Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Jeg innbiller meg at det er 2 separate punkter, men er neimen ikke sikker.

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjekk hyttebutikken/sparelys og lignende for fester. Mener jeg har sett små hjørnebraketter i plast som bør kunne limes på med passende lim (sterkt nok, men fjernbart).

 

Her feks: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=39

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått hentet pakka fra Sparelys med kabel og koblinger.

Jeg kjøpte en del MC4 koblinger og tenkte jeg skulle strekke 4 separate kabler langs rekka på flybridgen og sammenkoble de med ring-koblinger inne i doghouse.

Jeg kjøpte 16mm kabel og når jeg ser tykkelsen så må jeg revurdere hele opplegget. Det blir alt for tykt å stripse 4 slike kabler langs rekka, så da blir det nok å få tak i noen MC4 Y-koblinger for å parallell-koble ved panelene og trekke bare 2 kabler langs rekka.

En annen ting er at 16mm kabel er så tykk at jeg må redusere tykkelsen der jeg setter på MC4 kontaktene for i det hele tatt å få brukt dem. Heldigvis går isolasjonen akkurat inni dem.

Tenkte å sjekke hyttebutikker etc. etter kontakter i morgen, da jeg egentlig ikke har tid til å vente på tiden det tar å få de fra nettbutikk, men i tilfelle jeg ikke finner de bestilte jeg et sett hos 2 Soler

https://www.2soler.no/products/c4-fordeler-sett-y-kobling

 

I morgen går turen til Seatronic for å hente paneler, regulator og bluetooth dongle. Festene til rekka kommer ikke før 1. juni, så da blir det å legge panelene på gulvet på flybridgen inntil videre. Får legge de på kalesjestrikker f. eks. så de ikke sklir rundt. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da var solcelleopplegget montert. Det jeg kan slå fast er for det første, det gikk j... nye kabel hos meg. 40 meter 16mm fra panelene til regulator og 10 meter 6mm fra regulator til batterier. I tillegg må man ha i bakhodet at regulatorene ikke takler mer enn 6mm kabel i koblingene. Jeg satte derfor en koblingsplint ved regulatoren for å gå fra 16mm til 6mm. 

Her er ting pakket opp og jobben kan starte. 20170516_130739.jpg.56b3b705260d241dd0df3a8bd14625c8.jpg

 

Festene til rekka kommer ikke på noen uker, så da ble det å kutte opp litt antiskliduk samt noen kalesjestrikker å legge panalene på så de ikke sklir.

20170516_171853.jpg.0d8a261985f8d5c45c6bb74d94e64d67.jpg

 

Kablene blir stripset langs rekka og når rekketrekket komme på vil de skjules fra utsiden.

20170516_171902.jpg.443acf9c093b5350f0c1d88aa12512ca.jpg

 

Foran på doghouse limte jeg på en gjennomgang fra Sparelys som takler 16mm kabler.

20170516_171943.jpg.8a0f13589798910939a4acfbd199f815.jpg

 

Så var det å trekke kablene nedover forbi førerpossisjonen inne.

20170516_172629.jpg.5ae7b0ce892c444162ecc429087fa984.jpg

 

Ned i teknisk skap på badet og videre gjennom motor rom og tilbake til ladarettet.

20170516_172713.jpg.b5d561e75af08acb99027c9c4df7c6d1.jpg

 

Jeg er heldig og har kabelrør(firkantede) som kan åpnes, så trekkingen gikk greit. Her har regulator og dongle + koblingsplint kommet opp i ladarettet.

20170516_163109.jpg.363142107f97f430da813bb0af681648.jpg

 

Så var det å legge kablene fra regulatoren til batteribanken. Minus ble koblet rett på utgangen til shunten for batterimeteret og + rett på batteripolen.

Dessverre har ikke Seatronic noe koblingsmateriell å skrive hjem om og Maritim var helt utplukket. Derfor ble det sorte kabler både til pluss og minus på batteri. Jeg får skifte den ene ved en senere anledning.

20170516_163043.jpg.43fef443415a0150e1294887445c8845.jpg

 

Nå er det overskyet og regn, så det kom svært lite lading, men jeg fikk konstatert at det virker. Jeg venter også på en Y-MC4 plugg slik at jeg kan parallellkoble panelene. Nå er bare det ene koblet til.

