Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Svart (redigert)
Gunga Din skrev 1 time siden:

 

 

Gabi jeg har en Ctek M300  og bly/syre..........den har en float på 13,6...er det for høyt ? ....tror ikke det går o justere ?!

 

Det skrives anbefalinger for de forskjellige batteriene i teknisk informasjon fra produsenten, men tommelfingerregelen er Float på åpne blysyre på 13,4 -13,6 volt og for AGM på 13,2.

 

Redigert: Jeg tror kanskje enda viktigere er at du kobler kabel for temperaturføling på minuspolen om laderen har en slik kabel. Da vil den kompensere for temperaturen på batteriet når det lades. Dette er viktig i forhold til bulklading i kalde omgivelser. Da skal den lade med høyere volt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mine billige blysyre fra BestMarin skal bare ha ca 13,2-13,3V float. Jeg har også M300-laderen, men lar den ikke stå på annet enn til ren opplading. Jeg lar den stå på ett døgn og så kopler fra. Da er batteriene oppladet, men jeg sikrer meg mot evnt langtidsskader av litt for høy floatspenning ved å ikke la den stå på hele tiden. Imidlertid har jeg da solcellepanel med Victron regulator som da sørger for "perfekt" vedlikeholdslading på 13,25V. 

 

Slik jeg har forstått temaet med for høy float er at altfor høy float over lang tid tørker ut batteriene. Litt for høy float er mindre skadelig, og det beste er selvsagt nøyaktig floatspenning. Og hovedproblem med vedlikeholdsfrie batterier som mine er at jeg ikke kan etterfylle vann.... Jeg valgte nettopp M300 pga såpass lav floatspenning, andre hadde 13,8V i float som var da følgelig "ennå værre". Hadde jeg hatt råd skulle jeg ha kjøpt en lader som jeg kunne justere floatspenningen på...

 

Hvis du Gunga Din finner ut hva dine batterier ønsker for floatspenning vil du følgelig se om de ligger i nærheten av hva laderen gir. Lading av batterier er et vandkelig tema forøvrig.....mye greier å sette seg inn i og man blir nok ikke utlært med det første tror jeg!

 

 

Link to post
Share on other sites

har ikke pejling på vad mine batterier vill ha, får forske litt på dette..............

men ladern går i principp bare da jeg er i båten og da har jeg ofte en masse forbruk samtidl, har ikke ladern på da jeg drar fra båten.

er aners veldi fornøyd med M300.....betydlig bedre enn den gamle uintelligente jeg hadde innen 

 

takk for svar

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte en Victron MPPT 100/30A laderegulator idag. Solcellepanelene er på vei inn til Seatronic, og har holdt av to stk. Tilsamme får jeg som nevnt over en konfigurasjon med 300 W med tilsammen 3 paneler. Av kabling vurderer jeg 6 mm2 både før og etter regulator.

 

Er det vanlig å montere en/flere sikringer i slike anlegg? Isåfall hvor? Mellom regulatoren og pluss på batteri?

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Gikk en runde med meg selv og her på BP Ang sikringer da jeg monterte. Konkluderte med at før regulator ikke har noen hensikt da sikringen må tåle max teoretisk strøm ut fra paneler, og da kan de jo ikke gi mer, dvs sikringen vil aldri gå. Monterte regulator så nært batterier at sikring i andre enden var uaktuelt. Mener at regulator bør stå så nært batterier som mulig for å begrense tap på 'lavspent'-sida. 6 mm2 er vel litt snaut for max la oss si max 25A ladestrøm. Ville spandert feitere kabel i denne enden. 

Link to post
Share on other sites

Takk for input! Høres logisk ut.

 

Ja, jeg tenkte å sette regulatoren i nærheten av batteribanken, så lengde på kabel mellom blir nok ca. 1m +/- vil jeg tro. Mener jeg fant en tabell i en hyttebutikk der denne lengden og 30A indikerte 6mm2.

 

Men jeg går gjerne opp dersom det er anbefalingen:smiley: Hva ville du ha valgt i dette tilfellet?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 42 minutes ago:

Jeg bestilte en Victron MPPT 100/30A laderegulator idag. Solcellepanelene er på vei inn til Seatronic, og har holdt av to stk. Tilsamme får jeg som nevnt over en konfigurasjon med 300 W med tilsammen 3 paneler. Av kabling vurderer jeg 6 mm2 både før og etter regulator.

