Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Jeg har gjort en del småskala tester på hjemmebanen, og vil påstå at mppt regulatoren som regel ikke får noe mer ut av seriekoblede paneler enn parallellkoblede.  Det ser jo også veldig sånn ut når hun damen i videoen bytter fra serie til parallell, selv om man skal gi sånne tester gode marginer alle veier.

 

Mppt regulatoren fungerer som en slags transformator som omformer høyere spenning/lavere strøm til lavere spenning/høyere strøm.  Den kan også transformere andre veien, og det gjør den mindre følsom for de lave spenningene ved gråvær, som man normalt sier at seriekobling vil løse.  Den "belaster" solcellene med det som den ser at gir den beste effekten ut av regulatoren.  Er forresten derfor hun damen i videoen kan kommentere at spenningen ut av panelene holder seg nesten konstant.  Det er bare regulatoren som legger på "riktig" belastning på panelene.

 

M.a.o. har man først en mppt regulator er det omtrent bare innstallasjonskostnader som evt. kunne tale for seriekobling, mener jeg.  I større systemer kan man gjøre andre vurderinger på dette, da blir installasjonskostnaden også mer interessant.

 

Konklusjonen til TB22 ang. tap i kablene tror jeg ikke stemmer.  Det man mister i kablene, er effekten som går tapt i varmeutvikling pga. motstanden, og ikke noe annet. Den kan man regne ut vha. ohms lov osv.

 

Eksempel:
Effekttap i kablene fra panel til batterier ved parallellkobling av paneler,  5m avstand i snitt (totalt 10 meter kabel frem og tilbake), 15A ladestrøm (255W/17V fra panelene):
4 kvadrats kabel gir et effekttap rundt 10W ved maks lading.
6 kvadrats kabel gir et effekttap rundt  7W.
10 kvadrats kabel gir et effekttap rundt 4W.

 

Effekttapet kan regnes som "svinn" fra panelene. Lavere strøm gir mindre effekttap.  Ved seriekobling dobler du spenningen og halverer effekttapet.  Kablingen er det eneste stedet du vil tjene nevneverdig på seriekobling, så det regnskapet går fort i minus med en liten skyggeflekk på det ene panelet. 

I eksemplene over så har jeg regnet med effekttap = spenningsfall ("delta" V) * strøm (A).

 

Montér regulatoren i noenlunde nærhet av batteriene så vil du være godt innafor med 6 kvadrat kabel fra regulator til batteri.  Å øke til noe mer vil ikke gi deg nevneverdig valuta for pengene.

 

edit: Ikke meningen å si at det ikke er lov å gå for kraftigere kabler her, vil bare synliggjøre effekten...

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode råd vedrørende kabling, tror det medfører at jeg monterer regulator under akterdekket der batteriene står i stedet for i det tekniske skapet ved styrepossisjonen.

@Fantino I de fleste tilfeller står targabøylen å kaster skygge på akterdekket når sola passerer foran baugen, så jeg tror paralell er det rette.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutes ago:

Hvis panelene skal monteres akterut på fly, horisontalt oppå rekka vil de vel ha såpass like solforhold at de kan/bør seriekobles?

De kan nok i utgangspunktet seriekobles uten at man taper på det, hvis det ikke er så mye som en antennepisk som kan skygge for.  Men så skal det ikke mer til enn at man legger seg ved en brygge med flaggstang eller et tre eller noe, så vil det bli merkbart på en annen måte ved seriekobling enn ved parallellkobling.  Vil derfor mene at parallellkobling er mer "robust" om man kan si det sånn.

Link to post
Share on other sites

Spenning/strøm ut av panel avhenger vel hvordan de enkelte cellene er koplet sammen i panelet. Har lagt merke til at en av og til kan få 'samme' panel (dvs identisk størrelse/antall celler) i 2 utførelser der den ene har høy spenning/lav strømstyrke og den andre motsatt.

 

Mine 150W panel har max spenning på i overkant av 30V mener jeg å huske. 4 stk seriekoplet + komp for evt ultralav temperatur osv gikk akkurat under max spenning på MPPT (Victron 150/60) iht Excel designskjema som kan finnes på Farco.no. Brukte 6 mm2 kabel da ledningene på panelene er denne dimensjonen og tapet ble lite ved seriekopling uansett.