Moro er det uansett å få det opp, så får helgen med sol og sammenkobling av panelene vise hva de duger til ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Regulatoren sto i Bulk, men så pissegrått og mye regn som det var nå og med ett panel innkoblet, ga det bare 0.3 amp. Jeg justerte absorpsjon til 14.4 volt og Float til 13.2 volt da det er AGM batterier. Tror det er etter "boka". Volten hadde krabbet opp fra 12.75 til 13.01 når jeg pakka sammen. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Panelet varierte meĺlom 14 og 18 volt så det gir nok det som det skal når været blir bedre. Det var type skodde, regn og lave skyer så ril og med lyset ble dårlig med tanke på tiden på dagen (rundt 16-17.00).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette så knallbra ut @VannTro Det eneste jeg stusset over litt før jeg forsto (tror jeg) var at du mente regulatoren ikke tok mer enn 6mm. MEN: Her er det fort gjort å "forlese seg". 16 mm2 overstiger sikkert da 6mm kabel. Regulatoren takler 13 mm2, hvilket du også har påpekt tidligere, så da antar jeg at du har 10 mm2 inn i regulatoren fra koblingssplinten? Uansett, Well done, blir gøy å høre dine resultater i solskinn, så kan vi sammenlikne:smiley: (PS: Hyttelivssenteret sør for Kobbervikdalen har mye solcelle utstyr, deriblandt MC4 plugger)

 

Håper ikke vi to og vår optimisme med å montere solcellepanel ødelegger sommeren.... Det var en sommer der jeg hadde inntrykk av at så fort jeg tok i båtnøklene, så begynte det å regne!

 

Ref mitt prosjekt, så ble jeg også ferdig nå i helgen som var. Jeg observerte med tåke på søndag i 17 tiden at BMV batterimonitoren viste en lading på 0.79A med alle forbrukere slått av. Så samme konklusjon som Vanntro. Det ser ut til å virke. Dette var uten BT Dongle som jeg ikke rakk å montere og sette opp. Tar det på fredag.

 

Tilbake til bildene over i en annen post av mine paneler liggende på taket: Jeg endte opp med å kappe vekk MC4 pluggene som @Euklid sa han ville ha gjort, og fant ut at panelene kommer med 4 mm2 kabel ? I mitt tilfelle var det den beste løsningen, men sannsynligvis ikke for Vanntro. Jeg fikk da to tighte hull gjennom taket fra hvert panel (tilsammen fire). Inne i cockpit har jeg et takpanel jeg kunne skru av, slik at jeg fikk paralellkoplet panelene i mellomrommet under taket/cockpit. Gjennomføringen ligger således beskyttet under panelene.

 

@Kjellg Jeg brukte nøyaktig den koblingsplinten som @VannTro linket til, og plasten isolerer. Ellers hadde jeg fått en kortslutning. Det var her jeg paralellkoplet, før jeg strakk 10mm2 fra taket og ned til regulatoren i motorrommet. Her fikk jeg spart litt kabel, fordi 4 ble til to på det lengste strekket. Men det blir nok noe ekstra tap v/ denne løsningen. Så var det å strekke kabler fra batterier til regulator, samt å få minus på riktig side av shunten (det er på den siden som ikke går til minus på batteriene by the way). Dernest skrudde jeg fast en koblingsskinne, også fra Maritim, i nærheten av regulatoren, og strakk ca 30 cm 10mm2 fra denne til inngangen på regulatoren som er ment for panelene. På denne skinnen koblet jeg til kablene fra de to Sunwind panelene på taket. På denne skal jeg så også koble det mobile panelet mitt for å få tilsammen 300W. Ute i cockpit og på dette panelet bruker jeg de MC4 pluggene som jeg kappet av fra Sunwind panelet.

 

Takk også for tipset fra deg @Fantino om fester. Jeg løste det ved å bruke noen aluminiums profiler jeg hadde i kjelleren, og brukte Sikaflex på utvalgte steder.

 

Et par spørsmål: Standard setting på Victron regulatoren jeg bruker (samme som vanntro) har to settinger for AGM batterier. Jeg valgte default som dekker den ene AGM varianten. Den andre varianten for AGM var for et eller annet med "spiral". Her ble jeg ikke så mye klokere. Noen tips her? Er det viktigste å regulere spenningen via Appen som Vanntro er inne på i sitt innlegg over?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@dennrick Du har helt rett i at regulatoren tar 13mm2. På den andre siden synes jeg det var nok å dytte inn 6mm2. Jeg hadde 40 meter med 16mm2 og fikk ikke tak i 10mm2 i dag. Fant 2x5 meter sort 6mm2 på Maritim, men det kan nok være jeg bytter ut den med rød og sort 10mm2 når jeg får ånden over med igjen. Når det gjelder de originale kablene så var de tynne (skkert riktig med 4mm2), men de er så korte at jeg tviler på at det betyr noe særlig. Får jo svar på dette nå det kommer godt med sol. Viser det seg at det er særlig tap så vet jeg i hvertfall hvor det ligger.

Krysser fingre & tær for at det ikke går troll i ord angående solceller og sol i sommer, det skulle tatt seg ut ?.

Vi får oppdatere litt "laderesultater" etter hvert som vi får litt erfaring med dette.

Snakkes !?