 

Er det vanlig å montere en/flere sikringer i slike anlegg? Isåfall hvor? Mellom regulatoren og pluss på batteri?

 

 

Hehe, gratulerer med godt valg. De var tomme da jeg bestilte, så de satte Max Power 100W i bestilling da :yesnod:

Jeg leste kjapt gjennom manualen, men kan ikke se at det står noe om at det skal kobles noen ekstern sikring. Vil tro det sitter en sikring i regulatoren(det gjør det i 75/15).

Når det gjelder kabling så anbefaler Victron 10mm2 opp til 5 meters lengde og mer om det er lengre. Terminalene tar 13mm2.

Du bør absolutt bestille en slik en: Victron VE.Direct Bluetooth Smart dongle Denne gjør at du kan laste inn en app i telefonen og gjøre mer nøyaktige justeringer på ladekarateristikken enn de 8 forskjellige variantene du kan stille inn direkte på regulatoren. Du kan da også lese av lade-verdiene både i øyeblikket og historisk med denne appen.

Du finner manualen for din regulator her: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-BlueSolar-charge-controller-MPPT-100-30-EN-NL-FR-DE-ES-SE.pdf

På denne siden finner du all informasjon om regulatoren samt filmer med tips om bruk av appen: https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/mppt-100-30#manuals

 

Blir spennende å se hva du får ut av denne konfigurasjonen Dennrick, tror det blir veldig bra :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@VannTro Ja, det blir moro med dette prosjektet! Takk for linker!

 

Jeg trodde det var du som hadde fått tak i de to siste panelene fra Seatronic siden de var tomme idag. De er billigst med sine 1990,-  av de jeg har sjekket idag. Noen selger de faktisk for nærmere 3.000 kroner (hyttebutikker). Håper å få de før helgen. Har vi flaks ankommer de imorgen og jeg får en SMS, men han antydet fredag. Isåfall vurderer jeg å kjøre dit for å hente. Det blir ikke båthelg uansett for familien, så da kan jeg mekke dette på plass isåfall. Bestillte regulatoren fra et annet sted (Strømløs.no). Får jeg bekreftet at den er sendt som de lovet, så har jeg den før helgen. Skjer det tar jeg bilen til Moss. Da kan jeg evt også ta med bestillingen din dersom du ikke har ordnet deg alt. Si ifra isåfall.

 

Ja, siden regulatoren skal ned i motorrommet, så fulgte jeg din oppskrift og bestilte også BT:smiley:

 

Bra innspill om kabling. Da går jeg opp i dimensjon. Jeg antar det blir 3-4 meter fra taket på hardtoppen og ned i motorrommet.

 

Enig - dette blir meget spennende! Vi får legge ut noen bilder og resultater etterhvert. Lykke til med prosjektet ditt også:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

@dennrick Takker for tilbudet om henting, men jeg venter på noen fester fra Sverige også og er litt usikker på om de kommer like fort. Jeg har også planer om bil til Moss (husk at den fordømte tunnelen er stengt nå), men jeg må også plukke med meg kabler, gjennomføringer, koblinger etc.så om festene skulle komme i tide må jeg ned dit å plukke litt i hyllene deres.

 

Vi hørs !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev 15 minutes ago:

Du verden, for en artig og lærerik tråd! Nesten så jeg får lyst til å installere solcellepaneler selv... :thumbsup:

 

Jeg får ta en titt hos en av dere etterhvert.

 

Ja, nå har du 2 muligheter til å få inspirasjon KeyFreak. Ta deg en tur til Fantebukta på Kommersøya før ferien så skal vi ta omvisning ??

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det skal vi nok få til ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det sies at parallellkobling er best hvis det er risiko for skygge, og høy spenning bare har en teoretisk fordel.

Jeg har ett 190W Victron Blue Solar Monocrystalline og i spesifikasjonen står det:

"High performance bypass diodes minimize the power drop caused by shade"

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Monocrystalline-Panels-EN.pdf

Erfaringsmessig stemmer dette bra, og dersom jeg nå kjøper et par paneler til så kommer jeg til å koble alle tre i serie, noe som anbefales både av Victron og av forhandler.

Andre paneler har kanskje ikke dioder som gjør at dette fungerer like bra, men for disse panelene stemmer nok dette.

I tillegg får jeg ett enklere oppsett (én regulator med én bluetooth-dongle), færre ledninger, og tynnere kabler.

