av meningsmotstandere og har svært få argumenter ?

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 12 timer siden:

Man trenger egentlig ikke å krangle om dette. Ihvertfall ikke når jeg over har påvist ved kalkyler at vi kan ignorere båtfolkert hva gjelder septikutslipp i det store utslippsbildet, ref over. 1.52 Milliarder kloakk rett i Indre Oslofjord ila 2016. Det var ikke fra båter må skjønne.

 

Må korrigere deg litt for å justere sammenligningen mellom båt-septik og offentlig avløpsvann.

Når du skyller ned i toalettet på land går det med 5-10 liter rentvann i tillegg. Når du vasker hendene etterpå går det også i kloakken. Samme med vann fra dusj/badekar og vaskemaskin og oppvaskmaskin. Og industri og  næringsliv.  I tillegg er fortsatt mange nedløp fra takrenner og gatesluk koblet til offentlig kloakk. Så hoveddel av utslippet over er ofte forårsaket av store mengder regnvann ved intense regnvær. Mengden "mannskitt" i dette er ikke økt, men avløpsvannet er svært uttynnet. (De normale renseprosessene fungerer ikke i disse situasjonene.)

Sammenlignet med båt der det stort sett bare er klosett på septiktanken og det går med bare 2-3 liter vann ved hver nedskylling i klosettet blir feil. Vaskevann og dusjvann i de fleste båter går rett over bord og ikke inn i "kloakken". Det som samler seg på septiktanken i båten er rimelig konsentrert i forhold til det som kommer til avløps renseanleggene eller går ut i overløp.

Grovt antatt tipper jeg du kan bruke en faktor på ca. 1000 når du skal sammenligne utslippene fra fra det offentlige og fra lystbåter.

Så utslipp av en liter fra båt septiktank tilsvarer ca 1000 liter "offentlig" kloakk. Eller vi snakker om utslipp på 1.52 millioner liter "båtkloakk" til Oslofjorden i 2016. Det er fortsatt mye, altfor mye.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er helt åpenbart at belastningen på miljøet er for stort om dagen. Det er blitt såpass åpenbart at man skal være rimelig nedsnødd for ikke å se det eller ha fått det med seg. At vi som fritidsbåteiere forurenser er også helt åpenbart.

 

At noen andre forurenser mer enn meg betyr ikke at jeg ikke burde skjerpe meg. Dersom man drar den tankegangen om at jeg er fritatt siden noen andre gjør noe verre litt ut, så ser man fort at den feiler. Er det f.eks. greit at vi øker utslippene våre opp til rett under den som forurenser mest?

 

La oss teste denne type argumentasjon på andre ting som vi også vil ha slutt på, vold f.eks. Naboen denger kona helselaus hver dag så det er helt greit at jeg flabber til min kone et par ganger i helga. Nope, det funker ikke slik. Argumentet om at så lenge noen gjør noe verre enn meg så kan jeg fortsette er en slags kortslutning vi bruker for å forsvare oppførsel som vi driver med som som er uønsket.

Link to post
Share on other sites

Men det er gått for langt....når vi gjør noe som er en del av naturen....i naturen(på havet)... så er vel ikke det oppførsel som er uønsket!!! Å slå lens når du er på fjelltur er vel uønsket også!!!Bare tull. Hold fokus på ting som ikke hører til i naturen....

Link to post
Share on other sites

Midtpinne: Foreslår at du som tar miljøet på alvor slutter å slippe ut CO2 da du åpenbart slipper ut for mye. Hvorfor bruker du strøm for å sitte på båtplassen å spre eder og galle? Vi har jo fått beskjed om å spare strøm for spare miljøet! Vi må begynne i det små sier du. 

Går utifra at du aldri moderniserer egen bolig da det blir en belastning på miljøet.

Går utifra at du konstant går på diett som gjør at du slipper ut minst mulig CO2. 

For det du vet lokker en dasstømming i ytre Oslofjord noen ekstra "makreller" inn i Oslofjorden som i tillegg til å fortære min næringsrike avføring i tillegg fortærer noen av dine giftstoffer. 

 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det handler om fornuftig ressursbruk, om å ikke fokusere på flisen på et område men ignorere bjelken på et annet. 

 

Mye av miljøvern virker til å være "moteriktig" - det handler om oppslag og inntrykk av handlekraft og moralsk opphøyelse i stedey for fysikk,  kjemi og matematikk. Dog er jeg veldig enig i hva Blekkulf talte om en gang - vi skal ikke forsøple unødvendig men start nå for en gangs skyld med ting som monner og ikke "plaging". Og for en gangs skyld kan man jo prøve å få infrastrukturen på plass før påbud-og-pisk (og økonomisk avstraffelse) igangsettes...

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Nimbus4 said:

Men det er gått for langt....når vi gjør noe som er en del av naturen....i naturen(på havet)... så er vel ikke det oppførsel som er uønsket!!! Å slå lens når du er på fjelltur er vel uønsket også!!!Bare tull. Hold fokus på ting som ikke hører til i naturen....

