Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Hehe....det er fort gjort å gå i den fella :yesnod: Jeg tenker at om jeg skulle gå "bananas", så blir det 4 paneler. 2 og 2 i serie og så de inn i parallell.

Da har du både dekket opp for skygge og sørget for 36 Volt spenning :thumbsup:

 

Måtte gud forby at kona logger på BP nå :ghost:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 42 minutes ago:

Hehe....det er fort gjort å gå i den fella :yesnod: Jeg tenker at om jeg skulle gå "bananas", så blir det 4 paneler. 2 og 2 i serie og så de inn i parallell.

Da har du både dekket opp for skygge og sørget for 36 Volt spenning :thumbsup:

 

Måtte gud forby at kona logger på BP nå :ghost:

 

Hvis kona di kan telle lenger enn til 2 så blir du uansett avslørt om det plutselig ligger 4 paneler der... ?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@Popeye70 Det dreier seg nok om følgende faktum: "Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse"  :pray::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 15 minutes ago:

@Popeye70 Det dreier seg nok om følgende faktum: "Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse"  :pray::lol:

 

Joda, jeg er enig i det.

 

Ellers så funker denne: "De der? Nei, de har alltid vært der. Har du ikke lagt merke til dem før? ?"

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Haha:smiley:  Min samboer har null forhold til det båttekniske, så hun hadde nok bare sagt "jaja". Minner om den gangen hun var på et kurs hun var på i regi av Bavaria i Leangbukta. Det het "Kvinner i båt" der de fikk prøve seg på å føre båter med andre instruktører enn sine egne menn. (Sannsynligvis lurt). Marit Strømøy var en av instruktørene.

 

Det hun husket best var det en av kursdeltakerne svarte på følgende spørsmål: "Hva gjør dere da når mannen deres faller overbord" ?

 

"LA HAM BLI DER" :wink:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

:lol::pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 13.5.2017 at 22.59:

Vært en tur i båten idag og kabler er koblet og strukket fra panelene ned i motorrommet. De fikk plass der oppe, men det ble ikke helt prima. Dette er den "ikke-planlagte" delen av prosjektet mitt. Bl.a. ble det vinduet litt mer i veien enn jeg trodde, og taket var mer ujevnt enn jeg hadde regnet med. Hadde i utgangspunktet tenkt å legge de "flatt" med litt Sikaflex.

 

P.t. så ligger panlene bare løse der oppe, og jeg har ikke finjustert plasseringen.

 

Og jeg vurderer hvordan jeg skal feste de. Kom gjerne med innspill. Hadde satt pris på det.

 

 

 

IMG_2401.JPG.5f81d68125f75cc9aa9d9373e3c16148.JPG

 

@dennrick  Jeg har "lekt litt" med det Excel-arket som ligger på hjemmesiden til Victron. Der kan man blant annet fylle inn maks temperatur på panelene. Jeg ser at i det temperaturen går over 60 grader faller volten ganske markant. Det bemerkes også i flere artikler at høy temperatur i panelene er en av de større "tyvene" når det gjelder effekt. Anbefalingen går derfor på å montere panelene med fri luft under og noe vinkel slik at det blir en jevn strøm av luft forbi de. Det slo meg da at du kanskje burde se på @Billa sin montasje på bøyer og vurdere det samme for å få litt kjøling på panelene på varme dager. Du finner bilder av Billa sin montasje helt i begynnelsen av tråden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

B-b-billig-varianten er noen L-formede braketter som skrus/limes ned i taket og og festes i ramma på panelene. Da får du løftet panelet opp fra taket. Det koster nesten ingenting, men ulempen er at det ikke blir spesielt pent.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, karer. Dette var jeg ikke klar over, men det er nok ikke for sent å endre dette dersom det blir et problem. Skal teste opplegget mitt første gang nå i helgen. Har også et "leketøy" fra Bosch som kan måle/indikere overflatetemperatur.