Link to post
Share on other sites

@Key Freak og @VannTro Hadde vært supert å treffes igjen ! Si gjerne ifra når dere tøffer sydover. Vårt utgangspunkt iår er Medø Marina på Tjøme, Vrengensundet, 3-400m øst for fuelstasjonen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Definitivt Denneick. Det blir nok ikke før i juli for vår del.

Hypotetisk spørsmål, hva skulle Seatronic ha for den 100/30 regulatoren ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Seatronic hadde den ikke på nettsiden sin, så jeg googlet videre og fant strømløs.no som skulle ha 2.415,- for den. Det var det billigste jeg fant. Ringte de og avtalte sending etc. Hyggelige folk. Status er imidlertid "behandler".... Fortsatt.

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg ser Amazon leverer til ca 200 dollar og da blir det dyrere med mva og transport.

Tar en tlf til Seatronic i morgen å hører om de skaffer. Jeg er litt usikker på om det er glupt med 2x15 om jeg skulle finne på å gå bananas med antall paneler etter hvert. Kan jo også være greit med en henvendelse til Farco.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tygget også på denne Bluetooth-donglen, men endte opp med en MPPT Control i stedet da jeg liker å ha slike ting fastmontert (selv om BT saken så veldig kuul ut da). Den var vel faktisk en del billigere en BT også. Så nå står dataene midt i glaninga på dæsjen og blir flittig brukt. 

 

Ang kabeltykkelse ut fra regulator så tok jeg 35 mm2 som tilfeldigvis er max i klemmene på Mppt. Var bare en halvmeter eller så til input argofet/jordingsskinne, så da var det ikke noe å knusle med, samt at jeg jo kan ha opp mot 50A lading til tider med mitt oppsett. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Batterimonitor som alt sitter montert med shunt på forbruksbanken, så for min del blir BT litt "smør på flesk".

Den egentlige grunnen til BT er at man da kan gå inn å sett Float spenningen med eksakt enn ved bare å bruke de faste stillingene på selve regulatoren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sitter å grubler litt på montasjen. Jeg har et sted mellom 10 og 15 meter strekk fra panelene til lasarettet der regulatoren skal sitte og tenkte å parelell koble panelene i det som vel kalles "Doghouse" på flybridgen. Fra der jeg sammenkobler i doghouse og ned til regulator er det noe under 10 meter. Hvis jeg skal ta høyde for 3 paneler på 100 watt(maks 16,5 amp) holder det da med 10mm2 ned til regulatoren eller bør det kanskje være 16mm2 ?

16mm2 myk kabel

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg egentlig har svart på dette selv(mye man glemmer når det blir mye å huske på :giggle:). Jeg velger derfor 16mm2. Spørsmålet reiser seg likevel, må jeg legge 2 x 16mm2 til hvert panel, eller skal det holde med en felles kabel som maksimalt skal transportere 16,5 amp ?

Endret for øvrig bestillingen hos Seatronic til VE Blue Solar 100/30 regulator nå. Den står ikke på nettsiden deres, men de skaffer den for 2500,-

Da har jeg litt mer å gå på om jeg skulle finne på å kjøpe flere paneler etter hvert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter "monologen", for her fant jeg et veldig interessant skjema: MPPT Calculator Excel sheet

 

Her kan man legge inn alle variabler: Hvor mange watt panelene er på, hvor mange paneler i serie/parallell, diameteren på kabelen fra panelene og lengden på kablene samt forventet temperatur.

Ut fra de parameterne for man en forventet lading i amp. Enda mer interresant, en indikasjon på om tverrsnittet på kablene er akseptert.

Ut fra hva jeg finner ut, kan jeg bruke både 10mm2 og 16mm2. Det er faktisk aksepter å bruke helt ned til 4mm2 med 2 x 100 watt i parallell og 15 meter strekk(selv om det ikke er noen god løsning).

Tenker jeg slenger opp to 16mm2 kabler og kobler panelene til de i doghouse på fly. Da skulle jeg være godt innafor selv om det skulle dukke opp ett panel til. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Høres egentlig lurt ut å gå opp litt på regulatoren. Du har jo god plass, så det er vel ikke helt umulig at du skulle finne på å utvide.

 

En utfordring i min ende er at jeg ikke har funnet en forhandler som lagerfører 10 og 16 kvadrat kabler - der jeg kan handle enten idag eller imorgen. Vet du om noen i Drammensområdet++ ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...