 

Man kan jo prøve å se ting i sammenheng. Selvfølgelig er det greit å tisse mens man er på alene på fjellet, det sammenlagte trykket blir ikke for stort av det, så fremt man ikke er på typiske turistplasser. Se for deg at alle tisser på prekestolen. Siden jeg bor på landet kan jeg fint tisse litt i skogen rett utenfor huset, men det samme gjaldt ikke når jeg bodde i Oslo. Alle kan ikke tisse i slottsparken.

 

Jeg har mest tro på systemforandringer. Vi må selvfølgelig gå etter det som monner mest. Vi må også bevege oss mot målet med å gjøre små forandringer. Som f.eks. å få tømmestasjoner for septik. Sakte men sikkert kommer vi i mål.

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Midtpinne said:

Jeg har mest tro på systemforandringer. Vi må selvfølgelig gå etter det som monner mest. Vi må også bevege oss mot målet med å gjøre små forandringer. Som f.eks. å få tømmestasjoner for septik. Sakte men sikkert kommer vi i mål.

 

 

Hele poenget er jo at dersom man tar tak i de store tingene så slipper man alle utfordringer med tømmestasjoner både her og der og 1000 tømminger av fritidsdass i ytre Oslofjord blir da helt uproblematisk men derimot en naturlig del av næringskjeden. 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Nord West 420 said:

Midtpinne: Foreslår at du som tar miljøet på alvor slutter å slippe ut CO2 da du åpenbart slipper ut for mye. Hvorfor bruker du strøm for å sitte på båtplassen å spre eder og galle? Vi har jo fått beskjed om å spare strøm for spare miljøet! Vi må begynne i det små sier du. 

Går utifra at du aldri moderniserer egen bolig da det blir en belastning på miljøet.

Går utifra at du konstant går på diett som gjør at du slipper ut minst mulig CO2. 

For det du vet lokker en dasstømming i ytre Oslofjord noen ekstra "makreller" inn i Oslofjorden som i tillegg til å fortære min næringsrike avføring i tillegg fortærer noen av dine giftstoffer. 

 

 

 

Beklager eder og galle.

 

Jeg er helt klart et miljøsvin sammenlignet med de fleste andre i verden. Jeg flyr til Oslo fra nordnorge flere ganger i året. Vi har to biler. Vi har båt. Jeg spiser kjøtt nesten hver dag. Slik kan jeg fortsette. Og for å vise dobbeltmoralen min i forbindelse med denne tråden: Jeg har ikke septiktank i båten lengre, jeg pumper driten rett ut i havet.

 

Men at jeg gjør alt dette betyr ikke at jeg ikke vil ha forandring. Og jeg tror at steg en er å akseptere at vi må gjøre noe, vi må forandre oss. Det nytter ikke å bare peke på andre. Selv jeg klarer å finne noen som er verre enn meg, bare se på naboen f.eks., han flyr til Asia et par ganger i året.

 

Det jeg prøver å si er at at andres synder fritar ikke meg fra mine.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Nord West 420 said:

 

Hele poenget er jo at dersom man tar tak i de store tingene så slipper man alle utfordringer med tømmestasjoner både her og der og 1000 tømminger av fritidsdass i ytre Oslofjord blir da helt uproblematisk men derimot en naturlig del av næringskjeden. 

 

Her er jeg nok uenig med deg, jeg tror at vi er blitt så mange med fritidsbåt at vi må slutte med det. Mange bekker små argumentet.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Midtpinne said:

 

Det jeg prøver å si er at at andres synder fritar ikke meg fra mine.

 

Poenget mitt er at det er IKKE synd å drite i åpen sjø. 

Dersom man tar tak i de store tingene så blir dette en naturlig del av næringskjeden. 

Tar man tak i de store tingene så kan man beholde reglene som i dag gjelder. Evt. små justeringer uten at man skal være tvunget til å gå fra uthavn til å stå i kø en time unna for å tømme en toalett som man kunne tømt utpå havet når man var ute og dro opp makrell til dagens middag. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok enig med deg Nord West 420 angående at å drite i åpen sjø ikke er et problem. Men jeg tenker at innerst inne i de mest bebodde fjordene våre bør vi nok la være.

 

Jeg tror at på sikt så løser det seg med at alle nyere båter er klargjort for dette, og etter hvert som infrastrukturen kommer på plass så blir det foretrukne valget å bruke dem. Man må gjøre det enklere å ikke forurense enn å forurense, det er en forutsetning for at man skal komme i mål.

 

Man må komme opp med et alternativ som er bedre enn det vi gjør i dag for å få en forandring. Å komme med et forbud uten å komme med et alternativ er ikke en god løsning. Jeg har heller ikke tro på et krav om ombygging av eldre båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...