 

Redigert: Jeg gjorde ingen endringer på den hvite skruen i bunn og antar denne da står på AGM ? Måtte justere ned Float fra 13.8 som den viste i appen til 13.2.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror kablingen er ok, spesielt siden de med minst tverrsnitt har så korte strekk. Og nå er det gjort, og med 16mm2 er det jo klappet og klart for evt utbygging også!

 

Her er et bilde av manualen. Da jeg hadde lest dette, så valgte jeg å ikke gjøre noen endringer på skruen. Lot den stå på 2 (default). Jeg har forresten 2x Solar 350 AGM (Ser de har de på Sparelys til ca 4 båtlapper pr stk. Har de på 4. sesong.

 

2017-05-16_2109.png.d4a5641a09ed106f083ef96affe9dc19.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Se der ja, det er samme som Multipluss laderen skal stå på (Victron AGM Deep discharge) så da er det rett innstilling. Du bør uansett gå inn på appen og justere Float ned fra 13.8 til 13.2.

 

Det var for øvrig rimelige AGM batterier ? Jeg har 3x200 Euroglobe og de kostet nesten 5000,- pr. Stk i 2014.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok - takk for tips. Det skal jeg gjøre. Ligger du forresten på landstrøm når du er på hjemmekaia? Jeg pleier å gjøre det... Nå kan jeg, siden vi er ute hver helg, vurdere å ligge uten, og la Victronen gjøre jobben (kanskje litt forutsatt værrmelding dersom jeg lar et kjøleskap stå på).

 

Jeg tror nok ikke de var så billige i 2014. Betalte 15.000 inkl montering da.:worry:

 

(det som bl.a. har vært gøy med dette prosjektet, og et par tidligere småprosjekter med å montere videokamera og lys i motorrommet, er at jeg har blitt mye bedre kjent med båten, og dermed også litt "tøffere" ift hva jeg kan gjøre/få til selv)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nei, ligger ikke med strøm der da det er jordfeil på brygga. En av bonusene ved denne oppgraderinga.

 

Ja, man blir langt bedre kjent med egen båt. Jeg måtte demontere en del av alu-dørken for å benytter eksisterende trekkerør og vet nå det meste om hva som er trukket hvor ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for det @Stor Stas og @Trond123. Det har vært lærerikt og moro da jeg i utgangspunktet ikke hadde spesielt mye peiling på solceller. Litt artig at jeg faktisk gikk til dette skrittet med tanke på at jeg har 7kw aggregat og 180 amp med ladere om bord :-) Det gir i hvert fall en bedre følelse å ha litt påfyll hver dag via vår alles varme og lyskilde.

Jeg ser for øvrig at jeg konsekvent har hatt en skrivefeil, Lasarettet ble til "Ladarettet" og det passer i grunn greit da det nå står en 50 amp Victron Centaur, en 120 amp Victron Multipluss og en 30 amp Victron Blue Solar der :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp og hyggelige tilbakemeldinger, ja. Godt å ha noen å lene seg på innimellom. Kommer nok en kommentar eller to dersom vi ser solen til helgen?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vanntro: Har du egentlig noe særlig risiko for skygge der du plasserer panelene dine? Dersom du hadde seriekoblet hadde du jo klart deg med mye tynnere kabler. I tillegg vil panelene feks. raskere gi høy nok spenning på morgenen til at regulatoren begynner å lade, samt at de også vel vil lade bedre når det er overskyet etc.

Ang skyggelegging av panelene, så legges det fram som at det slår like dårlig ut uansett hva slags panel og regulator man har. Det stemmer nok ikke.

Feks har både panelene (som jeg skrev tidligere) og noen av regulatorene til Victron funksjonalitet som gjør at skyggelegging ikke påvirker ytelsen like mye.

For regulatorene står det:

"Advanced Maximum Power Point Detection in case of partial shading conditions If partial shading occurs, two or more maximum power points may be present on the power-voltage curve. Conventional MPPTs tend to lock to a local MPP, which may not be the optimum MPP. The innovative BlueSolar algorithm will always maximize energy harvest by locking to the optimum MPP."

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-charge-controller-MPPT-150-45-up-to-150-100-EN.pdf

 

(PS. Jeg har ingen interesser i Victron, jeg syns bare denne tråden ble litt for enig med seg selv om at parallellkobling alltid er best:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Maika Nei, jeg er ikke sikker på at det blir så mye skygge på panelene, så det med serie- vs. parallell kobling er en ting jeg vil prøve ut når jeg kommer i gang.

Dette er jo kjapt som bare det å koble med eksisterende plugger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg et brev som skulle inneholde plugger til å parallell-koble panelene, men det inneholdt bare et sett ordinære hann og hunn MC4-plugger.

Slik sett blir det serie-kobling denne første helgen. De skulle for øvrig sende parallell plugger umiddelbart(feilpakking).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...