 

Sparelys har en rekke ulike varianter for innfesting:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=27&Itemid=39

 

Denne varianten kan jo sikkert fungere:

2017-05-19_1020.png.2701795b90fee36b272ef3543bcdbf38.png

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du sjekker katalogen til NOA i Sverige så se på side 4 og 5. Dette er fester som passer til bøyler/rekker i forskjellige dimensjoner.

Jeg har bestilt artikkel 10657 x 2 for å montere på rekka. Finner du noen bøyler som passer(spør Billa) så kan du bruke samme feste med den diameteren bøylen har.

Seatronic skaffer dette. Mine kommer i månedskifte, så finner du en løsning med bøyler kan du sikkert få bestilt å bli med på samme forsendelsen fra Sverige til Seatronic.

 

Redigert: Jeg er litt skeptisk til å bruke "hyttefester" på båt, men det kan godt være de festene fra Sparelys funker bra.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå skjønner jeg at det er en viss klasseforskjell på båter osv ;-) Men på snekka jeg hadde for endel år siden så brukte jeg noen rustfrie hengsler fra BT på ene siden av paneler så jeg kunne vippe det opp hvis det var fordelaktig:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Hengsel/Hengsler-2-stk-2000017727/

 

Husker ikke hvordan jeg gjorde det på andre siden av panelet.. er noen år siden nå. Men det var også da jeg konkluderte med at jeg ikke gidder å bevege/vippe på panelet og like godt kan montere fast en gang for alle. 

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 4 timer siden:

Jeg ser at i det temperaturen går over 60 grader faller volten ganske markant. Det bemerkes også i flere artikler at høy temperatur i panelene er en av de større "tyvene" når det gjelder effekt. Anbefalingen går derfor på å montere panelene med fri luft under og noe vinkel slik at det blir en jevn strøm av luft forbi de. 

Interessant tråd du har her VannTro!

 

Dette temaet har forresten vært oppe flere ganger før. Av nysgjerrighet måtte jeg sjekke litt på vårt panel i praksis. En av de varmeste dagene med stekende sol i fjor gikk jeg over panelet med en våt klut flere ganger. I utgangspunktet for å vaske det rent for salt fuglemøkk osv, men også for å kjøle det ned. Det var ingen målbar forskjell på strømmen fra panelet. For ordens skyld har vi montert panelet med god lufting under. Det var ingen vitenskapelig test dette, så jeg vet ikke temperaturen på panelet før og etter, bare at jeg kjølte det ned.

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin Jeg tror nok det har mer med diagnosen min å gjøre enn at det er nødvendig med NOA fester :giggle:

 

Nå har jeg vært nede og seriekoblet panelene og fulgt med i litt varierende forhold.

Skyet = 4-5 amp

Halvsol = 9-10 amp

Helsol(ikke veldig sterk) = 14 amp (da leste jeg 156 watt og 40 volt).

 

Dette forteller meg vel egentlig at panelene er bra og at regulatoren er helt rå.

Får sikkert litt mer sol i løpet av helgen og da får jeg sjekke historikken etterpå. Panelene ligger på gulvet på flybrigen og får litt skygge fra rekka her og der.

 

@Maika @Komodo  Jeg tenkte at disse monokrystallinske cellene kanskje ble skikkelig varme grunnet at de er sorte, men det er vel rett og slett ikke varmt nok i Norge(normalt).

 

God helg alle sammen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 16 minutes ago:

 

 

@Maika @Komodo  Jeg tenkte at disse monokrystallinske cellene kanskje ble skikkelig varme grunnet at de er sorte, men det er vel rett og slett ikke varmt nok i Norge(normalt).

 

God helg alle sammen !

 

Akkurat nå går Yr amokk og melder 24 varmegrader på båtplassen ved Grimsøy i morgen kveld! 

 

Vi får tåle litt redusert effekt av solcellene ;-)

 

God helg ja! 