 

Har i praksis sett max lading på 48A på en flott sommerdag som burde gi en pekepinn på hva en kan forvente med horisontalt monterte panel. Så 'produksjon' var totalt 2.3 kWh på et døgn forrige helg (ikke sist helg altså, men temmelig greit vær) med dieselvarmer gående kontinuerlig. Det er vel 170-180 Ah. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager at det sklir helt ut i detaljer her (er det ikke det disse strømtrådene er til for? :giggle:) ...

 

Det ble nevnt panelstørrelse ift. regulatorkapasitet tidligere.  Vil bare bekrefte at den Victron mppt'en begrenser strømmen ut av regulatoren til 15A.  Driver som sagt med noen småskalatester på området, og gjorde en rask test på dette.  Regulatoren legger seg fint rundt 15A, selv om både strømforsyning og batteri kunne belastet mer. 

 

Som en liten kuriositet så betyr det at denne regulatoren kunne fungere som en ganske bra 24V-12V lader for den som skulle være på utkikk etter noe sånt.

 

Man kan altså til en viss grad overdimensjonere panelene for denne regulatoren, inntil det blir penger ut av vinduet for den effekten man ikke får benyttet.  Kan også nevne at jeg har klart maks notering på 75W på mitt Sunwind 100W panel en skyfri dag i slutten av august.  Det virker ikke som man kan regne med å få merkeeffekten på disse breddegrader, så det kan man også kompensere litt for når man velger paneler.

 

Her lader jeg et 180Ah LiFePo4 batteri fra en 30A strømforsyning gjennom den regulatoren:

victron_lifepo4.png.23e698bb64473943fa9a2882176ed0c4.png

 

psu_lifepo4.png.18008a83db0be0c96fac526ad739ab5c.png 

Skal ikke legge altfor stor nøyaktighet i avlesningene her, men 218W (10,9A*20V) inn blir 205W ut.  M.a.o. noe tap i kabler og regulator (2 x 3m med 1,5 kvadrat kabel som skal ha et teoretisk effekttap på 8 watt ved 11A).

 

 

 

Redigert av StorStas
(fjernet duplikat bilde) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan forstå har jeg fått merkeeffekten på 600W og vel så det med ladestrøm på 48A, men det er nå uansett en kuriositet. Var nok forholdsvis nær St Hans med maks solhøyde også. Det som er mer interessant er at de lett drifter et 270 liters 230V kjøl/fryseskap 24/7 fra ca påske til ut på høsten. Lar bare båten ligge uten landstrøm og med varer i skapet, og er innom og sjekkker loggen på MPPT Control av og til. Det skapet skal iht merking ha ca 0.75 kWh/døgn, som sikkert er ved helt optimale betingelser. Ser jeg får i underkant av dette på regnværsdager, men tar det igjen uten problemer når sola skinner litt. Så lenge lader går noen timer i float med max et par dagers mellomrom så er jeg happy. 

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 7 timer siden:

Beklager at det sklir helt ut i detaljer her (er det ikke det disse strømtrådene er til for? :giggle:) ...

 

Kom bare med de, jo flere jo bedre :thumbsup:

 

Jeg merker at den regulatoren jeg så for meg kommer til å "vokse" til en 30 amp. Jeg har en groende følelse av av det kon komme flere paneler etter hvert, flere enn jeg ser for meg akkurat nå. Da er det kjekt å ha litt å gå på :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

Såvidt jeg kan forstå har jeg fått merkeeffekten på 600W og vel så det med ladestrøm på 48A, ...

Med det du forteller om effektiviteten på dine paneler så har du gjort et bedre kjøp enn meg vil jeg si :smiley:.  Det er greit å vite at det kan være forskjell på paneler her altså.  Har du tilfeldigvis en link eller noe mer info om de panelene?

 

VannTro skrev 54 minutes ago:

..

Jeg merker at den regulatoren jeg så for meg kommer til å "vokse" til en 30 amp. Jeg har en groende følelse av av det kon komme flere paneler etter hvert, flere enn jeg ser for meg akkurat nå. Da er det kjekt å ha litt å gå på :yesnod:

Da er det smart å gå for en kraftigere variant ja, så har du noe å gå på.  Du bør også velge kabeldimensjon deretter da.  Velger du 10 kvadrat som du hadde tenkt, vil det nok være helt fint.  Evt. 16 kvadrat vil gi deg ennå litt mer inn i batteriene ved maks lading.  Etter forutsetningene i "effekttapstabellen" min tidligere, blir det da teoretisk hhv. 16W eller 10W effekttap i kablene ved maks lading 30A fra panelene, (510W / 17V).

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, det ville sikkert bli mer effekt ut av høyere volt, men nå måtte jeg ta et valg om dette skal bli montert senest i løpet av neste uke.

Det ble da å handle hos Seatronic og valget ble slik(nettop ferdig med bestillingen).

Regulator med Smart Dongle: Victron BlueSolar 75/15 + Bluetooth Smart Dongle 

Solcellepaneler: Sunwind Max Power Monokrystalinsk bakkoblet  Her ble det 2 stk. 100 watt paneler. Dette skal være paneler med den beste kvaliteten av celler som leveres. Panelet er også bakkoblet slik at ytre mål blir små i forhold til watt-styrke.

Rekkefester: NOA Type B Artikkel 10657 (side 4 og 5 i katalogen) Dette hadde de ikke på lager da jeg har 32mm rekke, så det måtte bestilles.

 

Hva ligger bak valget:

Vurderingen om å gå for 15 amp. regulator fra Victron baserer seg på at 2 stk. 15amp faktisk var rimeligere enn 1 stk. 30amp. Plass til å montere 2 stk. har jeg om behovet skulle komme. Victron ble det fordi jeg har Victron utstyr fra før og om jeg skulle få "dilla" og ønske en Color Control GX som kan overvåke hele systemet så er det mulig.

Når det gjelder panelene så har jeg tidligere sagt at det er nok av plass, men man ønsker uansett at det skal ruve så lite som mulig og være så lett som mulig. Max Power panelene fra Sunwind er små i forhold til watt styrken og relativt tynne(3,5 cm). Vekten er 7,5 kg og det er også i den lettere klassen av alu-paneler. Jeg tenker at det finnes begrensninger for hvor mye disse rekkefestene kan klare å holde horisontalt.

Det blir spennende å få dette utstyret og få montert det, så får fremtiden vise om det blir ett panel til og om det da eventuelt blir nødvendig med en regulator til.

 

Takker masse for hjelpen, jeg føler meg nå som reneste eksperten på solcellesystemer i forhold til hva jeg var for bare noen dager siden.

Fortsett gjerne diskusjonen, så skal jeg henge meg på og komme med oppdateringer om hvordan denne konfigurasjonen ble.

Håper en og annen ved siden av meg også fikk med seg litt matnyttig informasjon. Vi har definitivt en og annen her inne som kan sine saker veldig bra :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Håper det :yesnod:  

Jeg ser for øvrig på manualen til VIctron at de, som det har vært nevnt tidligere her, anbefaler kortest mulig strekk mellom batteribank og regulator. Når det gjelder kabling mot panelene anbefaler de 6mm2 ved strekk inntil 5 meter og 10mm2 ved lengre strekk. Siden terminalen på selve regulatoren er tilpasset 6mm2 lager man en overgang noen cm fra koblingen for at det skal passe. Når det gjelder volten kan det benyttes 36 celler, men de anbefaler 72 celler (seriekobling) for best effekt. Her skal jeg prøve meg frem litt. I første omgang kobler jeg parallel. Hvis det viser seg å gi dårlig effekt så blir det å teste serie.

 

Da kan man jo i verste fall ende opp med 4 paneler og 2 regulatorer :lipseal::pray:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, av alt jeg har lest så bunner det ut i at høyere spenning på mppt er anbefalt. Men hvor mye det dette utgjør kveruleres det fortsatt om blant de vise :giggle:

Det kritiske er å sørge på minst mulig  skygge på panel og mest sol rett på. Får du det til er det mest gjort.

Får du begge panel i samme retning uten skygger = gå for serie (forutsette panel som går ilag)

Blir forskjellig retning på panel og eller skygge på en av de = gå for parallel (forutsette panel som går ilag)


En liten digress,

er å ha 4 mindre panel på 12v. Koble 2 i serie og 2 i parallel, da har du samme areal som ditt oppsett men kan koste på deg noe skugge og samtidige peke ene gruppen en annen retning. Men det må litt prøving til før det blir optimalt. Og alle oppsett er forskjellig

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 14 timer siden:

 

Konklusjonen til TB22 ang. tap i kablene tror jeg ikke stemmer.  Det man mister i kablene, er effekten som går tapt i varmeutvikling pga. motstanden, og ikke noe annet. Den kan man regne ut vha. ohms lov osv.

 

Ja, de 30-40% var å dra litt hard i.  Reduserer det utsagnet og oppdaterer rutiner for utstrakt "gefyl" :giggle:

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 6 timer siden:

Med det du forteller om effektiviteten på dine paneler så har du gjort et bedre kjøp enn meg vil jeg si :smiley:.  Det er greit å vite at det kan være forskjell på paneler her altså.  Har du tilfeldigvis en link eller noe mer info om de panelene?