Link to post
Share on other sites

Hvordan har det gått med lading i din ende @VannTro? Status update herfra er positiv. Det har vært litt blandet vær her i Vestfold skjærgåren, men med vanlig strømforbruk har vi faktisk ladet batterier på en øde øy. Kan jeg introdusere et nytt uttrykk? "Positivt strømforbruk"?

 

Det er interessante data du presenterer ift at du med 2 stk 100W seriekoblede paneler leser av 156W, 40V og 14 A. Jeg har oppnådd med 3 x 100W paneler 233W og omkring 17A.

 

Med paralell slik jeg har gjort det med to paneler lik det du har og et 100W sammenleggbart som jeg la ut på kalesjen, så er dette status herfra der :

 

IMG_2427.PNG.a5fc6e03999054290d4702ad1844afdd.PNG

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ser slik ut nå @dennrick

Det er de 3 siste dagene hvor de har vært seriekoblet.

 

Screenshot_20170521-170916.png.8f9f62bd25c6b48c93542a1cb06379dc.png

Screenshot_20170521-170433.png

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering herfra.

Fikk koblinger slik at jeg kunne parallell koble panelene. Nå har det vært slik siden i går og det gir for meg bedre effekt enn serie. Det blir mer stabilt og slik været er nå med lett overskyet ligger den å vipper mellom 5 og 10 ampere. I serie faller de stadig ned på 2 ampere hvis det kommer litt skikkelig skygge på en av panelene. De er enda ikke montert opp på rekka (har ikke fått festene) enda, så de er litt utsatt for skygge fra rekke/targabøyle.

Tror jeg konkluderer med at om det er fare for skygge så er det parallell kobling som gjelder.

 

God langhelg til alle i det fine været (på østlandet i hvert fall) til dere alle ??

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

God helg ja:smiley: Idag har jeg solt panelene i Kostersundet.

 

La igjen båten i hjemmehavnen forrige søndag med 80% på banken, og uten landstrøm med ett kjøleskap på. Det gikk fint, og banken var fulladet da vi kom i båten igår, torsdag. Legger ved et bilde under av statistikken fra de siste dagene, men en kommentar fra meg er først noe jeg ikke har tenkt på, nemlig ladetiden på denne lyse årstiden. For 3 dager siden hadde jeg en ladesyklus på 17 timer. Det er nok riktignok ikke så mange Amps som går inn i hver ende da, men likevel. En annen kommentar er jo at totalt går det jo inn en del Amps på en solrik dag. 1.33 kWh så langt idag, mens det høyeste ihht historikken fra laderen er 1.42 kWh.

 

Ligger også uten landstrøm i Kostersundet og det er ganske deilig å ikke måtte trenge strøm fra land. Tok en treningstur med frøken rundt Nord Koster og varmtvannet var klart da vi kom hjem til en dusj. Det trakk 10% av banken, og jeg så at det raste 80A ut. Spenningen holdt seg på 12.5V. (Ser fortsatt poenget ditt med at det er en risiko for å glemme seg bort).

 

Anyway, her er dagens skjermdump fra kraftverket mitt:

IMG_2473.PNG.347ac49e281b063d6ba7ecd274d9cd2c.PNG

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 7 minutes ago:

Ligger også uten landstrøm i Kostersundet og det er ganske deilig å ikke måtte trenge strøm fra land. Tok en treningstur med frøken rundt Nord Koster og varmtvannet var klart da vi kom hjem til en dusj. Det trakk 10% av banken, og jeg så at det raste 80A ut. Spenningen holdt seg på 12.5V.

Du har med andre ord mulighet for å kjøre berederen via inverter?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

@dennrick Ingen tvil om at du har 100 watt mere panel enn meg. Jeg ser også at jeg lider av at rekkefestene ikke har kommet enda og at det derfor blir en del reduksjon i effekt grunnet skygge fra rekka og targabøylen. Her er uansett status.

Screenshot_20170527-114305.png.322b85e9a412ab3b58c77b48fc852733.png

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...