 

<>

 

Panelene er vel bortimot de rimeligste jeg fant, frakt inkludert, på AliExpress. Har lagt inn bilder med specsheet og forsøk på link til 'Store' fra Aliapp under. 

 

Check out this cool store on AliExpress

IMG_2106.PNG

IMG_2107.PNG

Link to post
Share on other sites

Skygge er nevnt.  Reduserer effekten på panelet drastisk. Men også feil vinkel. Jeg har mitt løst oppå fly. 100w. Det holder om jeg passer på å rette det godt mot sola, men litt ute av  vinkel så faller det mye i lading.  

Link to post
Share on other sites

Jeg sakset for moro skyld et lite stykke skrevet om forskjellen på de forskjellige solcelletypene da jeg tenker dette kan være interessant. Når jeg leser "forstår jeg mitt eget valg" bedre.

En ting var at lengden og bredden på panelene var forskjellige, men tykkelse var bare 35mm på 100 watt monokrystallinsk. Alle panelene med polykrystallinske celler har vært 50mm eller mer.

Hva er forskjellen på mono- og polykrystall solcellepaneler?

Det korrekte navnet er monokrystalinske og polykrystalinske solceller. Dette blir ofte forkortet til mono-/polykrystall eller kun mono og poly solceller. Et annet ord for poly som også brukes er multi.

Vi gjenkjenner monokrystallinske paneler ved at de er svarte og ensfargede. De har høyest virkningsgrad, og forvandler vanligvis 15-20% av solenergien til elektrisitet. De polykrystallinske har sjatteringer i blått, og kan minne om mørk blå marmor. Virkningsgrad litt lavere, ca 12-18%.

Det finnes også en tredje type - Amorfe solceller. Disse brukes i tynnfilm og her veldig fleksible, men har kun en virkningsgrad på kun rundt 10% av solenergien. Disse panelene er også veldig dyre i forhold til effekten de gir.

Videre er polykrystall solcellepaneler litt rimeligere en monokrystall. Derfor egner de seg svært godt i større solcelleanlegg med mye plass, f.eks hus- og hyttetak. Andre steder er det tilgjengelig plass som er utfordringer og da er vanligvis monokrystall paneler førstevalget. Dette er typsik bobil, caravan og båt.

På grunn av dette er ofte store solcellepaneler polykrystalinske, mens mindre og mellomstore er monokrystalinske. Mono- og polykrystall paneler kommer også i såkalt semifleksibel utgave. Disse kan bøyes litt og er beregnet til buet tak. For eksempel alkovebiler eller på dekket til båter.

Her er et kort sammendrag av de forskjellige typene:

 

Pris

Virkningsgrad

Levealder

Egenskaper

Polykrystalinske

Veldig rimelige

Høy

40-50 år

Fast ramme/ semifleksible

Monokrystalinske

Rimelige

Veldig høy

40-50 år

Fast ramme/ semifleksible

Amorfe

Dyre

Middels/lav

25-30 år

Fleksible

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var en fin tråd med mye nyttig informasjon! Selv begynte jeg å prøve meg frem litt ifjor med mitt første solcellepanel og en laderegulator for å bidra til lading av forbruksbank. Jeg har et Sunwind 100W panel (https://www.seasea.se/solpanel-100w-hopvikbar) som jeg flytter litt omkring, og en MTTP laderegulator (Peakpower 2.0 fra Sunwind (10A)). Jeg tenkte på å utvide med 100W til, og ser at jeg da vel må ha en ny regulator, evt en til ?

 

Så ser jeg det nevnes serie- vs parallel kobling i denne tråden. Jeg ser at panelet mitt leverer 18V på en god dag til regulatoren. To slike paneler i seriekopling vil vel da levere 36V til laderegulatoren? Er det da slik å forstå at dersom jeg hadde hatt en f.eks MTTP 15-20A laderegulator for tilsammen 200W solcellepanel så "bryr" ikke laderegulatoren seg om panelene leverer 36V seriekoplet eller 18V parallelkoblet ? Regulatoren er ok med begge? Leverer den mer ladestrøm til batteriene med mer seriekopling og høyere spenning?

 

Edit: med et spørsmål til: Jeg har mulighet til å permanent legge ut et panel på "taket" av hardtoppen på båten i tillegg til det jeg har. Er det viktig at jeg har to like solcellepaneler eller kan jeg ha det jeg har til "mobilt bruk" og et helt annet på taket ?

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...